NGC6946

Aloittaja PetriKe, 05.08.2006, 19:41:12

« edellinen - seuraava »

dirty

Tuolla on hyvä ohje, kuinka säilyttää tähtien värit.
Harri Hytönen

Juha-Matti Penttilä

Tähän kuvaan olen vaihteeksi ihan tyytyväinen. Kuvatessa olin hieman laiska, kun en jaksanut sommitella galaksia keskelle näkökenttää.

Kuvausvälineinä olivat 10" newton, Canon 400D, valotusta 16 * 10 minuuttia eli 2 h 40 min, herkkyys 1600. Pinottu DSS:llä ja jälkikäsittely Photoshopilla. Kuvattu 6.10.2010.

Croppikuva:



Tuossa olisi vielä koko kenttä:

http://juhis84.kuvat.fi/kuvat/Astronetin%20kuvat/NGC%206946_10%20newton_Canon%20400D_ISO%201600_16%20kpl%2010%20min_2.jpg/full
EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D, SkyLux 70/700
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro
Atik 314e mono ccd-kamera

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Penttilä - 08.10.2010, 20:06:04
Tähän kuvaan olen vaihteeksi ihan tyytyväinen. Kuvatessa olin hieman laiska, kun en jaksanut sommitella galaksia keskelle näkökenttää.

Miksi sen pitäisi olla keskellä ruutua, kun kerran digijärkkärissä on 3:2 ruutu tarjolla? Omasta mielestäni kuva toimii usein paremmin suorakaiteessa, kuin suorassa neliörajauksessa.
Lopputuloksena hyvä galaksikuva p-i-i-i-tkällä kokonaisvalotuksella :cool:
- Timo Inkinen

Lauri Kangas

Loistokuva. Mahtuisi sopivasti omaankin kenttään, taidan kuvata tätä kun näkyy olevan hyvässä paikassakin. Tuppaa olemaan syystaivaan hyvien galaksien paikat mulla vähän hukassa, kun tullut syksyisin ihmeteltyä lähinnä laajoja sumukohteita.

DarkSide

Ompa upea galaksikuva mr. Penttilällä. Hienot värit ja yksityiskohtia löytyy  :shocked:
Onnittelut..

t.Jyrki

Juha-Matti Penttilä

Kiitos paljon!

Oli muuten erittäin kirkas tähtitaivas tuolloin, varmaankin syksyn parhaimpia. Eikä valosaastetta ollut lainkaan.

Taidanpa minä keskittyä jatkossa galaksien ja tähtijoukkojen kuvaamiseen, koska modaamattomalla digijärkkärilllä ei saa kunnolla himmeitä sumuja esille.
EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D, SkyLux 70/700
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro
Atik 314e mono ccd-kamera

J-P

Loistavaa jälkeä vaikeasta kohteesta!
Sommitelma on dynaamisempi, kun kohde ei tökötä ihan keskellä, eli hyvä sommitelmakin tässä maailmanluokan kuvassa.

J-P

DarkSide

Marraskuun kelit olleet (sensuroitu)!!  Edellisenä yönä 2 tuntia dataa hileen keskellä ja tänään 4 tuntia jääsumussa..
Revi siitä nyt galaksikuvia. Mutta aloitin kuitenkin taivaallisen "tulityökortin" suorittamisen.
Eli RGB-kanavat kuvattu yhteensä 5,5tuntia. Binnasin 2x2.
Tähän on tarkoitus saada vielä Ha-kanavaa muutama tunti, joten tämmöinen välivaiheen otos..

Kuva liitteenä, myöhemmin linkitetty (kun kuva valmistuu)

t.Jyrki

DarkSide

Kun ei kerran taivas aukea, niin kokeilin tehdä synteettisen Luminanssin. Voi sitten vertailla eroja kun aitoa
kanavakuvaa saa aikaiseksi. Kuva vain binnattu 2x2, joten tarkkuus kärsii. Valoitusta edelleen tuo 5,5 tuntia.
kts. liitekuva

ps. dark/bias kalibroitu ei flätteja

t.Jyrki K-J

DarkSide

#39
Sain tähän loput kanavat tänään ja yhteensä tuli 10 tunnin kuva.
Tulityöt tehty...
Tämä eka käsittelyversio näin yön tunteina (kun ei malta aamuun odottaa) ja kalibrointi
ilman flättejä edelleen.
Kelissä oli myös kovasti vaihtelua, välillä hyväkin.

edit, linkki poistettu

Ha-kanava kuvattu kohteen ollessa jo aika alhaalla.

Jarkko.A

Nätti kuva ja huomaa että on reippaasti käytetty aikaa ottamiseen. Eikä ainakaan tuolla resoluutiolla huomaa että Ha on kuvattu kohteen ollessa alhaalla. Saattanee johtua siitä että on ammattilainen asialla.

Toivottavasti sitä itsekin pääsisi joskus 10h kokonaisvalotuksiin. Ehkä sitten eläkkeellä ollessa Fuengirolassa :)

Jyrki


Upea kuva ja kadehdittavan hienosti näkyvät väritkin. Ei voi muuta kuin ihastella...

t. Jyrki H
Officina Stellare Veloce RH200 F/3.0, Canon FD 300mm F/2.8, ASA DDM60 PRO, SBIG STF-8300M.
http://www.flickr.com/photos/67018317@N07/

DarkSide

#42
Kiitokset palautteesta Jarkko.A ja Jyrki H  :grin: Tämä versio on tehty unenpuutteen alaisena, joten palaan vielä flättikorjauksen
jälkeen kuvalla. Ja muutenkin turhan paljon "rääkätty" versio, vaikka väriä löytyykin. ISO ongelma oli myös Ha-kanavakuvan kohdistaminen,
kun sopiva ohjaustähti löytyi lähes 10 kaariminuutin päästä muiden kanavien kuvien suhteen. Eli jouduin siirtämään kohdetta kennolla aika
paljon.
Tuohon "ammattilaisuuteen" voisin sanoa, että ei koske minua (mutta kiitos kommentistasi Jarkko.A).  :grin:
Täällä harjoitellaan kuvienkäsittelyä varmaan eläkeikään asti sen vaikeuden vuoksi. Aikamoista rämpimistä käsittely ollut vielä... Tuhat versiota ja
yksi siedettävä, joten hakuammuntaa.



Jussi Koponen

Kuvailin tätä Galaksia kolmen tuntia, 900 sekunnin osavalotuksilla. Vierestä löytyy Ngc6939 tähtijoukko.

Vaikka tuo Kuu polotti taivahalla, olen lopputulokseen melkein tyytyväinen. Kaikkia gradientteja en saa pois, mutta muuten on käsittelyt menossa parempaan suuntaan.

jussi_k_kojootti

Lainaus käyttäjältä: Jussi Koponen - 10.10.2011, 12:48:26
Vaikka tuo Kuu polotti taivahalla, olen lopputulokseen melkein tyytyväinen. Kaikkia gradientteja en saa pois, mutta muuten on käsittelyt menossa parempaan suuntaan.

Aivan mahtava, oisko jossain isompaa? :-)
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/