Pallosalama

Aloittaja pepa, 26.07.2010, 22:16:12

« edellinen - seuraava »

pepa

Tässä vasta juttelin taas erään vanhemman papparaisen kanssa. Hän kertoi kuinka aikanaan oli heille pirttiin tullu pallosalama ja pinkonut sinne tänne. Tämä vain yksi niistä kymmenistä samanlaisista tarinoista joita olen kuullut. Kaikki nämä tapahtunu ennen 60- lukua. Ihme, jos kerran ovat noin yleisiä niin pitäishän niistä olla nyky päivänä jokaisella hyviäkin kuvia. Vaan eipä ole! Mietin, että mikähän noille havainoille vois olla järkevä selitys?
-PP74- Newton 200/1200, SkyLux 70/700, kiikari Zenith 7*50, kamera Olympus e-p2, Meade 110/800.

Timi

Useita pallosalama tarinoita tiedän minäkin.
Ja nimenomaan jotakin -60 luvun paikkeilta useimmat.
Tuorein yli vuosi sitten, kirjoitin siitä tännekin.
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=4526.0
Onhan se kumma että yksi ainut ja sekin epävarma valokuva maailmassa
pallosalamasta löytyy, ainakin eräässä tv dokumentissa muuan vuosi sitten esiteltiin.
Mitenhän tuo lie sitten?
http://www.iltalehti.fi/nettitv/?7194129

tidzu

Taikasienet ja aurinkoon nopia vilkaisu, aiheuttaa täplän joka seuraa katsetta, taikasienet auttavat vahvistamaan kokemusta, In My Opinion
Tino L.

Timi

Lainaus käyttäjältä: tidzu - 26.07.2010, 22:26:17
Taikasienet ja aurinkoon nopia vilkaisu, aiheuttaa täplän joka seuraa katsetta, taikasienet auttavat vahvistamaan kokemusta, In My Opinion

Onhan niitä pallosalamoita räjähdellyt pirtissä kuin kiväärillä olisi ampunut ja samalla kadonneet sitten heti.
Eli ei kai ihan pelkkä näköharha... :laugh:

pepa

Lainaus käyttäjältä: Timi - 26.07.2010, 22:36:55
Onhan niitä pallosalamoita räjähdellyt pirtissä kuin kiväärillä olisi ampunut ja samalla kadonneet sitten heti.
Eli ei kai ihan pelkkä näköharha... :laugh:
Minäkään en epäile heidän havaintojaan, kyllä niitä on. Voisko yksi mahdollisuus olla tavallinen salama joka sen aikaisista suojaamattomista puhelin- ja sähkökaapeleista  päässyt tulemaan sisälle ja "iskenyt" johonkin, esim. piipunjuureen. Se on sitte havaittu kaikkine kirkkauksineen jonkinlaisena pallona?
-PP74- Newton 200/1200, SkyLux 70/700, kiikari Zenith 7*50, kamera Olympus e-p2, Meade 110/800.

naavis

Lainaus käyttäjältä: pepa - 26.07.2010, 22:48:41
Minäkään en epäile heidän havaintojaan, kyllä niitä on. Voisko yksi mahdollisuus olla tavallinen salama joka sen aikaisista suojaamattomista puhelin- ja sähkökaapeleista  päässyt tulemaan sisälle ja "iskenyt" johonkin, esim. piipunjuureen. Se on sitte havaittu kaikkine kirkkauksineen jonkinlaisena pallona?

Pallosalamoista on myös havaintoja jotka kestävät useampia kymmeniä sekunteja ja joissa pallosalama leijuu selkeänä pallona ilmassa. Tätä on vaikea selittää ainakaan millään normaalilla salamaniskulla.

Timi

Lainaus käyttäjältä: naavis - 26.07.2010, 22:50:14
Pallosalamoista on myös havaintoja jotka kestävät useampia kymmeniä sekunteja ja joissa pallosalama leijuu selkeänä pallona ilmassa. Tätä on vaikea selittää ainakaan millään normaalilla salamaniskulla.

Sain idean.  :cheesy:
Voisikohan pallosalama olla jonkinmoinen fuusio suurenergisestä sähkövarauksesta/salamasta joka (fuusio) ei tietenkään voi kestää kovin kauan ilmiönä vapaassa tilassa maanpinnalla.

pepa

Mene ja tiedä. Fuusio mulle maan pinnalla tarkoittaa melkoista POSAHDUSTA! Voishan se pieni aurinko olla joka poksahtaa, muuttuu pieneksikääpiöksi ja sammuu... Pienemmässä ja lyhyemmässä mittakaavassa. Vai mikä soli?  :rolleyes:
-PP74- Newton 200/1200, SkyLux 70/700, kiikari Zenith 7*50, kamera Olympus e-p2, Meade 110/800.

juha_k

#8
Minun veikkaukseni pallosalamasta on leimahduksen aiheuttama jälkikuva verkkokalvolla.

Olen kerran nähnyt salaman leimahduksen puhelinpistorasiassa(salama löi n. kilometrin päässä puhelinjohtoon), läpilyönti sai aikaan mielikuvan tulipallosta.

Vaikutelmaa varmasti voimistaa jos on kovin hämärää, henkilö(t) pelkää ukkosta, on jonkinlaisia ennakkokäsityksiä pallosalamasta jne...
Vähän kuin ihan tunnettujen ja luonnollisten ilmiöiden(kuu, planeetat, meteoriitit, talviukkonen, rakettilaukaisut, lentokoneet) tulkinta lentäviksi lautasiksi.

Lisäilenpä vielä:

Ihmiset eivät välttämättä ole kovin hyviä havaitsijoita varsinkin jos tilanne on pelottava tai suorastaan järkyttävä.
Ajantajukin pettää, yleensä kun adrenaliini kohisee suonissa tuntuu pienikin hetki ikuisuudelta.
"Kymmeniä sekunteja" voi todellisuudessa olla esim. alle sekunnin.

Leimahduksen jälkikuva pysyy paikallaan jos henkilö tuijottaa kauhuissaan samaa paikkaa.
Jos silmät pyörivät villisti päässä, poukkoilee "pallosalamakin" pitkin huonetta.

Juha Keränen

Tyrnävä

SW Skymax 127 Helios Stellar 15 x 70 Panora 8 x 40

pepa

Lainaus käyttäjältä: juha_k - 27.07.2010, 10:46:05
Minun veikkaukseni pallosalamasta on leimahduksen aiheuttama jälkikuva verkkokalvolla.

Olen kerran nähnyt salaman leimahduksen puhelinpistorasiassa(salama löi n. kilometrin päässä puhelinjohtoon), läpilyönti sai aikaan mielikuvan tulipallosta.

Vaikutelmaa varmasti voimistaa jos on kovin hämärää, henkilö(t) pelkää ukkosta, on jonkinlaisia ennakkokäsityksiä pallosalamasta jne...
Vähän kuin ihan tunnettujen ja luonnollisten ilmiöiden(kuu, planeetat, meteoriitit, talviukkonen, rakettilaukaisut, lentokoneet) tulkinta lentäviksi lautasiksi.

Tuosta olen minäki joskus kuullut. Voi olla paljon mahdollista, joskus hämärässä/pimeässä katsoo taskulampun valoa niin kyllä siitäkin jää pitkäksi aikaa jälkikuva, puhumattakaan sitte salaman kirkkaudesta.
-PP74- Newton 200/1200, SkyLux 70/700, kiikari Zenith 7*50, kamera Olympus e-p2, Meade 110/800.

tidzu

Lainaus käyttäjältä: juha_k - 27.07.2010, 10:46:05
Minun veikkaukseni pallosalamasta on leimahduksen aiheuttama jälkikuva verkkokalvolla.

Olen kerran nähnyt salaman leimahduksen puhelinpistorasiassa(salama löi n. kilometrin päässä puhelinjohtoon), läpilyönti sai aikaan mielikuvan tulipallosta.

Vaikutelmaa varmasti voimistaa jos on kovin hämärää, henkilö(t) pelkää ukkosta, on jonkinlaisia ennakkokäsityksiä pallosalamasta jne...
Vähän kuin ihan tunnettujen ja luonnollisten ilmiöiden(kuu, planeetat, meteoriitit, talviukkonen, rakettilaukaisut, lentokoneet) tulkinta lentäviksi lautasiksi.

Lisäilenpä vielä:

Ihmiset eivät välttämättä ole kovin hyviä havaitsijoita varsinkin jos tilanne on pelottava tai suorastaan järkyttävä.
Ajantaj ukin pettää, yleensä kun adrenaliini kohisee suonissa tuntuu pienikin hetki ikuisuudelta.

"Kymmeniä sekunteja" voi todellisuudessa olla esim. alle sekunnin.

Leimahduksen jälkikuva pysyy paikallaan jos henkilö tuijottaa kauhuissaan samaa paikkaa.
Jos silmät pyörivät villisti päässä, poukkoilee "pallosalamakin" pitkin huonetta.



Siinä oli pätevä teoria !
Tino L.

AstroKuikka

Oma kokemukseni "pallosalamasta" liittyy vesijohtoihin, salama tuli vesihanasta ja meni alla olevasta viemäristä pois. Asialle löytyy kyllä aivan looginen selitys, silloin 60-luvulla oli 0-johtimesta (avojohdot) vedetty maadoitus vesijohtoon ja putket kun olivat siihen aikaan rautaa niin sitähän oli salaman hyvä kulkea. Näin sen olen itselleni selittänyt myöhemmin.

muok: siis kyseessä oli aivan tavallinen salama mutta pallolta se ehkä saattoi näyttää.

jtbo

Moni kummallinen asia voi tietenkin olla mahdollista, mutta kyllä tuollainen jälkikuva voisi olla ihan hyvä selitys tähän ilmiöön.

Veikeitä tarinoita sitä kyllä on noista, kuinka saappaistakin naulat lähteneet jne, mutta kun tietää kuinka ihmisillä, etenkin keskimääräisesti maaseudulla, ajatukset kulkee (hyvin kaukana tieteellisestä skeptisyydestä), niin kyllä pitäisin juuri jotain jälkikuvan kaltaista todennäköisimpänä selityksenä.


Kaizu

Lainaus käyttäjältä: juha_k - 27.07.2010, 10:46:05
Minun veikkaukseni pallosalamasta on leimahduksen aiheuttama jälkikuva verkkokalvolla.

Olen kerran nähnyt salaman leimahduksen puhelinpistorasiassa(salama löi n. kilometrin päässä puhelinjohtoon), läpilyönti sai aikaan mielikuvan tulipallosta.

Vaikutelmaa varmasti voimistaa jos on kovin hämärää, henkilö(t) pelkää ukkosta, on jonkinlaisia ennakkokäsityksiä pallosalamasta jne...
Vähän kuin ihan tunnettujen ja luonnollisten ilmiöiden(kuu, planeetat, meteoriitit, talviukkonen, rakettilaukaisut, lentokoneet) tulkinta lentäviksi lautasiksi.
Kokemuksen perusteella voin sanoa että veikkaus ei osunut oikeaan. Ilmajohtoaikana maaseudulla on aivan normaalia että lähelle lyövät salamat aikaansaavat "lieskoja" töpseleissä. Niitä voi vaimentaa pitämällä verkossa kuormaa, hehkulamppuja, lämpöpattereita etc. Puhelinverkon kuorma on paljon köykäisempi joten jännitepiikit saattavat tulla pitkien matkojenkin päästä. Jos joskus näet pallosalaman, erotat sen kyllä jälkikuvasta. Jälkikuva ei jätä varjoja eikä kajasta sanomalehden läpi jne. Pallosalama on sen verran harvinainen että se ei satu jokaisen kohdalle (n.5%), omalle kohdalleni on sattunut yksi runsaan viidenkymmenen vuoden aikana. Sähköverkkojen kehitys on tehnyt pallosalamoista erityisen uhanalaisen lajin, se pitäisi pikaisesti saada suojelun piiriin.
Lainaa
Lisäilenpä vielä:

Ihmiset eivät välttämättä ole kovin hyviä havaitsijoita varsinkin jos tilanne on pelottava tai suorastaan järkyttävä.
Ajantajukin pettää, yleensä kun adrenaliini kohisee suonissa tuntuu pienikin hetki ikuisuudelta.
"Kymmeniä sekunteja" voi todellisuudessa olla esim. alle sekunnin.

Leimahduksen jälkikuva pysyy paikallaan jos henkilö tuijottaa kauhuissaan samaa paikkaa.
Jos silmät pyörivät villisti päässä, poukkoilee "pallosalamakin" pitkin huonetta.
Tulipallohavaintoja lajitellessani olen päätynyt osittain samalle kannalle ihmisten havainnointitaidoista. Kuitenkin sillä erotuksella että joukossa on sekä hyviä että huonoja havaintoja. Osa ihmisistä pystyy myöntämään että arvioissa saattaa olla virheitä osa taas ei. Ajankulun arviointi on erityisen vaikeaa samoin kuin ilmiöiden sijoittaminen ilmansuuntien suhteen, 2 sek ja puoli minuuttia voivat olla eri ihmisten arvioita saman ilmiön kestosta. Suunnan arvioinnissa 90 asteen heitto ei ole mitenkään tavatonta. Mainitsemiasi "kauhun jähmettämiä" havaintoja ei ole kohdalleni sattunut.

Kaizu
Kai Forssen

tidzu

Tiedän kyllä mitä salama saa aikaan, olen nähnyt kun se iskee 60m päähän mökkisaareeni (olin juuri mantereella, onneksi) osui luonnon ukkosenjohdattimeen, suurimpaan mäntyyn, vaan eipä ollut männystä kovin paljoa jäljellä tuon jälkeen, se oli räjähtänyt 10cm-1,5m kokoisiksi sirpaleiksi ympäri saarta, kaatui siinä koivukin mukana ja juurien kautta teki mökin panelointiin halkeaman, ainiin ja ne juuret... oli kuin rynkyllä vedetty viiva, ihan riekaleina.

Voisiko pallosalama syntyä kaasuista (hiilidioksidi) jota vapautuu puun hiiltyessä tuossa järjettömässä kuumuudessa ja samassa rytäkässä salama muutaisi sen plasmaksi. (jotain opin mikroaaltouuniplasma kokeestani  :evil:)
Tino L.