Canon EOS 1100D

Aloittaja Ransu, 07.02.2011, 20:05:03

« edellinen - seuraava »

kjj

Lainaus käyttäjältä: kurppa - 28.03.2013, 20:18:01
Minua alkoi kiinnostamaan toi EOS tonnisatanen nyt ihan oikeesti. Netanttilassa olis erä alta 400€ kittejä tarjolla mutta minua kiinnostas nyt lähinnä pelkkä runko koska ajattelin Astrokuvaukselle pyhittää sen kuitenki.

Minä olen 1100:aa käyttänyt jonkin verran planeetta- ja kuukuvaukseen ja siinä käytössä suurimmat miinukset tulevat siitä, että kamera ei tue sellaisenaan croppivideota ja videokuvauksen valotusta ei voi itse säätää. Sen valotuksen voi kyllä lukita johonkin tiettyyn arvoon, kunhan sen on ensin saanut esim. kattolampulla kalibroiden sopivaksi. Syvän taivaan kuvaamisesti 1100D:llä minulla ei ole kokemusta.

Timi

Lainaus käyttäjältä: kurppa - 28.03.2013, 20:18:01
Minua alkoi kiinnostamaan toi EOS tonnisatanen nyt ihan oikeesti. Netanttilassa olis erä alta 400€ kittejä tarjolla mutta minua kiinnostas nyt lähinnä pelkkä runko koska ajattelin Astrokuvaukselle pyhittää sen kuitenki.
Osta tuo niin ei tarvii kyyristellä... :laugh:
CANON
Itsellä löytyy.

Meade-mad

Pelkkä runko saattaa olla saman hintainen kuin KIT.

Osta KIT ja myy turhat objektiivit pois. Ne menee oikein hinnoiteltuina varmasti kaupaksi, onhan ne uusia.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Murtsi

Gigantissa näytti olevan melko edullinen hinta kyseisellä kameralla, mukana peruslinssi eikä sitä kannata myydä pois koska sillekin varmaan löytyy käyttöä http://www.gigantti.fi/product/kamerat/jarjestelmakamerat/EOS1100DDCKIT/canon-eos-1100d-18-55dc-jarjestelmakamera

Juhanitee

Joissain paketeissa taitaa olla mukana kuvanvakaimellinen (IS) peruslasi ja joissain ei. Ainakaan tuossa Gigantin paketissa ei ole. Vakaimetonta peruskakkulaa ei kannata myydä vaan siitä saa kätevän tuhkakupin, kahvimukin tai jotain muuta hassua. Sopiihan se sellaiseksi hätävaralinssiksi sellaisiin paikkoihin joissa kuvan laadulla ei ole juurikaan vaatimuksia mutta on vaikkapa särkymävaara.

Lauri Kangas

Myös anttilassa näyttää olevan 1100D kitti plussakortilla kolmella huntilla. Ilman IS:ää.

tähtityttö

Hei!

Ostin nyt sitten elämäni ensimmäisen järjestelmäkameran joka on juurikin tämä  Canon EOS1100 + 18-55DC digijärjestelmäkamera musta. Tilasin tämän Prisman verkkokaupoasta kotiinkuljetuksella hintaan 299 ja tietysti Bonus pisteet tuli automaattisesti mukaan. Samalla tilasin jalustan sekä muistikortin, jotta pääsen kuvaamisen makuun ja myöhemmin sitten ajattelin alkaa kokeilemaan, että kuinka kuvaaminen onnistuu putken kanssa, mutta ekana ajattelin kokeilla tällä tavalla.

Itse en pitänyt tuota kameran hintaa pahana, koska siihen tosiaan tuli myös vuoden takuu mukana, sekä kotiinkuljetuksen sain sekä 10€ alennuksen, joten olen tyytyväinen ostokseeni. Nyt vain opettelemaan kameran käyttöä ja valokuvaamista, kun huomenna tai ylihuomenna saan kameran kotiin.

marsil81

Minulla on ollut vuoden päivät sama 1100 ja olen sillä opetellut järkkärikuvausta ja pikkuhiljaa alkaa avautua sen salat.Ostin sen vuosi sitten sitimarketista 350 ekellä kuvanvakaajalinssillä ja tulokset näkyy vahdinsivuilla.Parhaimmilaan kamera on yöpilvissä,revontulissa,maisematähtikuvauksessa,satelliiteissa,haloissa jne.Deepskyeihin se ei oikein sovellu ainakaan ilman seurantaa.Tähtiharrastajalle oiva kapine aloittaa taivaanilmiöiden dokumentointi eikä ole hirveän kallis.

RETiisi

Ostin Torista reilulla satasella käytetyn rungon. Siihen olen adapterilla pultannut vuosikymmeniä vanhan Tamronin 80-210 mm f3.5-4 zoomini. Ihan kivasti saa Andromedan galaksia kuvattua.
Huutonetissä on kaikenlaista vanhaa filmikauden objektiivia myynnissä hyvinkin kohtuuhinnalla. Tarkennus äärettömään voi tosin joillakin kokoonpanoilla olla ongelmallista. Ei kuitenkaan tarvitse sijoittaa heti aluksi jotain 800 euroa 200 mm putkeen.
Jalustana on vanha Celestronin SLT. Seuranta tuntuu riittävän. Ilman seurantaa taitaa homma olla aika teoreettista. Kalansilmällä voi tietysti lLinnunrataa luukuttaa.

ISO-arvoja en ole kovin paljon ehtinyt kokeilla, kun kuu pilaa loistollaan olosuhteet. 1600 ISOlla ainakin DSS:llä pinotessa kohina pysyy ihan kohtuullisena. Kun taivas joskus taas pimenee kunnolla pitää testata, mitä ISO 3200:lla saa aikaan. Viisaammat kyllä sanovat, ettei yli ISO 800:n kannattaisi mennä ollenkaan, mutta haluan kyllä asiasta omaa empiiristä näyttöä.
Keskustelu noista ISO-arvoista meni toisessa säikeessä aika syvälle teoriaan.

Uskon ainakin tässä vaiheessa tehneeni hyvät kaupat, kun ostin tuon tonnisatasen. Jos tähän onnistuin saamaan kuvan mukaan, niin se on cropattu versio.

einari

Hyvä diili jos satasen pintaan sait.
Millaiset valotusajat oli tuossa esimerkkikuvassa ?
___
Tapio

monni

On tuo RETiisi:n esimerkkikuva nyt annetulla kalustolla (varsinkin hinta-mielessä) aika kovaa settiä.
https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."

Lauri Kangas

Niin se vaan on että 3200:n käyttäminen on pöhköä. Korkeat ISO-arvot on tarkoitettu tilanteisiin, joissa on vähän valoa ja halutaan yksittäisellä valotuksella aikaiseksi JPG-kuva, joka ei ole täysin musta.

Älä siis hämäänny siitä, että korkean ISO:n kuva näyttää kameran takanäytöllä paremmalta. RAW-kuvien huolellisen käsittelyn jälkeinen lopputulos on se mikä ratkaisee. Tietysti jos nimenomaan haluat nähdä kohteen hyvin takanäytöllä (esim. etsintä-/rajausvaiheessa), voi käyttää korkeaa lukua.

Opettelemalla flättikorjauksen saat pois kuvassasi näkyvän vinjetoinnin. Tämä ei ole vain esteettinen seikka, vaan se mahdollistaa kohteen venyttämisen taustataivasta kirkkaammaksi niin, ettei taustan epätasaisuudet pompi silmille.

Näistä huolimatta hieno suoritus!


RETiisi

Valotusaikaa meni 30s per kuva. ISO 1600. 10 kuvaa pinottuna DSS:llä. Taivas oli kaikkea muuta kuin tumma. Lähinnä testasin, tarkentuuko putki äärettömään. Kunpa pääsisikin yrittämään pimeältä taivaalta. Nyt sunnuntaina ehkä...

Kettu-Pekka

Mikä ero on eos 1000d ja eos 1100d versioilla?

einari

Oisko video ja hieman isommat herkkyysmahdollisuus (en tiedä onko jälkimmäinen kuinka käyttökelpoinen).
___
Tapio