Joo itselläni on Celestron C11 putki EQ-jalustalla, sekä 9,25 GPS, eli se vanhempi (ja parempi :) ) versio CPC putkesta.
Molempiin olen ollut kyllä tyytyväinen. C11 putkessa on kivasti valovoimaa, 9,25 taas on kuvanlaadultaan hivenen skarpimpi. Mitä nyt vähän olen päässyt muihin putkiin vertailemaan niin optiikaltaan molemmat ovat todella hyviä. Tuo GPS-haarukkajalusta on toimiva ja hyvä mutta kuvaamiseen sitten tarvittaisiin wedge, jota itsellänikään ei vielä ole. Laadukas EQ-jalusta on parempi ratkaisu kuin haarukka+wedge, siitä ei varmaan päästä mihinkään. Kyllä sitä haarukkajalustallakin varmasti pystyy kuvaamaan. Eräs ongelma on, että kunnon wedge haarukkajalustaan pitää tilata Jenkeistä ja maksaa about 500€. En tiedä CPC mallista, mutta GPS-mallin haarukka on ainakin helkkarin tukeva ja kannattaa kevyesti myös linssiputken toisen putken selässä.
Mikä sitten on viisas ostos, niin jälleen kerran en halua heittää mitään patenttivastausta. Jos haluaa tosissaan panostaa kuvaamiseen, niin sitten suurin osa rahoista jalustaan. Jos taas haluaa myöskin parannusta visuaalihavannointiin, niin sitten pitää tuumia saada lisää. Mitä olen itse verrannut tuota C11 putkea 8" Skylineriin, niin ero on melkoinen. Huono juttu on vaan se, että noin iso putki vaatii kuvaukseen todella järeän jalustan.
Sitten on tietysti vaihtoehto: laadukas APO-linssiputki+kunnon jalusta kuvaamiseen, lisäksi mahdollisimman iso dobson visuaalihavainnointiin?
Jos lähtisin ostamaan 8" putkea kuvaukseen, niin harkitsisin tarkkaan Vixenin VC 200 ja VMC 200 malleja. Ovat kevyempiä kuin Meadet/Celestronit ja varsinkin VC 200 on kuvaukseen optimoitu.