Linssikaukoputki vs. peilikaukoputki?

Aloittaja Regulus, 18.12.2006, 17:51:11

« edellinen - seuraava »

Lauri Uusitalo

Lainaus käyttäjältä: Tane - 07.12.2008, 20:42:55
Onko niin,että planeettoihin riittää objektiivit halkaisijaltaan alle 8 tuumaa ja mieluummin APO-objektiivit.

Myit basaarissa juuri pois tuollaisen 100ED putken, joka olisi kohtalaisen sopiva plantsujen katsomiseen. Varsinkin barlowilla terastettyna pitaisi aika hyvin nakya. Vai eiko nakynyt?
Kaukoputket: 25cm F5.6 Newton, SW 80ED, Lidl 70/700
Kiikarit: TS 25x80, Olympus 15x50

Tane

 Ei siinä valittamista ollut kun vertaa akromaattiputkiin.Hankin tässä syksyllä 180/1800 Maksutovin jossa wave 1/6-1/7 ja siksi luovuin ED-putkesta.Kyllä se näin harrastajalle nuo näkymät alka-
vat riittämään.
Celestron C14,

Kaizu

Maksutovilla ei oikein pääse samankokoisen linssiputken kontrastiin ison apupeilin vuoksi. Fyysiset mitat taas tekevät maksutovin helpommaksi käsitellä.

Kaizu
Kai Forssen

Tane

 Ei pääse.Tuohon voisi jatkaa tuota aivoittelua,että mitä lyhyempi polttoväli,sen suurempi apupeili.Intes Micron maksutovia 203/2000 vertaavat näköjään 6" APO:n,kun jo 203/3000
verrataan 7tuumaiseen.Ensinmainitussa on apupeili 66mm ja jälkimmäisessä 50mm.Tuollainen 180/1800 maksutov lienee lähinnä verrattavissa 5" APOputkeen.Mutta kalliita ovat nuokin laitteet,ehkä eivät sentään ihan APO:n hinnoissa.Tuossa Klevtsov-Cassegrainissa olisi omat etunsa;pienempi apupeili ja avoin rakenne.Mitä olen käyttäjä kokemuksia kuullut,niin suosittelisivat enemmän syväntaivaan kohteisiin.
Celestron C14,

Kaizu

Käytän TAL250K putkea etupäässä DS-kohteiden kuvaamiseen. Pitkän polttovälin vuoksi se sopii pienikokoisille kohteille, planetaarisille sumuille, kaukaisemmille galakseille ja kvasaareille. Isot kaasusumut jäävät lyhyemmille putkille.

Kaizu
Kai Forssen

Ydintalvi

Niin olen tuossa katellut Ville Starista putkia. Kumpi ois parempi aloittelijalle?
Jos linkkejä sais noista putkista, mitä suosittelette.

pappa

Itse suosittelen alkuun peiliä, peilin saa edullisemmin ja suurempana kuin linssin. Peili toimii ilman värivirhettä jota esiintyy pienissä linssiputkissa aloittelijan hintaluokassa. Pelkkiin lähiavaruuden kohteisiin riittää linssikin ja jos kohteet rajoittuvat planeettoihin ja kaksoiskomponentteihin voi linssiä suositella, mutta sitten kannattaa sijoittaakin kunnon laitteeseen. Vähintään 10cm aperatuuri, peiliä tällä hinnalla saa kaksinkertaisen määrän.
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

Ydintalvi

No ois kiva nähdä ne planeetat ja  kaksoiskomponentitkin..Mitäs linssiä sitten suosittelisit minulle?

GaryP

Kerrotko taustaasi (tähtiharrasteesta) hieman, sekä myös budjetti joka rajaa hankinnat? Sen jälkeen saat täältä varmasti hyviä neuvoja enemmän...

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Ydintalvi

#39
En oo ennen harrastanu tähtiharrastusta,mutta oon tolla kaverin putkella katellu,niin siitä innostus lähteny. 1000-1500€ lähetään. Aattelin,että kerralla ostais hyvän putken.

GaryP

Mikäs putki kaverilla oli? Sulle sitten parempi...?
:azn:

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Ydintalvi

Kaveri on asiantuntija näissä putkissa niin laitoin tilauksee Meade LXD-75 5 :)  Kiitos sulle viel Kari!

Joke

Kelpo valinta. LXD:llä pärjäilet pitkään.
Jouko S.

Meade 6" N-6EC
LXD75

http://koti.mbnet.fi/jomaso

GaryP

Joillakin sitä on varaa, mutta mikäs siinä, ei kateus kovin pitkälle kanna... joten minuutin päästä olen jo unohtanut tuon.
:wink:

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

TähtiJussi

Miten on Schmidt-Cassegrain-kaukoputkien ja muiden vastaavien laita syvään avaruuteen? Sky-Watcher Skymax 150 jne. Ja olenko ymmärtänyt oikein, että mitä suurempi on peili tai linssi sitä suuremmaksi näkökenttä kasvaa (ja lyhyellä polttovälillä myös kuvakenttä kasvaa)?
Jussi-Pekka Blogi
Sky-Watcher 200/1200 dobson, 7x50 kiikarit,
Canon EOS 1000D,  Canon PowerShot A610
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving." Einstein