Vahinkokuva taivaalta

Aloittaja snack, 17.08.2010, 16:50:03

« edellinen - seuraava »

Jarmo

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 18.08.2010, 14:45:06
No ohhoh kun menee tarkaksi.
(clip clip)
Tähtitaivaan kiertyminen tapahtuu juuri noiden "jupiterin vöiden" suunnassa, ja ne eivät ole suoria vaan kaarevia koska kameran jalusta on voinut hiljalleen taipua tai mitä tahansa tuon puolen minuutin aikana. Kaikki edellä mainitut ilmiöt ovat tuttuja niille jotka ovat kuvanneet tähtitaivasta ja tarkentaneet huonosti huteralla jalustalla ja vielä potkineet sitä. Itse olen varsinainen ekspertti aiheessa - minulla on niin paljon epäonnistuneita kuvia.
En olisi arvannut että yhdestä epätarkasta pokkariräpsystä riittää näin paljon analysoitavaa.

Heh, joo, asiaa saa kyllä helpostikin. Suuri kiitos selityksestä, ymmärsin proseduurin viimein. :grin: Se hyvin vähä mitä olen itse kuvia yötaivaasta ottanut (yliopiston harjoitustöissä) on tapahtunut jalustalla jota sopii potkia vaikka metallikärkibuutseilla (tai pikkubussilla) ilman vaikutusta... ja tarkennuskin on ennen kuvausta pistetty kohdilleen :wink: , joten en ottanut noita asioita tosiaankaan huomioon. Ja en saa läheskään noin isoja epätarkkuuspallukoita sisältäviä kuvia aikaiseksi omalla kamerallani edes 20-kertaisella optisella suurennoksella...

Jarmo

Jarmo

Lainaus käyttäjältä: pnuu - 18.08.2010, 17:46:10
AI, geologit käyttävät photoshoppia ja kaivavat omituisuuksia pokkarilla otetuista tähtikuvista? ;-)

Kyllä geologitkin tuota tekevät, kenties, mutta ainakin varmasti kaikki tuntemani planetologit. Pokkareita on nääs moneen lähtöön ja "tähtikuvat" on aika laaja käsite :wink:

Jarmo

Lauri Kangas

Kommentoidaanpas tähän ketjuun, kun tämä tuli heti mieleen nähtyäni tuolla toisaalla foorumilla kyselyä, mitä nämä epätarkat kuvat mahtavat esittää. Kuva on nimimerkiltä Arzka.

http://taivaallatapahtuu.webs.com/apps/photos/photo?photoid=103828266

Kuvassa näkyy hyvin samanlainen tilanne kuin tässä ketjussa väännön kohteena olleessa kuvassa. Tähden kuva on epätarkka, tähti on liikkunut seurannan aikana ja valotuksen alussa kamera on tärähtänyt laukaisunapin painamisen takia.

CSB

Näke paljon tähti siellä. Terveisia