Hienolta näyttää. Pari juttua kuitenkin pohdittavaksi (ehkä olettekin jo pohtineet).
Rakennus näyttää varsin tiiviiltä. Syksyiset kuvausyöt ovat usein kosteita ja rakennuksen sisusta sekä laitteet ovat yökasteen peitossa (ainakin minulla on näitä ongelmia). Talvella taas tuppaa kertymään kuuraa joka paikkaan. Kun katto vedetään päälle, kosteus jää sisälle. Jottei observatoriosta tule homerakennusta tulee tuuletuksen olla hyvä. Suosittelisin pari tuuletusritilää seinän alakulmiin ja toiset pari ritilää seinän korkeimpaan kohtaan. Tästä voi olla apua kesälläkin, sillä mustan bitumihuopakaton pintalämpötila nousee helposti +60 asteeseen ja ylikin.
Katon kiskot rakennuksen ulkopuolella ovat sään armoilla. Suojasäällä niiden päälle kertyy lunta, joka jäätyy pakkasten tullessa niihin todella tiukasti kiinni ja katon työntäminen kiskoille ei onnistu. Itse olen ratkaissut tämän laittamalla muoviset räystäskourut kourupuoli alaspäin kiskojen päälle suojaksi. Ne on helppo ottaa pois ennen katon siirtoa. Tämä ei tietysti toimi, jos tarkoituksena on liikutella kattoa kauko-ohjatusti.
Kiskojen alla olevat painekyllästetyt palkit ovat säänkestävät ja hyvin pitkäikäiset. Puupalkit kuitenkin elävät melkoisesti ilman kosteuden mukaan ja voivat vääntyillä itsekseen. Suosittelen, että käsittelette ne ensi keväänä terassiöljyllä muutamaan kertaan, jonka jälkeen ne eivät ole kosteudelle enää niin arkoja.