Peilittömät järkkärit keskustelua. Onko niistä mihinkään?

Aloittaja Lauri Kangas, 14.09.2010, 13:50:28

« edellinen - seuraava »

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: Meade-mad - 14.09.2010, 10:43:54
Ei ole suomessa vielä kukaan järkkärillä taivasta kuvaava uskaltanut luopua tarpeettomasta peilikammiosta.

Jos ne peilittömät jutut on nin kertakaikkisen mainioita, niin eikö kannattaisi jo vähitellen itse ostaa joku näistä ja kokeilla?





Aihe jaettu kahteen ketjuun. Samsung ketju jätetty alkuperäiselle nimelle. Otsikon muokannut JK

einari

Joo, en ole täysin ymmärtänyt tätä peilittömien kameroiden hypetystä varsinkaan kun niiden hinta on mielestäni ollut aika kova.
Jos kohina alkaa niissä olla kurissa niin kai niissä etuna on sitten tuo pieni koko/keveys (vaikka onko nykyiset järkkärit nyt siinä suhteessa olleet ongelmallisia tähtikuvauksessa ?)
___
Tapio

Meade-mad

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 14.09.2010, 13:50:28
Jos ne peilittömät jutut on nin kertakaikkisen mainioita, niin eikö kannattaisi jo vähitellen itse ostaa joku näistä ja kokeilla?

Ei kannata.

On tossa peilillisen EOS 1Ds koneen vieterissä vielä 100 000 kuvaa kuvaamatta, joten uudisinvestointiin ei ole juuri nyt tarvetta... Ja muutenkin viimeiset taivaskuvani on kuvattu kemialla. Noita kauniita kuvia kun voi niin helposti katsella netistä, mutta ne fotonit, jotka saa taivaalta suoraan silmän pohjaan ovat ainutkertaisia.  :grin:

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Meade-mad

Valmistajien innostuksen peilittömyyteen on helppo ymmärtää -> se on kuin sataisi euroja suoraan yrityksen taskuun.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

GaryP

Peili on kuitenkin korvattava (IMO) jollain, sinne tulee sitten pikkuinen lisänäyttö perinteistä kuvausasentoa varten. Minulle se on aivan sama kumpi on käytössä, sommittelua ja rennonpaa kuvausasentoa varten minä sen vain haluan. Tähtikuvaus on sitten ihan oma lukunsa, ja sitä harrastaa murto-osa kameran ostajista.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Kaizu

Minulla on sama syy kuin Meade-madilla pysytellä nykyisessä kalustossa. Olen kaivannut Canoniin käänneltävää näyttöä ja herkää live view toimintaa. Peilietsin on tähtikuvauksessa ollut melko tarpeeton. Jos nyt olisin hankkimassa kameraa, harkitsisin vakavasti peilitöntä järkkäriä.
Töissä keskustelin aiheesta parin puoliammattilais luonto-kuvaajan kanssa. Heidän näkemyksensä taas oli että peilietsin on järkkärin tärkein ominaisuus, vaihdettava optiikka tulee sen jälkeen. Yhtenä syynä oli nopea ja tarkka manuaalitarkennus. Nämä ovat sellaisia kavereita joilla mukana kulkee paljon optiikkaa ja jokaiseen objektiiviin on ruuvattu oma runko.

Kaizu
Kai Forssen

VeijoT

#6
Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 14.09.2010, 18:35:57
Olen kaivannut Canoniin käänneltävää näyttöä ja herkää live view toimintaa. Peilietsin on tähtikuvauksessa ollut melko tarpeeton. Jos nyt olisin hankkimassa kameraa, harkitsisin vakavasti peilitöntä järkkäriä.
Kaizu

Heh, äkkiäkös tuon peilin nappaa irti, eikä ole edes tiukassa.
http://www.canonrumors.com/tag/mirrorless/

Jos huhut pitää paikkansa niin ensi keväällä 2011 olis tulossa Canon EIS järjestelmä, siihen sitten EF-EIS sovitin, kuten Sonyn NEX sarjassa.
Videokuvauksessa 3x3 = 9 pixelin matriisi luetaan yhdeksi ym.

Linkkejä löytyy Canon EIS 60 haulla.


Kokeilin tässä miltä tuntuu kuvata suoraan takanäytöltä.Tässä Canon IRcut filterillä peili on lukittu yläasentoon, jolloin af fokus ( kontrastiin perustuva ) toimii hieman hitaammin, mutta ponuksena voi valotuksen säätää takanäytöltä ennen kuvanottoa livenä oikein. ( esim. täysikuu horisontissa nousemassa )

Tässä modattu camera jossa Canon EFS tyyppiset objektiivit käy kuten ennenkin.


Veijo T


Kaizu

En ole kokenut peiliä niin haitalliseksi että alkaisin sitä poistaa varsinkaan kun kamera ei siitä enää pienene eikä kenno tule lähemmäs bajonettia.
Minulla on joitain valovoimaisia laseja joissa kuvataso on muutaman millin viimeisen linssin takana. Näitä haaveilen joskus käyttäväni tähtikuvauksessa.

Kaizu
Kai Forssen

Tikkis

Lainaus käyttäjältä: einari - 14.09.2010, 14:06:38
Joo, en ole täysin ymmärtänyt tätä peilittömien kameroiden hypetystä varsinkaan kun niiden hinta on mielestäni ollut aika kova.
Jos kohina alkaa niissä olla kurissa niin kai niissä etuna on sitten tuo pieni koko/keveys (vaikka onko nykyiset järkkärit nyt siinä suhteessa olleet ongelmallisia tähtikuvauksessa ?)
Olen itse hankkinut käyttööni (en taivaskuvaukseen, mutta kaikkeen muuhun) Sony NEX-3 -kameran. Olen siihen perhanan tyytyväinen. Voisin kuvitella sen toimivan tähtikuvauslaitteena mitä parhaimmin. Etuina on ainakin hyvät kohinaominaisuudet, pieni koko ja paino, ylöskääntyvä näyttöruutu sekä 7x/14x -kertainen näyttökuvan suurennus. Hinta on myöskin kohdallaan, sillä yhdellä objektiivilla varustettuna se saa hyppysiinsä noin 450-550 euron hintaan. Ai niin yhtenä miinuksena on kaukolaukaisimen käyttömahdollsiuuden puuttuminen. Noin satasta kalliimmassa NEX-5 .mallissa on sekin.

Tikkis

Itse koottu 480 mm, f/9 Apokromaatti moottorijalustalla,  Sky-Watcher Black Diamond ED 120 linssikaukoputki Giro ALtAz -jalustalla.

TuomoL

Olympus Pen E-P1:llä harjoittelen/aloittelen tähtikuvausharrastusta. Näppärän kokoinen ja kevyt kamera. Nyt kun adapterikin löytyy putkea varten, meneekin aika niitä tähtikirkkaita iltoja/öitä odotellessa. Lisää kommenttia kun on jotain parempaa näytettävää.
Kuvauskalustoa: Olympus Pen E-P1 & E-PL1 & E-PM1 + M.Zuiko 14-42mm / ED 70mm APO "lintuputki" / Samyang 7.5mm F3.5 Fish-eye / Meade ETX-90AT

rintape

Kyllä nuo peilittömät mielenkiintoisilta vaikuttaa. Panasonicin GH2:ssa on Full HD kuvauksessa "Ex tele conv" ominaisuus, jota käytettäessä kennosta hyödynnetään keskeltä 1920x1080 pikseliä. Videon kuvanlaatua kehutaan aivan erinomaiseksi. Tuosta Full HD:n käsittelystähän löytyy täällä useampikin ketju. En ole kovin tarkasti lukenut, mutta ilmeisesti sen saa kätevästi muotoon jota vaikka registax ymmärtää.

Esim. panasonicin 100-300 millisellä MFT standardin linssillä saa Full HD videota jonka polttoväli vastaa kinokoossa 1560 millistä. Tuota olisi hauska päästä teerensoitimelle kokeilemaan.

Ja jos ihan asiassa pysytään, niin kameran kun laittaisi tähtikaukoputkeen kiinni, niin luulisi kuusta irtoavan yksityikohtaa ihan kivasti. Saattaisipa päästä käsiksi planeettoihinkin.

Petri
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

TuomoL

Harrastusta tosiaan vasta aloittelen, mutta täältä löytyy nyt jotain mitä tuon Olympus Pen EP-1 kennon kautta on tallentunut. http://space.pictures.fi/kuvat/
Kannattaa huomioida, että näiden kuvien käsittelyn suhteen olen vielä vasta-alkaja.
Kuvauskalustoa: Olympus Pen E-P1 & E-PL1 & E-PM1 + M.Zuiko 14-42mm / ED 70mm APO "lintuputki" / Samyang 7.5mm F3.5 Fish-eye / Meade ETX-90AT

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: TuomoL - 04.03.2011, 23:13:56
Harrastusta tosiaan vasta aloittelen, mutta täältä löytyy nyt jotain mitä tuon Olympus Pen EP-1 kennon kautta on tallentunut. http://space.pictures.fi/kuvat/
Kannattaa huomioida, että näiden kuvien käsittelyn suhteen olen vielä vasta-alkaja.

Varsin hyvältä näyttää toistaiseksi. Huomaat varmaan esim. noista kahdesta ensimmäisestä kuvasta että kontrastia venytellessäsi taustataivas on leikkautunut kokonaan mustaksi lukuunottamatta keskellä kuvaa näkyvää kirkkaampaa pyöreää aluetta. Tämä johtuu optiikkasi vinjetoinnista ja sen voit korjata kalibroimalla kuvasi tasoitusruuduilla eli flat-kuvilla. Kalibroinnin jälkeen kuva on kauttaaltaan yhtä kirkas ja voit huoletta venytellä kontrastia niin ettei osa kuvasta muutu erilaiseksi kuin joku muu osa ja saat kohteen parhaiten näkyviin.

TuomoL

Mm. nuo flatit unohtui ottaa, mutta pikkuhiljaa tässä opitaan. ;)
Kuvauskalustoa: Olympus Pen E-P1 & E-PL1 & E-PM1 + M.Zuiko 14-42mm / ED 70mm APO "lintuputki" / Samyang 7.5mm F3.5 Fish-eye / Meade ETX-90AT

TuomoL

Kyllähän tuolla PENillä 70mm APOa käyttäen saa jonkinlaisia kuukuviakin. ;)

Kuvauskalustoa: Olympus Pen E-P1 & E-PL1 & E-PM1 + M.Zuiko 14-42mm / ED 70mm APO "lintuputki" / Samyang 7.5mm F3.5 Fish-eye / Meade ETX-90AT