Jalustan lämmitys

Aloittaja rintape, 01.12.2010, 10:41:24

« edellinen - seuraava »

rintape

Niinhän siinä kävi, että kaiken piti olla kunnossa ja maailmankaikkeus levittätäytyi yllemme valmiina valokuvattavaksi. Mutta CGEM ei toiminut. Toinen moottori, onkohan se nyt sitten tuntimoottori, ei inahtanutukaan. Pakkastakaan ei siinä vaiheessa ollut kuin vasta 12 astetta. Tehtaan mukaan tällaisissa ääriolosuhteissa monet lämmittävät jalustaa ja käsikapulaa.

Jos nyt sitten sille tielle lähdetään, niin onko kellään kokemusta? ensimmäisenä tuli mieleen, että tungen jalustan napatähtäimen aukosta sisään lämpökaapelin tai jonkun sellaisen retkikäyttöön tarkoitetun lämmitinpussin ja neulon jalustalle pipon päälle. Mutta kun siellä on akselia ja ratasta ja matopyörää niin nehän voi jauhatua sinne väliin ja sitten vasta naurattaa. Aamulla huoneenlämmössä jalusta pelasi taas täydellisesti. Jos siellä on joku herkkä liitos niin pelottaa että se ajan mittaan heikkenee entisestään eikä jalusta toimi enää huoneenlämmössäkään.

Joskus tuntuu, että tästä ei vaan tule mitään. Noh, kai se sitten on sitäkin hienompaa kun lopulta saa jotain aikaiseksi.

Mutta onneksi Karin kanssa aina keksitään jotain järkevää tekemistä jos suunnitelma A pettää. Laitettiin kamera kuvaamaan pitkällä valotuksella ja otsalamput päässä juostiin ympäri metsää. Tuli hauskoja valojuovia.

Petri
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

Markku Forsman

En tiedä millaiset rasvat on tuossa jalustassa, mutta voisiko tuo johtua siitä että rasvat yksinkertaisesti jalustan rattaistossa jäykistyy niin paljon ettei jaksa pyöriä. Ainakin tuossa pikku Celestronin jalustassa alkaa vakio rasvat jymähtää yli kymmenessä pakkas asteessa. Toimivaa rasvaa pakkaskäyttöön on ainakin Super Lube. Muistaakseni yli 40 astetta pakkasta oli tuon jähmettymispiste.

rintape

Ei ole rasvassa vikaa, olen varma. Toinen moottori kehräsi ja akseli pyöri niin hienosti.

Vaikka olen varma asiasta, voin tietenkin olla väärässä.

Petri
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

Jussi Koponen

Itse huomasin että 20 asteen pakkasella Heq5:n rasvat ei vaan enää skulaa (todella jäykät akselit) mutta huoneenlämmössä pelaa hienosti. Eilen purin sitten jalustan ja tänään laitan rasvat. Eq1:ssä oli ennen tätä sama homma. Kannattaa ne asialliset rasvat vaihtaa jokatapauksessa, onpahan sitten sekin murhe pois päiväjärjestyksestä.

TiPi

Itse olen kamppaillut samanlaisen ongelman kanssa. -15 on maksimi jolla vielä Celestron toimii (nihkeästi) ja sen yli kun mennään niin ei jakoja. Onko kukaan siis rasvojen lisäksi virittänyt lämmitystä jne. jolla hyytymisongelman saisi ratkaistua? Toinen mikä huolestuttaa ovat noi kaapelit jotka vakiona ovat aika koppuraa tavaraa kun pakkanen ylittää -10 astetta. Löytyneekö jostain parempia kaapeleita?

-Timo

Make

Lainaus käyttäjältä: Ankku - 01.12.2010, 10:52:09
En tiedä millaiset rasvat on tuossa jalustassa, mutta voisiko tuo johtua siitä että rasvat yksinkertaisesti jalustan rattaistossa jäykistyy niin paljon ettei jaksa pyöriä. Ainakin tuossa pikku Celestronin jalustassa alkaa vakio rasvat jymähtää yli kymmenessä pakkas asteessa. Toimivaa rasvaa pakkaskäyttöön on ainakin Super Lube. Muistaakseni yli 40 astetta pakkasta oli tuon jähmettymispiste.

Minä vaihdoin EQ6 Pro-jalustaan SuperLube-rasvat samalla kun vaihdoin kaikki laakerit ja puhdistin kaikki rattaat. Talvikäyttö muuttui täysin erilaiseksi: nyt -30C ei ole ongelma, seuranta toimii hienosti. Aiemmin moottorit jumittuivat samaan tapaan kuin sinullakin. Yksityiskohtainen kertomus TÄSSÄ ketjussa. Mitään lämmitystä en ole tarvinnut. Eräs tärkeä asia on säätää matoruuvin välys sopivaksi. Kovilla pakkasilla välykset saattavat pienentyä liikaa.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

jmantyla

Lainaus käyttäjältä: TiPi - 01.12.2010, 12:12:54
-15 on maksimi jolla vielä Celestron toimii (nihkeästi) ja sen yli kun mennään niin ei jakoja. Onko kukaan siis rasvojen lisäksi virittänyt lämmitystä jne. jolla hyytymisongelman saisi ratkaistua?
-Timo
Minä en uskaltanut viime viikonloppuna -16:ssa laittaa virtaa EQ6:een, vaikka autoguidauskin viimein toiminee. Tietenkin voisi öljytä uudelleen laitteen, mutta eikö olisi helpompaa lämmittää jalustaa?
Biltema ja Kodinterra myyvät putkensulatuskaapeleita, jotka pitäisivät sisällä olevan laitteen +5:ssä.

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=rputsulkaa.htm&tuote=rputsulkaa
http://www.kodinterra.fi/market/kodinterra?a_Visit:tuote=1y5ku9a8mvh0hvbi&kategoriaTunniste=TarvikkMuutL%C3%A4mm&path=RakTarvLVI%2FLVI%2FL%C3%A4mmittimet%2FTarvikkMuutL%C3%A4mm&myymala=Kodin+Terra+H%C3%A4meenlinna&paikkakunta=H%C3%84MEENLINNA&osuuskauppa=H%C3%84MEENMAA&pageName=Main

Tuo lyhyin metrin kaapelikin riittäisi. Onko kukaan kokeillut?

Jorma M.

rintape

Tässä vielä tehtaan vastaus näkysälle:

"Extreme cold weather can effect the Mount and Hand control. I have had customers in extreme cold weather advised that they used Dew heater strips around the mount to keep it warm. They also recommended Hand warmers for the Hand controller to keep going as well. "

Petri
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

GaryP

Lainaus käyttäjältä: rintape - 01.12.2010, 10:41:24

Mutta onneksi Karin kanssa aina keksitään jotain järkevää tekemistä jos suunnitelma A pettää. Laitettiin kamera kuvaamaan pitkällä valotuksella ja otsalamput päässä juostiin ympäri metsää. Tuli hauskoja valojuovia.

Petri


Jos on ollut uskottavuuden kanssa tähän mennessä ongelmia, niin eipä ole enää mitään menetettävää...



Mutta asiaan. Jos koko jalustaa pitäisi pakkasella lämmittää, karsiutuu näppärästi pois kaikki sähköverkosta yli 25m matkan päässä olevat paikat. Eihän kukaan hullu (?) ala raahaamaan metsään erillistä akkua jonka sähkö tuhlataan pelkästään jalustan nupin lämpöisenä pitämiseen???

Olisiko se mahdollista sitten kuitenkin että välys olisi tosiaankin tuossa lämpötilassa kiristynyt niin tiukaksi ettei moottorilla ollut enää voimia edes yrittää pyörittää? Toinen moottori sananmukaisesti kehräsi, aivan kuin sisällä testaillessa, ei mitään mekaanisen vastustamisen merkkejä.

Antaako CGEMin kapula mitään varoitusta jos käyttöjännite laskee liikaa? Olisiko todennäköistä, että vain toinen moottori pyörisi jos napajännite laskee, vai pitäisikö koko härvelin hiljentyä? Teen seuraavaa pakkassessiota varten välimittauspisteen  sähkönsyötölle, ihan siihen jalustan liittimeen asti, mitataan kuormitettu jännite niin nähdään ainakin onko akkupaketti polvillaan.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

einari

Sain tässä isänpäiväksi sähkörukkaset ja heti sain kuulla että niistähän pitää väsätä huurrelämmitin.
Tarjolla olisi myös sähkösukkia ja entäpä jos semmoiset laittaisi jalustan ympärille niin riittäisikö akuissa tarpeeksi puhtia ?
___
Tapio

TiPi

Jalusta on kiinteästi piharakennuksen katolla, joten sähkön syöttö on hoidettu. Pitänee noihin kaapeleihin tutustua jos vaikka saisi pätkät koteloinnin sisään ujutettua ja rasvat pysymään sulina.

-Timo

einari

Tarviiko niitä sinne sisällä ujuttaa - onko tilaakaan ?
___
Tapio

Make

Lainaus käyttäjältä: jmantyla - 01.12.2010, 12:36:12
Tietenkin voisi öljytä uudelleen laitteen, mutta eikö olisi helpompaa lämmittää jalustaa?

Rasvan vaihdolla on muitakin hyviä vaikutuksia, katso vaikka http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=4650.msg38961#msg38961. Itämaisten jalustojen rasvan seassa on paljon työstöjätettä. Kun metallinpalat on poistettu, vähenevät satunnaiset nykäykset seurannassa. Toki ymmärrän, että jalustan purku on ensikertalaiselle huolestuttava asia - saako kaiken takaisin oikein, rikkoutuuko jotakin jne. Onnistunut huolto on kyllä vaivan arvoinen  :grin:, mutta epäonnistunut sellainen = menetetty kausi  :realmad: . Tuo lämmitysidea on varmaankin sopivassa välimaastossa; isommat remontit kannattaa jättää kesäkauteen, jos on epävarma.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

Anssi Mäntykivi

Lainaus käyttäjältä: einari - 01.12.2010, 15:16:06
Sain tässä isänpäiväksi sähkörukkaset ja heti sain kuulla että niistähän pitää väsätä huurrelämmitin.
Tarjolla olisi myös sähkösukkia ja entäpä jos semmoiset laittaisi jalustan ympärille niin riittäisikö akuissa tarpeeksi puhtia ?

:rotfl: Ihan pakko. Ei puutu enää kuin sähkötuoli.
Anssi Mäntykivi

Jarkko.A

Nyt olisi kyllä hyvä sauma jollekin harrastajalle tai liikkeelle ryhtyä tarjoamaan palveluna jalustan sisäosien puhdistusta ja uudelleenrasvausta.