RegiStax 5

Aloittaja TuRe, 31.10.2009, 17:14:22

« edellinen - seuraava »

jussi_k_kojootti

Lainaus käyttäjältä: Timo Kantola - 06.12.2009, 01:34:28
Hyvä flätit sikseen..
Ihan uteliaisuuttani kyselen, onko kukaan kerennyt kokeilemaan - onko tuosta multipoint ohjeesta mihinkään ?
Vai tuliko niistä sellaset ohjeet että vain minä ymmärrän , pitäiskö niitä jotenkin selventää?

En ole ehtinyt kokeilemaan, ja kun järkkä on ollut lainassa niin ei ole tullut uutta materiaalia -- mutta voisin huomenissa
kaivaa lokaKuusta setin, jota en saanut rekisteröityä muuten kuin manuaalisesti.
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

-Jarz-

Lainaus käyttäjältä: Timo Kantola - 06.12.2009, 01:34:28
Hyvä flätit sikseen..
Ihan uteliaisuuttani kyselen, onko kukaan kerennyt kokeilemaan - onko tuosta multipoint ohjeesta mihinkään ?
Vai tuliko niistä sellaset ohjeet että vain minä ymmärrän , pitäiskö niitä jotenkin selventää?

Jonkun kerran Registaxia käyttäneenä sanoisin, että ohjeet ovat hyvät ja paikkansapitävät. Sain muutaman uuden vinkinkin noista, joten kiitos vaan ohjeista  :smiley:.

Tuonne kohdistus(Align) ohjeiden kohtaan 2. voisi pinottavien listasta käyttää mieluummin jotain muuta nimitystä, vaikka kohdistuslista, sillä Stack välilehdellä on saatavissa näkyville Stacklist, mikä on pinottavien lista. Tuossa alussahan ohjelma vaan etsii mahdollisimman samankaltaisia kuvia, jotka sitten myöhemmin pinotaan. Itse yleensä raakkaan pois huonot vasta tuolla pinoamis kohdassa.

Vinkiksi helpottamaan sen parhaimman referenssikuvan löytämistä lukuisien kuvien joukosta, voi koko kuvien sarjan ensin kohdistaa yhdellä align pisteellä. Etsitään listan alkupäästä jokin vähän paremmalta näyttävä kuva ja käytetään sitä referenssikuvana yhdellä kohdistuspisteellä. Saadusta kohdistus tuloksesta katsotaan listan yläpään kuvista (missä nyt on ne parhaimmat) vielä paremman kuvan mitä sitten käyttää multipointissa referenssikuvana.

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

Antti

#47
Tulin ladanneeksi RegiStax 5 -ohjelman koneelleni vähän aikaa sitten. En ole ehtinyt ohjelmaan syvällisemmin vielä perehtyä, mutta olen harjoitellut pinoamista kuukuvien avulla. Olen käyttänyt pinoamiseen 41 kuukuvaa, mutta usein lopputulos on varsin heikko. Liitteenä oleva kuva selventää asiaa.

RegiStax siis pinoaa kuvat väärin. Kaikki kuvat eivät ole kohdistettu kunnolla. Kaikki yksittäiset otokset eivät tosin ole aivan samankaltaisia. Joissakin otoksissa Kuu on hieman eri kohdassa kuin toisissa. Itse asiassa Kuun paikka yksittäisissä kuvissa vaihtelee paljonkin. Pitääkö Kuun olla lähes samalla paikalla joka kuvassa? Ongelman aiheuttaa jalusta, joka on tavallinen kamerajalusta, eikä Kuun saaminen kuvan keskelle aina ole helppoa.

Vai teenkö sitten RegiStaxissa jotain väärin? Kuvien valitsemisen jälkeen teen kuvien kohdistuksen (Align). Laitan tuon "kohdistuslaatikon" (Alignbox) sellaiseen paikkaan, jossa on mahdollisimman paljon kontrastieroja. Voisiko olla mahdollista, että Kuun pinnan kontrastierot eivät ole riittävän suuria. Olen nimittäin harjoitellut pinoamista täysikuusta otetuilla kuvilla. Kuvat on otettu digipokkarilla okulaarin läpi, joten Kuun pinnan kontrasti ja tarkkuus eivät välttämättä ole parhaat mahdolliset. Kohdistuslaatikon asettamisen jälkeen painan Align -nappulaa, jolloin ohjelma kohdistaa kuvat. Kohdistamisen jälkeen painan Limit -nappulaa. Tämän jälkeen painan Optimize & Stack- nappulaa ja lopuksi vielä Stack -nappulaa. Nyt kuvat pitäisi olla pinottu. (Mitä eroa muuten on Optimize & Stack- sekä Stack -nappuloilla? Molemmissa kuitenkin mainitaan tuo Stack.) Ongelma on siis se, että kuvat eivät ole pinottu täysin päällekkäin.

Ja vielä sellainen kysymys, että parantaako kuvien pinoaminen paljonkin kuvien laatua, kun kuvat eivät muutenkaan okulaarin läpi kuvattuna ole huipputarkkoja?

Olen käyttänyt apuna tätä artikkelia: http://www.ursa.fi/yhd/capella/artik/registax3/index.htm

Toivottavasti ymmärrätte viestistä jotain.

-Antti

Antti Laihonen
Kuvagalleriani: http://antinkuvat.kuvat.fi/kuvat/

einari

#48
Katoitkos tässä ketjussa olevaa Registax 5:n ohjetta (edellisellä sivulla) ?
Joka tapauksessa voi olla haastavaa saada kohdistettua kuvia jos kohde on niissä satunnaisessa kohdassa.
Silloin kannattaa kohdistusneliö olla isompi - ehkä sellainen että koko kuu mahtuu neliön sisälle.
ja tämä asetus päälle - edelliseltä sivulta lainattu "Tracking settings : täpät kohtiin  Track objekt, inogre misaligned frames".
Joskus on ykinkertaisesti pakko turvautua myös manuaaliseen kohdistukseen.
Optimize & Stack- sekä Stack tarkoittaa että Optimize & Stack tekee sekä optimoinnin että pinoamisen automaattisesti.
Itse suosin sitä että ensin tehdään optimointi ja sitten pinoamiskohdassa (Stack) voi valita parhaimpia kuvia pinoamiseen.
___
Tapio

Pietari

Kuinka kuvia voi yhdistää tällä ohjelmalla?

GaryP

Lainaus käyttäjältä: Pietari - 14.12.2009, 09:20:38
Kuinka kuvia voi yhdistää tällä ohjelmalla?


Kannattaa lukea koko tämä kirjoitusketju uudestaan ja sen jälkeen siellä annetut linkit ohjeisiin. Hieman oma-aloitteisuutta nyt mukaan peliin!!!
:wink:

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

TuRe

Timon ohjeella on helppo tehdä Darkkeja. Tein niitä varastoon aluksi parilla lämpötilalla ja 3, 5 ja 8 min valotuksilla, sekä Iso 800 herkkyydellä.
Darkit oli valotettu RAW- moodilla ja niistä tehdyt Master Darkit PNG(16bit RGB)- moodilla. Master Darkeista tuli täysin mustia, ilman eri värisiä pisteitä. Ainoastaan isolla suurennuksella tuli näkyviin keskeltä kuvaa yksi vihreä "pikseli". Kun yritin sitä saada pois Photoshopilla, niin kuvasta tuli puolikas kahta tummuusastetta. Luovuin pisteen poistosta. Haitanneeko tuo kummajainen mitään.
No, pitihän sitten kuvata myös tasaisen harmaasta taivaasta jokunen Master Flättikin. Ajattelen kuitenkin, ettei tuo kuvausputkeni Orion ED 102/714 mm uudella Field Flättener:llä tarvitsisi ollenkaan Flättejä, saas nähdä. Ainakin Flätit tulivat nurkkiin asti täysin tasalaatuisina.  
Tuomo Repo

einari

Ööh, darkeissa normaalisti on juuri niitä värillisiä pisteita.
Ja darkkeja käytetään juuri siksi että saadaan oikeista kuvista ne värilliset pisteet pois.
Kummalta kuulostaa myös jos 8 minuutin darkissakaan ei olisi kuin yksi piste.
Itse asiassa, tunnustan kuuluvani siihen ryhmään jonka mielestä flätit on oleellisempi juttu kuin darkki.
___
Tapio

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Antti - 14.12.2009, 01:06:23
Olen käyttänyt pinoamiseen 41 kuukuvaa...
RegiStax siis pinoaa kuvat väärin. Kaikki kuvat eivät ole kohdistettu kunnolla. Kaikki yksittäiset otokset eivät tosin ole aivan samankaltaisia. Joissakin otoksissa Kuu on hieman eri kohdassa kuin toisissa. Itse asiassa Kuun paikka yksittäisissä kuvissa vaihtelee paljonkin. Pitääkö Kuun olla lähes samalla paikalla joka kuvassa?

Kuun ei tarvitse olla samassa kohtaa joka kuvassa, mutta ohjelmalle on löydyttävä jokaisesta kuvasta sama lukituskohta (esim. suurikontrastinen kraaterin reuna tms. selvästi erottuva yksityiskohta terminaattorilta). Jos kuvat hyppivät kovasti paikasta toiseen noiden 41 kuvan sisällä, niin sitten ei ole mikään ihme, jos ohjelmalle kerrottu kohdistuskohta ei pysy esim. 256x256 pikselin kokoisella alueella, jonka olet valinnut Align point -kohdassa. Yksi vaihtoehto olisi tällöin kohdistaa kuvat manuaalisesti ja naksutella jokaisessa kuvassa kohdistuskursori oikeaan kohtaan kuvaa. Toinen vaihtoehto olisi rajata kaikki kuvat samalla tavoin ennakkoon ja pinota ne vasta sitten, kun kuvat menevät silmämääräisestikin katsellen päällekkäin samoilta kohdin. Kolmas vaihtoehto on tuo kohdistusalueen kasvattaminen, mutta se ei auta kovin suurissa kohdistusheitoissa.
- Timo Inkinen

TuRe

#54
Kyllä niissä darkeissa on niitä värillisiä pisteitä useita, mutta Master Darkeissa ei näytä olevan.
Niin noista fläteistä näyttää tosiaan olevan  kahta mieltä. Asia kiinnostaa.   
Tuomo Repo

einari

Miätähän pinoamistapaa käytit master darkin tekoon ?
Vai annoitko Registaxin tehdä homman ?
___
Tapio

TuRe

Pinosin Registaxilla. Oliko se väärä tapa.
Tuomo Repo

einari

Mulla on huonosti muistukuvaa Registaxilla tehdystä darkkien/flättien teosta kun DeepSkyStacker suoriutuu samasta hommasta niin kivuttomasti.
Se kai pitäisi mennä niin että haetaan ne darkit ja klikataan Flat/dark-välilehti ja valitaan Create dark.
___
Tapio

TuRe

Kyllä minä tein juuri niin ja se syntyy kivuttomasti hetkessä.
Tuomo Repo

Pietari

Voiko samasta kuvasta otettuja kopioita pinota?