NGC 6820

Aloittaja Marko.J, 22.08.2010, 11:26:45

« edellinen - seuraava »

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 21.08.2015, 12:54:02
...oikein hyvä kun nostit vähän kuvatun NGC 6820 -aiheen uudestaan esille! Tämän kohteen voisi yrittää kuvata seuraavaksi ihan omalla kalustollakin LRGB-kuvaksi, jos vain kuvaussäitä riittää...

Tein siis mitä lupasin tuossa yllä, joten ketjuun tuli jatkoa parin loppukuvan verran...

Tässä ensiksi laajempi kuva-ala Canon EF500/4.0L IS USM teleoptiikalla ja QSI 583ws + Astrodon LRGBHa filsuilla kuvaten.
Valotusta 6 x 5min per kanava eli tästä tuli 2h 30min pituinen nopea räpsy, jossa sekoitin käsittelyssä Ha-kanavaa sekä luminanssiin että R-kanavaan. Tähän tarvittiin kolme käsittelyiteraatiota ennenkuin sain itselleni suunnilleen mieluisan lopputuloksen... (sumun sijainti Linnunradan tähtipilvien keskellä tuotti vaikeuksia).



Sitten kakkosena 10" RCT:llä kuvattu kolmen illan "projektikuva", jossa on valoa yhteensä 372min = 6h 12min (nyt 12minuutin yksittäisvalotuksina). Käsittelyssä tuli tehtyä samat metkut kuin tuossa laajemmassa näkymässä Ha-kanavan sekoittamiseen. Tässä kumminkin 72min per LRGB-kanava (poislukien Ha, jota tuli 84min). Jotain pientä jäi vieläkin hampaankoloon, mutta menköön julkisuuteen kahdella käsittelyiteraatiolla. Näiden kuvausyöt olivat 22.8. + 23.8. + 24.8. + 30.8.2015. Mitä mieltä raati mahtanee olla näistä kun tein käsittelyt taas ihan omasta päästä raapaisten ilman PI-gurun (naavis) seuraamista  :tongue:



Havainto Taivaanvahdissa: http://www.taivaanvahti.fi/observations/show/44439
- Timo Inkinen

einari

Tuosta olisi riittänyt ehkä hippunen punaista minullekin...
Eli ehkä aavistus vähemmän kylläisyyttä jos itse olisin ollut tekemässä.
___
Tapio

Timpe

Kiitos kommentista! Pääset tekemään tästä oman versiosi ts. laitan einarille latauslinkin RGBHa -kanavien kalibroiduille kuvapinoille privaviestinä. Omalla kalibroidulla monitorilla, kännykästä ja iPad Air 2:sta katsoen tuossa on juurikin sama määrä värikylläisyyttä kaikissa näyttölaitteissa (=itse asiassa kalibroidussa näkymässä eniten noista kolmesta ts. sen verran mitä halusin tuohon loppukuvaan). Mutta onhan mahdollista, että jotkin monitorit ovat punaherkempiä kuin toiset...

Tuon sumualueen kuvakenttä kylpee kumminkin punaisessa vetysumussa ja pelkkää Ha-kanavaa katsoen minulla on nyt tuossa liikaakin neutraalia taustataivasta omassa käsittelyssäni (aina ne loppukuvat ovat yhtä rumia omissa silmissä :huh:). Einari voinee heittää tuosta kommentit kun näkee ne kuvapinot.
- Timo Inkinen

pnuu

Omaan silmään pelkkä punaisuus ei niin häiritse, mutta nuo violettiin taittavat sumujen reuna-alueet näyttävät vähän oudoilta. Laajemmassa kuvassa tuota ei niin näy, lähikuvassa enempi.
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

Murtsi

Otin kuvasi photariin ja huomasin heti että kyllä tuo punainen kanava hallitsee selvästi liikaa, esimerkiksi siniset tähdet puuttuvat kuvasta lähes kokonaan, sen sijaan violettiin taittuvia difraktiopiikkejä on havaittavissa, nämä tekijät kertovat väärästä valkotasapainosta. Olisi mukava myös kokeilla mitä tästä irtoaisi, laita linkki tännekin jos vain passaa.

Tässä tulee näköjään samat kommentit kuin muutama vuosi sitten kun itse kuvailin kohdetta, tällä kertaa vain toisinpäin  :grin:

Kannattaa ottaa se kolmaskin kierros kehiin...

einari

Raapaisin minäkin oman version ja näyttää siltä että helposti mulla menee kallelleen sellaiseen lohenpunaiseen.
Ehkä vaan lohenystävänä minulle niin vaan helposti käy...
Mutta oisko vaan parempi että Murtsi tekee sellaisen yleisemminkin esteettisen version ?  :wink:
___
Tapio

Timpe

No, herroilla on nyt FITS-pinot käytössään ja muille liitän tähän alle pikkukuvan LRGBHa-kanavista PI:n näyttövenytyksellä yhteen kasattuna. Myönnän, että Ha tuottaa vaikeuksia itselleni (varsinkin kun sitä on houkuttelevan paljon saatavilla suhteessa LRGB-kanavien signaalitasoon). Ja toistaiseksi annan sen kolmannen käsittelykerran kypsyä omassa liemessään (alitajunnassa) kunnes löydän sille aikaa, sillä...
Lainaus käyttäjältä: Timpe - 19.10.2015, 20:45:37
...Jotain pientä jäi vieläkin hampaankoloon, mutta menköön julkisuuteen kahdella käsittelyiteraatiolla....
...tuota kakkos-iteraatiota työstäessäkin tuli korvista jo vetysumut ulos. :shocked:

Tähän väliin tulee varmaankin käsittelyjonosta muutamia muita kuvia ulos, joissa voi haistattaa pitkät Ha:lle ja joissa PI:n värikalibraatio toimii paljon paremmin kuin tällaisessa kuva-alan täyttävässä punahehkussa. Puhdasta LRGB-kuvaa siis, muttei ihan lähipäivinä kun on muita kiireitä tietokoneen äärellä tapahtuvan hiljasen jupinan sijaan. Tuo violetti reunahehku saanee samalla kyytiä, sillä kuten sanoin tuossa yllä niin en ollut 100% tyytyväinen omaan käsittelyyni ja siihen kuinka tuo sumu nousi nyt esiin taustastaan. Verkkokuvista suurin osa taipuu tässä kohteessa punaisen/viininpunaisen/violetin suuntaan, joten ilmeisesti Ha:ta pitää painaa reilusti alas koko käsittelyn ajan tai jättää se pelkän luminanssin höysteeksi kun se muutoin varastaa koko kuvan. Päästin tällä kertaa PI:ssä histogrammit vaeltamaan vapaan tahtonsa mukaan ja luotin PI:n erilliseen välikalibrointiin, kun normaalisti teen histogrammeilla samalla myös väritasapainon hallintaa. (Aina se loppukuvankäsittely on vain yhtä miellyttävää kuin ratakiskon työtäminen ahteriin poikittain. Ei kuvaamisessa ja tähtitaivaan alla majailussa ole mitään vikaa, mutta kun tuo lopputyö itseäni tyydyttävän käsittelyjäljen saamiseksi vie suhteettoman paljon aikaa suhteessa varsinaiseen kuvaustyöhön.)
- Timo Inkinen

Murtsi

No niin, tässä on tullut väänneltyä Timpen materiaalia nyt pari päivää ja näyttää siltä että juurikaan enempää en saa tuosta enää irti. Alotin käsittelyn kasaamalla RGB kanavat PI:ssa värikuvaksi, taustaa tasoitin ABE toiminnolla joka toimi ihan kiitettävästi, olen nimittäin pannut merkille että tällaisissa kuvissa joissa on koko kuva alalla sumua niin DBE ei tahdo kunnolla toimia koska sitä oikeaa taustaa ei tahdo löytyä mittauspisteille, sen jälkeen tein värikalibroinnin color calibration toiminnolla, tallensin kuvan ja siirryin sen jälkeen operoimaan photoshopilla.

Tein useita versioita ja vasta neljäs versio alkoi olla silmää kaikin puolin miellyttävä, itse asiassa kolmaskin versio oli jo sellainen että ilman Timpen kommentteja olisin sen ehkä päästänyt läpi, mutta tein tuon neljännen version noiden kommenttien pitteissa.

Joka tapauksessa lopullinen versio syntyi siten että venytin ensin tuon RGB kuvan normaalisti curves ja levels työkaluilla, välillä hieman saturaatiota nostaen. Maskien avulla kohdistin selective color työkalun vaikutusta kuvan eri osiin jolloin sain kohinaa pienennettyä huomattavasti samalla myös värit tasoittuivat. Kun RGB kuva oli valmis lisäsin kuvaan luminanssikanavan, tässä vaiheessa en vielä venyttänyt kuvaa ihan tappiin vaan jätin pienen varan koska sekoitin Ha kanavan screen moodissa LRGB kuvaan, painotus oli muistaakseni jotain 40-50%, tämä siksi että väritasapaino ei muuttaisi tähtien värejä. Tämän jälkeen ajoin kanavat noise ninjan läpi yksi kerrallaan, tällä tavalla tähtien värit eivät katoa kohinan poistossa läheskään niin paljon kuin jos poistaa kohinaa koko kuvasta kerralla.

Sen jälkeen vielä loppuvenytys ja kuva on valmis, tosin tässä kohtaa otin yhteyttä Timpeen ja jatkoin käsittelyä vielä siten että sekoitin Ha kanavaa myös R kanavaan sekä sekoitin sitä myös luminanssiin jolloin sain sumua nostettua esiin enemmän ja painettua hieman liian kirkkaita tähtiä himmeämmiksi. Olen käännellyt ja väännellyt kuvaa sen verran että edellä mainittujen toimenpiteiden lisäksi on tullut tehtyä kaikenlaisia muitakin juttuja mutta tuossa on tärkeimmät asiat mainittuina.

Olipa mukavan haastava käsiteltävä kuten tuon Ha:n sekoittaminen yleensäkin, eri kuvissa voi toimia erlaiset menetelmät tuon sekoittamisen suhteen ja vasta kokeilemalla selviää mikä on paras tapa, materiaalikin varmaan vaikuttaa tähän asiaan. Tämän kertainen käsittely tuli sikäli sopivaan kohtaan että ei ole nyt omiakaan kuvia käsittelyssä koska pari viikkoa on nyt ollut pilvessä, kiitokset Timpelle jälleen kerran kun sain käsitellä hänen materiaaliaan. Liitteenä koko kentän kuva sekä kroppi tuosta keskellä olevasta tähtijoukosta lähes täydellä resoluutiolla.

einari

Anteeksi jos sekoitin soppaa mutta kyllä tämä uudempi keitos nyt näyttää maukkaammalta ;).
(Tosin nuo punaiset tähdet näyttää nyt aika punaisilta...).
Couldn't have done it any better.
___
Tapio

wm-x

Hienoa kun olet kirjoittanut tuon workflown. Upea kuva. En tiedä olenko mikään kommentoimaan. Vieläkin vähän magenta tuolta paistaa?  Olisiko magentasta voinut ottaa vähän pois, vai vaikuttaako muihin väreihin?  Myös aikaisemmassa kuvassa terävyys oli parempi mielestäni. Olisko tuo ha kestänyt vähän jotain PI wavelet käsittelyä. Tai photarin screen+soft light terävöitystä? Samalla jos olisi kokonaan blurrannut nuo värit ja yhdistänyt ne pelkästään värinä tuohon terävöitettyyn ha dataan?

Murtsi

Juu, on punaisia tähtiä  :cheesy: tämä on nyt lähinnä oikeaa totuutta mihin tällä kertaa pääsin, jonkun verran tosiaan jäi noita himmeitä punaisia tähtiäkin mutta niitä tuntui olevan olemassa jo ennen Ha datan yhdistämistäkin eli joko kuuluvat asiaan tai sitten käsittelyn tiimellyksessä värjääntyneet liikaa, tiedä sitten mikä lopullinen syy, näillä nyt kuitenkin mennään, päähuomio viimeisessä käsittelyssä oli nimenomaan kirkkaammissa tähdissä etten pilaa ainakaan niitä.

Magnetalle en tehnyt mitään koska en keksi mitä sille pitäisi tehdä, tämän tapaisissa sumukuvissa nuo sumun himmeämmät reuna alueet menevät monasti juuri magnetan suuntaan, kaipa vetyalfaan sekoittuu muitakin kaasuja ja yhteistuloksena värjäytyvät tuollaisiksi, en erikseen yrittänytkään muuttaa tuota koska helposti käy sillä lailla että kuvan väritasapaino muuttuu samalla.

PI on minulla pelkästään kuvausläppärillä eikä sen näyton kanssa viitsi käsitellä kuvia kovinkaan paljon, teen sillä ainoastaan pinoamisen ja kalibroinnin ja lineaarisen käsittelyn värikuville, tämän jälkeen loppukäsittelyn teen photoshopilla.

Joskus olen kokeillut yhdistää RGB värejä Ha datan kanssa mutta yleensä tuolla tavoin käsiteltynä saa melko ruman näköisiä kuvia aikaiseksi, minä ainakaan en ole vielä suoraan tuossa onnistunut vaan olen käyttänyt RGB dataa apuna myös luminanssin osalta, voi olla että joku toinen tämän osaakin ja saa hyviä tuloksia. Tuolla tavalla sekoitettuna tähdistä tulee helposti värittömiä, ei kuulu minun käsittelytapoihin, vaan yritän saada värit pysymään tähdissä alusta loppuun asti.

Timpe

Joo, kiitokset yrittäneille ja erityisesti Murtsillle joka teki tuon yllä näkyvän kauniin loppuversion  :cool:
Tämän kasaan harsiminen taitaa oikeastikin olla vaikea tehtävä eli katsotaan myöhemmin mitä omasta käsittelyjonosta tulee loppujen lopulta ulos. (=Viimeisen viikon ajan olen ollut muissa kiireissä, enkä ole koskenut kotikoneeseeni edes sähköposteja lukeakseni saati sitten tähtikuvia käsitelläkseni.)
- Timo Inkinen

Ransu

Eilen alkuillasta oli kirkasta  ja sain valotettua pari tuntia h-alfasuotimen kanssa tuosta avoimen joukon-kärsän alueelta.
Samalla sain kaksi uutta Herbig Haro kohdetta kuvattua, HH165 ja HH365.
Hienoista venymää jäi tahtiin, 8min valotuksella ei tuo 400mm pikkuputkella guidaaminen ilmeisesti ole riittävää tarkkuudeltaan, pitäisi saada OAG käyttöön.
Ei vaan oikein onnistu reducerin backfokuksen takia millään tuolla minun kokoonpanolla.



Astrobinissä on tästä isompi versio:
http://www.astrobin.com/full/223174/0/

Negatiivikuvaan on merkattuna nuo HH kohteet:
http://www.astrobin.com/full/223174/B/
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Timpe

Jäänyt jotenkin huomaamatta tuo Ransun mallikas kuva sumun keskeltä eli hieno kärsäkuva.  :smiley:

Tämä omä "sätös" piti käsitellä vielä kertaalleen uusiksi ja tässä lopputulos, kun Ha:n osuutta pienennetään puolella edellisestä. Nyt saa riittää tämän parissa nysvääminen, niin pääsen omassa käsittelyjonossani viimein eteenpäin eli jatkan muilla alkusyksyn kuvillani seuraavaksi. Kuva on siis enempi perinteinen LRGB-kuva jossa Ha on vain sivuosassa.



- Timo Inkinen

Murtsi

Kannatti nysvätä, kuva parani huomattavasti  :cool: nyt tähdissä on hyvät värit eikä tuo punainen hallitse yhtä voimakkaasti, värikohinaa ehkä voisi vähän poistaa mutta muita muutoksia ei kannata enää tehdä, tuo vinkkinä jos meinaat kuvaa vielä muokata  :wink: