Sekoilua tuntiakselin suuntauksesta kun jalustana on alt az Celestronin CPC 800 XLT

Aloittaja kemilainen, 22.06.2010, 00:45:44

« edellinen - seuraava »

Meade-mad

Muistan nähneeni Silva (on varmaan muitakin) merkkisen käsi GPS laitteen, jossa on magnetometri. Se ei kuitenkaan riitä tässä tapauksessa kun pitäisi löytää taivaan napa. Erantokartatkin ovat epämääräisiä, koska paikalliset poikkeamat voivat olla merkittäviä ja lähellä olevat teräsrakenteet saattavat vaikuttaa mitattuun maan magneettivuon suuntaan (molempiin sekä inklinaatioon että deklinaatioon).

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

VeijoT

Tänään tuli postiluukusta EQDIR palikka joka korvaa HEQ5.n  käsiohjauskapulan, hyvin lähti pelaamaan.

Saihan se Kemilainen minutkin gps.n kanssa räpläämään, minulla on Navicore ohjelman mukana tullut bluetooth Sif III piiriin perustuva mokkula, se piti ensin opettaa sirfdemo nimisellä ohjelmalla antamaan NMEA protocollaa ulos,
jonka jälkeen tuo uusi versio EQMOD ohjelmasta hyväksyy gps,n


Kemilaisellä on ilmeisesti Alt /Az jalusta, tuo jalustatyyppi ei tarvitse tietää ilmansuunnista eikä pohjoisesta mitään, riitää kun jalustan asentaa vaateriin, se täytyy opastaa käsin ensimmäisen tähden luo, synkronoi siihen, muut tähdet pitäisi löytyä gps antaman paikkatiedon ja tarkan ajan perusteella, jos ei löydy niin jossakin on jotain vikaa.

Pitkiä valotuksia varten tarvii vielä moottorin joka kiertää kameraa, muuten kuvakenttä kiertyy, tai sitten täytyy hommata wedge.

Tässä HEQ5.n ohjaustaulu gps härpäkkeillä ym.
Veijo T


kemilainen

Hienoa että tuli. Harmittaa että Sinulta meni päivä hukkaan minun töppäilyn vuoksi. Olen yrittänyt "ku.. eikö lirauttaa silmään auton gps:ää" ei hätkähdä. Välttämättä ei tarvitse mennä näytön yläreunaa kohti. Sekin valittavissa. Samanlainen kuva kuin minunkin läppärissä. Sekin on omanlaisensa tarina. Apu löytyi tältä palstalta pari vuotta sitten muistaakseni nimin. Az. Asettui kuin itsekseen kun tiesi pari näppäintoimintoa.

kemilainen

Täytyy vielä sanoa että en tee tähtitiedettä, harrastan vaan, jätän tieteen tekemisen Esko Valtaojalle (taitaa olla kemiläislähtöinen), Sakari Lehtiselle, Heikki Ojalle, URSAN porukalle yms. mielenkiintoinen harrastus. Pakko osallistua Cygnukselle, lähelläkin vielä.

Meade-mad

Yksi pieni kysymys Kemilaiselle näin moderaattorin ominaisuudessa.

Onko koko ketjussa oikeasti kyse HEQ5 Pro&SynScan jalustasta ja akselistosta viai jostakin aivan muusta? Viestiketjut pysyvät siivompina jos niissä keskustellaan otsikoiden mukaisista asioista.

t. JK

PS. hyvää Cygnusta muiden Ursalaisten kanssa.
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

GaryP

Lainaus käyttäjältä: kemilainen - 23.06.2010, 09:43:19
Joopa joo. Jos O-rekailla ja muilla kumeilla säätäminen olisi kestävää. Siitä vaan.

Kuka (sinun lisäksesi) on puhunut kumirenkailla säätämisestä? Moottorin aiheuttamasta äänestä oli käsittääkseni kysymys?

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

VeijoT

Oikeampi nimitys olisi kumipusla, millä pienet ja isommatkin moottorit kiinnitetään runkoon. ( kävinkin niitä jo kysymässä paikallisesta ruuvimarketista, mutta ei ollut riittävän pieniä )

Tässä Heq5.n tapauksessa se ylimääräinen ääni tulee suoraan moottorista, mikäli sitä moottorin akselia kuormitetaan kuorman puolelta päin, ja se akseli vääntyy vinoon,
silloin tuon hennon moottorin vääntömomentti putoaa ja jopa pysähtyy, ne kumipuslat 3 kpl estäisi sen akselin kuormituksen, tällöin koko moottori kääntyisi hieman ja antaisi periksi. ja kierrosluku säilyisi muuttumattomana.

Yleensä moottorin akselissa on jonkunlainen kytkin ( vertaa kardaaninivel )

Lisäksi tuon Heq5 rungon valukappale ei ole välttämättä täysin suora jossa ne rattaat on kiinni, sen takia noihin rattaisiin on jätetty pienet välykset jo tehtaalla.

Veijo T

kemilainen

Tuossa jo joku pahoitti mielensä. Tarkoitus ei ollut viisastella säätämisestä Olen työnipuolesta vuosienvarrella joutunut säätämään monenlaisia hammaskosketuksia. Vaihteistoja, autonperiä jne. On olemassa testivärejä jotka suihkutetaan rattaiden pinnoille ja sitten pyöritetään. Tämän jälkeen kulumisesta voidaan päätellä hammaskosketus toisiinsa. HEQ5 samoinkuin muissakin rattaiden paksuus on verrattain ohut, tarkkuuta vaatii. Ko jalustassa rattaat on messinkiä joten jos moottori myötää viallisen asennon vuoksi niin ne kuluvat varsin nopeasti koneistuksestaan. Samalla tulisi pestyä pois kiinalainen salva. Varsin tuhtia tavaraa varsinkin pakkasella. Varmaan löytyisi hyviä salvoja esim. motoristien ketjuvoiteista. Ps. jos rattaat ovat alunperi väärin sovitettu niin kuluvat hieman nopeammin. Se moottorin päässä oleva ratas pyörii melko vinhasti kun vertaa välityssuhteita.

GaryP

Lainaus käyttäjältä: kemilainen - 25.06.2010, 12:25:19
Tuossa jo joku pahoitti mielensä. Tarkoitus ei ollut viisastella säätämisestä...

Ei varmastikaan kukaan ole mieltään pahoittanut. Eikä siellä ollut mitään viisastelun makua havaittavissa.
:cheesy:

Kunhan vain puhuisimme samasta asiasta niin on helpompi seurata keskustelua, ja ottaa siitä kaikki hyöty irti. Kaikki varmaan ymmärsivät sen ettei kumeilla suoriteta mitään säätöjä, joten olemme varmaan sitten samaa mieltä muutamasta muustakin asiasta.

Tuo GPS ja kohdistus jäi ilmaan roikkumaan. En osaa enää kysyä oikeita kysymyksiä jolla saisi sopivia vastauksia, ainoastaan sen osaan kysyä, että mitä muuta hyötyä gps-jaslustasta on kuin se että saat sijainnin ja kellonajan kohdalleen? Miten ihmeessä se poistaa kohdistamisen ja suuntaamisen ongelmat. Itselläni kolme eri gps-laitetta todellakin antavat vain liikkeen ilmansuunnat, mutta ei sillä hetkellä kun olen paikoillani ja pyörin ympyrää akselini ympäri. Erikseen on sitten digitaalinen ja perinteinen kompassi, mutta tarkkuus on yhä puutteellinen suuntaamiseen. Ja jos ei osaa suunnata tähtien avulla pohjoiseen, on aika heikoilla. En tietenkään epäile ettetkö osaisi, joten gps:n hyödyt ovat varsin vähäiset.

Korjatkaa jos olen ihan hakusessa...

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

kemilainen

Satelliiteistä ne tiedot saa. Kolme riittää, kun avaa käsigsp:än niitä on parhaimmill puolen kymmentä. Siinä on myös sähköinen kompassi jolla voi suunnistaa kuin tavallisella valintoja on vain yksi enemmän tosi- tai magneettipohjoinen. Voit valita myös näyttöön ilmestyvän tien. Mene tien suuntaan näytön yläreunaan, nuoli näyttää. Vättämättä ei tarvitse tehdä näin. Valitse jos haluat kulkea kartansuuntaan ja käännellä kepsiä. Clinton poisi häirinnän joskus vuosituhannen vaihteessa, on olemassa sotilaallinen systeemi ja siviiliversio. Voivat mykistää tarvittaessa systeemin, satelliitithan ovat heidän. Sijaitsee Kalliovuorilla. Eurooppa rakentaa omaa. On jo muutama ylhäällä. DGPS-versio on ollut käytössä jo vuosia, lähin maa-asema tietääkseni Eestissä, voidaan laskea satelliittien virheet kun tiedot tulevat alas. Käyttö maan mittaus- ja merenkulku. Ilmeisesti sentti tarkkuus. Olet oikeassa, aika on a-ja o. Hassua siellä on kaksi ,miljoonan taalan atomikelloa ja muutaman satasen käsi-gps osaa laskea metritarkasti paikan.

VeijoT

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 25.06.2010, 13:14:24
Miten ihmeessä se poistaa kohdistamisen ja suuntaamisen ongelmat.
Kari

Ekvatoriaalisen jalustan tuntiakseli ei mene yleensä kerralla pohjoista kohti. jolloin sitä joutuu useamman kerran säätämään, sen huomaa jo siitä kun tekee kohdistusta ensimmäiseen tähteen, se menee yleensä aina ohi, tällöin mielessä on ajatus siitä onko koordinaatit ja aika sekunnilleen oikein, jos nyt gps antaa tarkan ajan ja paikan niin tämä huoli poistuu, ( itsellä tulee annettua aika yleensä minuutin tarkkuudella ) 2000mm polttovälillä se on jo liian suuri virhe.

Kokonaan toinen asia on, että onko siihen gps piiriin joita jalustoissa käytetään kovin paljoa luottaminen. Esim. Nokia N97 puhelimen gbs piiri opastaa, noin 100m jäljessä, Sirf III joka mulla on ( hinta 60 € )
on tosi tarkka. tätä käytin tuohon Heq5 / Eqmod ohjelmaan. Syksyllä sen sitten näkee kuinka hyvin, ei ensimmäinen vaan se toinen tähti osuu okulaarin ristikolle.

Veijo T




kemilainen

Mitä tuohon sanoisi. Paikka tulee tarkasti. Ajasta on kyse. Näissä satelliiteissa on kaksi atomikelloa, maksaa jotain miljoonataalaa  per kappale. Toinen on varalle. Hämmästyttävällä tarkkuudella ne tänä päivänä antaa sijainnin. Toinen hämmästyttävä ominaisuus on se, kuten yllä, oma pystyy lukemaan satasen hinnasta huolita kuudella,joka yltää metrin tarkkuudelle HEQ5:n tarkkuus jos käytetään napatähtäintä on luokkaa 10 kymmenen prosenttia. Herkkä laji.

Kaizu

En ymmärtänyt edellisen viestin lauserakennetta. Voisitko selventää.

Kaizu
Kai Forssen

kemilainen

Taisin sanoakkin. Kaizu:lla himppasen väärä käsitys. Ajalla äärimmäisen merkitys sijaintiin. Sekuntipeliä, vähän tarkempan. Sekunti vie satojen kilometrien päähän. Ja sanon tämän jalustojen säätöön. Niinkuin tänäpäivänä, kaikki on haasteellist ajasta kiinni.. Mara

Kaizu

Kai Forssen