DSS ja Linnunratakuvien pinoaminen

Aloittaja Katri, 11.09.2010, 11:30:31

« edellinen - seuraava »

kirka_

Kuvia kannattaa pinota enemmän kuin kolme.
Tuostakin kuvasta saa paremman noita käppyröitä vääntelemällä. Meinaan siis noita rbg ja valosuus säätöjä.
Celestron Astromaster 90EQ
Canon EOS 1000D
10 + 20 mm okulaarit
http://www.flickr.com/photos/54611971@N02/sets/

Pietari

Lainaus käyttäjältä: kirka_ - 11.09.2010, 21:21:38
Kuvia kannattaa pinota enemmän kuin kolme.
Tuostakin kuvasta saa paremman noita käppyröitä vääntelemällä. Meinaan siis noita rbg ja valosuus säätöjä.
Enpä kerinnyt otamaan lisää, kun tuli pilvet eteen.
Missä muodossa kuva kannattaa talentaa?

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Pietari - 11.09.2010, 21:31:03
Missä muodossa kuva kannattaa talentaa?

Kameran RAW-kuvassa on kaikki kuvan dynamiikka tallella; JPG-formaatti on kehno korvike, jota tulisi käyttää vain pakon edessä...
DSS:n eri RAW-formaattien tuki löytyy täältä: http://www.cybercom.net/~dcoffin/dcraw/ (vieritä alas kohtaan "Supported Cameras").

Ai niin, tallenna kuva DSS:stä TIF-kuvana niin hyvällä värisyvyydellä mitä kuvankäsittelyohjelmasi kykenee avaamaan. Esim. uusimmat PhotoShopit ymmärtävät 32-bit TIF:ien päälle, mutta tätä vanhemmilla voi käyttää 16-bit TIF-muotoa. Ja edelleen tästä heikompi on sitten se tavallinen 8-bit TIF, jota "kaikki" ohjelmat ymmärtävät. (JPG-kuvaa ei kannata käyttää muokkauksessa kuin webbiin tallennettaessa.)
- Timo Inkinen

Pietari

Jälki on edelleen tämän näköistä. :realmad: (Laitoin vielä ne kolme raaka kuvaa jos joku haluaa yrittää pinota ne.)

Timo Kuhmonen

Lainaus käyttäjältä: Pietari - 12.09.2010, 19:14:27
Jälki on edelleen tämän näköistä. :realmad: (Laitoin vielä ne kolme raaka kuvaa jos joku haluaa yrittää pinota ne.)

onko sinulla käytettävissä samasta sarjasta ns kamerakohtaista "raw" raakakuvaa ? Siis jotain muuta kuin jpg pakattu...
Pakkaus jpg formaatissa hävittää yksityiskohtia...

Pietari

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 12.09.2010, 19:38:02
onko sinulla käytettävissä samasta sarjasta ns kamerakohtaista "raw" raakakuvaa ? Siis jotain muuta kuin jpg pakattu...
Pakkaus jpg formaatissa hävittää yksityiskohtia...
Kuvat on tavallisia jpeg kuvia.

naavis

Lainaus käyttäjältä: Pietari - 12.09.2010, 19:41:03
Kuvat on tavallisia jpeg kuvia.

Jos tahdot noita himmeämpiä utuja kuvista irti, kuvaa raakakuvina. JPEG-pakkaus tosiaan hävittää kuvista huomattavat määrät dataa.

Murtsi

Pinosinpa huvikseni nuo Pietarin kuvat, ei lopputulos mielestäni kauhealta näytä vaan oikeastaan aika hyvältä kun ottaa huomioon "raakakuvien" tason. Olisiko ongelmana DSS:n asetukset? Näyttää siltä että sinulla ohjelma yrittää kohdistaa kohinaa ja näin ollen ei pinoa kuvia oikein. Lisäsin pinoamisen jälkeen saturaatiota 15 % ja säädin luminancea sekä rgb levelsiä, muuta en kuvalle tehnyt. Jäihän siihen aika paljon kohinaa mutta tarkoitus oli kokeilla miten DSS kuvat pinoaa omalla koneella.

Kysymyksiä Pietarille. Millä kameralla kuvat on kuvattu? Onko kuvia pienennetty?

Pietari

Lainaus käyttäjältä: Murtsi - 12.09.2010, 20:13:36
Pinosinpa huvikseni nuo Pietarin kuvat, ei lopputulos mielestäni kauhealta näytä vaan oikeastaan aika hyvältä kun ottaa huomioon "raakakuvien" tason. Olisiko ongelmana DSS:n asetukset? Näyttää siltä että sinulla ohjelma yrittää kohdistaa kohinaa ja näin ollen ei pinoa kuvia oikein. Lisäsin pinoamisen jälkeen saturaatiota 15 % ja säädin luminancea sekä rgb levelsiä, muuta en kuvalle tehnyt. Jäihän siihen aika paljon kohinaa mutta tarkoitus oli kokeilla miten DSS kuvat pinoaa omalla koneella.

Kysymyksiä Pietarille. Millä kameralla kuvat on kuvattu? Onko kuvia pienennetty?
Katos siinähän tuli paljon parempi kuva kun minun pinoamana. Kamerana oli canonnin pokari joka malli on powershot a470 chdk:lla varustettuna. Jouduin pienentää kuvia jonkin verran että sain laitettuu tänne.

Timo Kuhmonen

Lainaus käyttäjältä: Pietari - 12.09.2010, 19:14:27
Laitoin vielä ne kolme raaka kuvaa jos joku haluaa yrittää pinota ne.
tässä oma versioni. Kolme jiipekkiä pinottu DSS softalla, jälkikäsittely photoshopilla. Lopputulos väännetty MV kuvaksi...

avanti

Lainaus käyttäjältä: naavis - 12.09.2010, 19:45:47
Jos tahdot noita himmeämpiä utuja kuvista irti, kuvaa raakakuvina. JPEG-pakkaus tosiaan hävittää kuvista huomattavat määrät dataa.

Saahan sen säädettyä. Mitä olen käytellyt tuota Gimp-ohjelmaa, olen laittanut kuvan laadun säädöksi 100% jpg-kuvissa. Silloin se ei käsittääkseni pakkaa ollenkaan.

ML
Lammisen Matti
Galileoscope
Baader Planetarium 15 x 80 kiikari
7 x 50 kiikari
Omegon 2,1x42 kiikari

Uppo

Lainaus käyttäjältä: avanti - 13.09.2010, 00:45:22
Saahan sen säädettyä. Mitä olen käytellyt tuota Gimp-ohjelmaa, olen laittanut kuvan laadun säädöksi 100% jpg-kuvissa. Silloin se ei käsittääkseni pakkaa ollenkaan.

ML

Ehkä niin, mutta tuossa puhuttiin kuvaamisesta. Eli kuvatkaa vaan RAWina, jos se on mahdollista. Ei se mikään mörkö ole. OT:ksi menee pikkuhiljaa.
Jani Virtanen

naavis

Lainaus käyttäjältä: avanti - 13.09.2010, 00:45:22
Saahan sen säädettyä. Mitä olen käytellyt tuota Gimp-ohjelmaa, olen laittanut kuvan laadun säädöksi 100% jpg-kuvissa. Silloin se ei käsittääkseni pakkaa ollenkaan.

ML

Jos kamera ulostaa JPEG-kuvia, ne ovat jo valmiiksi pakattuja. Kameran tuottamat JPEG-kuvat sisältävät myös yleensä 8 bittiä dataa per värikanava, kun taas raakakuvissa on usein 16 bittiä dataa per värikanava, eli huomattavasti enemmän. Dataa häviää siis jo kamerassa itsessään, jos kameraa ei ole säädetty tallentamaan raakaformaattiin.

GaryP

Lainaus käyttäjältä: Pietari - 12.09.2010, 20:25:25
Katos siinähän tuli paljon parempi kuva kun minun pinoamana. Kamerana oli canonnin pokari joka malli on powershot a470 chdk:lla varustettuna. Jouduin pienentää kuvia jonkin verran että sain laitettuu tänne.

Eikös tuolla saa myös RAW:t? Kokeilepas niitä, älä pienennä kuvia koska uudelleenskaalaus hukkaa myös tärkeää dataa.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Katri

Pitääkö RAW-kuville tehdä jotain ensin ennen kuin pinoaa kuvat ja pystyykö kuvia tarkastelemaan koneella ilman mitään sen kummempia ohjelmia?