Boren-Simon 8" f/2.8 ED Astrograph

Aloittaja rintape, 10.12.2010, 11:45:58

« edellinen - seuraava »

mikadosan

Miltä tuo Boren-Simon -töötti vaikuttaa kaiken kaikkiaan? Omat suunnitelmat ovat vaivihkaa ajautuneet takaisin Newton -putkiprojektin suuntaan (alkuun oli tarkoitus päästä rakentamaan korjattu Dall-Kirkham) ja tämä sinun tööttisi kaltainen ratkaisu on alkanut kiinnostaa koko ajan enemmän. Korrektori pitää tietty hankkia valmiina, mutta eikös tuo pohjimmiltaan ole kuitenkin f/4 töötti?

naavis

Itse putki on tosiaan ihan tavallinen f/4 newton. ASAn yhdistetty komakorjain ja polttovälinlyhentäjä tekee siitä sitten sen f/2.8-järjestelmän. Ihan käyttökelpoinen peli tuo on ollut, vaikka mekaanisessa laadussa on paikoin toivomisen varaa, kuten aiemmista viesteistä selviää. Ihan hyviä kuvia tuolla on kuitenkin saanut. :grin:

mickut

Tuohon putkeen (tai sen TS hiilikuituversioon) on vaihtunut fokariksi Teleskop-Servicen ACUN2 tarkennin, joka vaikuttaa ainakin vielä ennen moottorointia ja kenttätestiä ihan kelvolliselta toteutukselta lyhyestä (30mm kulku) Crayfordista. Pyöriteltävällä akselilla tuntuu olevan hyvä ote tarkenninputkesta ja rullaa silti kevyesti.

Kollimointia ja kuvauskelejä odotellessa,
-Antti


Linkki fokarin tuotesivulle:
http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/en/info/p6522_TS-2--ACUN2-Newton-Okularauszug-kurzbauend-mit-Edelstahl-Laufflaeche.html

J Piira

Muutamana yönä olen päässyt opettelemaan BorenSinomin kollimointia. Aikia vaikea on säädellä ja tiukentaa pääpeili sopivati. Jostain syystä melkein aina kun  saa kohdilleen, niin seuraavissa kuvissa on taas ihan pielessä. Kuvassa noitten sinisten jälkeen ei  kollimointiruuveja säädetty, mutta toisella kertaa ei pysynyt  kohdillaan.  kuvittelen, että kiristys olisi helpompaa, jos ruuvit olisivat säätöruuvien kolmion sisäpuolella.
Tein kuvanmukaisen systeemin ja sorvailin vähän kiristysruuvien päitäkin. Saa nähdä toimiiko paremmin?  Tosin kun irroitin pääpeilin, niin luulen, että pääpeilin kiinntitysruuvi olivat vähän löysällä ja peili mahdollisesti pääsi vähän liikkumaan eli syy voi olla siinäkin.
- Jukka -