Avaruusmatkalle ?

Aloittaja Timo Kuhmonen, 15.01.2010, 16:13:16

« edellinen - seuraava »

tnjrp

No sanotaan, ettei sukkulaa (Venukseen?) ainakaan lähimmällä Essolla tankata, eikä edes lähimmällä lentokentällä. Siinä mielessä voi varautua hieman tavallista enemmän sijoittamaan myös tuohon käyttökustannuspuoleen
:afro:

Riqis

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 15.01.2010, 16:13:16
pitääkö tämä tulkita siten, että Pekkola lähtee tavanomaisesta poikkeavalle T&A lukijamatkalle  :cheesy:
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/01/ensimmainen_suomalainen_osti_avaruusmatkan_1369161.html

Kyllä tuli päivään väriä, kun tämän löysin. Ei en ole kyseessä   :angel: , mutta muita epäilyksenalaisia kyllä riittää.

Jos matkan oikeasti varannut lukee tätä ketjua ja esimerkiksi sattumoisin kuuluu Ursan noin 15 000+ jäseneen (ja vaikkei kuuluisikaan) niin tiedoksi: mielellämme haastattelisimme sinua ja voimme tehdä Tähdet ja avaruus -artikkelin myös siten, että jäät halutessasi täysin anonyymiksi ja voit tarkistaa lopputuloksen. Tämän voi myös siirtää lähemmäksi matkan toteutumista (yhteys: pekkola ( at ) ursa.fi ).

parh. terv.
Marko
Marko Pekkola / www.avaruus.fi

DarkSide

..Jep, mukavaa olisi artikkeli lukea T&A:sta. Onnea jahtiin!

Sukkulasta: Mittailin tonttia ja tulin siihen tulokseen, ettei mahdu edes pystyasennossa..
Lisäksi kuuleman mukaan joutuu huoltamaan jokaisen käytön jälkeen ja se ON kallista.
Eivät nuo naapuritkaan pitäisi siitä melusta ja savusta kun kiertoradalla kävisi ja kuitenkin
haluaisivat kyytiin.
Näillä pakkasilla ylläpitokin olisi liian kallista, lohkolämmittimessä jatkuvasti. Mahtaa tuon
kokoisessa moottoreissa olla ainakin 2000KW-lämmitin..

..Empä taida tarjousta antaa  :grin:

t.Jyrki

Jarkko.A

Minkäköhän hintaisia ovat ne lentokoneella tehtävät lennot joissa pystyy kokemaan painottomuuden lyhyen ajan?

Esahan taitaa ranskassa niitä lentoja tehdä joten siinä voisi olla ihan oikeasti hyvä idea lukijamatkalle.

Kaizu

Tarkkaa summaa en tiedä mutta tiedän että ovat kalliita. Siihen tarvitaan erikoisrakenteinen lentokone.
Painottomuuden pääsee kokemaan hyppäämällä alas vaikkapa korkean mobiilinosturin nokasta, joustavaan köyteen kiinnitettynä niin ettei tule äkkipysäystä. Toinen vaihtoehto olisi liittyminen laskuvarjokerhoon. Hypyn alkuvaiheen aikana, ennen varjon aukaisua, pääsee hetken kokemaan tuulista painottomuutta.
Linnanmäelläkin taitaa olla joitain vekottimia jotka tarjoavat sekuntiluokan painotomuutta kiljunnan säestyksellä.
Painottomuuden tuntee ensiksi vatsassaan. Suolisto on tottunut tietyn suuntaiseen painovoimaan ja jos voiman suunta tai voimakkuus äkisti muuttuu, ei ruoka tiedä mihinsen kuuluisi mennä. Se saattaa jopa palata samaa reittiä kun tullutkin.

Kaizu
Kai Forssen

PETK

Pekka Kokko

DarkSide

Ohhoh.. No, ainakin Mr. Pekkolan mahdollisuudet tuplaantuivat! Ehkäpä saammekin jutun
luettavaksi tulevaisuudessa.
Kohta koko koneellinen Suomalaisia avaruusturisteja  :grin:

t.Jyrki

PetriKe

Niin, ja jos jollain foorumilaisella on rahat tuohon lentoon, mutta ei uskallusta sitä toteuttaa, niin voin kyllä lähteä puolestasi ja raportoida näkymistä/tuntemuksista :angel:
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Jarmo

Lainaus käyttäjältä: Jarkko.A - 20.01.2010, 14:56:21
Minkäköhän hintaisia ovat ne lentokoneella tehtävät lennot joissa pystyy kokemaan painottomuuden lyhyen ajan? Esahan taitaa ranskassa niitä lentoja tehdä joten siinä voisi olla ihan oikeasti hyvä idea lukijamatkalle.

Noita lentoja voi ostaa firmoilta sekä USAssa että Venäjällä, maksavat varmaankin muutamia tuhansia. Katsokaa tarkemmin http://www.gozerog.com/ ja http://www.incredible-adventures.com/zerog.html.


Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 20.01.2010, 15:17:30
Tarkkaa summaa en tiedä mutta tiedän että ovat kalliita. Siihen tarvitaan erikoisrakenteinen lentokone.

Ei muuten ole kone erikoisrakenteinen, ainoastaan sisätilat on pehmustettu ja penkit sun muut häiriötekijät poistettu. Kone itsessään on ihan normilaite. Ainakin näin mainittiin vuoden 2000 ESAn opiskelijapainottomuuslennolla jolla olimme kahden suomalaistiimin voimin. Plus tietty nimeltämainitsematon T+A:n päätoimittaja ;). Taisi olla Airbus 320:n tms prototyyppikone, muistaako Marko paremmin, oliko se 300 vai..? Muistelen senkin että tuo olisi isoin kone maailmassa jolla ko lentoja rutiininomaisesti tehdään/tehtiin tuolloin.

JK

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: Jarmo - 22.01.2010, 00:59:21
Ei muuten ole kone erikoisrakenteinen, ainoastaan sisätilat on pehmustettu ja penkit sun muut häiriötekijät poistettu. Kone itsessään on ihan normilaite. Ainakin näin mainittiin vuoden 2000 ESAn opiskelijapainottomuuslennolla jolla olimme kahden suomalaistiimin voimin.
Siispä tarkennan. Siihen tarvitaan erikoisrakenteinen kone josta penkit on poistettu ja niiden sijasta sisätilat on pehmustettu ja varustettu kiinnityslenkeillä joihin henkilöt ja koevälineet voidaan kiinnittää. Siis ei sovellu suoraan reitti- eikä turistilennoille.
Yleisen sotkun välttämiseksi osanottajat on syytä lääkitä matkapahoinvointia vastaan (joskus myös turistilennoilla).

Kaizu
Kai Forssen

jari_makinen

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 22.01.2010, 10:50:18
Siispä tarkennan. Siihen tarvitaan erikoisrakenteinen kone josta penkit on poistettu ja niiden sijasta sisätilat on pehmustettu ja varustettu kiinnityslenkeillä joihin henkilöt ja koevälineet voidaan kiinnittää. Siis ei sovellu suoraan reitti- eikä turistilennoille.
Yleisen sotkun välttämiseksi osanottajat on syytä lääkitä matkapahoinvointia vastaan (joskus myös turistilennoilla).

Kaizu

Tuo lentokone on A300, alamallia B2, ja tomi uransa aluksi Airbusin yhtenä A300-mallin koelentokoneena. Painottomuuslentoja varten ohjaamossa on muutamia lisänippeleitä, joilla kolme pilottia pystyy samanaikaisesti ja kätevästi hallitsemaan lentoa paraabelin aikana (yksi pitää suuntaa vaakasuunnassa, toinen ohjaa pystysuunnassa ja kolman säätää kaasua), ja lisäksi moottoreiden polttoaineensyöttöä sekä voitelujärjestelmää on tehostettu. Tavallisillakin moottoreilla voisi lentää, mutta kun koneella lennetään vain painottomuuslentoja ja "painottomuus" häiritsee voitelua, niin systeemin ansiosta moottorin kuluminen on vähäisempää.

Keskimäärin yksi kolmesta matkustajasta saa jonkinasteista pahoinvointia lennon aikana, ja sitä on toisinaan lääkitty erityisillä pillereillä lähinnä psykologisista syistä: tärkeintä on pysyä rauhallisena ja olla liikuttamatta päätä hypergravitaation aikana.


Jarkko.A

Oikeastaan pahoinvointi ei välttämättä ole huono asia. Saattaisi näyttää aika veikeältä kun aamuinen eväsleipä leijuu matkustamossa.

Kastle


E s a   L i n n a

Sky-Watcher 114/1000 + EQ3-2
Optica 8x40

www.flickr.com/photos/esalinna

www.esalinna.com