Meade LXD75 Lidlistä

Aloittaja Mallu, 25.12.2006, 15:51:07

« edellinen - seuraava »

Aaku

Minä löysin putkeni Torniosta ;D, tais olla viimeinen. Onnekseni putki oli vielä puolenpäivän jälkeen haettavissa. Nyt oon putsannut hammaspyörät tehtaan rasvasta ja voidellut ne pakkasenkestävällä. Kaikki tuntuu pelaavan hienosti, ainut negatiivinen juttu on moottoreiden iso ääni kun kone suuntaa täysillä referenssitähtiin. Pientä klappia oli matoruuvien välityksissä, mutta ne tuli säädettyä rasvauksen yhteydessä.

Juha R

#31
Lainaus käyttäjältä: Tomi - 09.02.2007, 19:14:09
Veit sitten minun putkeni! (Itse vierailin tässä Oulun ainoassa kaukoputkikaupassa töiden jälkeen, ja paremmat mallit olivat kaikki myyty.)

Sorry ;) Ite otin vapaata töista aamupäivän jotta varmasti ehtii  :D Kaikki kaks putkea meni hetkessä haapalehon lidlistä,ite en tosin ostanut putkea tuolta, vaan ihan toisesta pitäjästä. Putki on nyt kasattu ja vaikuttaa suorastaan uskomattomalta hintaansa nähen  :o

Aaku, minkä nimistä rasvaa käytit ? Entä oliko matoruuvien välyksen poisto isokin homma? Pitää alkaa huomenna kokeileen putkea,vitsi on tätä niin monta vuotta tullut odotettua. Jeeaaah ;D

Iiro Sairanen

Oli siinä naurussa pitelemistä kun putken tietokannasta löytyi oma kategoria mustille aukoille  :D Kaverin putkea siis räpläsin, omaa en kehdannut hankkia...kelpo peli tuntui olevan, katselimme sillä juuri pari tuntia noin 30 asteen pakkasessa ja hyvin tuntui toimivan.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

veka

Lainaus käyttäjältä: Tomi - 09.02.2007, 19:14:09
Veit sitten minun putkeni! (Itse vierailin tässä Oulun ainoassa kaukoputkikaupassa töiden jälkeen, ja paremmat mallit olivat kaikki myyty.)
Oletkos tiedustellut Kempeleen, Raahen tai Ylivieskan Lidl -myymälöistä ?

-veka

Aaku

Tuo rasva on nimeltään King Grease, pysyy notkeana -30 asteeseen.
Aika helppo oli ruuvit irroittaa, ensin moottoriyksikkö pois ja sen jälkeen pääsee käsiksi itse asiaan.
Ei muuten löydy putkea ainakaan Ylivieskan myymälästä. Itse asun täällä ja olin työmatkalla Torniossa, siksi kävin siellä ostoksilla.
Mulla oli yksi heimonjäsen värvättynä Ylivieskan Lidliin. Vannotin häntä menemään heti klo 9.00, no meni sanomansa mukaan "vähän yli",
ei ollu jäljellä muuta kuin mainosjuliste kyseisestä putkesta :-\ .   

Juha R

Kiitos tiedosta Aaku ! Pitää tässä nyt aamulla ruveta töhiseen tuon putken kans välittömästi. Ylivieskassa ei tosiaan ollut kun tämä yks putki,aika kurjaa ku oli niin vähän saatavilla  :( Harrastaja määrän kasvusta saadaan kyllä lidliä kiittää !

okl

Lainaus käyttäjältä: Iiro Sairanen - 09.02.2007, 23:32:35
katselimme sillä juuri pari tuntia noin 30 asteen pakkasessa ja hyvin tuntui toimivan.
Alkuperäisellä voitelulla, vai olitteko vaihtaneet rasvat heti alkuunsa?

Nitro75

Moro!

Tuli itsekin hommattua kyseinen putki. Siinähän on mukana 26 mm:nen okulaari. Mitä suosittelette ostamaan lisäksi? Itse olen ajatellut 6mm ja 2x barlowia. Entä käyvätkä tuohon kaikki okulaari, joita on esim. villenkellossa vai pitääkö tuossa ottaa jotain huomioon? Eli lyhyesti "kuinka tilaan oikeantyyppisen okulaarin ja barlowin?

okl

Lainaus käyttäjältä: Nitro75 - 11.02.2007, 18:55:54
Moro!

Tuli itsekin hommattua kyseinen putki. Siinähän on mukana 26 mm:nen okulaari. Mitä suosittelette ostamaan lisäksi? Itse olen ajatellut 6mm ja 2x barlowia. Entä käyvätkä tuohon kaikki okulaari, joita on esim. villenkellossa vai pitääkö tuossa ottaa jotain huomioon? Eli lyhyesti "kuinka tilaan oikeantyyppisen okulaarin ja barlowin?

Moro moro!

Itse olin hankkimassa samaista putkea, mutta tuli rimakauhu viime hetkellä. Hankin nimittäin joulun alla liitelistä etx-70at:n. Kyseisen putken äänet herättivät sen verran hilpeyttä naapureissa, etten tohjennut hankkia toista mekastajaa. Itseäni olisi varmaan ilahduttanut kaksituumaisten okulaarien käytön mahdollisuus. Varustelinkin ko hankinnan sijasta 10-tuumaista GSO-dobson putkeani kaksituumaisella 2x-barlowlla ja suorakulmaetsimellä. GSO:n mukana oli aiemmin tullut 32mm:n kaksituumainen okulaari ja olin siihen siksi ihastunut, että halusin barlownkin kaksituumaisena. Barlown tilasin Villen Starista ja  se  osoittautui Teleskop-Servicen tuotteeksi, johon on Teleskop-Servicestä hankittavissa jatke, jolla barlown suurennoksen saa 2,5-kertaiseksi. Teleskop-Servicen listahinta on sen verran edullinen (99 euroa), ett? Ville Starin hintaan (120 euroa) olisi melkein saanut ko jatkeen (25 euroa) mukaan. Tietysti Saksasta tilattaessa on omat toimituskustannuksensa, mutta kokemukseni mukaan ne ovat edulliset (viimeksi viime keväänä 13 euroa, kun tilasin GSO-putkelleni kantorepun, jolloin paketti oli kevyehkö, mutta melko isokokoinen.)

m.r.

Itse ostin 9.7 mm super plöss okulaarin ja 2 x barlow. Esimerkiksi eilen katselin saturnusta 9.7 mm ja 2 x barlowilla, niin sillä näkyi cassinin jako ja viisi kuuta. Tällä suurennoksella n. 157 x   ollaan aika lähellä maksimi tehoja. Itse olen tilannnut vielä 6,4 mm super plössin, jolla saisi planeetat näkymään vähän isompana hyvissä olosuhteissa.

Syvän taivaan kohteisiin mukana tullut 26 mm ja 2 x barlow on ollut paras vaihtoehto.

Eilen kokeilin myös ensimmäistä kertaa baaderin uhc-s suodinta. Orionin sumu näkyi hieman laajempana ja ehkä jollakin tavoin kolmiulotteisesti. Ilma ei ollut kovin hyvä, joten odotan suodattimelta enemmän jatkossa.

Baaderin hyperion 8 mm olisi mielenkiintoinen vaihtoehto, koska siihen ei tarvitse katsoa niin läheltä. Jos siitä ottaa barlowin pois se vastaa kuulema 21 mm okulaaria. Tällä kyseisellä baaderilla saisi 3 erillaista suurennosta, jos on 2 x barlow(31,75). Elikkä suurennokset 36x,95x ja 190x.
Tässä on minun kokemuksia liiterin lxd 75 putkella noin kahden kuukauden ajalta.
Mika Rytkönen
Meade Lxd75 10" newton ,  Sky watcher EQ-5  6" newton,
Meade etx-70at

Juha R

Hienoa kuulla kokemuksista m.r ja vieläpä positiivisista sellaisista  :)

Onkohan nuo villenkellon myymät Super-plössit millasia jos vertaa tuohon meaden mukana tulleeseen  ??? Mietin vain kun hinatakin on vain puolet ja sehän houkuttaa kyllä semmosen hankkimaan  :Phttp://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/index.php?nayta=tuote&kategoria=163&offset=0

m.r.

Vertailin itsekin hintoja ja päädyin kuitenkin meaden 4000 sarjaan. Okulaarit ovat laadukkaita ja ei niitä tarvitse mukana antaa jos joskus vaihtaa kaukoputkea. Nikkarituotteesta saa meaden 4000 sarjan okulaareja muutaman euron halvemmalla verrattuna V-K hintoihin.
Mika Rytkönen
Meade Lxd75 10" newton ,  Sky watcher EQ-5  6" newton,
Meade etx-70at

LyraB

Tämäntapaisen putken ajattelin hankkia seuraavaksi! Ihan hyvältä vaikuttaa. Siinä on vaan sellane probleema, että kun aion hankkia tällaista putkea, hinta on noussut pilviin. Olisin ostanut nyt mutta täälläpäin ei ollut  :-[

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: okl - 10.02.2007, 10:48:01
Alkuperäisellä voitelulla, vai olitteko vaihtaneet rasvat heti alkuunsa?

Kyllä sieltä oli otettu rasvat pois, en tiedä laittoiko kaveri sinne jotain parempaa tilalle.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Juha R

Kyllä köyhyys pisti ostamaan nyt tuon halvemman super-plössin 9mm:senä ja 2 x barlowin. Nuo meaden omat oli kyllä pyhä tarkoitus ostaa,mutta jätän jotain hyvää vielä myöhemmäksi  ::) Toivottavsti olis viikonloppuna hyvä kelit että pääsis testaan putkea. Eka kerralla en etes taivasta ehtinyt katsomaan, vaikka perjantaina olis ollu ihan kohtalainen näkyvyyskin.