Helmikuu 2007

Aloittaja jarikankaanpää, 04.02.2007, 15:21:02

« edellinen - seuraava »

jarikankaanpää

Saturnuksen okkultaation kuvaamisesta ei tullut mitään.. Olettehan kuulleet
puhuttavan pilvistä! No kuu purjehti myöhemmin yöllä esiin pilvettömälle taivaalle.
Kuvasin oheisen näkymän Humboldt kraaterista. Humboldt sijaitsee lähellä näkyvän
puolen itäreunaa  27.2 S, 80,9 E. Halkaisija on  noin 207 km.
12"Meade SCT 2X Barlow & webcam.

 
Jari Kankaanpää

Ganymedes

Minä ihailen aina noita sinun upeita kuviasi, jari. Ootko jo kauan harrastanu kuvausta?

LyraB

#2
Erittäin hieno kuva Jari! Tässä oma versioni kuusta, jonka otin 6.2.07


jarikankaanpää

Hyvä Startti LyraB!
Tychon säteet näkyvät hienosti. Itse olen harrastellut kuvausta kymmenisen vuotta. Ekat kuukuvani eivät
olleet noin hyviä.

jarik
Jari Kankaanpää

Reijo Teränen

#4
helmikuun sirppi mare grisium näkyy kohtalaisesti .1/80  , 2,8 ,iso 100 illan hämyssä.  .
Reijo Teränen.  SW 200,  Bresser Pluto .

LyraB

Lainaus käyttäjältä: hotspur - 20.02.2007, 20:35:16
helmikuun sirppi mare grisium näkyy kohtalaisesti .1/80  , 2,8 ,iso 100 illan hämyssä

Sama ilta. Minun kuvani epätarkempi:



Aika hiljaista ollut tässä helmi-kuu palstalla  :(

Mikko Päivinen

#6
 Moro!

Kuun sirppi loisti niin kauniina taivaalla, että se oli aivan pakko saada kuvattua. Tuloksena oli 2 kuvan mosaiikki C11" putkella ST-2000XM kameralla punaisensuotimen läpi.
Niin ja putkessa oli myös f 6,3 polttovälinlyhentäjä kiinni.

Ja täysresoluutiokuvan löydät täältä http://www.kolumbus.fi/jappervokki/cresent_moon_mosaic.htm

PS:Samalla pääsin testaamaan uutta BLOWERIA http://astronetti.com/foorumi/index.php?topic=840.0 ja hyvin toimii  ;) ;D

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

PomPPo

Otin ihka ensimmäisen kuvani kuusta. Kännykkäkameralla Vapaalla kädellä.. 4.2 -07 ( MEADE DS-2114ATS )

Herra Kurppa



Eilisillalta. Peilin kollimoinnissa varmaan jotain häikkää kun ei tunnu tarkennusta saavan millään kohdalleen, ja venusta kun yritin kuvailla niin kuviin sille ilmestyi "pyrstö".
Kuva rajattu vähän erikoisemmin kun päädyin vääntelemään tuosta itselleni taustakuvan.
Kuuhullu taivaalle tuijottaja

JussiR

Tässä tämän illan Kuu. Onko mikään nopeampi, kuin pilvet? Ensin taivas on aivan selkeä ja sitten kun laittaa kameran ja putken valmiiksi, niin taivas on pilvessä.
Tämän otin ohuen pilvikerroksen läpi,
JussiR

portsu73

Tässä tänään kuvattua n. 18.30.
Vaasa, Finland

Konustart 60/700
Optica 15x70
Canon powershot a530

jmantyla

Olen trimmaillut uutta kameraa kuntoon 24.2. Plejadien peittoa ja 2.3. Saturnuksen peittoa varten.  Luulisi ainakin
jomman kumman onnistuvan viimein sään puolesta.  Tähdenpeittojen kanssa on ollut pelkkää huonoa tuuria tänä talvena.
Alla kuva, jonka nappasin tänään 21.2.07 klo 17.50:

Kombinaatio: Tal 100RS + Pentax K110D 1/45 s. ISO200.
---
Foorumilla kyseltiin miten silmälasit vaikuttavat tarkentamiseen.  Olen testaillut asiaa pitkään, koska on yli 40 vuoden
kokemus silmälaseista.  Minusta tarkennus onnistuu parhaiten laseilla, jotka ovat mahdollisimman lähellä normaalinäköä eli +-0 diopteria. 
Ostin hiljattain uudet silmälasit, ja vertasin niitä vanhoihin, jotka eivät nekään niin huonot olleet (minulla on likinäköä -4,25 ja -4,75 d).  Lopputulos tämän päivän Kuun kuvista on yllä, eli tarkennus onnistui parhaiten uusimmilla ja tarkimmilla näölle mitatuilla laseilla.

Lainaus käyttäjältä: Mikko Päivinen - 20.02.2007, 23:44:36
PS:Samalla pääsin testaamaan uutta BLOWERIA http://astronetti.com/foorumi/index.php?topic=840.0 ja hyvin toimii  ;) ;D

Varmaan toimiva idea, joskin tuolla voi päästä Hannu Karpon ohjelmaan sarjassa hörhövirityksiä  :D

Huurteesta puheenollen: silmälaseista on etua.  Silmälasien käyttäjän okulaarit eivät huurru pakkasessa, kuten silmälasittomien.
Nimittäin lasi välissä vähentää merkittävästi kehon lämpövaikutusta okulaarin pinnallla visuaalihavainnoissa.  Yleensäkin olen
huomannut, että paras keino välttää huurretta pakkasilla on pysyä itse mahdollisimman kaukana kaukoputken pääpeilistä, - linssistä tai okulaareista. Newtonit ja Klevtsovit ovat hyviä, koska putki on päältä avoin ja pääpeili on putken
pohjalla.  Linssiputkien ja Cassegrainien kanssa on ongelmia pakkasilla.  Ongelmat ovat isoimmat visuaalihavainnoissa.
Valokuvauksessa ongelmaa voi auttaa, jos kameraa voi kauko-ohjata tietokoneella tai kamerassa on sarjakuvaustoiminto,
jolloin lämpimän kuvaajan ei tarvitse olla lähellä optiikkaa.

Jorma M.
Kangasala

Herra Kurppa

Tuollainen tällä kertaa.



Täysresoluutio -kuva löytyy tuolta: http://kurppa.1g.fi/kuvat/20070221_kuu/IMG_5685_2.jpg

Kerrankin kävi tuuri, keli ok ja kun pääsin ulkoilmaan huomasin Nokian kaupungin tehneen palveluksen, katuvalot pimeänä! Valoja niihin ei ilmaantunut koko iltana, joten taivasta tuli tuijoteltua paljon pidempään kuin alunperin piti.
Tarkennuskin tuntui tällä kertaa osuneen kohdilleen jollain ihme säkällä, ja selvisin vain kuuden kuvan ottamisella.
Tällä kertaa 5D:n ja putken välissä oli Canonin 1,4 x TC, ja vaikka sen kertaalleen haukuinkin niin nyt tuntui toimivan.
Kuuhullu taivaalle tuijottaja

JussiR

Tällainen saalis tänäiltana. Sanokaas nyt asiantuntijat, mihin suuntaan kuvaa pitäisi parantaa?
Putkena 80 / 1200 linssiputki + Canon 30 D.
JussiR

Reijo Teränen

 Illan kuvauksen tulos , ei kovin häävi .Kuu alkaa olemaan aika kirkas,joten kai pitäisi käyttää jotain suodattimia ,mitä yleensä käytätte, olisko punainen ehkä sopiva .
Reijo Teränen.  SW 200,  Bresser Pluto .