Stellarium

Aloittaja BEAT, 19.12.2006, 09:52:40

« edellinen - seuraava »

TeroP

Lainaus käyttäjältä: SpaceAnt - 19.07.2010, 18:01:36
Tämä steallarium vaikuttaa ihan hyvältä ohjelmalta, kun vain saisi sen vielä pysymään päällä.

Kaatuu erittäin herkästi. Monesti päivän vaihtaminen yöksi kaataa ohjelman ja tähtitaivaan liikuttelu myös miltei aina.
Veikkaisin ajurivikaa, tai mahdollisesti jopa konetta. Ainostaan stellariumin versiot 0.10.3 ja 0.10.4 ovat olleet herkempiä kippaamaan, mutta muissa versioissa ei mitää tuollaista mainitsemaasi ole kyllä esiintynyt. Kannattaa varmaan testata 0.10.5 versiota tai sitten 0.10.3 ja jos ei haittaa niin 0.9.1 oli kanssa aika vakaa. Läppärillä minulla on käytössä 0.10b2 joka on ainoa joka käynnistyy kyseisellä romulla :grin:
Celestron CPC 1100 GPS (XLT) SCT (279mm/2800mm)

Baader Hyperion Clickstop Zoom 8-24mm
Celestron E-lux 40mm plössl, Omni Barlow 2x, Focal Reducer F/6.3

Imaging Source DBK21 AU618.AS
Baader UHC-S, UV/IR-cut, Neodymium

William Optics 1.25" Dielectric Diagonal

Avaruusmurkku

Lainaus käyttäjältä: TeroP - 19.07.2010, 18:22:54
Veikkaisin ajurivikaa, tai mahdollisesti jopa konetta. Ainostaan stellariumin versiot 0.10.3 ja 0.10.4 ovat olleet herkempiä kippaamaan, mutta muissa versioissa ei mitää tuollaista mainitsemaasi ole kyllä esiintynyt. Kannattaa varmaan testata 0.10.5 versiota tai sitten 0.10.3 ja jos ei haittaa niin 0.9.1 oli kanssa aika vakaa. Läppärillä minulla on käytössä 0.10b2 joka on ainoa joka käynnistyy kyseisellä romulla :grin:

Nyt kyllä toimii moitteetta kun käynnistin sen ilman OpenGL2:ta. FPS on yli sata ja kaikki on sulavaa ilman kaatumisia
Why Black holes are black?

Sky-Watcher: Skymax-127 Black Diamond
Canon EOS 550D

SALOMONI

Ja miks toi aina ilmottaa oletuspaikkakunnaksi pariisin vaikka oon valinnu Oulun oletus paikaksi  :huh:

Erik Pirtala

Lainaus käyttäjältä: SALOMONI - 13.10.2010, 00:53:54
Ja miks toi aina ilmottaa oletuspaikkakunnaksi pariisin vaikka oon valinnu Oulun oletus paikaksi  :huh:

Kun olet valinnut Oulun oletussijainniksi paikkakunta -ikkunasta, avaa vasemmasta valikosta "Asetusikkuna". Kun olet avannut sen, paina "Tallenna asetukset" -nappia.

TähtiJussi

Hei. Jos jotain kiinnostaa maisemat, niin tuolla on valmiiksi tehtyjä maisemia. Sivun alalaidasta löytyy muutamia horsisontin muokkaus ja teko-ohjelmia.
Jussi-Pekka Blogi
Sky-Watcher 200/1200 dobson, 7x50 kiikarit,
Canon EOS 1000D,  Canon PowerShot A610
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving." Einstein

Katri

Lainaus käyttäjältä: Tähti Erkki - 11.06.2010, 12:37:38
Sitten panoraama tulee pilkkoa kahdeksaan osaan jollain konstilla (tässäe n osaa neuvoa). Kun panoraama on pilkottu kahdeksaan osaan, käsittele niistä taivas läpinäkyväksi. Itse käsittelin taivaan läpinäkyväksi Gimpillä, koska minulla ei Photoshoppia ole.

Osaakos joku neuvoa, miten tämä pilkkominen tehdään?

Entäs taivaan käsittely läpinäkyväksi? Itsellänikin ei ole kuin Gimp, joten joku viisas voisi kirjoittaa pikaiset ohjeet jos vain jaksaa vaivautua...

TT

Lainaus käyttäjältä: VeikkoM - 20.06.2010, 23:14:16
Olen siirtänyt ja täydentänyt käännöstiedostot.  Ne ilmestyvät tietenkin seuraavaan
jakelupakettiin, mutta nämä voi ladata itselleen matematiikka- ja tietotekniikkajaoston
wikistä:

http://www.ursa.fi/wiki/MTJ/Stellarium.

Tuolla on myös lyhyet asennusohjeet uusille kielipaketeille.
Tähdistöpaketti ei toimi, ilmeisesti jotenkin viottunut tiedosto. Muut toimivat, joten voisiko tuon korjata, vai toimiiko muilla?
Sky-Watcher Skymax 102  
Kamera Canon Powershot A1000 IS

Katri

Lainaus käyttäjältä: Tähti Erkki - 11.06.2010, 12:37:38
Englannintaidoistani en sano mitään, muutaman kohdan katsoin google kääntäjällä, ja loput tein improvisoimalla. Kirjoitan nyt jonkinmoisen ohjenuoran, joka ei todellakaan ole niinkään kattava, kuin tuo englanninkielinen, eikä tätä ohjetta noudattaen saa niin hienoa jälkeä. Jos joku saa selvää, nostan hattua.  :cheesy:

Ensiksi tosiaan tulee kuvata panoraama digipokkarilla jalustaa käyttäen. Kuvataan horisontti kokonaan ympäri. Sitten otat vielä kuvan maasta (eli suoraan alaspäin, näin tein itse) Jos et saa panoraamasta heti 8-osaista, siirrä kuvat koneelle ja ja tee niistä 360o panoraama. Sitten panoraama tulee pilkkoa kahdeksaan osaan jollain konstilla (tässäe n osaa neuvoa). Kun panoraama on pilkottu kahdeksaan osaan, käsittele niistä taivas läpinäkyväksi. Itse käsittelin taivaan läpinäkyväksi Gimpillä, koska minulla ei Photoshoppia ole. (Photoshopilla varmasti saisi parempaa jälkeä.)

Esimerkkinä tässä Gimpistä otettu PrintScreen, jossa taivas on käsitelty läpinäkyväksi: http://img690.imageshack.us/img690/6487/ohjenuora.png

Kaikille kahdeksalle kuvalle tulee tehdä edellämainittu toimenpide. Käsitrtelyn jälkeen kuvat tulee tallentaa PNG-muodossa. Mutta mihin kuvat sitten tallennetaan? Kvien tallentaminen kannattaa aloittaa pohjoissuunnan kuvasta. Minun käyttämääni metodia varten tulee omalla horisontilla korvata joku vanhoista horisonteista. Eli kun klikkaat kuvankäsittelyohjelmasta "Tiedosto" ja "Tallenna" (Tallentaaksesi siis sitä pohjoiseenpäin otettua kuvaa), etsi sieltä stellariumin tiedostokansio. Siellä pitäisi olla "Landscapes" -kansio. Klikkaat se ja valitsest sieltä "Guereins" -kansion. Sieltä löytyy ne kahdeksan horisonttikuvaa ja yksi maakuva, joista Stellariumin Guereins -maisema koostuu. Seuraavaksi sinun tulee löytää niistä kuvista se, jossa pohjoinen näkyy. (Tämä kannattaa tarkistaa Stellariumin avulla.) Itsellä ainakin kuvat "Guereins1 ja Guereins2 osoittavat pohjoiseen. Eli, tallennat pohjoiseenpäin osoittavan osoittavan omaottamasi kuvan numellä "Guereins 2". Korvaat siis sen edellisen kuvan.

Sama operaatio toistetaan kaikilla kahdeksalla kuvalla, eli kaikki ne vanhat kuvat korvataan niillä panoraaman paloilla. (Muista ehdottomasti pistää ne kuvat oikeassa järjestyksessä)

Entäs sitten se maakuva? Maan saa parhaimman näköiseksi, jos kuvanottopaikalla maa on yhtenäistä, kurten nurmikkoa, heinikkoa, hiekkaa ym. Maakuvaa en itse käsitellyt mitenkään, korvasin vain sillä sen vanhan, "Guereinsb" -nimellä olevan maakuvan.

Sitten avaat stellariumin, klikkaat taivas- ja näyttöasetusten ikkunan, valitset sieltä maisemat -välilehden ja valitset "Guereins". Tadaa! valmista tuli.

Kaiken muun sain toimimaan (kuvienkäsittely ym.), mutta kun olin tallentamassa käsiteltyjä kuvia, en löytänyt tuota Stellariumin tiedostokansiota mistään. Missä siis vika mahdollisesti on?
Missä "päin" tietokonen kansioita teillä muilla on tuo Stellariumin tiedostokansio?

TähtiJussi

Pitäisi löytyä tuolta C:\Program Files\Stellarium\landscapes\guereins . Ainakin tällä 32 bittisellä Vistalla.
Jussi-Pekka Blogi
Sky-Watcher 200/1200 dobson, 7x50 kiikarit,
Canon EOS 1000D,  Canon PowerShot A610
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving." Einstein

Katri

#114
Minun koneellani tuo C:-asema on siirrettävä, mutta käyttöjärjestelmä onkin XP.

TähtiJussi

#115
Laita tuon  [ C:\ ]  tilalle järjestelmäasemasi. Eli se jonne käyttöjärjestelmä on asennettu.

Jos ei vieläkään löydy niin muistaakseni XP:ssä on käynnistävalikossa, "Etsi" tai vastaava hakuohjelma. Laita sieltä, kaikki tiedostot ja kansiot, hakukenttään esim. landscapes .
Jussi-Pekka Blogi
Sky-Watcher 200/1200 dobson, 7x50 kiikarit,
Canon EOS 1000D,  Canon PowerShot A610
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving." Einstein

iosainio

Ubuntulla /usr/share/stellarium/landscapes/guereins

Katri

#117
Löytyihän se lopulta kun aikansa tiedostoja selaili. Yritin myös hakuohjelmaa, mutta sen kautta ei löytynyt.

TT

Miten oikein saatte kuvattua oman pihanne? Ei siitä tullut mitään kun yritin joskus pokkarilla. käytitkö katri mitään ohjelmaa tuohon, jos käytit niin mitä?
Sky-Watcher Skymax 102  
Kamera Canon Powershot A1000 IS

TähtiJussi

Lainaus käyttäjältä: TT - 16.10.2010, 16:22:11
Miten oikein saatte kuvattua oman pihanne? Ei siitä tullut mitään kun yritin joskus pokkarilla. käytitkö katri mitään ohjelmaa tuohon, jos käytit niin mitä?
Ainakin Canon Powershotin mukana tuli ohjelmisto CD joka sisälsi kätevän panoraama -ohjelman. Olikohan se nyt PhotoStitch.
Myös Hugin on kuulemma hyvä panoraama -ohjelma, jota MarkoM ehdottikin (sivu taaksepäin).
Jussi-Pekka Blogi
Sky-Watcher 200/1200 dobson, 7x50 kiikarit,
Canon EOS 1000D,  Canon PowerShot A610
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving." Einstein