DSS ja Linnunratakuvien pinoaminen

Aloittaja Katri, 11.09.2010, 11:30:31

« edellinen - seuraava »

Katri

Kun tässä olen yrittänyt linnunradasta kuvia ottaa, mutta kuvaan ei ole jäänyt muita kuin yksittäisiä tähtiä eikä linnunradan sumuista ym. ole jälkeäkään. Käytättekö jonkinnäköisiä suotimia ottaessanne kuvia? DSS:llä olen yrittänyt yksittäisiä 15 s valotuskuvia pinota, mutta ei ole onnistunut. Osaa foorumille laittamianne kuvia on valotettu pelkästään 30 s ja hienosti linnunrata on kuviin piirtynyt, minulla ei edes monen minuutin valotuksissa. Pitäisikö ISO-arvon olla jotain vähintään 800, mielellään 1600...?

Osaisitteko te taitavammat auttaa?

Marko.J

Lainaus käyttäjältä: Katri - 11.09.2010, 11:30:31
Kun tässä olen yrittänyt linnunradasta kuvia ottaa, mutta kuvaan ei ole jäänyt muita kuin yksittäisiä tähtiä eikä linnunradan sumuista ym. ole jälkeäkään. Käytättekö jonkinnäköisiä suotimia ottaessanne kuvia? DSS:llä olen yrittänyt yksittäisiä 15 s valotuskuvia pinota, mutta ei ole onnistunut. Osaa foorumille laittamianne kuvia on valotettu pelkästään 30 s ja hienosti linnunrata on kuviin piirtynyt, minulla ei edes monen minuutin valotuksissa.

Osaisitteko te taitavammat auttaa?

Oletko jälkikäsitellyt kuviasi mitenkään pinoamisen jälkeen esim. Photoshopilla? Mm. curves- ja levels-työkalut ovat hyödyllisiä kaivettaessa kuvista esiin himmeämpiä kohteita.

Edit. Tietty myös käytetyt herkkyys (ISO) ja aukko vaikuttavat mitä kennolle tarttuu.
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

Lauri Kangas

Onko käytössä seurantaa? 30 sekunnin valotukset ISO 800:lla pitäisi näyttää linnunrataa jo jonkin verran jos paikka on pimeä ja tarkennus oikein.

Pietari

Tässä on erittäin huono laatuinen linnunrata kuva, laatu olisi parempi jos voisi pinota dss:sällä mutta pinoamisen jälkeen kuva on kauhean näköinen.

kirka_

Lainaus käyttäjältä: Pietari - 11.09.2010, 18:44:24
Tässä on erittäin huono laatuinen linnunrata kuva, laatu olisi parempi jos voisi pinota dss:sällä mutta pinoamisen jälkeen kuva on kauhean näköinen.

Millä tavalla kauhean näköinen?
Celestron Astromaster 90EQ
Canon EOS 1000D
10 + 20 mm okulaarit
http://www.flickr.com/photos/54611971@N02/sets/

einari

On varmaan käynyt niin että DSS ei ole osannut kohdistaa ja johtuu joko liian suuresta (tai pienestä) kohdistustähtien määrästä.
Tai sitten tuli mieleen että osaakohan kohdistaa jos tähdet on liian pitkiä viiruja.
Kannattaa tarkistaa sieltä pinoamisikkunan advanced kohdasta montako tähteä löytää (luokkaa 50-150 on ok).
Täältä löytyy ohjeita:
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=75.0
tai:
http://www.ursa.fi/wiki/Havaintov%e4lineet/DSSOpas
___
Tapio

Timpe

Pietarilla on tuossa sellainen "luomu-Linnunrata", koska näkymät ovat saman tapaisia visuaalisesti pimeästä paikasta havaittaessa. Kuva kaipaisi seurantaa, koska tähdet venyvät näin laajiksella kuvatessakin. Entä oletko kokeillut laittaa kameraa seurantajalustan päälle (tai kaukoputken selkään)? Jos tämä oli sellainen kokeilu, niin sitten jalustan napasuuntausta voi yrittää parantaa seuraavalla kerralla (=seurantatarkkuuden vaatimukset eivät ole kovin kummoisia, jos kuvataan laajakulmaobjektiiveilla eli kevytkin seurantajalusta käy tarkoitukseen).
- Timo Inkinen

J-P

Lainaus käyttäjältä: Katri - 11.09.2010, 11:30:31
Kun tässä olen yrittänyt linnunradasta kuvia ottaa, mutta kuvaan ei ole jäänyt muita kuin yksittäisiä tähtiä eikä linnunradan sumuista ym. ole jälkeäkään. Käytättekö jonkinnäköisiä suotimia ottaessanne kuvia? DSS:llä olen yrittänyt yksittäisiä 15 s valotuskuvia pinota, mutta ei ole onnistunut. Osaa foorumille laittamianne kuvia on valotettu pelkästään 30 s ja hienosti linnunrata on kuviin piirtynyt, minulla ei edes monen minuutin valotuksissa. Pitäisikö ISO-arvon olla jotain vähintään 800, mielellään 1600...?

Osaisitteko te taitavammat auttaa?

Hei,
Olisiko sinulla laittaa kuvaa tänne, tai meilata se mulle (astroanarchy (at) gmail.com). Voisin katsoa Photarilla kuvaa ja sitten keroa mikä mättää ja/tai antaa käsittelyohjeet jatkoa varten. Mikä vaan kuvankäsittelysofta, josta löytyy levels ja kurves, käy työhön, ilmaisiakin on.

J-P

Pietari

DSS löyttää yli 20 000 tähteä ja säädän tähtien määrän johonkin muutamaan prosenttiin. Pinoaminen kestää kauvan aikaa ja dss yleensä kaatuu ennen kun pinoaminen on valmis.

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 11.09.2010, 18:59:39
Pietarilla on tuossa sellainen "luomu-Linnunrata", koska näkymät ovat saman tapaisia visuaalisesti pimeästä paikasta havaittaessa. Kuva kaipaisi seurantaa, koska tähdet venyvät näin laajiksella kuvatessakin. Entä oletko kokeillut laittaa kameraa seurantajalustan päälle (tai kaukoputken selkään)? Jos tämä oli sellainen kokeilu, niin sitten jalustan napasuuntausta voi yrittää parantaa seuraavalla kerralla (=seurantatarkkuuden vaatimukset eivät ole kovin kummoisia, jos kuvataan laajakulmaobjektiiveilla eli kevytkin seurantajalusta käy tarkoitukseen).
Olet oikeassa, asun pimellä maaseudulla ja tuolta linnunrata näyttää täällä visuaalisesti. En ole vielä kokeillut seurannan kanssa, mutta seuraavana kirkaana yönä kamera pääsee synsscan az goto jalustan kyytiin.

einari

Kannattaa siis säätää niitä prosentteja sinne toiseen suuntaan niin onnistuu paremmin (ja kestääkin vähemmän aikaa).
___
Tapio

Pietari

Lainaus käyttäjältä: einari - 11.09.2010, 19:56:31
Kannattaa siis säätää niitä prosentteja sinne toiseen suuntaan niin onnistuu paremmin (ja kestääkin vähemmän aikaa).
Olen käytänyt 2 prosentia, tähtiä löytyi 36 000.

jussi_k_kojootti

Lainaus käyttäjältä: Pietari - 11.09.2010, 19:59:56
Olen käytänyt 2 prosentia, tähtiä löytyi 36 000.

Se on ihan liikaa.  Nosta prosenttia, ja kokeile median filtter-täppää (mutta itsellä tällä hetkellä toimii yleensä paremmin ilman filtteriä -- riippuu käsiteltävästä materiaalista).  Valitse itse referenssikuva -- eli kuvalistassa paina hiiren oikeaa näppäintä -> Use as reference frame.  Ainakin omilla kuvillani ero 2% ja 5% detection thresholdin välillä on iso, jopa tuhansia (vääriä) tähtiä.

Jos käytät kalibrointikuvia, niin tarkista ne (levelsit kaakkoon kuvankäsittelyohjelmalla), ja/tai kokeile rekisteröintiä DSS:llä ilman niitä.

DSS on itselläni selvinnyt "selvästi viiruista" tähdistä, mutta jokin raja siinäkin on -- luulisin kuitenkin että esim. tuo ylempänä oleva kuva on rekisteröitävissä, kun vaan löytyy oikeat parametrit.
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

Pietari

Noniin nyt sain säntään pinottua, mutta tulos on nyt se kauhea pinoamisen jälkeen. (Ensinmäinen kuva on raaka kuva, joita on pinottu 3 kpl. Toinen kuva pinoamisen jälkeen)

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Pietari - 11.09.2010, 21:02:15(Ensinmäinen kuva on raaka kuva, joita on pinottu 3 kpl. Toinen kuva pinoamisen jälkeen)

Onko sulla siis vain yksi kuva, jota pinoat kolme kertaa DSS:llä vai kolme yksittäiskuvaa, joita yrität pinota DSS:llä? Kohinan puolesta vaikuttaa siltä kuin kyseessä olisi ensimmäinen tapaus ja sehän ei toimi, koska tällöin myös satunnainen kohina vahvistuu samassa suhteessa kuin signaalikin.
- Timo Inkinen

Pietari

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 11.09.2010, 21:10:27
Onko sulla siis vain yksi kuva, jota pinoat kolme kertaa DSS:llä vai kolme yksittäiskuvaa, joita yrität pinota DSS:llä? Kohinan puolesta vaikuttaa siltä kuin kyseessä olisi ensimmäinen tapaus ja sehän ei toimi, koska tällöin myös satunnainen kohina vahvistuu samassa suhteessa kuin signaalikin.
Kolme erikseen valotettua kuvaa on kyseessä.