Olen trimmaillut uutta kameraa kuntoon 24.2. Plejadien peittoa ja 2.3. Saturnuksen peittoa varten. Luulisi ainakin
jomman kumman onnistuvan viimein sään puolesta. Tähdenpeittojen kanssa on ollut pelkkää huonoa tuuria tänä talvena.
Alla kuva, jonka nappasin tänään 21.2.07 klo 17.50:
Kombinaatio: Tal 100RS + Pentax K110D 1/45 s. ISO200.---
Foorumilla kyseltiin miten silmälasit vaikuttavat tarkentamiseen. Olen testaillut asiaa pitkään, koska on yli 40 vuoden
kokemus silmälaseista. Minusta tarkennus onnistuu parhaiten laseilla, jotka ovat mahdollisimman lähellä normaalinäköä eli +-0 diopteria.
Ostin hiljattain uudet silmälasit, ja vertasin niitä vanhoihin, jotka eivät nekään niin huonot olleet (minulla on likinäköä -4,25 ja -4,75 d). Lopputulos tämän päivän Kuun kuvista on yllä, eli tarkennus onnistui parhaiten uusimmilla ja tarkimmilla näölle mitatuilla laseilla.
PS:Samalla pääsin testaamaan uutta BLOWERIA http://astronetti.com/foorumi/index.php?topic=840.0 ja hyvin toimii ;) ;D
Varmaan toimiva idea, joskin tuolla voi päästä Hannu Karpon ohjelmaan sarjassa hörhövirityksiä :D
Huurteesta puheenollen: silmälaseista on etua. Silmälasien käyttäjän okulaarit eivät huurru pakkasessa, kuten silmälasittomien.
Nimittäin lasi välissä vähentää merkittävästi kehon lämpövaikutusta okulaarin pinnallla visuaalihavainnoissa. Yleensäkin olen
huomannut, että paras keino välttää huurretta pakkasilla on pysyä itse mahdollisimman kaukana kaukoputken pääpeilistä, - linssistä tai okulaareista. Newtonit ja Klevtsovit ovat hyviä, koska putki on päältä avoin ja pääpeili on putken
pohjalla. Linssiputkien ja Cassegrainien kanssa on ongelmia pakkasilla. Ongelmat ovat isoimmat visuaalihavainnoissa.
Valokuvauksessa ongelmaa voi auttaa, jos kameraa voi kauko-ohjata tietokoneella tai kamerassa on sarjakuvaustoiminto,
jolloin lämpimän kuvaajan ei tarvitse olla lähellä optiikkaa.
Jorma M.
Kangasala