Tilasin siis Samyangin 14 mm/f 2,8 laajakulman ja olen kuvaillut sillä vajaan viikon.
Olen jo pitemmän aikaa halunnut kameraan oikean laajakulman. Tähän asti olen käyttänyt Zenitar 16/2,8 kalansilmää.
Vaihtoehtoja oli kaksi, eli Pentaxin oma 14 mm sekä Samyangin vastaava, mutta käsikäyttöinen objektiivi. Hintaero oli aika huima.
Kameratehtaan oma laajakulma maksaa 700-800 euroa, kun Samyangin hinta Cyberphotossa oli 280 e kaikkine kuluineen.
Mitä 280 eurolla sitten sai? Mielestäni hyvän laajakulmaobjektiivin. Se on parempi kuin ennen käyttämäni Zenitar, jos kohta ei Zenitarkaan mikään huono linssi ole. Sillä pääsee hyvin alkuun revontuli- ja tähdenlentokuvauksessa. Käsittääkseni tämä venäläinen linssi on parempi kuin Peleng, joka on saman linssin valkovenäläinen kopio.
Kuvaaminen Samyangilla ja Pentaxin "vihreällä napilla" on oikein mukavaa, kuin kuvaisi automatisoidulla merkkiobjektiivilla. Tarkennuksen ja himmennyksen joutuu tekemään käsin, mutta kameran valotusautomatiikka hoitaa loput. Samyangin piirto on hyvä - näyttäisi hiukan paremmalta kuin Zenitarin. Lisäksi Samyang on oikea laajakulma, eikä kalansilmä, joka aiheuttaa rumaa tynnyrivääristymää. Sen tosin voi tietokoneella korjata asentamalla Photoshopiin (toistaiseksi) maksuttoman pluginin.
Tässä pari esimerkkikuvaa. Netin matalaresoluutiokuvat eivät anna aivan oikeaa käsitystä piirrosta, mutta eiköhän näistä jotain voi päätellä.
Kuva 1, Roine 22.5.2010 (Samyang):

Kuva 2, Roine, sama alue 8.8.2007 (Zenitar):

Perseidejä ei sattuneesta syystä saanut kuvaan 22.5. ...
Samyang 14/2,8 tuntuisi olevan ihan hyvä laajakulma. Odotellaan nyt sitten syksyä ja revontulia sekä perseidejä. Näin kesällä tällä voi yrittää myös salamakuvausta.
Tämä oli myös ensimmäinen ostokseni Cyberphotosta. Tuote tuli kuten oli sovittu, tosin matka kesti kauan. Jostain syystä objektiivi kiersi Helsingin kautta ennen kuin sen sai täkäläisestä Siwasta. Mutta olipa paketissa sitten objektiivin lisäksi yllättävä kaupantekijäinen, Mars-suklaapatukka

Jorma M.
Kangasala