Jalustan lämmitys

Aloittaja rintape, 01.12.2010, 10:41:24

« edellinen - seuraava »

okumara

Lainaus käyttäjältä: Jarkko.A - 01.12.2010, 18:01:14
Nyt olisi kyllä hyvä sauma jollekin harrastajalle tai liikkeelle ryhtyä tarjoamaan palveluna jalustan sisäosien puhdistusta ja uudelleenrasvausta.

Saksassa on jo vastaava palvelu, voi olla että huolisi jalustoja ulkomaistakin. Kaivelen osoitteen jossain välissä.

edit:

tässä osoite: http://www.cg-5.de/

Tuolla on seikkaperäiset huolto-ohjeet monellekkin jalustalle, ja ohjeiden perässä on sitten hinnat siitä jos haluaa saitin pitäjän tekevän ko. operaatiot.

valikosta astronomie jne. kannattaa käännättää tuo saitti http://translate.google.com issa,

mutta tässä eq-6:n operoinnista hintatiedot googlen karvalakkikäännöksenä, jota en jaksa siistiä. ymmärrätte kyllä :D

Lainaus käyttäjältä: http://translate.google.com
Hinnat:

Voitele uusi asentaa ja säätää: 100 - (sis. paluu postikulut) (89 - ilman postimaksua)

Laakeri asettaa täydellinen: (12 leirit): 139 - (vain merkki varastossa)

Teflon voiteluaine ja 8 viipaletta: 15 -

Special yhteensä: 200 -
äkkiseltään en löytänyt mainintaa ottaako muualta kuin saksasta vai ei. Ja kannattanee etsiä netistä tietoa, onko millainen palvelu/luotettava ennenkuin suinpäin jalustaa lähettelee.
N.M. @ Lpr

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 01.12.2010, 14:55:38
Mutta asiaan. Jos koko jalustaa pitäisi pakkasella lämmittää, karsiutuu näppärästi pois kaikki sähköverkosta yli 25m matkan päässä olevat paikat. Eihän kukaan hullu (?) ala raahaamaan metsään erillistä akkua jonka sähkö tuhlataan pelkästään jalustan nupin lämpöisenä pitämiseen???
Edellisillä kylmillä näin tien varressa Nesteen bensarekan jonka jokaisen pyörän vieressä oli nuotio, liekö jarrut jäätyneet. Meinasin ensin pysähtyä mutta päätinkin lisätä vauhtia kun näin 1lk palavasta nesteestä varoittavat laput. Kaipa tuolla lailla yksi jalustakin lämpenisi.

Jalusta voi kylmässä mennä jumiin mekaanisesti jäykistä rasvoista tai välysten häviämisestä johtuen. Ohjauselektroniikka on suunniteltu sisätiloissa käytettäväksi joten sekä jalustan puoli että käsikapula pitäisi saada lämpimään. Artjärven Meaden kylkeen pultattiin muistaakseni 100W:n laitelämmitin pitämään jalustan elektroniikka elossa.

Kaizu
Kai Forssen

Jarkko.A

Kiitokset linkistä Okumara.

Mitäs jos pulttaisi webaston pörisemään jalustaan? Saisi kätevästi vähän sähköä kuluttavan lämmitysjärjestelmän :)

Ari Haavisto

Viime talvena tein Synscan-käsikapulan lämmityksen, josta juttua: http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=5910.0 On muuten toiminut erinomaisesti ja pikkupakkasella lämmittää kapulan pohja kivasti sormiakin.
Samalla pohdin NEQ6-jalustan lämmitystä, kun ei ole noita rasvojakaan tullut (vielä, suunnitelmissa on) vaihdettua. Ekalla kovalla pakkasella veti deklinaation juntturaan parin tunnin jälkeen, mutta välysten säädön jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia. Toki session aluksi jalustani on aina lämmin eikä kovimmilla pakkasilla juuri yli neljää tuntia tule oltua. Tuubin vien erikseen pelkältään etukäteen jäähtymään ja jalustan vasta juuri ennen havaintojen alkua.

Silloin pohdin vastaavien tarrakalvovastuksien käyttämistä, jollaisen laitoin käsikapulaankin. Joko 1-2 kpl kotelo-osan sisäpinnalle ja eristettä ulkopinnalle tai sitten ulkopinnalle vastuksetkin ja eristettä päälle, joku pannumyssy ettei lämpö karkaa. Osat kun olisi ollut. Mutta tarvetta ei koskaan ilmennyt kunhan sääti välykset ettei kylmässä hirtä mekaanisesti kiinni. Todennäköisesti jos ja kun nuo rasvat joskus vaihdan tai muusta syystä kotelon sisällä vierailen,  samalla kotelon sisään kuitenkin jonkun vastuksen varalle koppuloin.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Jussi Koponen

Lainaus käyttäjältä: Make - 01.12.2010, 12:17:02
Eräs tärkeä asia on säätää matoruuvin välys sopivaksi. Kovilla pakkasilla välykset saattavat pienentyä liikaa.

Minkä määrittelisit sopivaksi välykseksi? Itselläni purkamisen, rasvauksen ja kokoamisen jälkeen tuota tuntiakselin ratasta saa pyöräyttää noin 45 astetta ennenkuin se alkaa liikuttamaan tuota akselia, eli töitä tartteis tehä vähän... Pitänee tänään yrittää saada homma kuntoon, kun kelitkin näyttää vielä lupaavalta.

Btw. ei tuo jalustan purkaminen vaikeaa ollut. Otin kuvat joka vaiheesta ja hyvin se mylly on taas kassassa, eikä varaosiakaan jäänyt.



JaakkoK

Samaa asiaa olen itsekin pohtinut. Kyselin viime talvena Celestronin asiakaspalvelusta mityä ongerlmia kylmästä aiheutuu ja onko laiteen turvallisella käytöllä pakkasrajoja. Vastaukset olivat ihan "liirun laarun" - eivät ottanaat asiaan mitään kantaa. Itse olen tänä talvena ajatellut kokeilla "kengänkuivaimia" - ne ovat pieniä sähkövastuksia jotka laitetaan märkien kenkien sisälle. Miksei niitä voisi käyttää myös jalustassa sopivan hupun alla.
Pakkasrajana olen itse pitänyt runsasta 10 pakkasastetta - ainakin silooin Celestronin jalusta toimii hyvin.

Make

Jussi: sopiva välys löytyy siten, että otat muuten kasassa olevasta jalustasta mottorit pois ja kokeilet pyörittää matoruuvin päässä olevaa ratasta sormella. Jos et jaksa sormella pyörittää, välys on liian pieni. Löysennä asteittain, kunnes pyöriminen vapautuu. Kokeile pyörittää pidempi matka, jotta huomaat, onko tiukkoja kohtia. Matoruuvi ei saisi hirttää missään kohdassa. Optimikohta on tuossa hirttämisen rajamailla, jolloin backlash on pienimmillään, mutta matoruuvi pyörii kuitenkin helposti. Näin voit optimoida etäisyyden siinä lämpötilassa, jossa aiot jalustaa käyttää = ulkona pakkasessa. Olen muutaman kerran säädellyt välystä ulkona. Voin sanoa, että näpit jäätyvät eli en suosittele :wink:. Jos teet säädön sisällä, jätä jonkin verran enemmän "kutistumisvaraa". Tuntiakselille voi jättää jonkin verran klappia eli jos tuntiakseli lukittuna kääntelet vastapainoakselista, pientä lonksumista saa esiintyä.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

Kaizu

Pieni välys tuntiakselin vaihteessa ei haittaa kun pitää jalustan sopivasti epätasapainossa idän suuntaan.

Kaizu
Kai Forssen

Lauri Kangas

Mulle on jäänyt vähän epäselväksi, että tasapainotatteko jalustan aina uudestaan kun se flippaa? En ole tuosta idän puolen peukalosäännöstä itse juuri murehtinut.

Jussi Koponen

Lainaus käyttäjältä: Make - 02.12.2010, 13:01:32
Jussi: sopiva välys löytyy siten, että otat muuten kasassa olevasta jalustasta mottorit pois ja kokeilet pyörittää matoruuvin päässä olevaa ratasta sormella. Jos et jaksa sormella pyörittää, välys on liian pieni. Löysennä asteittain, kunnes pyöriminen vapautuu. Kokeile pyörittää pidempi matka, jotta huomaat, onko tiukkoja kohtia. Matoruuvi ei saisi hirttää missään kohdassa. Optimikohta on tuossa hirttämisen rajamailla, jolloin backlash on pienimmillään, mutta matoruuvi pyörii kuitenkin helposti. Näin voit optimoida etäisyyden siinä lämpötilassa, jossa aiot jalustaa käyttää = ulkona pakkasessa. Olen muutaman kerran säädellyt välystä ulkona. Voin sanoa, että näpit jäätyvät eli en suosittele :wink:. Jos teet säädön sisällä, jätä jonkin verran enemmän "kutistumisvaraa". Tuntiakselille voi jättää jonkin verran klappia eli jos tuntiakseli lukittuna kääntelet vastapainoakselista, pientä lonksumista saa esiintyä.

Minä arvelinkin homman menevän näin. Epäselvyys johtui siitä kun minulla oli väärä matoruuvi tuossa tuntiakselissa, aina kun matoruuvilla ei ollut kuormaa, se piti kolinaa, jalusta resonoi hieman mukana. Purin koko hökötyksen ja vaihdoin matoruuvin, niin surinat loppui ja hommat rullaa taas. Toivottavasti illan M33 projektista tulee jotain.

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 02.12.2010, 16:32:20
Mulle on jäänyt vähän epäselväksi, että tasapainotatteko jalustan aina uudestaan kun se flippaa? En ole tuosta idän puolen peukalosäännöstä itse juuri murehtinut.
Minun valotukseni ovat useimmiten sen varran lyhyitä että harvoin on tarvinnut. Pari kertaa olen unohtanut ja sen näkee heti kuvien saannista, harvoin pysyy seuranta minuuttia kyydissä ilman nytkähdyksiä. Nyt olen tehnyt epätasapainon vaimon polkupyörästä pihistetyllä "mustekalalla". Sitä tarvitaan polkupyörässä seuraavan kerran keväällä kun kuvauskausi on jo ohi.

Kaizu
Kai Forssen

tähti_ville

Heippa,

Lainaus Einarilta,
"Sain tässä isänpäiväksi sähkörukkaset ja heti sain kuulla että niistähän pitää väsätä huurrelämmitin.
Tarjolla olisi myös sähkösukkia ja entäpä jos semmoiset laittaisi jalustan ympärille niin riittäisikö akuissa tarpeeksi puhtia ?"

Nyt ei tartte enää ostaa niinpaljon sukkia tai hanskoja lämmitykseen millä saisi koko jalustan lämpimäksi kun näin mainoksen jotta on keksitty jo kokonainen sähkölämmitteinen huopa ja senhän voisi sitten paukkupakkasilla kietoa koko härpäkkeen ympärille. Sillä aikaa kun jalusta sulaa nii voisi ottaa darkit ,flatit sekä biassit ja jatkaa kuvausta kun rasvat ovat sulaneet. :cheesy:

Terveisin Antti

Meade-mad

Hei Antti,

lukijana on helpompi seurata keskustelua kun kaikki lainaukset tehdään foorumin työkaluilla. Silloin lainaus on erotettu muusta tekstistä erillisellä laatikolla.

Lainaalainattua

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

JariG

Rakentelin Celestronin CGE-jalustaan lämmityksen moottori- / vaihteisto-osastojen kansiin 12 V 12W lliimattavilla lämpöelementeillä. Ostin ne Tampereelta Elektorilta á 22 €. Lisäksi liimasin elektroniikkaosan kylkeen 12 V 15 W elementin, jonka ostin Bebekiltä 10 €:lla.
Purin moottorissa kiinni olevan vaihteiston ja pesin osat tehtaan rasvoista. Voitelin uudelleen Super Lubella.
Purin myös akselistot ja pesin ruuvivälitykset ja kaikki laakerit, jonka jälkeen uudet Super Lubet osiin.
Olen vaihtanut kaikki johdot silikonivaippaisiksi kierrejohdoiksi. Eivät muutu miksikään -20 C pakkasessa, sormistani kylläkin lähtee tunto.
Jalustalla on vielä takuuta jäljellä, mutta eihän siitä ole mitään iloa, ellei se toimi Suomen talvessa.
Ohessa muutama kuva projektista.
Jari Grén

tähti_ville

Hei Jari,
Huomioi sitten kytkennässä, joka on rinnan kuvasta päätellen jos oikein katsoin, mitä vaikuttavat vastusarvoon ja samalla tehoon jos käytät 12v jännitettä ettei lämpiä liikaa.

Lainaus käyttäjältä: Meade-mad - 02.12.2010, 21:45:06
Hei Antti,

lukijana on helpompi seurata keskustelua kun kaikki lainaukset tehdään foorumin työkaluilla. Silloin lainaus on erotettu muusta tekstistä erillisellä laatikolla.

jk
Hei Jarmo,

Kelasin viestejä lainatakseni sieltä niikuin mainitsit, mutta ei selaimeni näyttänyt niin pitkälle ja nyt vasta huomasin, että sen lainauksen voi mahdollisesti lainata ennen kuin alkaa vastaamaan viestiin. Harvemmin kuitenkin kirjoittelen tänne joten olkoon noin en ala korjaamaan edellistä kirjoitusta ja jos joku lukia ei käsitä lainausta niin olkoon käsittämättä.  Yritän parantaa virhettäni asian tiimoilta.

Terveisin Antti.