Tekniikka vai tiede

Aloittaja maailmankaikkeus92, 19.07.2010, 14:38:46

« edellinen - seuraava »

vesa k

Hei

Tämä kirjoitus ei välttämättä kuulu tähtitieteeseen, mutta on kuitenkin mielenkiintoinen ja sisältää myös paljon tietoa, joten laitan linkin siihen tälle sivulle.
Onhan jutussa kyse siitä, mitä tekniikkaa käytettiin tieteen tekemisessä VAIN n. 65 vuotta sitten.

http://www.tekniikkatalous.fi/tk/tiede/article548470.ece

t vesa_k
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

Darth Theropoda

Itse en harrasta kuvaamista enkä enää edes omista putkea (toistaiseksi).
Olen aina ollut äärimmäisen kiinnostunut avaruuslennoista ja lähiavaruudesta. Itsekäs sääli, että täällä aktiivinen keskustelu kiertyy nimenomaa havaintolaitteiden ja havaintojen ja ympärille. Kosmologia-alueella käsitelläänkin sitten laajassa mittakaavassa hiukkasia ja pimeää ainetta...
"We were people living in the darkness. Now we are people dying in the light. Which is better?"

avanti

Lainaus käyttäjältä: Darth Theropoda - 19.12.2010, 01:10:03
Itse en harrasta kuvaamista enkä enää edes omista putkea (toistaiseksi).
Olen aina ollut äärimmäisen kiinnostunut avaruuslennoista ja lähiavaruudesta. Itsekäs sääli, että täällä aktiivinen keskustelu kiertyy nimenomaa havaintolaitteiden ja havaintojen ja ympärille. Kosmologia-alueella käsitelläänkin sitten laajassa mittakaavassa hiukkasia ja pimeää ainetta...

Sittenpä onkin varmaan Suomen AvaruusTutkimusSeura sopivampi? http://www.sats-saff.fi/

ML
Lammisen Matti
Galileoscope
Baader Planetarium 15 x 80 kiikari
7 x 50 kiikari
Omegon 2,1x42 kiikari

J-P

Minulle tämä (lue astronominen kuvaaminen) on huippumielenkiintoinen sekoitus tiedettä, taidetta ja tekniikkaa. Kaikkien kolmen osa-alueen tulee olla tasapainossa, jotta lopputulos olisi kelvollinen.

Meade-mad

Lainaa
Itse en harrasta kuvaamista enkä enää edes omista putkea (toistaiseksi).
Olen aina ollut äärimmäisen kiinnostunut avaruuslennoista ja lähiavaruudesta. Itsekäs sääli, että täällä aktiivinen keskustelu kiertyy nimenomaa havaintolaitteiden ja havaintojen ja ympärille. Kosmologia-alueella käsitelläänkin sitten laajassa mittakaavassa hiukkasia ja pimeää ainetta...
Lainaa
Sittenpä onkin varmaan Suomen AvaruusTutkimusSeura sopivampi? http://www.sats-saff.fi/

Täällä syntyy keskustelua lähes mistä vaan. Ei tarvitse foorumia vaihtaa! Rohkeasti tekemään aloituskirjoitus noiden lukuisten otsikoiden alle. Jos otsikkona on vaikka Aurinko ei se tarkoita vain auringon valokuvausta. Sen alla voi keskustella kaikesta Aurinkoon liittyvästä. Sama koskee muitakin otsikoita, vaikka satelliitteja tai avaruuslaitteita. Foorumihan on Tähdet ja Avaruus -lehden foorumi eli kaiikki lehden artikkelien alueella olevat aiheet ovat myös foorumin aiheita.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Nurinniska Observatory

Minua kiinnostaa ensisijassa tähtitaivaan kohteiden visuaalinen kauneus sekä tiede joka pyrkii ymmärtämään tähtitaivaan ja muun luonnon taustalla vaikuttavia yleisiä ilmiöitä ja periaatteita.
Tähtivalokuvaus (johon olen täysin hurahtanut) on kuitenkin ala, jossa on pakko olla tekemisissä tekniikan kanssa, ja nyt täytyy myöntää, että esimerkiksi hitsaaminen, laakerijutut, lujuusoppi, elektroniikka ja elektronisten systeemien suunnitteleminen/rakentaminen ja piirilevyjen etsaaminen yms kiinnostavat minua vain sikäli kuin ne mahdollistavat parempien kuvien saamisen kukkarolleni sopivalla rahapanoksella. Nämä taidot ovat mahdollistaneet säästämisen myös muilla elämänalueilla kun ei tarvitse teettää auton ruosteisten peltien hitsaamisia muilla, tai kun voi itse rakentaa laadukkaan stereovahvistimen (the Leach amp) paljon halvemmalla kuin hifikaupan vahvistimet.

Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/

mistral

Vaativa tekninen suoritus:

IL  Historiallinen rakettikoe epäonnistui Yhdysvalloissa - "Läheltä piti"

Lauantai 10.1.2015 klo 12.49
   
Falcon 9:n laukaisu onnistui, mutta määränpäähän kiinnittyminen ei.

Yhtiö yritti ohjata osan avaruusaluksen kantoraketista laukaisun jälkeen meren sijasta kelluvalle alustalle. Tavoitteena on, että tulevaisuudessa kantorakettien osia voitaisiin ottaa talteen ja käyttää uudestaan. Se voisi merkittävästi vähentää avaruusmatkojen kustannuksia. Nykyisin osat päätyvät mereen ja romuksi.
________________________________________________________________

Mielikuvituskaan ei nyt riitä hahmottamaan, kuinka taivaalta putoava torni asettuu kentälle pystyyn ja vielä ehjänä.

naavis

Lainaus käyttäjältä: mistral - 10.01.2015, 22:01:36
Mielikuvituskaan ei nyt riitä hahmottamaan, kuinka taivaalta putoava torni asettuu kentälle pystyyn ja vielä ehjänä.

Jotakuinkin näin: https://www.youtube.com/watch?v=uIlu7szab5I

mistral

Ok, mutta eikö jo se että raketti putoaa oikealle hehtaarille, ole outoa? Vai onko sen kyljessä pienet siivet joilla ohjataan oikeaan suuntaan ja sitten laskuvarjolla oikaistaan pystyyn ja lopuksi tehdään rakettimoottori jarrutus. Mutta ihmetyttää kuinka rakettimoottoreiden voima onnistutaan säätämään sekunnin murto-osissa oikein että operaatio onnistuu. Eikö olisi helpompaa pudottaa laskuvarjoilla kyljellään paksulle patjalle?

kurja

Lainaus käyttäjältä: mistral - 10.01.2015, 22:58:39
Ok, mutta eikö jo se että raketti putoaa oikealle hehtaarille, ole outoa? Vai onko sen kyljessä pienet siivet joilla ohjataan oikeaan suuntaan ja sitten laskuvarjolla oikaistaan pystyyn ja lopuksi tehdään rakettimoottori jarrutus. Mutta ihmetyttää kuinka rakettimoottoreiden voima onnistutaan säätämään sekunnin murto-osissa oikein että operaatio onnistuu. Eikö olisi helpompaa pudottaa laskuvarjoilla kyljellään paksulle patjalle?

Raketit ovat toki ennenkin osanneet autonomisesti ohjata itsensa haluttuun suuntaan, ja laskeutuakin. Laskuvarjoilla ei laskeutumispaikkaa aivan tarkaksi saada, eikä itse laskeutuminenkaan ole järin pehmeä, varsinkaan kun on suuresta massasta kyse. Tässä raketissa on siivekkeet ohjailua varten, raketissa lienee myös gimbal (mitä tuo sitten mahtaakaan olla suomeksi) eli suutin kääntyy joka tietysti kääntää koko rakettia.