NGC7000 - Pohjois-Amerikka sumu

Aloittaja Timo-Pekka Metsälä, 05.08.2006, 22:04:56

« edellinen - seuraava »

Timo Kuhmonen

Lainaus käyttäjältä: Timo-Pekka Metsälä - 25.08.2007, 22:24:47
täysreso

Upea kuva...Itse olen joskus miettinyt miksi tietyissä kuvissa jotkut tähdet näyttää neliskanttisilta, tuossa isossa versiossa sitä näkyi. Kertooko joku mistä tämä johtuu vai onko se katsojan silmistä kiinni :-)

Mikko Päivinen

Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

PetriKe

Hieno kuva ja arvoa silmissäni nostaa se, että on 4 kuvan mosaiikki. Hienosti kursittu kasaan!
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Jore

No niin pääsinpä itsekin testaamaan tämän koheen kuvaamista. Ensimmäinen kuvani pelkällä kameran omalla objektiivilla, eos 350d ja sigma apo dg 70-300mm Kuvassa polttoväli noin 200mm.

En ehtinyt valottaa kuin vajaa 30min. Mutta muoto sentään löytyy.

http://i208.photobucket.com/albums/bb22/Joredh/ncg700030min.jpg
SW ED 80
SW EQ 3-2
OBTICA GIANT 20x80
CANON EOS 350 D

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Timo-Pekka Metsälä - 25.08.2007, 22:24:47
Laajakulmakuva:
Zoom out...


12 minuutin pikaroiskaisu pilvien välistä... :)

Canon 350D (mod), EF50f1.8, Astronomik 13nm Ha.
Vesku
www.vkastronomy.com

J.Tuukkanen

Missä välissä Vesa sulla on tuo filtteri? Hienosti on kenttää, näkyyhän siellä pari muutakin kohdetta.
Jari Tuukkanen

Jore

Onko hei tuo tuossa oikassa alareunassa olva sumu tuo harsosumu? Piti jossain vaiheessa etsiä se käsiini ja alkaa kuvaamaan. Mutta kohde on ns. unohtunut.
SW ED 80
SW EQ 3-2
OBTICA GIANT 20x80
CANON EOS 350 D

Vesa Kankare

#52
Lainaus käyttäjältä: J.Tuukkanen - 10.09.2007, 10:29:39
Missä välissä Vesa sulla on tuo filtteri? Hienosti on kenttää, näkyyhän siellä pari muutakin kohdetta.
Objektiivin edessä. 52->48 suodinadapterilla menee tuohon kiinni. Yllättävän hyvin se siinä toimii!

Lainaus käyttäjältä: Jore - 10.09.2007, 13:29:31
Onko hei tuo tuossa oikassa alareunassa olva sumu tuo harsosumu? Piti jossain vaiheessa etsiä se käsiini ja alkaa kuvaamaan. Mutta kohde on ns. unohtunut.
Kyllä se on! Kuvassa näkyy myös perhossumu (IC1318) ja piskuinen sirppisumukin (NGC6888), plus tietty monta muutakin vähän tuntemattomampaa läiskää.
Vesku
www.vkastronomy.com

Timo-Pekka Metsälä

Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 10.09.2007, 06:49:03

12 minuutin pikaroiskaisu pilvien välistä... :)

Canon 350D (mod), EF50f1.8, Astronomik 13nm Ha.

Kylläpä olet saanut 50-millisen hyvin fokusoitua!

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Timo-Pekka Metsälä - 10.09.2007, 16:29:20
Kylläpä olet saanut 50-millisen hyvin fokusoitua!
Tuuriakin oli pelissä...
Vesku
www.vkastronomy.com

dirty

Tämäkin tuli kuvattua. Lisätiedot löytyvät blogista.

Harri Hytönen

2N3904

Lainaus käyttäjältä: Timo-Pekka Metsälä - 10.09.2007, 16:29:20
Kylläpä olet saanut 50-millisen hyvin fokusoitua!

Tuli tästä fokusoinnin problematiikasta mieleen, että voisikohan tähän soveltaa samaa taktiikkaa, jota itse olen käyttänyt kaukoputken kanssa:
http://astronetti.com/foorumi/index.php?topic=740.0

Eli siis tasapainotettu (symmetrinen) jatkovarsi kääntämään tarkennusrengasta. Minulla ei ole mitään kokemusta asiasta, eli voi olla aivan kuolleena syntynyt idea, mutta tulipahan vain mieleen.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm
for the rest of his life.

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: 2N3904 - 18.09.2007, 23:35:21
Tuli tästä fokusoinnin problematiikasta mieleen, että voisikohan tähän soveltaa samaa taktiikkaa, jota itse olen käyttänyt kaukoputken kanssa:
http://astronetti.com/foorumi/index.php?topic=740.0

Eli siis tasapainotettu (symmetrinen) jatkovarsi kääntämään tarkennusrengasta. Minulla ei ole mitään kokemusta asiasta, eli voi olla aivan kuolleena syntynyt idea, mutta tulipahan vain mieleen.
Vois muuten toimiakin. Nythän tuon fokusointi on sellasta hiplaamista, että joku kikka siihen pitäisi keksiä.
Vesku
www.vkastronomy.com

J.Tuukkanen

Jari Tuukkanen

Sami

#59
Syyslomaviikko suosi muutamalla kirkkaalla illalla, ja ainakin yritin ottaa niistä kaiken irti. Totesin tämän riittävän helpoksi kohteeksi aloittelijalle.

Kuvan ottamisen mahdollistivat EQ6, Canon 30D (non-mod, jonka kyllä kuvastakin huomaa), TC80N3, 135 mm f/2.8 obiska mallia "Neuvostoliitto".

Kokonaisvalotus on ~1 h, koottuna 3 min osavalotuksista ISO800, kalibroitu ainoastaan darkeilla.

Ihan mukava kuvauksen muoto tällainen, että kamera räpsii kuvat itsekseen, ja samalla joutaa bongailemaan vaikka meteoreita, joita tulikin nähtyä useita. Jatkossa täytynee kokeilla täyttä aukkoa ja yrittää olla välittämättä reunan vieläkin vääristyneemmistä tähdistä. Niin ja tähdethän ovat tosiaan venähtäneet, kun ei ole vehkeitä drift aligniin.

Toivottavasti ees joku tykkää muutakin kuin pahaa. :D

http://skorpi.nu ehkä parempi versio, joka tapauksessa kuvien käsittely vielä mulla ihan hukassa.