Modauksen variaatiot

Aloittaja getty, 07.11.2010, 22:46:22

« edellinen - seuraava »

getty

Päätin että on aika rakentaa dedikoitu runko pelkästään astrohommiin, mutta tarttis päättää mitä kennon edestä poistetaan ja millä korvataan. Asiassa tuntuu olevan eri koulukuntia sen mukaan poistetaanko kaikki lasit kennon edestä vai jätetäänkö low-pass filter 1 paikoilleen. Konsensus lienee kuitenkin se, että varsinainen IR-Cut korvataan Baaderin jyrkällä korvaussuotimella, koska optisella polulla on linssielementtejä. Joka tapauksessa ajattelin samaan pakettiin laittaa yleissuotimeksi Astronomikin CLS clip filtterin, jos tällä nyt modauksen kannalta on merkitystä. Niin, kamera tulee olemaan 1000d ja tarkoitus on värkätä yleispeli, jolla pärjää kohtuullisesti syvän taivaan sumujen ja galaksien kanssa.
Pekka Peura, Oulu

naavis

Modasin juuri viime viikolla Canon EOS 450D:n, korvasin alkuperäisen IR-cutin Baaderin BCF-suotimella, ja jätin etummaisen lasin eli lowpass-filtterin pois. Pääsin kokeilemaan kameraa vasta hyvin lyhyesti yhtenä iltana, enkä uskalla vielä tämän perusteella antaa kovin tarkkaa analyysia tuloksista, mutta kyllä h-alfa-kohteet tuntuivat vähän paremmin kameraan tarttuvan. :cheesy: Raportoin tuloksista tarkemmin kun olen päässyt uudestaan kuvaamaan.

Nurinniska Observatory

Minäkin jätin 1000d:täni modatessa aluksi pois myös etummaisen eli lowpass-filtterin, mutta päädyin asentamaan sen takaisin pölyongelmien vuoksi. Sen "anti-aliasing"-kerros heikentää terävyyttä aavistuksen verran, mutta siihen samaan filtteriin on ympätty myös pölyä hylkivä ulkokerros sekä pietsosähköinen pölynravistussysteemi.
Modattua kameraa testaillessani huomasin, että H-alfan tarttumiseen tai muuhunkaan (paitsi yllämainittuun terävyyteen) se lowpass-filtteri ei vaikuta millään tavalla. Suosittelen siis jättämään sen paikalleen.
Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/

pnuu

Tuon pölynravistimen kanssa kannattaa olla tarkkana flättejä ottaessa. Ei ole kovin mukavaa, jos pallerot vaihtavatkin paikkaansa kohdekuvien ja flättien välissä..
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

Nurinniska Observatory

Myös Peltier-jäähdytys on eräs modauksen variaatio. Minua vaivasi juuri äsken puolen tunnin tähtikamerahimo, mutta nyt aloin miettiä aktiivisen jäähdytyksen rakentamista 1000d:heni. Muuten ehkä ihan helpostikin toteutettavissa, mutta huurtumisongelmat huolettavat...
Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/

Una

#5
Sopinee varmaan tänne muun pohdinnan jatkoksi tämäkin:

Eli onko tietoa löytyykö vielä mistään 550D:n IR-filtterille korvaussuodinta. Muutostyön olen nähnyt parissa paikassa hinnoiteltuna mutta tekisin mieluusti itse jos jostain löytyisi sopiva filtteri. Toki yksi vaihtoehto olisi vain poistaa alkuperäinen mutta tuo fokuksen kohdilleen hakeminen jo sitten vähän arvelluttaakin.

Edit: On näköjään päivittyny Baaderin sivuille että tuo BCF sopii myös 550D:hen.

getty

Lainaus käyttäjältä: Nurinniska Observatory - 08.11.2010, 14:23:51
Myös Peltier-jäähdytys on eräs modauksen variaatio. Minua vaivasi juuri äsken puolen tunnin tähtikamerahimo, mutta nyt aloin miettiä aktiivisen jäähdytyksen rakentamista 1000d:heni. Muuten ehkä ihan helpostikin toteutettavissa, mutta huurtumisongelmat huolettavat...

Sama peltier kävi mielessä, että kun modataan niin modataan tosissaan. Suomen olosuhteissa en kyllä viitsisi paketoida koko runkoa styroksboksiin ja jäähdyttää sitä lootaa, vaan suoraan kennon taakse pitäisi päästä käsiksi. Gary Honiksen kuvista päätellen homma ei kuitenkaan ole ihan triviaali: prossu ja piirilevy pahasti tiellä.
Pekka Peura, Oulu

naavis

Lainaus käyttäjältä: Una - 08.11.2010, 14:42:59
Sopinee varmaan tänne muun pohdinnan jatkoksi tämäkin:

Eli onko tietoa löytyykö vielä mistään 550D:n IR-filtterille korvaussuodinta. Muutostyön olen nähnyt parissa paikassa hinnoiteltuna mutta tekisin mieluusti itse jos jostain löytyisi sopiva filtteri. Toki yksi vaihtoehto olisi vain poistaa alkuperäinen mutta tuo fokuksen kohdilleen hakeminen jo sitten vähän arvelluttaakin.

550D:hen luultavasti käy samanmoinen Baaderin BCF-suodin kuin 450D-kameraan. Tilasin oman korvaussuotimeni Ylva-Astronomiasta. 450D:n (ja ilmeisesti 550D:nkin) modausohjeet löytyvät täältä: http://ghonis2.ho8.com/rebelmod450d1.html

Nurinniska Observatory

Entä jos koko kennopaketin ottaisi rungon ulkopuolelle ja jatkaisi kaapelia millä se kytkeytyy muuhun elektroniikkaan? Sen kennon voisi sitten kiinnittää suoraan komakorrektoriin, flatteneriin tai vastaavaan. Ei tarttisi jäähdyttää koko kameraa.
Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/

GaryP

Lainaus käyttäjältä: Nurinniska Observatory - 08.11.2010, 15:12:11
Entä jos koko kennopaketin ottaisi rungon ulkopuolelle ja jatkaisi kaapelia millä se kytkeytyy muuhun elektroniikkaan? Sen kennon voisi sitten kiinnittää suoraan komakorrektoriin, flatteneriin tai vastaavaan. Ei tarttisi jäähdyttää koko kameraa.

Samaa olen ajatellut Nikonin D80:lle, mutta mistä sopivaa joustavaa kaapelia, vai voisiko ilman murheita käyttää perinteistä lattakaapelia? Ja kuinkahan pitkälle sen uskaltaa viedä emostaan?

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Lauri Kangas

Gary Honisilla oli 300D-modi jossa kenno on kameran edessä. Lattakaapelien kanssa tulee kaikenlaisia lukuhäiriöitä, jos niitä ei tee juuri kuin on suunniteltu. Toimi se silti jotenkuten.

naavis

Pääsin viimein tätä modaamaani järkkäriä testaamaan. Ilahduttavasti kaikenlaista kennolle tarttuu kantakaupungin valosaasteesta huolimatta. Kuvausjärjestelmä muistuttaa hieman ketjun ensimmäisessä viestissä mainittua yhdistelmää, joten jotakin tämänkaltaista on odotettavissa jos kamerasi modaat: http://users.tkk.fi/~savuori1/astro/2010_11_08-munkkiniemi/ngc1499_53x60s_iteration02.jpg Canon EOS 450D, 200/2.8L, ISO800, CLS-suodin, 53x60s. Otan myöhemmin uuden yrityksen pimeämmästä paikasta.

getty

Hiukan lisää mutkia tähän saagaan. Tuolla (http://www.astronomiser.co.uk/eosfilter.htm) sanotaan jotta:

"Blocking UV and IR light.
In a dual filter camera,the front filter blocks UV and IR light with a very sharp cut off at the edges of the visible spectrum. This is information that has come to light recently when a well known filter manufacturer tested these filters after noting that they blocked IR light. The filter blocks UV and IR very effectively and is of very high quality. This means that no second filter is required to block UV and IR and the Baader filter would not do a better job."

Käsittääkseni kirjoittaja on sitä mieltä, että tuplafiltterirungoissa (mm. 1000d) etufilsun jättäminen paikoilleen ajaisi saman asian kuin kakkosfiltterin korvaaminen Baaderilla?? Olettaen siis ettei AF-toimivuudesta tarvi välittää. Mikähän tässäkin on lopullinen totuus.
Pekka Peura, Oulu

Lauri Kangas

Olen nähnyt lähinnä arvailuja siitä, että sen etummaisen filtterin jättäminen paikalleen ja toisen poistaminen olisi jokseenkin sama asia kuin baaderin filsun käyttäminen. Mitään testejä ei ole koskaan näkynyt eikä myöskään sen kakkosfiltterin läpäisykäyriä. Töissä olisi spektrometri mutten ole saanut aikaiseksi mitata läpäisyä.

Tuollaisen toimivuutta voisi kyllä kokeilla halvalla, senkun purkaa kameran ja ottaa filsun pois.

getty

No niin, kamera tuli modattua. Valitsin sitten linjan, jossa etufiltteri jätetään ja kakkonen poistetaan korvaamatta. Näkeepä tuon sitten, jos lisäsuodatukselle on tarvista.
Hommahan oli varsin suoraviivainen operaatio: poika kympiksi seuraamaan Garyn saitilta kuvia ja isäukko meisselin varteen. Puolitoista tuntia kannesta kanteen rauhallisesti tehden ja mod done. Kyllähän siinä kuitenkin virtoja kytkiessä arvelutti miten ne kaikki "pienehköt" riviliittimet irroittelun jälkeen pelaa, mutta pelashan ne.
Täyden kuun mollotuksessa on nyt paha mennä sanomaan miten se vety rupeaa irtoamaan, mutta ainakin väritasapaino muuttui punertavaan suuntaan :)
Pekka Peura, Oulu