Voisin kuvitella että ylöspäin mennessä (ja alaspäin tullessakin) tekee jotain spiraalia.
Asumatonta lääniähän tuolla Kiirunassa riitää joten sen puoleen ei ongelmaa (ja sen takia tähänkin mennessä tehty sieltä noita luotausrakettien laukaisuja).
Mikä nyt sitten lasketaankin 'oikeaksi' avaruuslennoksi - kierros maapallon ympäri vai jotain muuta ?
Itse kyllä lähtisin moiselle lennolle jos lennon hintaluokka olisi kertaluokkaa pienempi.
Jos aiotaan saada painoton fiilis niin ei voi tehdä spiraalia vaan pitää tulla paraabelirataa. Viiden minuutin painottomuus edellyttää että nopeus ylöspäin on 1471,5m/sek (n.5300km/h) silloin kun raketit sammutetaan. Siitä menee 150 sek lakipisteeseen ja jos oletetaan että voidaan pudottautua saman matkan vapaasti alaspäin niin puolet painottomuusajasta mennään ylöspäin toinen puoli alaspäin ja sitten tuleekin jo kiire jarruttaa. Tuollakin nopeudella alus käy n.110km moottorin sammutuskohtaa korkeammalla ja jarrutus aloitetaan nopeudesta n.5300km/h eli aika tiukkaa kurvia tehdään jos jarrutus aloitetaan 50km alempaa. yhdellä g:llä jarrutusmatka on n.110km ja kahdella g:llä 55km. Jos jarrutellaan 10g:llä niin vetelimmät turistit joudutaan siivoamaan koneesta pois kostealla rievulla.
Vertailun vuoksi: nopea moottoripyörä pysähtyy yhden g:n hidastuvuudella huippunopeudestaan (300km/h) 8,5 sekunnissa ja etenee samalla vajaan ratakierroksen elii 354m.
Kuulun siihen vetelämpään kansanosaan joka ei halua matkustaa avaruuteen.
Kaizu