Virtaa perus heq5:lle

Aloittaja Torsti, 16.12.2009, 08:02:14

« edellinen - seuraava »

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: Una - 03.11.2010, 06:41:18
Onhan näitä joskus sattunut itse kullekin että aloittaa ketjun lukemisen ekalta sivulta ja vastaa sivun viimeiseen viestiin kun ei huomaa että ketju jatkuukin seuraavalla sivulla  :rolleyes:

Tottakai mokia sattuu kaikille. Vähän eri asia kuitenkin tuollainen ihan toistuva välinpitämättömyys keskustelun kulusta. Niinkuin noista kahdesta viime viestistäkin huomaa.

Lainaus käyttäjältä: kemilainen - 03.11.2010, 13:56:13
Katsopa otsikkoa. Kysyjä haluaa jalustalleen sopivaa virtalähdettä. Niitähän on . Ei tarvitse roudata autonakkuja. Mieletöntä mennä Lidliin tai muuhunkaan. Siisti kantokahvalla sopiva virtalähde, löyttyy kun seuraa sivuja. Havannointi syksyä.

Jalustan otsikon mukaista ongelmaa puitiin vuosi sitten ja nyt onkin RA-akselin piirilevy päästänyt savut ulos. Miten se Celestronin akkupaketti saa sen toimimaan?

kemilainen

Näistä ladattavista ns. paristoista. Jännite on täysin timmissä 1,2V ,ei niinkuin nornaali paristossa 1,5V. Esim. minun video-kamera ilmoittaa patterien olevan tyhjiät. Tästä huumoria? Edelleenkään en suosittele autonakkuja, tarkoitukseen on olemassa sopivia virtalähteitä.

Timo Kuhmonen

Minulla on autonakku toiminut vallan hyvin kenttäkäytössä HEQ5 parina, ja siitä riittää tehoa muillekin laitteille, esim läppärille. Painoa sillä akulla toki on, mutta nokkakäryillä menee siinä muitten vermeitten mukana.

PS: pidetään ketju faktoissa, tähtiharraste aiheiselle huumorille on omat viestiketjut.


kemilainen

Varmasti toimii. Huvittavinta on mennä nokkakärryn kanssa jossa on autonakku. Siistiä virtalähde jossa on pug-in /out kaapeli plus kantokahva. Se jatkuva pelaaminen kaapelikenkien kanssa saattaa kostautua. Tarkoitan tahatonta lyhytsulkua, jolloin akku lähtee kohti avaruusasemaa.

GaryP

Lainaus käyttäjältä: kemilainen - 03.11.2010, 13:56:13
Katsopa otsikkoa. Kysyjä haluaa jalustalleen sopivaa virtalähdettä. Niitähän on . Ei tarvitse roudata autonakkuja. Mieletöntä mennä Lidliin tai muuhunkaan. Siisti kantokahvalla sopiva virtalähde, löyttyy kun seuraa sivuja. Havannointi syksyä.

Etkö voisi vastata kysymykseen samalla kun vastaat jo selvitettyihin asioihin; Siis, mihin tuotteeseen viittaat? Mikä kannattaa ostaa?

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Timpe

Lainaus käyttäjältä: antra - 03.11.2010, 01:46:15
Mulla ei ole edes kovin vakaa käsi, vaadittavista laitteista puhumattakaan. Joten osaisko joku tehdä tollasen operaation, pientä korvausta vastaan tietysti?

Olit poistanut tuon kuvan, koska linkki siihen vei mustaan aukkoon. Mutta tekstistä päätellen tuolta levyltä on jokin komponenttikin kärähtänyt. Jos sitä korjaajan tuuria riittää, niin huollossa selvitään yhdellä komponentin vaihdolla. Ja jollei, niin sitten tehdään suurempaa remppaa piirilevylle komponentti kerrallaan, kunnes tuo elektroniikkalevy tulee kuntoon. Katkenneet foliot tulee tietysti korjata korjauslangoilla samassa yhteydessä. Olisi etu, jos laitetta pääsisi mittaamaan sen ollessa sähköt päällä, jolloin vialliset komponentit saattaisivat selvitä yleismittarilla ja oskilloskoopilla. Tällaista vianhakupalvelua löytyy elektroniiikkakorjaamoista, mutta tällöinkin tullaan "reverse-engineering"-ongelmaan eli korjaajalla ei ole hajuakaan laitteen toiminnasta puuttuvien piirikaavioiden yms. takia (jotain selviää komponenttien datalehtiä tutkimalla, mutta hankalaksi menee ja työkustannuksia syntyy). Yritän tässä kertoa, että tuntemattoman elektroniikan korjaaminen on arpapeliä ammattilaisellekin, joten aika harva siihen ryhtyy. Varsinkin, jos tarvittavia komponentteja on niukalti saatavilla korjaukseen. :undecided:

Voisiko tuossa tilanteessa ottaa yhteyttä jalustan valmistajaan, maahantuojaan yms. (yleensä ulkomaille tai tjsp.) ja kysyä korvaavan piirilevyn hintaa ja toimitusta Suomeen? Riskinä tässä on, että vika ei kuitenkaan jää tähän piirilevylle vaan on myös jossakin toisaalla jalustassa. Tällöin on vain syntynyt kustannuksia ilman näkyvää parannusta mihinkään. Halvemmissa jalustoissa tällainen osien tilaaminen on usein kannattamatonta toimintaa jo kustannussyistäkin, mutta usean tuhannen euron jalustaa korjaa useamman satasen hinnallakin.
- Timo Inkinen

ReijoL

Korjaaminen ei välttämättä ole mahdotonta, piirikaavio olisi kuitenkin hyvä löytää. Muistaakseni RA-moottorin ohjausprintille menee neljä karvaa, +, - ja kaksi suuntaohjauskarvaa handboksilta. Tätä enempää en ole tietoa löytänyt.

Eikä niiden pintaliitoskomponenttienkaan tinailu mitään ihmeitä vaadi, Bilteman halvalla juotosasemalla ja otsaloopilla pärjää ihan mukavasti. Stereomikroskooppia alkaa tarvitsemaan vasta 0603-komponenttien kanssa mutta ne ovat harvinaisempia näissä vehkeissä.

Edit: Timpe tuossa sitten hyvin valottikin miksi homma muuten on vaikeaa, tinailun suoritustekniikka ei sitä ole.

kemilainen

Olen monta kertaa vastannut. Näitä jalustoja varten on nimenomaan tehty virtalähteitä. Käy esim. Ylvan sivuilla. ( Olen pelkkä asiakas, hyvä palvelu. Suosittelen.) Tuo autonakkujen kanssa pelleily kannattaa unohtaa, jännite vain 12V? Laitappa kiintoavain tai kellon metallihihna napojen väliin. Sulaa silmänräpäyksessä. Virta on yli 500 A:ta. En suosittele.

antra

#38
Kiitos taas,

Joo mä poistin sen kuvan kun täällä ja myös ulkomaan sivustolla tuli vastaus että mikä komponentti kyseessä, ja molemmat vastaukset osuivat samaan komponenttiin.
Uson siis että kyseessä Dual P-Channel 30-V (D-S) MOSFET.
En tiedä mitä toi tarkoittaa mutta uskon että se se on!  :azn:

Ulkomailta tosiaan Saksan Meadeltä kesti about viikon vastata mun kyselyihin aiheesta. Ne ei sanonut muuta kuin
että pitäs ostaa koko "RA motor block", ja kehotti kääntymään tanskalaisen distributorin puoleen: http://www.2astro.dk/
Että tuolta Meade ihmiset tilaamaan varaosia putkiinne/jalustoihinne jos tarvetta ilmenee!
Tanskalaisilta ei kuitenkaan ole vastausta vielä kahden päivän jälkeenkään kuulunut, toistuvista yrityksistä huolimatta. Ehkä tässä viivästelyssä vaikuttaa myös aika erot, jos heidän pitää kysellä osien saatavuutta vaikkapa Kiinasta tai Mexicosta tms kaukaisesta maasta.

Siispä, tilanne ei ole niin lohduton kuin aluksi luulin: Varaosia voi ainakin teoriassa saada jostain ja rikkinäisten piirilevyjen korjaaminenkin voi olla mahdollista. Siinä on jo toivon kipinää kerrakseen!! Kiitos paljon! Taas huomaa että kannattaa kysyä vaikka itsestä tuntuisikin että kysymys saattaa olla vähän pöhkö.

Jalustan tosiaan saa uutena about 600-700 Euron hintaan, joten jos sen saa toimimaan parillasadalla se on mun mielestä kannattavaa.  

No, tää jalusta päätyi tonne myydään osastolle putken kylkiäiseksi odottamaan uutta onnellista omistajaa. Periaatteessa ihan ilmaiseksi. Ko putki ja jalusta on ehkä vähän heavy duty vehkeitä mun käyttöön.




DarkSide

Lainaus käyttäjältä: antra - 03.11.2010, 22:55:34
Ulkomailta tosiaan Saksan Meadeltä kesti about viikon vastata mun kyselyihin aiheesta. Ne ei sanonut muuta kuin
että pitäs ostaa koko "RA motor block", ja kehotti kääntymään tanskalaisen distributorin puoleen: http://www.2astro.dk/
Että tuolta Meade ihmiset tilaamaan varaosia putkiinne/jalustoihinne jos tarvetta ilmenee!
Tanskalaisilta ei kuitenkaan ole vastausta vielä kahden päivän jälkeenkään kuulunut, toistuvista yrityksistä huolimatta. Ehkä tässä viivästelyssä vaikuttaa myös aika erot, jos heidän pitää kysellä osien saatavuutta vaikkapa Kiinasta tai Mexicosta tms kaukaisesta maasta.

Moi, ikävältä kuulostaa tuo Meade-osien välitystoiminta. Aika byrokraattinen järjestelmä ja hitaasti toimiva. Samasta ongelmasta kärsii kaikki Meade-harrastajat Suomessa (myös välittäjät mukaanlukien).
Eipä ihme, että esim. Villenkellon toimitukset kärsivät juuri samasta syystä. Aina vika ei ole lähimmän välittäjän ketjussa.
Älä kuitenkaan lannistu, vaan yritä muutamien päivien aikana uudelleen.

..Ps. meni vähän offtopiciksi, valitan.

t.Jyrki

kemilainen

Älä lannistu. Olen paininut ja teen sitä edelleen. Pikkuhiljaa asiat etenee. Kärsilivällisyyttä tämä vaatii. Vakio vastaajat joka kysymykseen. Aina tulee kuitenkin joka tietää. Tsemppiä ,kyllä tämä tästä. Harrastus on hieno!

GaryP

Lainaus käyttäjältä: kemilainen - 03.11.2010, 22:38:27
Olen monta kertaa vastannut. Näitä jalustoja varten on nimenomaan tehty virtalähteitä. Käy esim. Ylvan sivuilla. ( Olen pelkkä asiakas, hyvä palvelu. Suosittelen.) Tuo autonakkujen kanssa pelleily kannattaa unohtaa, jännite vain 12V? Laitappa kiintoavain tai kellon metallihihna napojen väliin. Sulaa silmänräpäyksessä. Virta on yli 500 A:ta. En suosittele.

-Ei löytynyt Ylvan sivuilta.
-Paljonko sen jännitteen pitäisi olla jos 12V ei riitä?
-Miksi pitäisi laittaa navat oikosulkuun?
-Oletko täällä vain nostattamassa hikeä muiden pintaa, jutuistasi puuttuu totaalisesti punainen lanka. Tai sininen. Hieno harrastus. Kutominen.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

kemilainen

Ei yhtään enenpää. Lyijyakun napajännite on täydessä timmissä 12V ja kymmenykset (lepojännite) auton käydessä 14,2V. Siksi sanoin noista esim. AA-pattereista normaalisti 1,5V, ladattavat lithiun vastaavat max. 1,2V. Kameran elektroniikka pitää niitä tyhjinä.

GaryP

Ei juma, aivan kuin keskustelisi humalaisen kanssa.
Siis miksi sanoit että turha leikkiä auton akkujen kanssa, jännite vai 12V? Mikä vika auton akuissa on? Voimaa enemmän kuin tarpeeksi, eli toimii varmemmin kuin mikään muu, tehty toimimaan myös kovissa talvipakkasissa.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Lauri Kangas

Täällä ei kyllä ole varsinaisesti suositeltu auton akkuja vaan lyijyhyytelöakkuja joita voisi luonnehtia ehkä enemmänkin vaikka moottoripyörän akuiksi. Nekin on 12 volttia. Samanlainen on siellä kemilaisen ylistämän Celikan akkupaketin sisällä. Sekin on 12 volttia. Sieltäkin saa aika monta ampeeria kun oikosulkee. Mitäköhän tekemistä sillä on minkään kanssa?

GaryP: Muista öljypumppu? http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=6588.msg57296#msg57296