viive muistutusviesteissä/niiden tulematta jääminen?

Aloittaja okumara, 17.09.2010, 12:55:00

« edellinen - seuraava »

okumara

Tervehdys.

Huomasinpa eilen illalla sähköpostissani uuden muistutuksen, joka tuli foorumin tähtibasaari alueeseen laittamastani muitutuksesta, joka ilmoittaa uusista viesteistä ko. alueella.
No, muistutuksen innoittamana menin katsomaan ilmoitusta, jonka jälkeen olikin tullut jo monta muutakin ilmoitusta, ja harmistus oli kova, kun huomasin yhden mielenkiintoisen ilmoituksen perässä olevan jo "myyty" teksti.. Vieläkään siitä nimenomaisesta viestistä ei ole tullut ilmoitusta. (myönnettäköön, että ko. ilmoituksen jätöstä ei montaa tuntia kulunut kun se oli jo myyty) Eikä ole ensimmäinen kerta, kun nimenomaan tähtibasaari alueen ilmoitukset jäävät sähköpostiin saapumatta, tai tulevat huomattavalla lagilla viestin foorumille kirjoittamisesta. Nyt oli ensimmäinen kerta kun häiritsi niin paljon että jaksoin siitä tänne palauteosioon kirjoittaa.
Onko siis hämminkiä minun asetuksissani, vai jättääkö smf jostain syystä ilmoituksia lähettämättä? Postipalvelimella ei ole palvelinpään junkmail scriptejä tms. Eikä omassa mailiclientissä (thunderbird) ole kovinkaan tiukat roskapostiasetukset -> eivät poistu suoraan, katson niistäkin otsikot varmuuden vuoksi ennen poistoa.
Ja jos joku ehdottaa foorumin rss feediin kirjautumista, niin tehty on, mutta kun en varsinaista lukuohjelmaa jaksa käyttää, liukuvat otsikot sangen nopeasti tuon miniohjelman palkissa. Siitä klikkailen välillä mielenkiintoisia juttuja selaimeen auki.

p.s. Jos tästä aiheesta on jo threadi, saisinko linkkiä sinne (tein pikaisen haun, en löytänyt) ja pahoittelut turhan aiheen aloittamisesta.

edit
kielipoliisin taivuttelusta viestin aihetta muunnettu ;)
N.M. @ Lpr

MarkoM

Mistään ei ainakaan löytynyt sellaista asetusta, joka tuohon vaikuttaisi, joten joko lähtevän tai vastaanottavan postipalvelimen toimintahäiriö vaikuttaisi ensimmäiseltä vaihtoehdolta (tai jokin muu häiriö)...
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

okumara

#2
Lainaus käyttäjältä: MarkoM - 18.09.2010, 00:15:19
joten joko lähtevän tai vastaanottavan postipalvelimen toimintahäiriö vaikuttaisi ensimmäiseltä vaihtoehdolta (tai jokin muu häiriö)...
ISP:nä saunalahti, palvelin ei ole ainakaan clientille valittanut mitään, eikä vikailmoituksia sähköpostipalvelimesta ole ainakaan saunalahden saitille kirjattu. Tiedä sitten, tuokin kulkee Elisan verkossa, ja taitavat tätänykyä olla yksi ja sama pulju? Pointti: en voi varmasti sanoa palvelinpään toimintahäiriöstä, koska ei ko. pulju noista pahemmin yksityisasiakkaille tiedottele. Epäilen silti postipalvelimen ongelmaa.
Itse ylläpidän erästä phpbb:hen pohjautuvaa foorumia, ja sen kanssa ei ole ongelmia ollut uusien foorumipostien ilmoitusviesteissä..

Onkohan kellään muulla tämän foorumin käyttäjällä ollut vastaavia lageja/ilmoitusten tulematta jäämisiä kuin minulla?

p.s. tämä ei siis koske ainoastaan tähtibasaari -aluetta, vaan myös viestiketjuista joihin olen osallistunut -tulevia ilmoituksia.

edit:
Eipäs muuten ollutkaan minulla täällä foorumilla käytössä ISP:ltä oleva sähköpostilaatikko, vaan yhdistyksen laatikko sigmatic.fi:llä. Kotona ollessa lähettäminen tosin menee saunalahden IMAPin kautta. Mutta jokatapauksessa, eipä ole sigmaticiltakaan tullut mitään erroria, eikä sielläkään pitäisi olla palvelimen päässä erityisiä roskapostisuotimia kytkettynä päälle. Voinhan tämän tietty vielä varmistaa.
Aina ei ole hyvä juttu eriyttää 'virallinen' minä nettialiaksesta :D ei muista mitä on mihinkin käyttänyt. Mitä sillä anonymiteetillä tekee? Tännekkin laitoin jo siguun oman nimen :D sitähän kompastuu omiin jalkoihinsa.
N.M. @ Lpr

GaryP

Lainaus käyttäjältä: okumara - 17.09.2010, 12:55:00
Ja jos joku ehdottaa foorumin rss feediin kirjautumista, niin tehty on, mutta kun en varsinaista lukuohjelmaa jaksa käyttää, liukuvat otsikot sangen nopeasti tuon miniohjelman palkissa. Siitä klikkailen välillä mielenkiintoisia juttuja selaimeen auki.

Ei jaksa? Sitten ei voi kuin syyttää itseään, RSS-feedit tulevat varsin lyhyellä varoituksella, ja se on kaikenkaikkiaan paras tapa lukea foorumia. Hohhoijaa, ei jaksa... :cry:

Suosittelen silti ottaman käyttöön vaikka FeedReaderin. Mikään ei ole tuon helpompaa.
http://www.feedreader.com/download


Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

okumara

Roikun koneella muutenkin enemmän kuin tarpeeksi, olen alkanut kaivata muutakin elämää. Lisäksi joitakin vuosia sitten kun rss buumi alkoi, instasin jonkun rss-readerin, ja tilasin monenlaisista aiheista feedejä. Kivaa oli kunnes infoähky iski ja uutuudenviehätys katosi.
Voihan olla, että softa jota käytin ei myöskään ollut intuitiivisin kannustamaan käytön jatkamista.
Joka tapauksessa, jos haluaa ajatusleikkiä viedä pidemmälle, pystyn laittamaan operaattoriltani tulemaan sähköpostiviesteistä ilmoituksen kännykkään sms viestinä, joten vaikka en olisi koneen ääressä, ja saisin sähköpostiviestin, olisin siitä tietoinen heti (ja joo, voihan sen tehdä niinkin että pitää puhelimesta datayhteyttä kokoajan auki tai väh. 5 min. välein tarkistus, konsteja on monia.)
Mutta eikö pääasiassa ollut nyt kysymys siitä, toimiiko joku tämän foorumin ominaisuus vai eikö se toimi kunnolla, vai eikö se toimi kunnolla VAIN minun kohdallani? Ei siitä, haluanko minä käyttää rss readeria vai en? Ja kuten mainitsin, minulla on miniohjelma käyttiksessä, jossa joitain tilaamiani feedejä vilistää. mielestäni toimii parhaiten noin, ettei tarvitse erillistä "isoa"ohjelmaa kokoajan pitää avoinna varsinaisella työpöydällä, vaan välillä näkee jotain mielenkiintoista sivusilmällä ja siitä mahd. lukee lisää. Vähän niinkuin kuulisi taustalla olevasta radiosta jotain mielenkiintoista ja ottaisi siitä lisää selvää.
N.M. @ Lpr

GaryP

Jep. Huono ohjelman käyttöliittymä, meikäläinen skippaa. Tuo kuitenkin on miellyttävä käyttää, muutaman asetuksen laittaa kohdalleen niin se ei huutele suotta. Ja viimekädessä ohjelman käyttäjä päättää infoähkyn määrän, ottaa mitä haluaa seurata, jos ottaa liikaa...? ARSS-addiktit ry on vielä perustamatta, kai sekin kohta joukkooon ilmestyy.

Laskin että minullakin on karsitussa listassa "enää" 29 syötettä. Jos vaihtoehtona olisi juosta lukemassa uutisia ja foorumeita yksi kerrallaan, hulluksihan siinä tulisi. Nyt ehtii oikeasti muutakin puuhastella elämässään.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Kaizu

Tuo otsikon "Lagi", mitä se tarkoittaa? Ei varmaankaan väärin kirjoitettu laki, mutta voisiko olla väärin kirjoitettu engkannin lack. Viimemainittu sopisi asiayhteyteen.

Kaizu

Ps. Löysinkin sille heti selityksen, se on Tuvalun kieltä ja tarkoittaa taivasta.
Kai Forssen

Lauri Kangas

Se ompi "lag" eli viive joka tarkoitti useimmiten jotain verkkoviiveen kaltaista ja sittemmin yleistynyt tarkoittamaan kaikenlaista nykimistä ja hidastelua tietokonejutuissa.

rintape

Kun luin ensin tuon otsikon, niin luulin myös että siinä on vaan hauskasti väännetty laki sanaa. Puolivälissä viestiä hokasin, että kirjoitaja tarkoittaa viivettä.

No kun Marko sitten vastasi tutkineensa asiaan vaikuttavia asetuksia, niin ensimmäisenä tuli mieleen että lakikirjaa on selattu. Itseäni omat mielikuvani suuresti huvittivat. Mutta vakavammin ottaen miksi käyttää tuollaisia outoja väännöksiä vieraankielen sanoista? Joskus ne voi todella vaikeuttaa ymmärtämistä.

Petri
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

GaryP

#9
Lainaus käyttäjältä: rintape - 20.09.2010, 09:37:00
Kun luin ensin tuon otsikon, niin luulin myös että siinä on vaan hauskasti väännetty laki sanaa. Puolivälissä viestiä hokasin, että kirjoitaja tarkoittaa viivettä.

No kun Marko sitten vastasi tutkineensa asiaan vaikuttavia asetuksia, niin ensimmäisenä tuli mieleen että lakikirjaa on selattu. Itseäni omat mielikuvani suuresti huvittivat. Mutta vakavammin ottaen miksi käyttää tuollaisia outoja väännöksiä vieraankielen sanoista? Joskus ne voi todella vaikeuttaa ymmärtämistä.

Petri

Heh, sait minutkin hyvällä tuulelle noilla jutuillasi, mutta lait ja asetukset on kuitenkin otettava vakavasti!!!

Tuo erikoisten sanojen käyttäminen taitaa olla niiden juttu jotka eivät ole ymmärtäneet oikeita termejä, tai ne kuulostavat omassa suussa omituisilta. Kaikki turhat väännökset saavat meikäläisen vatsankin vääntymään, parhaita esimerkkejä ovat aiemminkin mainitsemani opiska ja dobukka.

Kun niitä "oikeita" alkaa käyttämään, ne muuttuvat käyttäökelpoisiksi ja jäävät sanastoon. Kunhan ei ala käyttämään kansanedustajien ja lakimiesten ikäviä teennäisiä sanahirviöitä.


Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

pnuu

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 20.09.2010, 10:12:59
Kun niitä "oikeita" alkaa käyttämään, ne muuttuvat käyttäökelpoisiksi ja jäävät sanastoon. Kunhan ei ala käyttämään kansanedustajien ja lakimiesten ikäviä teennäisiä sanahirviöitä.

Tai kielitoimiston..

Tuo lagi on tietokoneiden kanssa puuhastelevien keskuudessa käytössä hyvin paljon. Johtunee siitä, että monelle muulle termille ei kunnollista vastinetta suomeksi. Samalla sitten nämä hyvänkin käännöksen omaavat ovat jääneet kielenkäyttöön mukaan.
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

GaryP

Lainaus käyttäjältä: pnuu - 20.09.2010, 10:32:52
Tai kielitoimiston..

Tuo lagi on tietokoneiden kanssa puuhastelevien keskuudessa käytössä hyvin paljon. Johtunee siitä, että monelle muulle termille ei kunnollista vastinetta suomeksi. Samalla sitten nämä hyvänkin käännöksen omaavat ovat jääneet kielenkäyttöön mukaan.

Minusta "viive" on aika hyvä korvaava sana moneen paikkaan kun puhutaan tietokoneista ja tietojärjestelmistä. Juttuhan on myös niin, että jotkut sanat eivät kertakaikkiaan sovi sekä puhumiseen että kirjoittamiseen. Kun MÄ kirjoitan, on helpompi kirjoitttaa minä kuin mä, mutta puheessä mä käytän sanaa mä... eikäkökutota...

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

naavis

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 20.09.2010, 10:46:08
Minusta "viive" on aika hyvä korvaava sana moneen paikkaan kun puhutaan tietokoneista ja tietojärjestelmistä. Juttuhan on myös niin, että jotkut sanat eivät kertakaikkiaan sovi sekä puhumiseen että kirjoittamiseen. Kun MÄ kirjoitan, on helpompi kirjoitttaa minä kuin mä, mutta puheessä mä käytän sanaa mä... eikäkökutota...

Kari

Homma vaikeutuu kun tarvitsee tilanteeseen verbin. "Yhteys lagaa" toimii hyvin, mutta "yhteys viipyilee" tai "yhteys viivästelee" menee kapulakieleksi. :azn:

Jorma Koski

Ei ole aina helppo löytää yhteistä sanastoa, onko jetlag suihkuviive?
Jorma Koski "Respondeo veritatem profunda"
Twitter
Facebook

GaryP

HAHAA!

Näinhän se menee, mutta huomioikaa sanan käyttötilanne toki. On sanoja ja sanontoja, joilla ei tunnu olevan järjellistä merkitystä, joille on vain ajan mittaan tullut vakiintunut käyttötapa. Se ei silti tarkoita sitä että kannattaa yrittää luoda keinotekoisesti olemassa olevasta sanasta väännöstä, tai yrittää sovittaa sitä uuteen tarkoitukseen vain koska tuntuu niin "coolilta" kun osaa...

Yhteys lagaa, yhteydessä on katkoksia, paketit viipyvät... tuossa kohtaa ammattimies puhuu toiselle, eikä asiassa ole mitään epäselvää. Mutta jos aikoo kirjoitata tuon"yhteys lagaa", kannattaa huomioida minkä kuvan antaa itsestään siinä tilanteessa. Teinit kirjoittavat tuossa muodossa, ja ne jotka haluavat antaa itsestään pätevän ja rennon kuvan. Pieleen menee.

Kielipoliisi iskee varmasti jatkossakin tuon kaltaisiin veistelyihin, mutta ottakaa se riski jos haluatte. Selittelyksi se taitaa kuitenkin mennä taas, siis alkuperäisen kirjoittajan puolelta.
:wink:

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...