Havainto.net ?

Aloittaja jmantyla, 22.01.2007, 14:23:38

« edellinen - seuraava »

jmantyla

Mikä on www.havainto.net ?
Kun tänään luin Astronettiä, löin Mozillaan osoitteen www.astronetti.fi, mutta sieltä
selain ohjautui automaattisesti osoitteeseen www.havainto.net ?
Onko Marko Myllyniemellä jotain tekemistä tämän kanssa, vai kuka havainto.nettiä ylläpitää?
Mielestäni ennen osoite www.astronetti.fi kääntyi automaattisesti tänne.

Jorma M.
Kangasala

J-M

On se jo pidempään tainnut ohjautua tuonne havainto.netiin. Kirjauduin joskus aikoinani myös tuonne havaintoon, mutta jotenkin vain tämäm keskustelupuli on jäänyt tänne. Eikä minun mielestäni niin kovin monelle alan palstalle ole edes tilaa Suomen kokoisessa maassa.
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

jmantyla

Lainaus käyttäjältä: J-M - 22.01.2007, 14:47:49
Eikä minun mielestäni niin kovin monelle alan palstalle ole edes tilaa Suomen kokoisessa maassa.
Jos harrastajien havaintoja halutaan koota systemaattisesti, jotta niillä olisi jotain tieteellistä arvoa,
Ursa ry:n pitäisi olla ainakin yhteistyökumppani.
Havainto.net -sivuilta ei toistaiseksi ilmene, että Ursa olisi mukana hankkeessa. Vai olenko ymmärtänyt väärin?
Jos en ole, unohdan havainto.netin.

Jorma M.

MarkoM

#3
Lainaus käyttäjältä: jmantyla - 22.01.2007, 14:23:38
Mikä on www.havainto.net ?
Kun tänään luin Astronettiä, löin Mozillaan osoitteen www.astronetti.fi, mutta sieltä
selain ohjautui automaattisesti osoitteeseen www.havainto.net ?
Onko Marko Myllyniemellä jotain tekemistä tämän kanssa, vai kuka havainto.nettiä ylläpitää?
Mielestäni ennen osoite www.astronetti.fi kääntyi automaattisesti tänne.

Ei ole, ja minusta tuo on vähintäänkin moraalisesti arveluttavaa - tai sanoisin, että suorastaan törkeää - että joku yrittää hyötyä Astronetin nimeä käyttäen (ja vieläpä edes neuvottelematta asiasta). Se on vähän sama kuin jos minä rekisteröisin sellaisia domainimiä kuin ursa.com, ursa.net tms.

Ohessa domainin haltijan tiedot:

Verkkotunnuksen tiedot
Verkkotunnus    astronetti.fi
Tila    Myönnetty
Haettu / Myönnetty    8.3.2006
Voimassaoloaika päättyy    8.3.2009

Haltijan tiedot
Yhteisömuoto    Yritys
Y-tunnus/yhdistysrekisterinumero    18017396
Yrityksen/yhteisön nimi    Mediatoimisto Netplan
Osasto tai yhteyshenkilö    Petteri Kankaro
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

J-M

Joo - ei tuo havainto.netin vaihtoehtodomainin valinta varmaan vahinko ole ollut. Astronetti.com on Markon (ja tietysti meidän kaikkien muidenkin) pitkäaikaisen kovan työn tulos, ja tottakai se houkuttaa käyttämään tämän foorumin mainetta hyväkseen.

Jokainen meistä osannee tehdä omat valintansa.
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

MarkoM

On ihan pakko kysyä käyttäjiltä, että onko astronetti teidän mielestänne sellainen käsite, että sitä voidaan hyvällä syyllä pitää tavaramerkkiin rinnastettavana nimenä?

(Todennäköisesti tämän saisi ihan virallisestikin tavaramerkiksi, mutta se maksaa, joten ei nyt ihan ensimmäisenä vaihtoehtona tule mieleen)...
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

J-M

No minun mielestäni Astronetillä kokonaisuutena on arvostettu asema suomalaisen tähtiharrastusalan piireissä. Eipä mitään vastaavaakaan ole. Johan siitä kertoo sekin, että Ursa ja ainokainen kotimainen julkaisu tiedottaa asioistaan täällä. Kun katsotaan kirjautuneiden käyttäjien luetteloa, niin se on aika kattava ja nimekäs!

Eli minun mielestäni olisi. Pistä polli aiheesta, Marko.
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Mellon

Milenkiintoinen tuo havainto.net. Vaikka paljon kaivattuja toiminnallisuuksia puuttuu, muistuttaa se _hieman_ sellaista havaintoarkistoa josta Cygnuksella puhuin. Tuolla näyttää nyt olevan lähinnä halohavaintoja ja järjestelmä näyttää olevan vain pienen ryhmän käytössä. Mielestäni tarvetta on kuitenkin laajemmalle järjestelmälle, joka tallentaa tietoa koko taivaanilmiökirjosta. Muuten tässä käy justiinsa näin että yhdessä paikassa on myrskyhavainnot, toisaalla deep sky ja jossain muualla halot. Jos näitä havaintoarkistoja nyt näyttää nousevan pikkuhiljaa vielä lisää, ovat eri osa-alueet vahvasti siiloutuneita. Tämä vähentää paljon mahdollisuuksia sille että havaintoja todella saataisiin kerättyä kattavasti ja keskitetysti talteen.

Ursan ja jaostojen täytyisi kuitenkin ehdottomasti olla mukana tuollaisen järjestelmän kehittämisessä. Myöskään mahdollisia yhteistyötahoja (mm. yliopisto-organisaatiot, muut yhdistykset) ei tulisi unohtaa. Tämä on ensimmäinen kerta kun kuulen koko havainto.net:stä. Jos Ursa olisi hommassa jotenkin mukana, olisi havainto.net:iin kyllä törmännyt viimeistään Ursa Minorissa.

Hieman ihmetyttää ettei sivulta oikein ilmene kuka on homman takana ja jos julkaisen tuonne havaintoni, mihin niitä käytetään etc. Aika kesken näyttää systeemi vielä olevan. Lisää webifoorumeita avaruusaiheisiin ei mielestäni kannata lähteä kehittämään. Tämä yksi hyvä ja toimiva on jo olemassa. Pöhköä jos keskustelua aletaan hajauttamaan.

Never

Lainaus käyttäjältä: MarkoM - 22.01.2007, 22:43:54Osasto tai yhteyshenkilö    Petteri Kankaro

Jotenkin en oo yhtään yllättyny. Syy siihen että tuolta löytyy juuri mm. halohavaintoja on kyllä aika selvä.

/Jake

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: mellon - 25.01.2007, 12:46:25
Muuten tässä käy justiinsa näin että yhdessä paikassa on myrskyhavainnot, toisaalla deep sky ja jossain muualla halot.

Itse en taas näe mitään järkiperäistä selitystä sille, että eri alojen havainnot pitäisi koota saman katon alle vaikka Ursan "alaisia" hommia ovatkin. Joku yhteinen sivu, jossa olisi linkit eri havaintotietokantoihin olisi hyvä, mutta tämän syvempää tekemistä noilla ei mielestäni keskenään ole.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

J-M

Tällä hetkellähän havaintoja kirjataan juuri tämäntyyppisiin foorumeihin. Eikä siinä mitään, tämä on ihan ok tapa, mutta nyt jokainen tekee merkintänsä vähän omalla tavallaan. Parempi ratkaisu olisi joku havaintotietokanta (vähän kuten Heavens-Abovessa) jossa kysytään tietyt ennalta sovitun sapluunan mukaiset asiat ja siten havaintomerkinnöistä tulee samanmuotoisia.

Ja iiro on kyllä oikeassa. Onko tuollainen kaikenkattava havaintopankki tarpeellinen? Kaikkia kun ei kuitenkaan saa "pakotettua" sinne havaintojaan syöttämään.
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

MarkoM

#11
Lainaus käyttäjältä: J-M - 25.01.2007, 12:09:00
No minun mielestäni Astronetillä kokonaisuutena on arvostettu asema suomalaisen tähtiharrastusalan piireissä. Eipä mitään vastaavaakaan ole. Johan siitä kertoo sekin, että Ursa ja ainokainen kotimainen julkaisu tiedottaa asioistaan täällä. Kun katsotaan kirjautuneiden käyttäjien luetteloa, niin se on aika kattava ja nimekäs!

Eli minun mielestäni olisi. Pistä polli aiheesta, Marko.

Pistetään, laitoin asetuksen niin, että äänestystuloksen pääsee näkemään vasta äänestyksen jälkeen (jolloin periaatteessa yleisen mielipiteen ei pitäisi päästä vaikuttamaan tuloksiin).

Mainitaan nyt, että otan mielelläni myös vastaan sähköpostitse astronettin puolesta puhuvia viestejä, sillä tarkoitukseni on lähipäivinä olla yhteydessä viestintävirastoon (email: palaute [ät] astronetti.com)
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

Mellon

Lainaus käyttäjältä: Iiro Sairanen - 25.01.2007, 13:57:58
Itse en taas näe mitään järkiperäistä selitystä sille, että eri alojen havainnot pitäisi koota saman katon alle vaikka Ursan "alaisia" hommia ovatkin. Joku yhteinen sivu, jossa olisi linkit eri havaintotietokantoihin olisi hyvä, mutta tämän syvempää tekemistä noilla ei mielestäni keskenään ole.

No se vähän riippuu mitä havaitsee. Itse havaitsen satunnaisesti aika montakin asiaa ja kuulun useaan tähtiharrastusyhdistykseen. Jos siis haluan julkaista havaintoni a) jaostolle b) yhdistyksille c) webiin, joudun näkemään jonkin verran vaivaa että kaivan esille oikean tahon. En myöskään näe missään mitään yhteenvetoa siitä mitä asioita olen esimerkiksi viimeisen puolen vuoden aikana havainnut. (Tai näen toki, mutta sitä varten ylläpidän webisivuani aiheesta. ) Eli jos vaikka trombi pyyhältää ohi, siitä on hyvä ilmoittaa a) myrskybongausjaostolle b) paikallisharrastajille c) tallentaa havainto näkyviin. Henkilökohtaisesti ainakin vaihe a) jää helposti tekemättä erityisesti harvinaisempien havaitsemieni ilmiötyyppien kohdalla. Ei vaan ihan aina huomaa/jaksa kaivaa sitä oikeaa tahoa ja rekisteröityä taas uuteen havaintoarkistoon jonka salasana todennäköisesti unohtuu heti seuraavan kuukauden aikana. Sitten kun taas yrittää vuoden päästä tehdä seuraavaa havaitoa jostain satunnaisemmasta aiheesta on salasana jo valmiiksi hukassa.

Joitain ihmisiä saattaa myös kiinnostaa (esim.) seuraavankaltaiset kysymykset joihin kunnon havaintoarkisto voisi antaa suoran vastauksen:
- Montako aktiivista havaitsevaa tähtiharrastajaa Suomessa on?
- Kuinka moni näki/piirsi/kuvasi komeetta McNaughin?
- Onko Ursan jäsenten havaintojen määrä kasvanut vuonna 2006 verrattuna edelliseen vuoteen?
- Mitä aihetta suomalaiset havaitsevat eniten?
- Paikallisyhdistys K tekee apuraha-anomusta/toimintakertomusta. Paljonko havaintoja yhdistyksen jäsenet ovat tehneet vuodessa?
- Kuinka moni havaitsee aktiivisesti syvän taivaan kohteita Kymeenläänissä?
- Mitä minä olen havainnut kuluneen vuoden aikana?
- Mikä on maan yleisin kaukoputkityyppi?
- Mitä muut harrastajat ovat sanoneet siitä että havaitsin himmeän kohteen NGC blaa viime sunnuntaina?
- Montako yli 40cm peilillä varustettua kaukoputkea Suomessa on?
- Olen kiinnostunut hankkimaan harvinaisen havaintolaitteen ABC, onko kenelläkään muulla asuinkunnassani tuota havaintolaitetta jotta voisin käydä tutustumassa siihen?
- Olen kiinnostunut hankkimaan kameran Canon EOS 3D ARGH -kameran, millaisia tähtikuvia muut ovat sillä ottaneet?
- Kuinka usein revontulia on havaittu Hämeessä vuonna 2006?
- Taivaalla näkyy harvinainen kohde XYZ seuraavan tunnin ajan. Eteläisessä Suomessa on pilvistä. Kuinka monella havaitsijalla pohjoisessa on riittävät laitteet tehdä nopeasti havainto kohteesta XYZ?
- Näin trombin, revontulet, Joulupukin ja Zombrero-galaksin samaan aikaan. Minne voisin havaintoni laittaa sillä minulla ei ole omaa kotisivua?

Varmasti monet ovat miettineet joitain tämänkaltaisia kysymyksiä. Ei ole mitään teknistä estettä sille että nämä tiedot saataisiin kerättyä yhteen paikkaan.

On varmasti helpompaa ylläpitää yhtä järjestelmää kuin monta pientä ja erillistä.

Timo Kuhmonen

#13
Itse olisin keskitetyn / yhteisen havaintoarkiston kannalla. Jos tietoja havinnoista haluaa hakea, se ymmärtääkseni olisi helpompaa yhteisestä kannasta kuin useasta "hajautetusta" erikseen. Toisaalta eri ilmiöitten arkistoiminen lisää talletettavaa tietomäärää / todennäköisesti tekee "tietokannasta" monimutkaisemman. Eri havoinnoille on erilaista tietoa, kukin eri havaintotyyppi tuo mukanaan lisää talletettavaa dataa....

Pääsääntöisesti seuraan ilmakehän valoilmiöitä, mutta myös tähtitiede on alkanut kiinnostaa enemmän viime aikoina. Ainakin aloittelevana harrastajana haluaa mielellään tietoa siitä, -mitä & missä & miten- muut harrastajat ovat kulloinkin havainneet... Järjestelmän mahdolliseen toteuttamiseen en otaa kantaa, koska sen voi tehdä asiaa paremmin tuntevat.

Tavaramerkistä lisätietoa...
http://www.prh.fi/fi/tavaramerkit/tavaramerkkilyhyesti.html

MarkoM

Mielestäni on aikalailla itsestään selvä asia, että valtakunnallisen, keskitetyn ja kaikille saatavilla olevan havaintoarkiston perustamisen, ylläpidon ja hallinnoinnin järjestäminen kuuluu ehdottomasti URSAlle, ei suinkaan yksityisille henkilöille (tai yrityksille). Sitä paitsi; sellaisen ylläpitäminen ja kasassa pitäminen yhden ihmisen voimin voi olla melko mahdoton tehtävä (itse ylläpidän Astronetin lisäksi Lakeuden Ursan sivuja, ja jo se tuntuu välillä turhan työläältä).

Se, että harrastajat laittavat omia tähtikuviaan tai havaintojaan omille sivuilleen nähtäväksi, on ihan ok juttu ja suotakoon heille jatkossakin, vaikka Ursaan joskus mainitunlainen havaintoarkisto saataisiinkin aikaiseksi...
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry