Sekoilua tuntiakselin suuntauksesta kun jalustana on alt az Celestronin CPC 800 XLT

Aloittaja kemilainen, 22.06.2010, 00:45:44

« edellinen - seuraava »

kemilainen

Ne palikat on varmasti huomenna /HML. Ylikonemestarina voin sanoa,että ääntä ei O-renkailla ratkaista. Ehkä hetkellisesti. Ajattelepa asiaa, auton laakerit olisivat näin. Kyllä ne pitää sovittaa metalli vastaan metalli/öljykalvo väliin. Muista öljypumppu?

GaryP

Lainaus käyttäjältä: kemilainen - 22.06.2010, 21:26:44
naavisille sen verran, että jalustassa on libelli jolla sen saa vaateriin muuta ei tarvitse tietää.

Tätä on nyt hieman vaikea sulattaa. Siis kun laittaa tarkasti vaateriin, mielestäsi gps tietää mihin suuntaan tuntiakseli osoittaa?

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

kemilainen

Kyllä tietää. Katsopa omaa gps:ää. Siinä on myös kompassi, valinnan mukaan joko tosi pohjoiseen tai magneettipohjoiseen jolloin tarvitaan nekit ja nakit plus erannot. Aina tarvitaan kohdennus, ei mikään ole satavarmaa.

ReijoL

Olen ollut aina siinä uskossa että GPS näyttää kompassisuunnat vain liikkeellä ollessa???

kemilainen

Olet kirotun oikeassa. Mutta, jos et liiku niin koordinaatit ovat samat.

Meade-mad

No selvisikö miten tuo GPS tietää sen tuntiakselin suunnan? Taitaa tarvita tähtiä tuohon operaatioon kuitenkin? Vai onko värkissä sisään rakennettu sähkökompassi?

Paikan se saa tietty laskemalla radion datasta. Mutta akselin suunta ei selviä ilman tähtiä tai kompassia.

jk

PS. tarkkaan ottaen GPS laitteilla voi määrittää myös asennon ja suunnan, mutta se ei liity mitenkään kaukoputken jalustaan. Kun suoralle laitetaan kaksi GPS vastaanotinta ja ilmaistaan missä vaihesiirtokulmassa kantoaalto havaitaan, voidaan kahden vastaanottimen vaihesiirtokulmien erosta laskea suoran suunta. Kun järjestelmä asennetaan tasolle ja mukaan otetaan kolmas vastaanotin, voidaan laskea tason asento. Näissä järjestelmissä ei käytetä GPS signaalin dataa kuten tehdään paikannuksessa.
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

kemilainen

No, hitto soikoon! Kyllä gps tietää missä on: Tarvitaan 3-4 satelliita jopa korkeustieto tulee. Taivaalla on 24-29 satelliittia joista n. 5 korvaamaan vaurioitunta. ESA rakentaa omaa paikannusjärjestelmää jotta päästäisiin jenkeistä eroon.

naavis

Lainaus käyttäjältä: kemilainen - 23.06.2010, 09:05:09
No, hitto soikoon! Kyllä gps tietää missä on: Tarvitaan 3-4 satelliita jopa korkeustieto tulee. Taivaalla on 24-29 satelliittia joista n. 5 korvaamaan vaurioitunta. ESA rakentaa omaa paikannusjärjestelmää jotta päästäisiin jenkeistä eroon.

Niin, GPS tietää kyllä paikan, mutta ei jalustan asentoa, eli sitä mihin jalustan rektaskensioakseli osoittaa. Voit kääntää jalustan vaikka kyljelleen eikä GPS tiedä asiasta mitään.

kemilainen

Joo, DGPS elikä satelliittien mukaan asemsi tämä. Riittää maastossa kulkemiseen. Tuo  D tulee määrätyssä åpisteessä olevaan maa-asemaan olevaan pisteeseen. Laitteita on esim. merenkulussa , sentti hommaa. Kyllä gps tietää missä etelä-pohjoinen.

GaryP

Lainaus käyttäjältä: kemilainen - 23.06.2010, 06:15:37
Kyllä tietää. Katsopa omaa gps:ää. Siinä on myös kompassi, valinnan mukaan joko tosi pohjoiseen tai magneettipohjoiseen jolloin tarvitaan nekit ja nakit plus erannot. Aina tarvitaan kohdennus, ei mikään ole satavarmaa.

En nyt vieläkään ihan tajunnut koko juttua. Siis suuntaaminen ja kohdistus ovat tähän mennessä mainitsemasi avainsanat. Aiemmin sanoit että suuntaamisongelmat postuivat gps:llä, mutta eihän se ole mikään ongelma. Tarkka kohdistus tuntiakselille on se ikävin vaihe, se jää yhä olemaan. Seurantakamera tulee sitten seuraavaksi mukaan kuvioon kun korjataan viimeiset virheet, eikös niin?

???

Mikä oli tämän keskustelun varsinainen aihe, alkaa jo katoamaan mielestä...?

Lainaus käyttäjältä: kemilainen - 22.06.2010, 23:29:24
Taisi mennä sivu. Älkää missään nimessä säätäkö O-renkaiden avulla. Aina metallirenkaat. Antakaa asiantuntijan tehdä säädöt, jos ei itsellä mittalaitteita! En estä luovuutta, aina kannattaa yrittää. Kumisia renkaito? Kuminen O-rengas?

Lainaus käyttäjältä: kemilainen - 22.06.2010, 23:46:00
Ne palikat on varmasti huomenna /HML. Ylikonemestarina voin sanoa,että ääntä ei O-renkailla ratkaista. Ehkä hetkellisesti. Ajattelepa asiaa, auton laakerit olisivat näin. Kyllä ne pitää sovittaa metalli vastaan metalli/öljykalvo väliin. Muista öljypumppu?

Komea titteli tuo ylikonemestari, mutta kannattaisi lukea rauhallisesti mm. VeijoT:n vinkki O-renkaista. Kyse ei ollut säätämisestä, vaan moottorien kiinnittämisestä muoviruuveilla ja kumisilla O-renkailla, moottorin värähtelyn tuottamien äänien poistamiseksi. Näiden moottorien aiheuttamat momentit ovat hieman eri luokkaa kuin esim. autossa, joten ei varmaankaan tarvita paineistettua öljyvoitelua.
:wink:


Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

kemilainen

Joopa joo. Jos O-rekailla ja muilla kumeilla säätäminen olisi kestävää. Siitä vaan.

kemilainen

Kyllä vaan. Tärkeintä on saada kohde kiinni. Sen jälkeen seuraa ja säädä seurantanopeus oikeaksi. M

Meade-mad

Lainaus käyttäjältä: kemilainen - 23.06.2010, 09:20:15
Joo, DGPS elikä satelliittien mukaan asemsi tämä. Riittää maastossa kulkemiseen. Tuo  D tulee määrätyssä åpisteessä olevaan maa-asemaan olevaan pisteeseen. Laitteita on esim. merenkulussa , sentti hommaa. Kyllä gps tietää missä etelä-pohjoinen.

Nyt menee aika hurjaksi tuo tarinointi. Differentiaali gps. Joo.  :rolleyes:
Kaikkea se kesä teettää. Onneksi ollaan menossa kohti pimeämpiä aikoja niin saat sen akselistosi suunnattua.

Kannaattaa palata siihin hermostuneisuuden tilaan minkä Kaizu ja kumppanit ovat aiheuttaneet ja hankkia vaikka kompassi.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Meade-mad

Pieni ajatusleikki kesäillan iloksi.
Ajatusleikin aikana jalustaa ei liikutella mihinkään.

1) Mitä laitteen GPS sanoo kun tuntiakseli käännetään niin pystyyn kun se vaan voi kääntyä?
2) Mitä laitteen GPS sanoo kun sama akseli käännetään niin vaaka-asentoon kuin se vaan menee?
3) Reagoiko GPS kun jalustaa (akselistoa) kääntää kohti pohjoista?
4) Miten laite kertoo että akselisto on pohjoisen suunnalla?
5) Miten laite kertoo että akseliston kulma on säädetty oikealle kulmalle?

Minusta tuntuu että nyt on sekaisin muutama käsite jalustan akseliston suuntaukseta. Tuolla GPS menetelmällä ilman tietoa tarkasta taivaan pohjoisnavasta (=pohjantähden seutu), voidaan putki suunnata visuaalikäyttöä varten. Akselisto löytää kohteet mutta samalla kuva kiertyy, jos napasuuntausta ei ole tehty. Laite on ikäänkuin jonkinlainen Alt/Az akselisto.

Jos halutaan välttyä kuvakentän kiertymältä, täytyy tuntiakseli suunnata tarkasti kohti taivaan napaa. Vasta tällöin onnistuu valokuvaus pitkillä valotusajoilla.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Kaizu

Minulla on sekä autossa ja veneessä gps-laite. Ne olettavat liikesuunnaksi kahden edellisen lasketun pisteen välisen suunnan. Auton laitteessa on karttanäyttö ja laite esittää kartan niin että menosuunta on näytöllä ylöspäin. Kun käännän laitteen kojelaudalla ylösalaisin on myös kartta ylösalaisin. Gps-laite ei huomannut pikku kiusaani koska se ei tiedä omaa asentoaan. Veneen gps-laite taas ilmoittaa ohjaussuunnan asteina (pohjoinen on nolla) sekä nuolella niin että vallitseva ajosuunta on ylöspäin ja ilmansuunnat kieppuvat siinä ympärillä. Sekään ei huomannut pikku pilaani vaan jatkoi toimintaa ylösalaisin. Suuntien lukeminen vaikeutui niin että mieluummin käytän laitetta oikein päin.
Joissain kameroissa on jo asennon tunnistus, sattaahan se sieltä joskus tulla myös GPS-laitteisiin. Kameroiden asennon tunnistukseen ei tarvita sateliittejä pelkkä gravitaatio riittää.

Kaizu
Kai Forssen