Käytätkö silmälaseja?

Aloittaja Oscuro, 07.01.2007, 22:27:19

« edellinen - seuraava »

Oscuro

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että näkee miten suuri osa astronettiläisistä käyttää silmälaseja. Itse en käytä vielä, mutta joudun varmaan lähitulevaisuudessa hankkimaan.
Fakta on vain jähmeä mielipide.

Celest1al Sphere

En käytä, tosin joskus lapsuudessani jouduin käyttämään, ja siitä mulla vieläkin kauheat traumat!  ;D
Mutta joskus tulevaisuudessa lienee taas lasien hankinta edessä, mutta ainakin vielä pärjään ilman.

VeikkoM

Lainaus käyttäjältä: Olli H. - 07.01.2007, 22:27:19
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että näkee miten suuri osa astronettiläisistä käyttää silmälaseja. Itse en käytä vielä, mutta joudun varmaan lähitulevaisuudessa hankkimaan.

Käytän.  Tosin ihan hirmuvahvat pullopohjat minulla ei ole.  Lasit ovat pienen likinäön ja
taittovian korjaamiseen.  Taittovika (sarveiskalvo on hiukan kartiomainen) ei kyllä täysin
korjaudu laseilla.

Aivan kauhean suurta haittaa en on havainnut laseista. Tosin kyllä paljain silmin
havaitsessa rajamagnitudista joutunee hiukan tinkimään ja äärimmäistä erotuskykyä
en saavuta. Pitää vain muistaa vakavasti havaitsemista ennen pestä lasit puhtaaksi.

Kaukoputkella katsoessani en käytä taittoviasta huolimatta laseja. Ei ole kuvan
laadussa ihan kauheasti huononnusta.

Puhtaasti liki- ja kaukonäköisillä ei pitäisi olla ongelmia putken kanssa, kun fokusoinnilla
voi korjata virheet.
Veikko Mäkelä
Kuu ja planeetat, Asteroidit ja komeetat, Tieteellinen yhteistyö, Tietotekniikka sekä Kerho ja yhdistystoiminta -harrastusryhmät

Pentti Karvinen

Tervehdys,

Kyllä. Molemmat linssiit n. -1.75 kieppeillä. Haitta tulee lähinnä kohteen etsinnän aikaan vastaan. "Kokonaiskuvaa" ei hahmota ilman laseja ja laseitta on etsin- tai kaukoputken antaman kuvan varassa. Tästä syystä on LE okuklaarit, että pystyy lasien kanssa helpommin hakemaan kohteen ja sitten voi ottaa ylimääräiset linssit välistä, kun alkaa tarkemmin tutkailla kohdetta.
Pentti Karvinen / Rauma

Toni

Onneksi näkö on kunnossa eikä rillejä ole tarvinnut. Jos nuoruudessa on likinäköä, ikä voi muuten korjata sen. Keski-ikäiset ja sitä vanhemmat ihmiset usein tarvitsevat lukulaseja, vaikka kaukaiset kohteet näkyisivät miten selvästi tahansa.
T. Veikkolainen, Järvenpää
Ursan havaintokeskus Tähtikallio, Syvä taivas - ja Aurinko-harrastusryhmät

"Toisinaan, milloin Venus yksinään hallitsee noin 45 astetta horisontin yläpuolella, se säteilee niin voimakkaasti, että melkein voi lukea sen valossa ja esineistä, joihin se sattuu, jää huomattava varjo."
- Afrikka-kirja (A. Gallen-Kallela, 1931)

Tomi

Lasit ovat käytössä, vahvuutta -3:n paikkeilla. Lasit ovat päässä, kun suuntaan putkea Telradin avulla. Okulaariin katson ilman laseja, ja lasit säilytän povitaskun lämpimässä. Laseille pätee sama kuin okulaareille; huurtumisen välttämiseksi niitä kannattaa lämmittää.
Tomi

kimiza

Optikkokortissa lukee Od +- 0.0 = -0,75 ax 85 astetta ja Os -0.25 = -0.75 ax 110 astetta. En tiedä mitä nuo luvut tarkoittavat, mutta olen likinäköinen ja saattaa ehkä olla astigmatismia (joku joka osaa tulkita tuota koodausta, apua?), mutta ainakaan kauhean vahvat lasit nämä eivät varmaan ole. Onko se tuo -0,75 ja loput noista luvuista ovat merkityksettömiä?

Lasit ovat havainnoidessa aika pahasti tiellä, siksi otan ne mieluummin pois kun katselen kaukoputkeen.

dirty

Käytän silmälaseja, molemmissa silmissä n. -3 taittovirhe.
Okulaariin katson ilman laseja, mutta silti lasit ovat hieman tiellä.
Ihan mielenkiinnon vuoksi: onko muuten kellään kokemusta simien
laseroinnista ja miten se vaikuttaa tähän harrastukseen?
Säilyykö pimeänäkö entisellään?
Harri Hytönen

J.Tuukkanen

Kyllä käytän, ja sehän se onkin suuri ongelma, nimittäin kaksiteho laseissa on sellainen ominaisuus/vika, kun tarkastelet tietokoneen näytöltä valotusta ja
käännät päätä vasemmalle tai oikealle , myös tähdet venyy samaan suuntaan,siinä sitten tanssit tasajalkaa ja arvot oliko seurannassa virhe vaiko pää kierossa.
No onneksi noissa ohjelmissa on suurennuslasi toiminto.
Jari Tuukkanen

Oscuro

Minua vähän ärsyttää, kun tiedän että jonkinajan kulutta joudun lasit hommaamaan. Tuntuu ettei niihin tottuisi ikinä, ne olisivat vain haitolla. Piilolinssit vaikuttaa ihan näppärältä vaihtoehdolta, mutta näkeekö niillä sitten niin hyvin? Olen myös kuullut, että silmälaseja pitää pitää n. 5 vuotta ennenkuin voisi ruveta käyttämään piilolinssejä. Pitääkö paikkansa?
Fakta on vain jähmeä mielipide.

Miika

Pakko on käyttää, koska silmät on -5 ja niissä on lisäksi vähän astigmatismiä.
Miika V.

J-M

Eipä tuo kakkuloiden käyttö hankalalta kauaa tunnu. Itse en edes ajattele asiaa ja käytän sujuvasti etsimen kanssa laseja ja okulaariin tiiratessa en. Minulla on hyvin lievä hajataitto, ja silmälääkäri sanoi, että kaukoputken optiikka saattaa jopa korjata näin vähäisen vaivan. Ja onhan ilman kakkuloita aina mujkavampi tuijotella okulaariin.

Tuota piilolinssihommaa voisin vähän kyseenalaistaa. Pakkasessa okulaariin tiiratessa voisin kuvitella, että niistä saattaisi aiheutua ongelmia. En tosin tiedä, kun en ole koskaan käyttänyt. Ampumaharrastuksen takia kun niiden käyttö kiellettin jo teininä, niin en sitten ole viitsinyt edes kokeilla.

Laserleikkaustahan ei saa tähtiharrastaja edes ajatella, mutta toivotavasti joskus löyty joku keino päästä kakkuloisa ja likinäköisyydestä...
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Mellon

Lainaus käyttäjältä: J-M - 08.01.2007, 20:51:36
Tuota piilolinssihommaa voisin vähän kyseenalaistaa. Pakkasessa okulaariin tiiratessa voisin kuvitella, että niistä saattaisi aiheutua ongelmia. En tosin tiedä, kun en ole koskaan käyttänyt. Ampumaharrastuksen takia kun niiden käyttö kiellettin jo teininä, niin en sitten ole viitsinyt edes kokeilla.

Laserleikkaustahan ei saa tähtiharrastaja edes ajatella, mutta toivotavasti joskus löyty joku keino päästä kakkuloisa ja likinäköisyydestä...

(-4,5 & -4,75)

Ei piilareista aiheudu pakkasella okulaariin tuijottelussa mitään ongelmia. Päin vastoin: kun on havaitsemassa rillittömän kaverin kanssa (tai pitämässä yleisönäytöstä) ei aina tarvitse olla säätämässä fokusta. Ainoa ongelma piilareiden kanssa on ollut se että jos silmät ovat kuivuneet (tyypillistä iltaisin), on kirkkaiden valonlähteiden ympärille syntynyt joskus halokehä. Tästä on selvinnyt räpyttelemällä silmiä. Silmien kuivuminen ja vaikutukset piilarien kanssa ovat kuitenkin kovin yksilöllinen juttu vaihdellen paljon eri ihmisten välillä. Kyllä siis tähtiharrastajan kannattaa kokeilla piilareita. Ainoa mitä en missään nimessä suosittele ovat värilliset piilarit. Niissä tuo valokehä ilmiö esiintyi minulla ihan aina pimeässä riippumatta silmien kuivumisasteesta. Johtui varmaan siitä että silmien aukko suureni niin että piilareiden väriaineellinen osuus joutui valon tielle.

Minusta kuulostaa ihan täydelle huuhaalle että klaseja pitäisi käyttää vuosia ennen piilareiden hankkimista.

Ainakin minä ajattelen ihan vahvasti silmälaseroinnin mahdollisuutta. Tuttu (entinen tähtiharrastaja) kävi vuosi-pari sitten laseroinnin läpi eikä ole pahasti jälikäteen valitellut. Asiasta täytyy kysellä häneltä vielä tarkemmin ennen minkään päätöksentekoa. Olen kuullut väitteitä että pimeänäön huononeminen oli vanhempien tekniikoiden aikakautta. Jos jollain on asiasta omakohtaisia kokemuksia, olisi niistä hyvin mielenkiintoista kuulla. Ilman tähtiharrastusnäkökohtia olisin todennäköisesti laseroinut itseni ajat sitten.

Ganymedes

Voiko näkö heikentyä jos esim. katsoo tähteä tai jotain muuta kirkasta kohdetta ilman suodinta? Kysyn tätä siksi, koska lähes kaikilla tähtiharrastajilla on silmälasit. Itse en käytä silmälaseja.

kimiza

Minusta tuntuu että valtaosalla tähtiharrastajista on ollut silmälasit ennen harrastuksen aloittamista.