Stellarium

Aloittaja BEAT, 19.12.2006, 09:52:40

« edellinen - seuraava »

Zeta

Edelleenkään en saa muutettua resoluutiota, edes default_config.ini-tiedostosta. Fullscreenin sain pois päältä, mutta muutoin ohjelma ei tunnu tottelevan resoluution muuttamista. Geforce 6800/256mb on ohjaimena. Ei kai tässä auta muu kuin päivityksen odotteleminen?

T: Mika

PS: Jos joku keksii vielä jotain, niin otan innolla vastaan. Kiitos tuesta.

MarkoM

Lainaus käyttäjältä: Zeta - 21.08.2007, 09:46:37
Edelleenkään en saa muutettua resoluutiota, edes default_config.ini-tiedostosta. Fullscreenin sain pois päältä, mutta muutoin ohjelma ei tunnu tottelevan resoluution muuttamista. Geforce 6800/256mb on ohjaimena. Ei kai tässä auta muu kuin päivityksen odotteleminen?

Joten se ei siis ole ihan täysin näytönohjaimestakaan kiinni... Joku aikaisemmista versioista nimittäin (olisiko ollut 0.7.x tai 0.6.x) jumitti ATI:lla, mutta toimi täysin ilman mitään ongelmia kun koneeseen vaihtoi NVidia-pohjaisen näytönohjaimen. Tällä kertaa siitäkään ei taida olla apua.
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

Jason

Hienosti lähti ohjelma toimimaan mutta tuntuu vaativan näytönohjaimelta resursseja, mun täytönohjaimen cooleri pyörii vähän väliä ohjelman takia.
Näyttis on kuitenkin 256mb. Mutta muuten ohjelma on kyllä upea, ainakin kun en ole vielä itse saanut putkea postista ja odotan sitä sitä kuin venusta nousevaa.
Siitä on hienoa katsoa esim. millä vauhdilla Maa liikkuu ( ei tahdo planeettojen perässä pysyä )

Kirkkaita säitä
-Jason-

orion

kokeilin stellariumia, tosi hyvä ohjelma, siitä varmaan oppisi aloittelija hyvin tähtikuviot kun ensin katsoo ilman apuviivoja ja sitten apuviivoilla ja toisinpäin.
Skywatcher Skymax - 102
Canon EOS 350D

M 71

Hyvä ohjelma ja hyvin toimii, minusta paljon parempi mitä esim. Cartes du Ciel. Mulla on ihan perusläppäri hp compaq nx9020 eikä oo tökkiny mitenkään.

orion

Joo, se on varmasti paljon parempi kuin toi Cartes Du Ciel, se tuli mulle 2005 lidl - putken mukana ja oli mun mielestä aika huono ja epäselvä käyttää!
Skywatcher Skymax - 102
Canon EOS 350D

weskuli

Lainaus käyttäjältä: M 71 - 28.12.2007, 06:15:00
Mulla on ihan perusläppäri hp compaq nx9020 eikä oo tökkiny mitenkään.

Samat sanat omassa Asus A6 Series "Entertainment Notebook":ssa (ATI Radeon Xpress 200M).

Sellainen probleema näyttäytyy, että ohjelma ei jaksa muistaa ilmansuuntia suomeksi. Kun asettaa tähtitaivaskielen suomen kieli -kohtaa, niin etelää esittää "E". Kun ohjelman sulkee ja käynnistää uudelleen, niin siinä on "S". Muuten taivas on (ja pysyy) suomeksi. Käytännön merkitystä tuolla ei onneksi ole.

t. Vesa K.

M 71

Lainaus käyttäjältä: Weskuli - 28.12.2007, 09:42:31
Samat sanat omassa Asus A6 Series "Entertainment Notebook":ssa (ATI Radeon Xpress 200M).

Sellainen probleema näyttäytyy, että ohjelma ei jaksa muistaa ilmansuuntia suomeksi. Kun asettaa tähtitaivaskielen suomen kieli -kohtaa, niin etelää esittää "E". Kun ohjelman sulkee ja käynnistää uudelleen, niin siinä on "S". Muuten taivas on (ja pysyy) suomeksi. Käytännön merkitystä tuolla ei onneksi ole.

t. Vesa K.

Piti ihan tarkistaa iteltäki ku ei oo tullu tuota niin ajateltua, niimpä tuo tekee. Mutta niinku sanoit nii eipä tuolla oo mitään merkitystä.

Toni

LainaaJoo, se on varmasti paljon parempi kuin toi Cartes Du Ciel, se tuli mulle 2005 lidl - putken mukana ja oli mun mielestä aika huono ja epäselvä käyttää!

LainaaHyvä ohjelma ja hyvin toimii, minusta paljon parempi mitä esim. Cartes du Ciel. Mulla on ihan perusläppäri hp compaq nx9020 eikä oo tökkiny mitenkään.

Ei noita ohjelmia voi oikein verrata koska ne on tehty eri tarkoituksiin. Stellarium on edelleenkin visuaalisesti näyttävä ohjelma, josta pystyy helposti hahmottamaan tähtikuviot ja aurinkokunnan kappaleiden liikkeet. Käännös suomen kielelle on hyvä ja valikoista löytää helposti sen mitä on etsimässä. Useita vuosia vanhalla läppärilläni ohjelma kyllä pätkii ikävästi. Raksutus kuuluu (kone käyttää kiintolevyä virtuaalimuistina) vähän väliä kun taivaankannen pistää liikkeelle. Tämä pistää ihmettelemään varsinkin kun Google Earthin 3D-maisemat zoomautuvat näytölle oikein sulavasti.

Cartes du Cielin uusin kolmosversio on vieläkin melkoinen raakile vaikka sitä on työstetty ties miten monta vuotta. En suosittele käyttämään, bugeja on läjäpäin. Ei versiossa 2.76 silti kauheasti muuta vikaa ole kuin päin seiniä olevat kohdetiedot (galaksien kirkkaudet pahimpana esimerkkinä). Tuosta versiosta printattuja karttoja olen käyttänyt lähes aina kun paperikartasto Sky Atlaksen tarkkuus ei ole riittänyt. CdCtähän pystyy laajentamaan ulkopuolisilla tähtiluetteloilla melkein rajattomasti jos mieli tekee. USNO-luetteloista löytyisi tähtiä magnitudin 20 heikommalle puolelle ja PGC:stä yli 73 000 galaksia. Itse olen kuitenkin pärjännyt ilman USNO:a ja PGC:tä vaikka DS-havaintokortteja löytyy kansiosta ainakin tiiliskiven paksuinen nivaska. ;)
T. Veikkolainen, Järvenpää
Ursan havaintokeskus Tähtikallio, Syvä taivas - ja Aurinko-harrastusryhmät

"Toisinaan, milloin Venus yksinään hallitsee noin 45 astetta horisontin yläpuolella, se säteilee niin voimakkaasti, että melkein voi lukea sen valossa ja esineistä, joihin se sattuu, jää huomattava varjo."
- Afrikka-kirja (A. Gallen-Kallela, 1931)

orion

No joo , ehkä arvostelin vähän liian kärkkäästi kun en ottanut huomioon käyttötarkoitusta...
Skywatcher Skymax - 102
Canon EOS 350D

weskuli

Stellariumin "kielivaikeuksista":

Lainaus käyttäjältä: M 71 - 28.12.2007, 14:08:45
Piti ihan tarkistaa iteltäki ku ei oo tullu tuota niin ajateltua, niimpä tuo tekee. Mutta niinku sanoit nii eipä tuolla oo mitään merkitystä.

Paitsi ilmansuunnat myös Auringon kiertolaiset ovat englanniksi. Marsin, Venuksen ja Jupiterin kanssa sitä ei huomannut, mutta sitten leijonasta löytyi "Saturn"... :)

t. Vesa K.

avanti

Hyvää uutta vuotta kaikille.

Tulipa minunkin asennettua tietokoneeseeni tämä Stellarium. Mutta kun yritän käynnistää sen tulee vain dos-ikkuna joka käy niin nopeasti näytillä, etten millään kerkeä lukea sitä. Ohjelma ei käynnisty. Kokeilin täälläkin nähtyjä ohjeita konfiguraatio-fileiden muokkaamiseksi, lisäksi resoluutioksi 800*600 niihin fileisiin. Niitähän löytyi kaksi, ties miksi. Mutta ei.

Tässäkin on ATI:n näytönohjain, ATI Rage IIC AGP. Readme-tiedostossa oli jotain, että pitää olla 3d kiihdytin. Tässä ei taida olla sitä.. Muutenkin tämä koko kone lienee jo vanha ja hidas tällaiselle ohjelmalle. Suoritin on Pentium II 333 MHz, muistia käytössä 320 Mt, pitäisi olla 576, Windows 98, edelleen hyväkuvainen 15" täynnö 800*600 resolla.

Vakavia aatoksia on ollut päivittää koko hela hoito, mutta toisaalta tässä toimii ihan hyvin minulle tärkeimmät asiat, kunhan wintoosa itsessään toimii.
Lammisen Matti
Galileoscope
Baader Planetarium 15 x 80 kiikari
7 x 50 kiikari
Omegon 2,1x42 kiikari

hmanty

Itse itseäni lainaten:

Lainaus käyttäjältä: hmanty - 20.08.2007, 22:34:17
Minulla ohjelma ei käynnistynyt ollenkaan alussa. Muutin default_config.ini tiedostosta rivin: "fullscreen = false". Oli entisen version jäljiltä true -tilassa. Stellariumin sivuilla oli muistaakseni ohjekin jossain FAQssa. Sen jälkeen ei ole temppuillut. Tosin fullscreen-tilaa en ole edes kokeillut.

Tosin myös tuo koneesi vaikuttaa jo vähän väsyneeltä tähän tarkoitukseen. Microsoft on lopettanut win98 päivitykset, joten ehkä myöskään tietoturva ei enää ole ajan tasalla?

Itse ajoin edellistä Stellariumin versiota (0.8) 733MHz penassa ja käyttiksenä w2k. Näytönohjaimena oli emokortin oma ohjain. Tämä yhdistelmä toimi ihan siedettävästi. Kun sitten vaihdoin 1.7GHz myllyyn ja xp-käyttikseen, niin oli vaikeeta alussa. Päivitin Stellarimin samalla versioon 0.9. Yllä lainatun mukainen ongelma oli heti alussa ja sitten kun ohjelma vihdoin suostui käynnistymään, niin se oli 100x hitaampi kuin vanhassa 733MHz myllyssä. Syytä oli ATIn Radeon 9250 näytönohjaimen ajuri. Vaikka olikin olevinaan nopea jne. niin vielä piti hakea viimeisin ajuri ATIlta. Nyt toimii samalla tavalla kuin aiemmin.
Harri Mänty
SkyWatcher 200/1200 - JS-jalusta - Pentax K5 - iOptron SmartStar-A GOTO

avanti

Lainaus käyttäjältä: hmanty - 04.01.2008, 14:18:38
Itse itseäni lainaten:

Tosin myös tuo koneesi vaikuttaa jo vähän väsyneeltä tähän tarkoitukseen. Microsoft on lopettanut win98 päivitykset, joten ehkä myöskään tietoturva ei enää ole ajan tasalla?

Itse ajoin edellistä Stellariumin versiota (0.8) 733MHz penassa ja käyttiksenä w2k. Näytönohjaimena oli emokortin oma ohjain. Tämä yhdistelmä toimi ihan siedettävästi. Kun sitten vaihdoin 1.7GHz myllyyn ja xp-käyttikseen, niin oli vaikeeta alussa. Päivitin Stellarimin samalla versioon 0.9. Yllä lainatun mukainen ongelma oli heti alussa ja sitten kun ohjelma vihdoin suostui käynnistymään, niin se oli 100x hitaampi kuin vanhassa 733MHz myllyssä. Syytä oli ATIn Radeon 9250 näytönohjaimen ajuri. Vaikka olikin olevinaan nopea jne. niin vielä piti hakea viimeisin ajuri ATIlta. Nyt toimii samalla tavalla kuin aiemmin.


Niin, tuon kuvaamasi muutoksen tein config.ini-tiedostoihin. Ei auttanut. Tietoturva on sillä tasolla, mille sen olen saattanut. On ADSL-modeemi, joka toimii palomuurina ja kytkimenä ja on NAT. Lisäksi silti on Zone Alarm softapalomuuri, se ei herjaa mitään. On hyvältä tuntuva ajan tasalla pysyvä Avast! virustentorjuntaohjelma. Jos en itse möhli, niin ei mitään hämminkiä tietoturvan kannalta ole tullut.

Mutta kone on vanha, ja uusien sopivien ohjelmien saaminen vaikeutuu koko ajan. Minusta kone on tullut epävarmemmaksi, ja ohjelmien toiminta samoin.

Mutta uusi kone maksaa, eikä ole aivan helppo työkään uusia. Taaaasko pitäisi hankkia uudet versiot haluamistani ohjelmista?? Mielenkiintoista, että juuri ATI:n näytönohjaimien kanssa on kansalla ollut ongelmia Stellariumin suhteen.

Mitä tarkoittaa, että ohjelma on 100 % hitaampi kuin vanhassa myllyssä? Miellän sen niin, ettei ohjelma toimi ollenkaan.  ???
Lammisen Matti
Galileoscope
Baader Planetarium 15 x 80 kiikari
7 x 50 kiikari
Omegon 2,1x42 kiikari

weskuli

Lainaus käyttäjältä: avanti - 05.01.2008, 00:31:08
Mitä tarkoittaa, että ohjelma on 100 % hitaampi kuin vanhassa myllyssä? Miellän sen niin, ettei ohjelma toimi ollenkaan.  ???

Juu. Jos sanotaan "100 % hitaampi kuin vanhassa", niin perusarvo eli 100 % on vanha toiminta, ja uudessa toiminta on siis 0 % vanhasta. Kyse on kai siitä, että vauhti on puolet entisestä, eli 50 % vanhasta, ts. hidastuminen on myös 50 %.

Jos otetaan perusarvoksi uuden koneen toiminta, niin silloin vanhan toiminta oli 200 %, eli muutos on 100 %.

Flunssaisten aivojen hörhötystä...  :)

t. Vesa K.