Meade LXD75 Lidlistä

Aloittaja Mallu, 25.12.2006, 15:51:07

« edellinen - seuraava »

Make


Hei! Hieman kysymyksiä putken käyttäjille tarkentimesta:

Millainen tarkennin tässä putkessa on? Käyvätkö siihen 2 tuuman okulaarit? Onko tarkentimessa T-kierrettä kameraliitäntää varten? Saako digijärkkärin tarkentumaan polttotasolle?

Voisiko joku laittaa tulemaan lähikuvan tarkentimesta / tarkentimen varusteista? Kiitos!

Olen aikeissa ostaa tällaisen putken eräältä sellaisen omistavalta.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

Joke

Täytyypä kiittää tätä keskustelupalstaa...

Kirjoittelut Lidl:n Meade-putkesta innostivat minutkin viemään loppuun pitkäaikaisen harkintani oman havaintokaluston hankkimisesta. Hommasin pojalleni joitakin vuosia sitten joululahjaksi Skyluxin ja kun hänen ensi-innostuksensa putkea kohtaan hiipui kävi minulle päinvastoin: vietin lukuisia todella mukavia havaintohetkiä Skyluxin ja ilta-/yötaivaan kanssa. Mukavimmat havainnot tein tarpeeksi valovoimaisista komeetoista, jotka netistä löytyneiden kulkukarttojen avulla löytyivät sieltä mistä niiden pitikin...

Nyt odottelen suotuisia havaintokelejä LDXn kanssa ja mietin mahdollisia uusia investointeja todella mielenkiintoiseen harrastukseen.
Jouko S.

Meade 6" N-6EC
LXD75

http://koti.mbnet.fi/jomaso

Aaku

Lainaus käyttäjältä: LyraB - 13.02.2007, 20:07:25
Tämäntapaisen putken ajattelin hankkia seuraavaksi! Ihan hyvältä vaikuttaa. Siinä on vaan sellane probleema, että kun aion hankkia tällaista putkea, hinta on noussut pilviin. Olisin ostanut nyt mutta täälläpäin ei ollut  :-[

Tuolla Ursan tähtiharrastustorilla näkyi olevan myytävänä kyseinen putki;  http://www.ursa.fi/tori/ilmoitus.phtml?id=20070210214050
Lieneekö sitten enään.

Juha R

Nyt olis sitten lisä okulaari 9mm ja 2xbarlow hommattu. Tuossa kun kattelin nuin päällisin puolin ko. vermeitä niin heräs kysymys, miksi en ostanut meaden omia  :-[  Eniten ihmetytti tuo 9mm Super-plöss okulaari,todella paljon pienempi "katselu aukko" kuin esim. mukana tulleessa meaden 26mm 4000 super-plöss. Onko siis meaden omissa esim. 9.7mm 4000 super-plöss okulaareissa suurempi tuo tirkistely reikä,vai pienentyykö se myös myös kun mennään suurempiin suurenuksiin  ??? :-[ ???

Joke

Kyllähän ne pienenee. Katselumukavuus siinä jonkin verran kärsii, mutta itse kohde erottuukin aika lailla suurempana. Barlowit tuntuvat olevan aika suosittuja lisäsuurennusta haettaessa. Itsellänikin esim 3x suurentava Barlow on ykkösenä hankintalistalla.
Jouko S.

Meade 6" N-6EC
LXD75

http://koti.mbnet.fi/jomaso

Juha R

Lainaus käyttäjältä: Joke - 23.02.2007, 13:02:41
Kyllähän ne pienenee. Katselumukavuus siinä jonkin verran kärsii, mutta itse kohde erottuukin aika lailla suurempana. Barlowit tuntuvat olevan aika suosittuja lisäsuurennusta haettaessa. Itsellänikin esim 3x suurentava Barlow on ykkösenä hankintalistalla.

Kiitos tiedosta Joke ! Mietin jo että virhe ostosko tästä tulikin,mutta onneksi ei  :)

m.r.

Jos 9 mm okulaarista katselu tuntuu hankalalta, niin kannattaa miettiä esimerkiksi 8 mm baaderin hyperion laajakulma okulaaria. Siinä ei tarvitse tihrustaa pienestä aukosta. Okulaari osastolla on paljon keskusteluja kyseisestä tuotteesta.
Itse katsoin baaderin läpi Hankasalmen tähtitornissa. Okulaarista oli helppo katsoa ja varmaan laatu on hyvä, jos tähtitornitkin käyttävät sitä tähtinäytöksissä. Tosin okulaari taisi olla 21 mm, joten samankokoisella tavallisellakin olisi ollut helppo katsella.
Mika Rytkönen
Meade Lxd75 10" newton ,  Sky watcher EQ-5  6" newton,
Meade etx-70at

havaintojenihmettelijä

Hei!

Tuli lähinnä tämän palstan innoittamana hankittua Meaden LXD75 Liidelistä tossa kuukausi-pari takaperin. Testattu on ja toimii moitteetta, mutta mitä tähän kannattaisi nyt hankkia, että näkisi esim. Saturnuksen paremmin. VilleStarista katselin jotain Barlowia, mutta minkälainen kannattaisi ostaa? Haluaisin suurempaa kuvaa kohteesta..  :-\

Juha R

Ite hommasin tuohon putkeeni tuon 2xbarlowin ja 9mm okulaarin,en tosin raaskinut laittaa meaden omia vielä, ehkä joskus tulevaisuudessa kun rikastuu...

Jore

Minäkin sain itselleni putken. #¤%&#! hyvältä vaikuttaa. pienen eron kyllä huomasi 130/650 SW ja tuon välilla. Vähän enenmpi näkee ja silleen tosi kuvan tarkennus oli hitusen hankalanpaa kuin SW pitää tarkistaa kollimointi ja kaikki hilpetöörit. Ja vielä kun saisi aikaa ja hyvän illan niin pitäis opettää hieman jalustaa jne... nyt goto tarkkuus ei ollu vielä hirveän hyvä, sanotaan noin 15 asteen tarkkuudella. Tosin suuntauskin oli melkoisen nopea. Mutta hyvältä peliltä vaikuttaa, sitten kysymys: Kuinka moni on tuohon putken jalustaan vaihtanut öljyt? Ja onko hyödyllistä vasta missä pakkas asteissa???
SW ED 80
SW EQ 3-2
OBTICA GIANT 20x80
CANON EOS 350 D

m.r.

En ole vaihtanut rasvoja, vaikka jouluna mökillä jalusta kenties hyytyi pakkasen takia. Putkea oli säilytetty kylmässä varastossa joten rasvat olivat varmasti yhtäkylmät kuin ulkoilma.  Helmikuussa tuli käytettyä putkea yli 20 asteen pakkasessa, eikä hyytynyt. Putki oli säilytetty lämpimässä, joten se jaksoi toimia pakkasessa kauemmin kuin minä.

Jalustaa saa jopa 10" putkella eli se kantaa huomattavasti suuremman kuorman kuin nykyinen 6" painaa. Voiko jalustaan istuttaa kenties Sky-Watcherin 200/1000 OTA tai 254/1200 jos sitä saa ilman jalustaa? Onko pannassa oleva "Kisko", joka tulee jalustaan samanlainen kaikissa merkeissä?
Mika Rytkönen
Meade Lxd75 10" newton ,  Sky watcher EQ-5  6" newton,
Meade etx-70at

Juha R

Lainaus käyttäjältä: m.r. - 18.03.2007, 18:32:13

Jalustaa saa jopa 10" putkella eli se kantaa huomattavasti suuremman kuorman kuin nykyinen 6" painaa. Voiko jalustaan istuttaa kenties Sky-Watcherin 200/1000 OTA tai 254/1200 jos sitä saa ilman jalustaa? Onko pannassa oleva "Kisko", joka tulee jalustaan samanlainen kaikissa merkeissä?

Tuota samaa olen itsekkin pohtinut,mitenhän lie tuo kokoonpano toimisi  ???

mikas

tervis.

Itse vaihdoin rasvat ennen kunnon pakkasia samalla kun säädin välykset kohdilleen. Tai no, ehdin yhden pahemman pakkasyön originaalirasvoilla testata. Matoruuveissa ja pyörissä tuntui olevan eri rasvaa kuin tarkennuslaitteessa. -20 asteessa parin tunnin jälkeen ei tarkennuslaite liikkunut ilman lievää suuremapaa väkivaltaa :/ Tuossa oli kai sitä paljon mainostettua kiinalaista liimaa. Muut rasvat oli ihan ok, mutta tulipahan vaihdettua. Säätämisen ja rasvojen uusimisen jälkeen hiukan tuntui ääni pehmenneen, tosin nyt käytän "Quiet slew" optiota, jolloin mekkala on vain murto-osa alkuperäisestä. Tuossa moodissa taisi olla nopeudeksi rajoitettu 1,5astetta sekunnissa.

Pakko myöntää, että tyytyväinen olen putkeen ollut. Tulipa hommattua 5mm Hyperion tuohon 26mm Plösslin seuraksi. Edellisillä putkilla olen tuskaillut ei-laajakulma-okulaareilla, joita on ollut suurilla suurennoksilla ollut todella ikävä käyttää. Nyt on aivan uusi meininki visuaalihvainnoissa vaikka enemmän olen kuvauspuoleen keskittynyt. Vielä pitäisi koma-korjain hommata tuohon kuvauksen avuksi, mutta en ole löytänyt riittävän tarkkoja mittoja ja speksejä esim. Baaderin MPCC:stä. Haluaisin tarkistaa ennen ostoa, että tarkennuslaitteessa riittää säätövara tuon korjaimen kanssa. 

Make:
Millainen tarkennin tässä putkessa on?
Käyvätkö siihen 2 tuuman okulaarit?  Kyllä, omat adapterit molemmille 1,25" ja 2"
Onko tarkentimessa T-kierrettä kameraliitäntää varten? Kyllä, myös tämmöinen adapteri laatikossa oli
Saako digijärkkärin tarkentumaan polttotasolle? Kyllä, ainakin itselläni jäi muutama milli vielä varaakin. Tarkennuslaitteessa on n.40-50mm pitkä jatkoholkki joka lähtee irti ja silloin saa kameran aika alas.

Voin tuosta varustesetistä laittaa kuvaa illemmalla jos vielä muistan tai joku muu ei ole laittanut.

Juha R

#58
Laita mikas ihmeessä kuvia tulemaan!! Jään tässä varmasti monen muunkin kanssa mielenkiinolla odottelemaan ! Itsellä nuo rasvat toimivat ihan hyvin vielä -15c pakkasessa n.4h. Olin jossain lukevinani että tuota välystä ei välttämättä kannata poistaa,kuuluu kulemma asiaan ??? No mene ja tiedä sitten,itse en vielä ruvennut siihen puuttumaan.Eihän tässä ole putkella päässyt katseleen vasta kun kaks kertaa  :'(

Tuolla oli puhetta myös tuosta välyksen säädöstä http://astronetti.com/foorumi/index.php?topic=854.0

Jore

 ???Kertoisitteko miten tarkka teidän goto tarkkuus tuossa putkessa/jalustassa on? Esim. Itselläni jäänyt vielä 26 mm okulaarin silmän kantamattomiin tuo haku tarkkuus. tosin silloin en ollut vielä tehnyt moottorin opettamista kun ei ehtinyt  ;D Tulisi vain kelejä et pääsisi yrittää uudelleen! Muuten on hiton hyvän vehkeen oloinen.
SW ED 80
SW EQ 3-2
OBTICA GIANT 20x80
CANON EOS 350 D