M81

Aloittaja tapioe, 05.08.2006, 17:30:15

« edellinen - seuraava »

J.Tuukkanen

Taattua Mikko Päivinen laatua taas  kerran, oliko Mikko sulla käytössä adaptiivinen optiikka vai millä tavalla hoidat guidauksen???
Jari Tuukkanen

Mikko Päivinen

 Kiitos Kommenteista :) . Kyllä minulla on AO-7 käytössä aina kun kuvaan. Se on kyllä mitä mainioin laite guidaukseen.

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

PetriKe

Hatunnoston ja kumarruksen arvoinen suoritus Mikko. Oot kyllä sissi valvomaan, kuinka monta kahvimittaa kuppia kohden siinä sun yökahvireseptissä oikein on  ???
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Mikko Päivinen

 Heh no koko kuvaus-sessiohan alkaa kahvinkeitolla eli kun keittää 5 mittaa kahvia pannuun siitä tulee just sopivasti kaksi reilun kokoista mukillista piristävää. Sitä menee sitten keskimäärin 10-15 mitallista puruja yhden valvotun yön aikana ja sitä on sitten jatkettava töissä heti aamulla kolmella kupillisella.  Sitähän ne työkaverit ihmettelee miten mun maha kestää, mutta hyvinhän se ainakin toistaiseksi on toiminut. Siinä on vaa se huonopuoli, että kun kahvi loppuu elimistöstä ni tuntuu et taju lähtee hehehe.

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Mikko Päivinen

  Vielä oli pakko valottaa kohdetta lisää kun punainen kanava oli senverran heikko.
Nyt valotusajat ovat L 372 ja RGB kanavat 120 min kukin eli yhteensä olen valottanut kohdetta
siis 12 tuntia ja 12 minuuttia ööö eikös siitä senverran tule näin nopeasti väsyneenä laskettuna.

Ja täysresoluutio kuva löytyy täältä http://www.kolumbus.fi/jappervokki/M81LLRGB.jpg

Eiköhän tämän kohteen valotukset ole nyt minun osaltani tässä ja kyllä se hieman auttoi tuo valotusajan
Lisääminen tuohon kuvaan. Käsittelin kuvan myös niin hyvin kuin vain suinkin osasin enkä niin hätäisesti kun tuon edellisen versioni.

Hyvää joulupäivää kaikille!

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Oscuro

Upea kuva, pitää ihan ihmetellä että miten sinä aina onnistut ottamaan nuin hyviä kuvia.
Fakta on vain jähmeä mielipide.

Mikko Päivinen

Lainaus käyttäjältä: OH90 - 25.12.2006, 16:19:00
Upea kuva, pitää ihan ihmetellä että miten sinä aina onnistut ottamaan nuin hyviä kuvia.
No iso apu on se, että minulla on tuo observatorio eli laitteet on aina samoissa säädöissä ja pahin ongelma onkin ilmasto.
Kun kaukoputki ja kamerat on asennettu kiinteästi on virheenaihettajatkin helpompi paikantaa ja näihin asioihin voi puuttua
jo päivisin oikein ajan kanssa joten laitteet on aina kelin tullessa hyvässä iskussa (ainakin yleensä).

Epäonnistumisia tulee vieläkin paljon ja jos tän syksyn aikana olen ottanut noin 4000-5000 kpl keskimäärin laskettuna 4 minuutin osavalotusta
niin niistä on varmasti mennyt suoraan roskiin noin 1/3 osa. Eli kovalla työllä ne nämäkin tulevat.

Esimerkkinä voin sanoa valottaneeni tätä M 81 kuvaa kaikenkaikkiaan reilusti yli 20 tuntia ja niistä olen kelpuuttanut ne reilu 12 tuntia tuohon kuvaan

Terveisin Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Mikko Päivinen - 25.12.2006, 23:49:52
Esimerkkinä voin sanoa valottaneeni tätä M 81 kuvaa kaikenkaikkiaan reilusti yli 20 tuntia ja niistä olen kelpuuttanut ne reilu 12 tuntia tuohon kuvaan
Näinhän ne syntyy! Valotusajat on kyllä kohdallaan. Malttaisipa itse jumittaa edes 4h samassa kohteessa...
Vesku
www.vkastronomy.com

Never

Kivasti näkyy kuvassa myös tuo M81:n kääpiögalaksi Holmberg IX / UGC 5336! Kokeilkaa joku myös visuaalisesti!

/Jake

artoni

Mikko sinä napsit aivan uskomattomia kuvia. Olet kuvauksen amattilainen.  :o

Mikko Päivinen

  Kiitos kommenteista jälleen. Kyllä taitais olla melkonen saavutus esim 10" putkella bongata tuo Holmberg, mutta kyllä te kokeneet visuaalihavaitsijat pystyttekin aikas uskomattomiin suorituksiin.

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: Never - 26.12.2006, 22:40:51
Kivasti näkyy kuvassa myös tuo M81:n kääpiögalaksi Holmberg IX / UGC 5336! Kokeilkaa joku myös visuaalisesti!


Enpä ole nähnyt, mutta taitaa olla aika haaste visuaalisesti oli sitten silmän jatkeena mikä peli tahansa.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Mikko Päivinen

 No niin Petri Kehusmaa teki hienoa työtä käsitellessään kuvaamani valotukset. Tässä pidemmittä puheitta
tämä kuva näytille. Petri saakin siis täydet oikeudet tälle kuvalle ja vielä kerran SUURET KIITOKSET ;)!

ja täysresoluutiokuvan löytää täältä http://www.kolumbus.fi/jappervokki/M81_LLRGB02.jpg

Hyvää uuttavuotta kaikille
Terveisin Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

kimiza

Teistä kahdesta tulisi Suomen tähtitieteen harrastelijoiden ylivoimainen Voimakaksikko ilman muuta. Mikko kuvaa ja Petri muokkaa vieläkin hienommaksi. Tuota kuvaa ei voi tarpeeksi ylistää. (Täällä foorumilla ei tunnu huippua tapaavan koskaan. Aina tulee parempi kuva.)

Vesa Kankare

Wau! Ällistyttävä kuva. Jos ei oo ihan huono alkuperäinenkään, on Petri kyllä nostanut kuvan ihan uudelle tasolle. Et viitsisi valottaa hieman mitä teit kuvalle?

Tässä on jo alusta loppuun tosi kovatasoinen kuva. Mikolla on aivan uskomaton resoluutio näissä kuvissa. Mimmonen seeing siellä päin oikein on?
Vesku
www.vkastronomy.com