Boren-Simon 8" f/2.8 ED Astrograph

Aloittaja rintape, 10.12.2010, 11:45:58

« edellinen - seuraava »

mistral

Lainaus käyttäjältä: naavis - 28.06.2013, 00:49:25
Korjaimessa on yhteensä 4 linssielementtiä.

Se tarkoittaa ehkä tupla määrää linssejä ja kun kyseessä on astrografi, voi joukossa olla vaikka lanthanum lasia.

naavis

Lainaus käyttäjältä: mistral - 28.06.2013, 20:41:01
Se tarkoittaa ehkä tupla määrää linssejä ja kun kyseessä on astrografi, voi joukossa olla vaikka lanthanum lasia.

Mitä mahdat tarkoittaa tällä? Tuplamäärää mihin nähden ja mistä päättelet, että joukossa olisi moista lasia?

mistral

Sorry, sekoitin elementin ja groupin. Tässä Vixenin sivuilta yhden okun tietoja:
_____________________________________________________
The 17mm LVW eyepiece is designed to give you moderate magnification with an incredibly wide field of view.

Rare-Earth Lanthanum GlassMagnification; 2000mm=118X 1000mm=59X 500mm=29XDesign; 8 Elements in 5 Groups;
______________________________________________________

Tämä nyt oli okulaarin speksiä mutta huippuoptiikoissa käytetään esim lanthanumia, tarkoitin että jotain erikosta lasia varmaan on käytetty :)   

einari

Vixenin okulaareissa tosiaan L tarkoittaa Lanthanumia.
Mutta en tiedä miten se liittyy tähän Asan valmistamaan lyhentäjään/tasoittajaan.
___
Tapio

mistral

Lainaus käyttäjältä: einari - 29.06.2013, 10:23:57
Vixenin okulaareissa tosiaan L tarkoittaa Lanthanumia.
Mutta en tiedä miten se liittyy tähän Asan valmistamaan lyhentäjään/tasoittajaan.

No otin LVW okun speksit näytille kun niissä on vastaus "element", "group" ja "lanthanum" asiaan. Sinänsä sillä Vixenillä ei ole niin väliä.

Lanthanumista olen vaan saanut käsityksen että olisi huippulasia, ihan siinä mielessä sen mainitsin.

Tässä linkki Oharan lasilaatutaulukkoon:
http://www.oharacorp.com/pdf/cross-ref-2013.pdf

naavis


naavis

Kävin Cygnus-leirin Komakallio-vierailun yhteydessä sovittamassa uutta kaukoputkea käyttämääni havaintosuojaan. Koppi mahtuu kiinni, vaikkakin naftisti!

naavis

#22
Olen nyt yhden kauden kuvannut tällä putkella, ja olen ollut ihan kohtalaisen tyytyväinen. Ainakin valovoimaa riittää. :cool: Tarkennuslaitekin on ollut ihan hyvä. Apu- ja pääpeilin mekaniikka jättää kuitenkin toivomisen varaa. Purin pääpeilin pois putken sisältä uuden keskitäplän laittamista varten, ja huomasin muutamia ongelmia peilipidikkeessä. Mm. jos pääpeilin kollimointiruuvit ruuvaa sisään asti, ruuvit törmäävät pääpeiliin. Hommaa ei siis ole mietitty ihan loppuun asti... Oheisessa kuvassa kollimointiruuvi on noin puolessa välissä. Perille asti ruuvattuna ruuvin pää tulee huomattavasti korkeammalle kuin tuo korkkialusta jolla peili lepää.





Yritän pähkäillä josko voisin jotenkin parantaa tuota vanhaa pidikettä, vai pitäisikö suosiolla hankkia putkeen ihan uusi pääpeilinpidike.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: naavis - 19.08.2014, 18:36:01
Apu- ja pääpeilin mekaniikka jättää kuitenkin toivomisen varaa.... (clip) ...Yritän pähkäillä josko voisin jotenkin parantaa tuota vanhaa pidikettä...

Kuulostaa jotenkin tutulta näiden kiinalaisten (GSO)putkien kanssa tuollainen pohdiskelu ja analysointi :grin:
Samalla kun mietit tuon peilin tuentaa alta ja sivuilta, niin voit miettiä asiaa hiukan pidemmällekin. Kysymys: päästääköhän tuo GSO:n pidin peiliä (tai pikemminkin sen pitimenä toimivaa kuppia) liikkumaan/taipumaan sivuttain noiden kollimointiruuvien päällä? Jos päästää, niin putken kollimointi ei "yllätys-yllätys" pysy koskaan ihan kohdallaan ennen kuin lukitset tuon peilikupin paikalleen esim. putkirunkoon pääpeilin kollimoinnin jälkeen. Rakentelin itse aikoinaan omaan ATM-peiliputkeeni peilikupille sivuttaislukitukset, jotka poistivat tällaiset peilipitimen taipumaongelmat (noh, sinne jäi vielä n+1 kpl muita taipumia, mutta tuo sivuttaislukitus oli kumminkin selvä parannus aiempaan).



Lisäksi voisi olla hyödyllistä miettiä mitä sana "Plop" tarkoittaa näissä tuenta-asioissa :tongue:
- Timo Inkinen

Murtsi

Pikaratkaisuna tein itse omaan putkeeni (GSO 10" F/4) sellaisen tempun että vaihdoin nuo kollimointiruuvit ja lukitusruuvit keskenään, alkuperäinen lukitusruuvi on sen verran lyhyempi että ei yllä peiliin saakka. Säätövara pieneni mutta eipä tuolla ole paljon merkitystä kun kuitenkin tulee pidettyä pääpeiliä mahdollisimman kaukana apupeilistä.

naavis

Lainaus käyttäjältä: Murtsi - 25.08.2014, 21:44:38
Pikaratkaisuna tein itse omaan putkeeni (GSO 10" F/4) sellaisen tempun että vaihdoin nuo kollimointiruuvit ja lukitusruuvit keskenään, alkuperäinen lukitusruuvi on sen verran lyhyempi että ei yllä peiliin saakka. Säätövara pieneni mutta eipä tuolla ole paljon merkitystä kun kuitenkin tulee pidettyä pääpeiliä mahdollisimman kaukana apupeilistä.

Tämähän kuulostaa aika hyvältä peliliikkeeltä, pitänee itsekin kokeilla. Kiitos vinkistä!

halmex

Tuo putki on periaatteessa GSO 8" f/4 (hiilikuituputkella )mihin on ruuvattu kiinni se ASAn 0,73x reduseri.
Jos otan irti mun GSO 8" f/4 pääpeili niin tuo pohja ja nuo kollimointi ruuvit ovat ihan samannäköiset

naavis

Lainaus käyttäjältä: halmex - 04.12.2014, 12:50:01
Tuo putki on periaatteessa GSO 8" f/4 (hiilikuituputkella )mihin on ruuvattu kiinni se ASAn 0,73x reduseri.
Jos ottan irti mun GSO 8" f/4 pääpeili niin tuo pohja ja nuo kollimointi ruuvit ovat ihan samannäköiset

Juu, näinhän se jotakuinkin on.

mikadosan

Tuliko kollimointiruuviongelma kuntoon? Vai päädyitkö vaihtamaan peilinpidikkeen kokonaan? Kuvien perusteella tuo on kyllä aika karskia työtä. Ja mielestäni harkitsematon yksityiskohta tuo ruuviongelma alun perinkin. Olen itse piirrellyt nyt useita erilaisia peilin kannakkeita/pidikkeitä omaa projektiani varten ja olen itse ratkaissut tuon kollimointiruuvi -asian kokonaan toisin. Toisin sanoen, olen apinoinut muita olemassa olevia ratkaisuja niin, että kollimointiruuvit ovat toisin päin - ruuvin kanta senkattuna/upotettuna peilin alla ja kollimointiruuvissa kierre läpi ruuvin. Itse ruuvin olen vielä ajatellut lukittavaksi erillisellä lukitusmutterilla suhteessa peilin pidikkeeseen, jolloin ruuvi ei missään tilanteessa pääse nousemaan vasten peiliä. Kuva kertoisi ehkä kaiken selvemmin...  :rolleyes:

naavis

Lainaus käyttäjältä: mikadosan - 05.12.2014, 08:21:09
Tuliko kollimointiruuviongelma kuntoon? Vai päädyitkö vaihtamaan peilinpidikkeen kokonaan? Kuvien perusteella tuo on kyllä aika karskia työtä. Ja mielestäni harkitsematon yksityiskohta tuo ruuviongelma alun perinkin. Olen itse piirrellyt nyt useita erilaisia peilin kannakkeita/pidikkeitä omaa projektiani varten ja olen itse ratkaissut tuon kollimointiruuvi -asian kokonaan toisin. Toisin sanoen, olen apinoinut muita olemassa olevia ratkaisuja niin, että kollimointiruuvit ovat toisin päin - ruuvin kanta senkattuna/upotettuna peilin alla ja kollimointiruuvissa kierre läpi ruuvin. Itse ruuvin olen vielä ajatellut lukittavaksi erillisellä lukitusmutterilla suhteessa peilin pidikkeeseen, jolloin ruuvi ei missään tilanteessa pääse nousemaan vasten peiliä. Kuva kertoisi ehkä kaiken selvemmin...  :rolleyes:

Kuvauskausi pääsi vaivihkaa alkamaan, enkä ehtinyt sitten ratkoa ongelmaa ennen sitä. Olen toistaiseksi vain kiertänyt ongelman olemalla kiertämättä kollimointiruuveja liian pitkälle. Kollimointi onnistuu hyvin niinkin, täytyy vain pitää tuo asia mielessä samalla.