Jep, noin tiivistysvanat ovat joskus varsin hulppeita kohteita. Itsellä on käynyt mielessä ruveta - enämpi/vähempi tosissaan - kuvailemaan ko. vanoja. Flightradar24.com:sta löytää kuvattavien kohteiden reittejä varsin hyvin, niin osaa sännätä ulos oikeaan aikaan - ei tartte odotella ja värjötellä turhaan ulkona.
Kyllä tuo tumma on aivan selvää auringonvalon temppuilua. Toisaalta sopivalla pilvikelillä voi nähdä/kuvata jättövanoja, jolloin niiden varjon voi havaita kulkevan konetta nopeammin - vänkä ilmiö. Kuten kaveri, joka aikanaan ampui varjoansa nopeammin.
Toisaalta, mitä tuohon tummaan vanaan tulee niin voipihan olla, jotta moottorit olivat koivuklapi tai kivihiilikäyttöisiä. Omassa liitekuvassani moottorit ovat taasen voineet pätkiä

.
Toinen kuva on taas manipulaatio tilanteesta tammikuun 20. päivänä kuluvaa vuotta, jolloin kamera olisi pitänyt olla passissa kun jättövanoja tiesi syntyvän ja Flightradar auki - jotta olisi voinut tsekata koneet, joille tilanne syntyi. Joka tapauksessa tuo yksi kone veti tiukasti vasemmalle. Koskaan aiemmin en ko. kohdassa (noin EFKY -ilmatiilassa) ole moista havainnut. Vaimoakin huusin sisältä ulos katsomaan, mutta kattila päässä mikäli roinaa alkaa taivaalta tippunmaan. Eilen juuri ko. asiasta keskutelin erään evp. ammattilaisen kanssa. Koneet olivat näkökentässä noin 70-80 sekunnin päästä toisistaan, jolloin tuo tiukka kaarto vasemmalle toteutui. Koneet lienevä tuolloin olleet noin 20-30 km päässä toisistaan ja kohtaamisnopeutta varmaan noin 1600-1700 km/h
