Kai minunkin täytyy laittaa jotain arviota tästä putkesta, jos siitä olisi jollekkin apua.
Kuten edellä mainittu, on kaukoputki ISO. Toinen asia on, että putki on painava, jo pelkästään kolmijalka painaa 10 kg, ja putki + haarukka yhdistelmä 20 kg. (Tästä on tietenkin hyötynä tukevuus, kuva ei tärise katsottaessa 250x suurennoksella) Putken kolmijalassa on vatupassi, jonka avulla jalusta saadaan tasattua. Fyysisesti jalusta on hyvin muotoiltu, ja kantokahvat ovat juuri oikeassa paikassa.
Kaukoputken mukana tulee Celestron Nexstar - käsiohjain, jota on helppo käyttää. GPS lataa paikkatiedot yleensä muutamassa sekunnissa. Itse käytän Auto - two star aligmentia, jossa putki ohjataan ensin johonkin tähteen, sitten kohdistus, valitaan toinen tähti, ja putki kääntyy itse tähän tähteen. Lopuksi kohdistus, ja olet valmis hakemaan kohteita. Goto on kohtuu tarkka, riippuen siitä kuinka keskelle kohdistat tähdet, ja mitä suuntausmenetelmää käytät.
Optiikaltaan CPC on erinomainen. Pystyn helposti näkemään 5-6 Saturnuksen kuuta, sekä erottamaan M51:n spiraalihaarat. Suurennusta laite kestää yleensä sen 250 - 300, jolla alkavat planeetat olla todella mukavan kokoisia. Kollimointia en ole vielä suorittanut, koska en ole nähnyt sille tarvetta. Minun CPC:ni tuli FASTAR - apupeilillä, vaikkei se kuulukkaan CPC vakiovarusteisiin. (Apupeilin voi poistaa ja tilalle laittaa kameran, näin putkesta tulee f/2) Kaukoputkella näkyvät galaksit ja sumut rajusti voimakkaammin kuin vanhalla Skymaxilla. (Tosin yhä sumutäplinä) Suurin ero on todellakin (kuten Tero.P mainitsi) pallomaisissa joukoissa, joista ei voi erottaa skymaxilla tähtiä, kuin muuteman, kun taas CPC näyttää tähtiä keskustaan sakka.
Yhteenvetona, voin suositella CPC 800 - putkea kaikille, jotka vain jaksavat kantaa sen.