AutoStakkert!

Aloittaja Julius, 10.04.2010, 08:17:39

« edellinen - seuraava »

Julius

Lähipäivinä ilmestyy hollantilaisen Emil Kraaikampin (nimim. MvZ) kehittämä avi-pinotusohjelma, joka on kehitetty
erityisesti planeettoja varten. Äijä kehittää ihan tosissaan planeettakuvausta. On myös modannut DMK 21-kameran
herkemmällä kennolla. Jos nykyisetkin kuvat on jo huippuluokkaa, niin mitä sitten jatkossa...

CN:n sivulta myös voi ladata Saturnusvideon itse käsiteltäväksi.

http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Number/3719351/page/0/view/collapsed/sb/5/o/all/fpart/1

Kotisivu http://www.astrokraai.nl/viewequipment.php

EDIT:

Käsittelin vanhan videon kokeeksi AutoStakkert!-varhaisversiolla ja kyllähän sillä todistettavasti pino syntyi.
Ohjeita ohjelmaan ei taida olla vielä, joten oletusasetuksilla mentiin.

RL

#1

einari

Teitkö jotain eri tavalla kuin ennen ? Ja miltä raakavideo näyttää ?
Ensimmäinen veikkaukseni olisi AP-size ja miltä näyttäää kun klikkaa Place AP's in Grid ?
___
Tapio

RL

#3

ellu

Miksei Autostakkert avaa mun videoita? Tulee virhe ilmoitu "Access violation at address...."
Videot on kamerasta tulleina mov:ina, muutan ne sitten PIPP:llä avi:ksi.
SW400P Synscan Goto Dobson
ASI120MM-S
Canon EOS 600D

RL

#5

ellu

Ei tuossa olisi paljoa varaa cropata, mutta kokeillaan...
SW400P Synscan Goto Dobson
ASI120MM-S
Canon EOS 600D

ellu

Ei auttanut...  :undecided: Mutta videos ei tosiaan ollut paljoa tilaa kropatakkaan, et vaikka olis sitte kropannu enemmänkin, nii eipä siitä paljo hyötyä olis ollu...
SW400P Synscan Goto Dobson
ASI120MM-S
Canon EOS 600D

RL

#8

monni

Mun kokemusten mukaan ei kannata käyttää vdubbia tai muitakaan editoreita esikäsittelyyn. Samoin uusin AS!2 beta osaa suoraan ffmpeg.exen ollessa samassa hakemistossa esikäsitellä Canonin .Movit ennen käsittelyä. Mutta 100% kerroista omat tulokset on aina olleet parempia kun ensin on pyöritellyt PIPP:llä videon .AVI:ksi ja sitten vasta rouskutellut AS!2:sella.

Viime talvena tein tämän harjoitteen satoja kertoja planeettakuvausta opiskellessa. Tulos oli aina paras kun PIPP:llä teki ensimmäisen väännön.
https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."

Lithos

PIPP esikäsittelylle ääni myös tältä suunnalta, itse käsittelne sillä kaikki videot ja teen keskityksen / croppauksen, säästää kummasti tilaa, minä kun tykkään arkistoida videomateriaalin.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

RL

#11

ellu

Video on 3min pätkä (50fps).
Oon kyllä joskus tällä yrittänyt pinota, mutta en muista onko videot ollu Canonin 600D:llä otettuja... Tuntuu kyllä hassulta, että Autostakkerttiin videot on liian suuria, kun Registaxille taas ei...
SW400P Synscan Goto Dobson
ASI120MM-S
Canon EOS 600D

monni

Lainaus käyttäjältä: RoLeh - 10.09.2014, 22:04:01
Lähinnä ajattelin, että pipp:llä muuttaa videon aviksi ja virtual dubilla leikkaa videosta suttuiset pätkät pois, jotta tiedosto olisi pienempi, että as suostuisi avaamaan sen. Voihan sitä muullakin ohjelmalla leikata. Kun alunperin as ei suostunut avaamaan videota.

PIPP osaa kyllä siivota suttujakin, toisaalta helpointa on aina antaa AS:n itse päätellä missä quality-estimaatti menee ja sitten koittaa pinota niin ettei suttuja oteta mukaan. Eli se iteraatio on sitten sitä että otetaanko videosta 5%, 20% vai jotain muuta määrää frameja mukaan.

Itse ne "sutut" siivoan PIPP:llä jo siten, että alusta ja lopusta otan jonkun sataa framea pois, kun siellä yleensä on jotain koko kaluston heiluntaa yms. mukana. Ja sitten siellä "keskellä" on ne hyvät pätkät, jossa sitten softa on aina voittanut oman silmän "sutun" siivouksessa.

Olen tätä aika paljon koittanut tosiaan, ja vaikka miten esimerkiksi Adoben Premierillä siivoilisi videosta "omasta mielestä suttuiset" pätkät pois niin aina on AS softan sisäiset päättely-algoritmit voittaneet tuntienkin manuaalisen vääntelyn.

Sen käsin siivoamisen ongelma on se, että "suttuiselta" näyttävässä muutaman sekunnin pätkässä saattaa olla muutama tosi skarppi frame mukana. Ja jos ei koko tuhansien-kymmenientuhansien yksittäisruutujen videota aio frame-framelta käydä läpi niin se manuaalisiivous tuhoaa paljon oikeasti käyttökelpoista dataa.
https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."

RL

#14