Komakallio (B65)

Aloittaja Lauri Kangas, 10.04.2011, 01:44:36

« edellinen - seuraava »

Lauri Kangas

Pilvet yllättivät kesken valotusten niin jäi tähän alkuyöksi hyvää aikaa julkaista vielä vähän lisää kuvia kalustosta ja havaintopaikasta. Varoitus, paljon kuvia!

Havaintokeskuksessa on tänä keväänä neljä rakennusta. Saa nähdä mitä projekteja kesälle keksitään.
Vasemmalta alkaen pieni sivuun työnnettävä huussi, sitten Mika Luostarisen tähtitorni, keskellä iso liukukattoinen torni jossa C11 visuaalikäyttöön, etualalla uusin tolppa jäsenten mobiilikalustolle (tolppaan saa helposti kiinni vaikkapa HEQ5:n) ja oikealla ohjausrakennus. Parkkipaikalle mahtuu lumien salliessa nelisen autoa ja alamäkeen lisää. Kesällä olisi tarkoitus rakentaa tönöjen välille kiinteä ethernet-verkko langattoman tilalle, valaa pari lisää tolppaa sekä havaintotasanne vierailijoita varten ja tehdä ohjausrakennukseen pitkä pöytä etäkuvaajille.

Klikkaa kuvaa suuremmaksi.



Kerhon WO. 60W hehkulamppu pitää kosteuden loitolla. Jalustaan on myös hyvä jättää virrat päälle.



Otetaanpa zoomaus piuhaviidakkoon. Mickut teki EQ6:een adapterin RJ45-liittimestä D9-liittimeen. Tällä HEQ5:lle tehdyt kaapelit toimivat sellaisenaan.



Adapterista lähtevän verkkokaapelin pätkän päässä on tuolla ympärille kiedotun teipin sisällä USB-TTL adapteri joka toimittaa EQDIR-kapulan virkaa. Siis kaikki tarvittava on tuolla usb-liittimen sisällä! Tällä saadaan kytkettyä jalusta suoraan tietsikkaan ilman käsikapulan ongelmia. Tein tuon johdon HEQ5:lle jolloin se rittää juuri ja juuri jalustan liittimestä usb-hubiini eikä tarraa mihinkään kiinni. EQ6-setupissa käytän lyhyttä USB-jatkojohtoa joka on toiminut pätkimättä eikä vielä tarttunut mihinkään.



Sininen USB-kaapeli johtaa USB-hubiin jonne tulevat muidenkin laitteiden johdot. Tällä puolella tummanharmaa johto menee läppärille, läpinäkyvä kimalteleva johto liittää kaksi hubia toisiinsa ja kätevät kymmensenttiset vaaleanharmaat johdot menevät filtteripyörän kontrolleriin (musta) ja tuohon isoon Seletek-kontrolleriin, joka tällä hetkellä ohjaa vain tarkenninta.

Seletekillä olisi mahdollista ohjata myös filtteripyörää, mutta ajurituki on vielä vähän vaiheessa. Silloin saisi muutaman piuhan ja laatikon vähemmän. Löysin juuri tuolle läpinäkyvälle piuhalle lyhemmän korvaajan, mutta tuo kierretty versio niputtaa muut piuhat niin kivasti eikä ole minkään tiellä, että taidan jättää noin. Alhaalla oikealla on Seletekin virtajohto.



USB-hubit toiselta puolelta. Kaksi vaaleanharmaata lähtee kuvaus- ja guidekameroille. Näkyvissä myös kuminauhaviritykseni joka pitää huljut kaapelit omilla paikoillaan. En ole koskenut viritykseen sitten lokakuun ja hyvin toimii. Lisäksi parinkympin USB-GPS, jolla saa EQMODille tarkan paikan ja ajan.



Vähän eri kulmasta. Kaapelikouruun kameroiden luokse lähtee lisäksi filtteripyörän kontrollerista data- ja virtajohto sekä fokuserin johto. Lisäksi on hienoja kuminauhavirityksiä. Pidin ennen bokseja kiinni putkessa liimattavilla tarranauhoilla mutta ne irtoilivat pakkasessa. Nyt ne istuvat tiukasti putkipantojen välissä ja kuminauha (innovatiivisella pikakiinnityksellä) estää niitä putoamasta.



Kyllästyin tupakansytyttimiin joten rakentelin oman virranjakoboksin jonka suunnittelun kopioin härskisti suoraan Mickutilta. Boksissa on kuusi rinnankytkettyä DC-liitintä joista yhteen laitetaan virtalähteeltä tuleva johto. Muut piuhat antavat sähköä huurrepannoille, kameralle, filtteripyörälle, jalustalle ja fokuserille. Piuhat on GaryP:n kimppatilaamaa silikoniparikaapelia joka on pakkasessakin miellyttävän notkeaa.

Tehdessäni boksin ajattelin että laitetaan kuusi reikää ettei varmasti lopu kesken. Meni vuosi ja nyt on kaikki paikat käytössä. Flättien ottamista varten pitää yleensä irrottaa joko jalustan tai huurrepantojen johto. Kätevimmin menee kun ottaa flätit jalustan ollessa vielä parkissa, jolloin se ei tarvitse sähköä ja flätit on sitten aamuyöllä valmiiksi otettuna.



Huurrepantojen kontrolleri jonka johtoa en ole vielä uskaltanut teurastaa. Käytän toistaiseksi rumaa tupakansytytinadapteria. Ohjaimessa on kaksi PWM-kanavaa joihin kumpaankin saa kiinni kaksi pantaa. Tässä yksi menee guiderille ja kaksi kuvausputkelle.



WO on sellainen alumiinijötkäle että kaikki siihen syötetty lämpö uppoaa iloisesti rakenteisiin eikä juuri lämmitä objektiivia. Syksyn märillä keleillä kaksi pantaa täysillä riittää juuri ja juuri pitämään obiskan kuivana.



Guideri koostuu halvasta kiinalaisesta etsimestä (f=175mm) johon on liitetty QHY5 KWIQ-adapterilla. Kuvassa näkyy epätoivoinen yritykseni tukevoittaa usb-liitintä kuminauhoilla. Seuraavaksi kokeilen kuumaliimaa. Jalustapannat tulivat mittatilaustyönä TS:ltä.



Varsinaisella työmaalla on Atik 314L+ ja Atikin filtteripyörä. Musta köntti tarkennuspötkön perässä on WO:n 0.8x flätteneri. Systeemiä voi kiertää neljästä kohdasta: Flätteneristä, kiinnitysholkista, oranssin renkaan kohdalta (tämä kohta on nimenomaan tarkoitettu kameran asennon hienosäätöön) sekä kuvan yläreunan yläpuolelta fokuserin nuppien kääntämiseksi sopivaan kohtaan. Onneksi on silti riittävän tukeva.

Filtteripyörän johto on kiusallinen koska se ei irtoa pyörän päästä. PS/2-näppisjatkokaapeliin perustuva ratkaisu ilmenee kuvasta.



Käräytin pari vuotta sitten EQ3:n normaalin seurantamoottorin kontrollerin ylijännitteellä. Moottori jäi ehjäksi, joten tein siitä tarkennusmoottorin. 6000 steppiä per kierros pyörittää mukavan tarkasti mutta silti nopeasti WO:n tarkenninta. Tarvittavat kapulat ja holkit saatiin teetettyä kerhon hovisorvarilla. Käytän moottoria myös teleobjektiivien tarkentamiseen hihnan avulla.



Kantava ajatus piuhasuunnittelussa on, että kaikki tuo romu on kaukoputken kyydissä ja pyörii sen mukana. Koko roskasta tulee alas maahan vain kaksi johtoa, virtajohto sekä USB-johto. Ne kulkevat etelän kautta ja ovat riittävän pitkiä ollakseen hirttäytymättä kiinni mihinkään.



Sivuun liukuvan kopin ansiosta setuppaus onnistuu vikkelään.



Flättiboksi on tehty EL-kalvosta, valkoisesta pleksistä ja makuualustasta. Makuualusta pitää vielä korvata jämäkämmällä muovilla. TuRe teki hienon flättisysteemin jonka idean aion härskisti kopioida.  :grin:



Viisas mies ottaa flätit ennen pimeää ja voi aamun sarastaessa lähteä ajoissa nukkumaan.



Luostarisen kodikas fotometrinen observatorio.



Kyllä taivasalla on sitten mukavaa.


TuRe

"Vahvavirtamiestä" huimaa tuo "heikkovirtamiesten" tekniikan osaaminen ja automatisointi. Melkoisen "Komakylän" olette rakentaneet. Onko Teillä vielä tonttia jäljellä laajennuksia varten, sitähän tuo kaikki merkitsee. Kyllä se vain niin on, että keskinäinen askartelu harrastuksen parissa rikastuttaa tekemistä ja ideat pulppuavat kuin lähteestä. Melko pilvisessä Suomessa pitää olla jotakin "työn täytettä" , kun odottaa selkiytymistä. Onnea Sinulle Lauri ja kavereillesi rakentelulle, joka antaa lisäsisältöä olemiselle.  
Tuomo Repo

Timo Kantola

Jep, hienon näköinen kylä !
Laurin "kaikkee pitää olla" - viritys on vaikuttava.
Timo Kantola

Make

Onpa mukavan näköinen harrastusalue!

Onko kuvassa näkyvä "huussiobservatorio" saanut vaikutteita minun "mukavuuslaitoksestani" http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=4911.0 vai onko se jo varhaisemmalta ajalta? Hauskaa nähdä näitä humoristisia havaintosuojia muuallakin  :grin:. Sellaisen käyttäjänä tiedän, että kätevyys jaettuna hinnalla on todellakin kohdallaan tällaisessa mallissa.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

Never

Onko Komakallio havaintopaikkana millainen? Kertokaa rohkeasti: onko pimeää :grin: Voisi joku kerta tulla huvin vuoksi pyörähtämään ja tekemään muutamat piirroshavainnot.

/Jake

Lauri Kangas

Huussi on pykätty kesällä 2008: http://akuo.iki.fi/cgi-bin/wiki.pl?KanaKoppi2 ja niinkuin näkyy, liityin komeettaan vasta tuon jälkeen katetun pöydän ääreen. :grin:

Idässä on vähän valosaastetta ja ihan eteläisimmässä horisontissa myös, mutta siellä on myös puita. Ei vedä vertoja Artjärvelle, mutta kaupunkiolosuhteille kyllä. Tervetuloa vaan, C11 on käytettävissä jos ei jaksa omaa rööriä tuoda.

Lauri Kangas

Kuski kyyditsi ystävällisesti Komakallion suunnalle. Vähän tärähtänyttä, mutta ei se mitään koska sehän meinaa että seuraavalla kerralla voi ottaa terävämpiä.  :afro:





Ja laskun jälkeen kaasu pohjassa Malmilta Kirkkonummelle maita pitkin että ehti talkoisiin paistamaan makkaraa.  :tongue:

Mika Luostarinen


Cool :D

Oliko videopätkää jossain?

-M

naavis

Kävimme viime viikolla valamassa uuden jalustatolpan Komakalliolle, tässä yksi kuva uudesta tolpasta: http://www.flickr.com/photos/naavis/5710514471/ Kuvassa myös mickut ja Vostok.

Mika Luostarinen

#9
Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 02.05.2011, 22:41:18
Kuski kyyditsi ystävällisesti Komakallion suunnalle. Vähän tärähtänyttä, mutta ei se mitään koska sehän meinaa että seuraavalla kerralla voi ottaa terävämpiä.  :afro:
Ja laskun jälkeen kaasu pohjassa Malmilta Kirkkonummelle maita pitkin että ehti talkoisiin paistamaan makkaraa.  :tongue:


Hmm, pitäisiköhän maalata jonkun boksin kattoon teksti "AREA B65".

:)

-M

(Ja jälleen kerran IMG-tagit poistettu lainauksesta ylläpitäjien toimesta...)

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 10.04.2011, 01:44:36
Guideri koostuu halvasta kiinalaisesta etsimestä (f=175mm) johon on liitetty QHY5 KWIQ-adapterilla...Jalustapannat tulivat mittatilaustyönä TS:ltä.

Paljonko jouduit maksamaan pannoista TS:lle? Mietin tässä, kuinka EF300/2.8 IS kannattaisi pultata kiinni Losmandy-kiskoon ja kesän aikana ehtisi joko tekemään tuollaiset pannat itse tai tilaamaan valmiina TS:ltä (hiukan hankala mitoittaa).
- Timo Inkinen

naavis

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 20.05.2011, 20:32:14
Paljonko jouduit maksamaan pannoista TS:lle? Mietin tässä, kuinka EF300/2.8 IS kannattaisi pultata kiinni Losmandy-kiskoon ja kesän aikana ehtisi joko tekemään tuollaiset pannat itse tai tilaamaan valmiina TS:ltä (hiukan hankala mitoittaa).

Tilasin TS:ltä samanlaiset guideripannat kuin Lauri. Pannat maksoivat 45 euroa.

mickut

Komakalliolle on noussut heinäkuun lopun jälkeen uusi havaintosuoja, tai oikeastaan kalustosuoja, sillä havaitsijaa ei tähän suojaan mahdu kaluston kanssa samaan aikaan kovinkaan mukavasti, ei kyllä ilman kalustoakaan. Kutsumanimiä on jo kertynyt monta, lisää hyviä ehdotuksia otetaan vastaan seuraavien jatkoksi: kellotorni,kaappikello, kellotapuli.


Kellotapulin etuseinä


Kalusto sisällä


Havaintokunnossa

Kuvakokoelma rakennelman edistymisestä Flickrissä, työtunteja matkat ja shoppailut mukaanlukien nyt takana noin 30-35 plus 10-15 työtuntia satunnaisilta avustajilta. Edessä vielä tasoitusmassojen hionta ja maalaus sekä isoimpien rakojen tiivistys ampiaisen kestäviksi. Tolppa tuli valettua jo viimesyksynä, siihen tosin ei mennyt kuin pari kolme tuntia.

Lisäksi eteläkaton räystäslautaan tulee 60 asteen kattolinjaa jatkava viisari, joka kätevästi piirtää eteläseinälle tulevaan aurinkokelloon varjon.

-Antti

Lauri Kangas


Mika Luostarinen