Käytätkö silmälaseja?

Aloittaja Oscuro, 07.01.2007, 22:27:19

« edellinen - seuraava »

Never

Lainaus käyttäjältä: Ganymedes - 25.01.2007, 15:26:30Voiko näkö heikentyä jos esim. katsoo tähteä tai jotain muuta kirkasta kohdetta ilman suodinta? Kysyn tätä siksi, koska lähes kaikilla tähtiharrastajilla on silmälasit.

Kyllä voi - kun katsot aurinkoa ilman suodinta :) En nyt tiedä kuinka pahasti esim. Sirius polttaa silmään isolla kaukoputkella, kun se on korkealla taivaalla. Lähinnä varoisin kuuta! Omalla 20-senttiselläni kuu on usein niin kirkas että silmään sattuu ja päätä rupeaa särkemään. Se että "lähes kaikilla tähtiharrastajilla" on silmälasit johtuu kyllä jostain ihan muusta.

/Jake

Ganymedes

Lainaus käyttäjältä: Never - 25.01.2007, 15:43:07
Se että "lähes kaikilla tähtiharrastajilla" on silmälasit johtuu kyllä jostain ihan muusta.

Hyvä, en onneksi ole niin tyhmä, että katsoisin auinkoa ilman suodinta. Sen kyllä tiesin jo aijemmin, että voi tulla pysyvä silmävamma, jos katsoo aurinkoa ilman suodinta. Minun peiliputkellani kuu ei ole liian kirkas, joten siinä en tarvitse suodinta, vaikka semoinen löytyy

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: Ganymedes - 25.01.2007, 15:26:30
Kysyn tätä siksi, koska lähes kaikilla tähtiharrastajilla on silmälasit. Itse en käytä silmälaseja.

No ei nyt ihan kaikilla, tämän tutkimuksen mukaan 21 kahdestakymmenestä yhdeksästä astronetin käyttäjästä käyttää laseja...ja harrastajia taitaa olla pitkälti toistakymmentä tuhatta :)
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

VeikkoM

Lainaus käyttäjältä: Never - 25.01.2007, 15:43:07
En nyt tiedä kuinka pahasti esim. Sirius polttaa silmään isolla kaukoputkella, kun se on korkealla taivaalla. Lähinnä varoisin kuuta! Omalla 20-senttiselläni kuu on usein niin kirkas että silmään sattuu ja päätä rupeaa särkemään. Se että "lähes kaikilla tähtiharrastajilla" on silmälasit johtuu kyllä jostain ihan muusta.

Luulisin, että suurin vaara kuitenkin piilee infrapunaisessa valossa, jota Auringosta tulee enempi kuin liikaa.
Se lienee suurin vaara silmille. Polttovaikutus tuhoaa silmän kudoksia.

Kuusta heijastuneen valon infrapunan määrästä ei tiedä.  Toki varmaan liika näkyväkin valo voi olla haitaksi
silmille, mutta onko peruuttamattomasti?
Veikko Mäkelä
Kuu ja planeetat, Asteroidit ja komeetat, Tieteellinen yhteistyö, Tietotekniikka sekä Kerho ja yhdistystoiminta -harrastusryhmät

J-M

Lainaus käyttäjältä: mellon - 25.01.2007, 13:21:54
Ainakin minä ajattelen ihan vahvasti silmälaseroinnin mahdollisuutta. Tuttu (entinen tähtiharrastaja) kävi vuosi-pari sitten laseroinnin läpi eikä ole pahasti jälikäteen valitellut. Asiasta täytyy kysellä häneltä vielä tarkemmin ennen minkään päätöksentekoa. Olen kuullut väitteitä että pimeänäön huononeminen oli vanhempien tekniikoiden aikakautta. Jos jollain on asiasta omakohtaisia kokemuksia, olisi niistä hyvin mielenkiintoista kuulla. Ilman tähtiharrastusnäkökohtia olisin todennäköisesti laseroinut itseni ajat sitten.

Sain vähän uutta tietoa laserleikkauksista, vaikkakaan en omakohtaisia.

Laserleikkausongelmahan on johtunut siitä, että se operaatio kohdistuu noin 6 mm:n alalle, mutta pimeässä pupilli laajenee tuota aluetta suuremmaksi. Työkaveri on kuitenkin menossa Mehiläiseen leikkaukseen, koska heillä on maailman hienoin operointilaser (lisätietoja). Sillä tuo operaatio kohdistuu jopa 9mm:n alueelle, eli sen pitäisi olla suurempi kuin laajentuneen pupillin. En tiedä, aihetutuuko tästä muita ongelmia, kun en niin tarkkaan noista asioista tiedä.

Otanpa asiakseni selvitellä tätä lisää, ihan huvin vuoksi. Ilmoittelen sitten kun tiedän enemmän.
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

J-M

Puhelinsoiton jälkeen selvisi, että operaation vaikutukset hämäränäköön ovat promilleluokkaa, eli tämä voisi olla vastaus meille kakkulahavaitsijoille.

Kuka menee ekana?
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Oscuro

Tuopas vaikutti mielenkiintoiselta. Menee harkintaan jos tässä joutuu lasit hommaamaan.
Fakta on vain jähmeä mielipide.

xpro

Lainaus käyttäjältä: J-M - 26.01.2007, 09:33:39
Puhelinsoiton jälkeen selvisi, että operaation vaikutukset hämäränäköön ovat promilleluokkaa, eli tämä voisi olla vastaus meille kakkulahavaitsijoille.

Kuka menee ekana?


Jos joku sponsoroi niin voin mennä ekana :D muuten joutuu vain näitä laseja käyttään...työpaikalla niistä on hyötyä, koska toimivat vähän suojalaseinakin!
TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

Mellon

Lainaus käyttäjältä: J-M - 26.01.2007, 09:33:39
Kuka menee ekana?

Katsotaas nyt...huomiseksi on keskusteluaika lääkärin kanssa. Siellä on mahdollisuus esittää kysymyksiä laserointiin liittyen.
Aion udella hieman pimeänäkövaikutuksista ja aivan taatusti kerron harrastajakunnalle mitä tältä mahdolliselta laserointikierrokselta opin. 

Mellon

Lainaus käyttäjältä: mellon - 15.05.2007, 20:12:01
Katsotaas nyt...huomiseksi on keskusteluaika lääkärin kanssa.

No niin. Näytti siltä että minä menin ekana. Been there, done that, got the t-shirt. :-)

Eli eilen laseroitiin Tampereen Mehiläisessä molemmat silmät. Pimeännäköä on toki hieman hankalaa nyt kesällä päästä testaamaan, joten palaan kommentoimaan kokemuksia varmaan syksyllä iltojen pimetessä.

Muuten operaatio onnistui aivan loistavasti. Nyt alle vrk. leikkauksesta näkee jo hyvin lukea läheltä ja kauas toki näkee niinkuin pitääkin mitä parhaiten. Toistaiseksi kirkkaiden objektien (valkoiset pinnat, valonlähteet) ympärillä on vielä haloa (pitäiskö havainto tehdä? ;-)), mutta en pidä tätä kovin kummallisena ottaen huomioon että kaksi optista pintaa on otettu erilleen ja lyntätty takaisin yhteen. Eli oletan glaren katoavan tässä pikkuhiljaa ajan kanssa. Eilenkin näkyi heti leikkauksen jälkeen hienoista haamukuvaa vasemmassa silmässä, mutta tähän mennessä sekin on jo häippäissyt. Mutta toistaiseksi näyttää erittäin hyvälle. Tarvii varmaan jatkossa käyttää canon-henkisesti silmien ympärillä vain punaisia tai vihreitä kajaalirenkaita. 8=)

Siltä varalta että jotakuta syvemmin aihe kiinnostaa, löysin melko hyvä kuvauksen erään toisen leikkauskokemuksista samasta paikasta. Minulla leikkaavana lääkärinä oli Juhani Pietilä, muuten yhdyn täysin edelliseen mielipiteeseen:
http://www.12345.fi/2006/09/27/laserilla-ammuttu/

Taivaan tuijottaja

Itse käytän pehmeitä piilolaseja. Pidempiaikainen tuijotus aiheuttaa kuivumista, mutta kostuttaminen apteekista saatavilla kyyneltipoilla tai piilareiden puhdistusnesteellä auttaa tähän.

Ajatus leikkauksesta tuntuu mielestäni ikävältä, toisaalta piilareihin menee vuodessa n.280€ rahaa. Likinäön ollessa -8:n luokkaa tavallisten lasien käyttö pienentää näkökenttää kuitenkin jo niin paljon, että piilarien tarjoama suurempi normaali näkökenttä ja pullonpohjalaseista eroon pääsy on mielestäni rahan arvoista.

J-M

Lainaus käyttäjältä: Taivaan tuijottaja - 10.07.2007, 08:59:42
Ajatus leikkauksesta tuntuu mielestäni ikävältä, toisaalta piilareihin menee vuodessa n.280€ rahaa.

Toisaalta sankalaseihin menee vielä enemmän, koska penskat hajottavat ne kerran vuoteen, ja ruustinna ei kelpuuta kuin viimeisimmän muodin mukaiset sangat. Niistäpä äkkiä tulee 400€ kerta-annos.
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Mellon

Päivitän hieman kokemuksia tuon silmäleikkauksen jälkeen. Olen edelleen täysin tyytyväinen siihen että uskalsin viedä pallerot laserin alle nelisen kuukautta sitten. 2kk jälkitarkastuksessa toinen silmä oli +0,25 ja toinen jotain välillä 0 ja -0,25.

Tähän mennessä mainitsemani glare on kadonnut siinä määrin että en ainakaan kykene sitä havaitsemaan. Silmät kuivuvat joskus yötä kohden mentäessä, mutta vähemmän kuin piilolaseilla. Kuivuminen ei kuitenkaan häiritse päivittäistä monitorintuijotusta.

Tähtiharrastuksen kannalta kuitenkin ehdoton bonus on ollut hurja kuvantarkkuuden muutos. Aiemmin _tiesin_, että Mizar ja Alcor ovat (illuusio toki) kaksoistähti. Sama koskee myös Seulasia, jotka aiemmin olivat sellainen utuinen pilvi josta lähinnä tiesin että siinä oli yksittäisi tähtiä. Nyt tähtiä erottaa n. 6 omin silmin. Näistä olen tähtinäytöksissä vuosikausia puhunut yleisölle. Nyt näen ne itse!

Optisten laitteiden kanssa on ollut myös mukavaa se ettei niitä tarvitse olla aina säätämässä omille silmille sopiviksi.  Plus toki se etten enää kiikaroi silmälasin sanka suussa.

Kokonaisuudessaan siis ihan kiva parannus tilanteeseen eikä tämä ole toistaiseksi vaikuttanut Tähtiharrastajan Pahimmalle Virheelle.

GaryP

Moni tuttavani on jo käynyt tuon tekemässä, mutta hinta pistää vieläkin vähän kylmäksi ajatukselle. Ainoa oikea syy minulla olisi se, että kymmenisen vuotta sitten jouduin kadulla  ikävään tilanteeseen jossa vasen silmäni sai vaurion (näkisittepä sen toisen ;-)     ... ). Nyt siinä on sellainen 35 asteen tynnyrivääristymä (ihmettelen termiä) joka korjataan näppärästi laseilla, mutta kun lasit ottaa pois, vääntyy kuvat hieman hassusti toistensa päälle, toinen kallistuu aavistuksen, mutta erittäin häiritsevästi. Ongelma siirtyy pienessä mittakaavassa myös kiikareihin, joten voitte kuvitella mitä tuskaa ensimmäinen puoli tuntia (enempää ei jaksakaan) on pakottaa aivot muuttamaan näkymät sopiviksi.

Kymmeneen vuoteen ei siis ole tuo ongelma korjaantunut itsekseen, joten silmän hionta voisi tuoda vähän laatua elämään ja harrastukseen. Vahvuudet ovat -2 luokkaa, joten se ei sinänsä vielä ole syy mennä tuhlaamaan sellaista rahamäärää, pimeänäön paraneminen olisi kyllä sellainen, kun pääsisi vielä näkökenttää kaventavista silmälasin kehyksistä eroon. Piilolinssit olisivat minulle ok jopa tuon vääristymän puolesta, mutta kun kerran sain pahan tulehduksen niin käyttö loppui lopullisesti.

Voe v...ttu tätä elämätä!

T:Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

avanti

Käytän silmälaseja, ja olen lapsesta saakka aina käyttänyt. Likinäköisyyttä ja hajataittoisuutta, joten pelkkä fokusointi ei riitä. Mutta ei kovin pahasti, ja kun olen laseihin tottunut jo viitisenkymmentä vuotta ne eivät häiritse, ei edes lasien vaihto uusiinkaan.

Vasen silmä on selvästi huonompi, lapsena näkö korjaantui hyvin myös sille silmälle, mutta ei koskaan aikuisena jostain syystä. Ehkä silmälaseista tulisi kovin toispuoleiset painoltaan? Itseasiassa näen paremmin, kun käytän vain oikeata silmää! Joko aktiivisesti tai vasen silmä kiinni/peitettynä. Muuten aivot yhdistävät molempien silmien näön.
Lammisen Matti
Galileoscope
Baader Planetarium 15 x 80 kiikari
7 x 50 kiikari
Omegon 2,1x42 kiikari