Mistä voi ostaa meteoriitteja

Aloittaja kouhoo, 05.12.2006, 21:22:33

« edellinen - seuraava »

kouhoo

Olen kuullut että jotkin asiaan perehtyneet ihmiset ovat kiinnostuneita ostamaan meteoriitteja..??Tietysti se varmaan riippuu minkä laisesta on kysymys ,mutta onko niillä minkäänlaista arvoa(olen kyllä kuullut mitä niistä ehkä maksetaan ,mutta ajattelin kysyä niiltä jotka voivat tietää paremmin joten älkää kusettako) vai onko se vain tunnearvollinen koristus olkkariin?

J.Tuukkanen

Ostajista en tiedä mutta myyjänä toimii ainakin http://www.galileo.cc/GALILEO-france/boutique_meteorites.php kaippa nuo ostaa jos ne kerta myykin,parhaimmillaan 7 gramman biitillä näytti olevan
hintaa yli 2000 eskoa mutta onkohan se silleen että Suomen maaperälle tippunut kivenmurikka on valtion omaisuutta?? en tiedä kertokaa viisaammat.
Jari Tuukkanen

Sombrero

Lainaus käyttäjältä: J.Tuukkanen - 05.12.2006, 22:35:54
mutta onkohan se silleen että Suomen maaperälle tippunut kivenmurikka on valtion omaisuutta?? en tiedä kertokaa viisaammat.
Näin itsekkin muistelen. Noh eiköhän joltakin tähänkin saada varmistus.
Jos tietäisimme mitä olemme tekemässä, sitä ei kutsuttaisi tutkimukseksi, eihän? - Albert Einstein

MikkoM

#3
Meikäläisellä on pienehkö klöntti ~20g Sikhote-Alinin rautameteoriitista, oisko tuo jotain kympin-kahden huitteilla euroissa maksanut.

mini21

Tuskinpa noita meteoriitteja tai niiden palasia ainakaan kivimessuilta löytyy, mutta jos onkin niin ensi kerralla sellainen vaihtaa omistajaa, jos hinta on kohtuullinen
Don't worry, be mini

Arcade


zenith

Lainaus käyttäjältä: J.Tuukkanen - 05-12-2006, 22:35:54
mutta onkohan se silleen että Suomen maaperälle tippunut kivenmurikka on valtion omaisuutta?? en tiedä kertokaa viisaammat.
Lainaus käyttäjältä: Sombrero - 07.12.2006, 01:35:56
Näin itsekkin muistelen. Noh eiköhän joltakin tähänkin saada varmistus.



Oikein muistelette! Prof. Martti Lehtinen selvitti tämän asian ja Suomen maa-alueelta löydetyt meteoriitit luokitellaan kansallisomaisuudeksi eli ovat sitä kautta valtion omaisuutta. Perusteluita en nyt muista.

Kyseisessä "pykälässä" taitaa kuitenkin olla veteen kirjoitettu "momentti" siitä, että meteoriitin löytäjä saa siitä palan palkinnoksi.
Celestron CPC800
Canon EOS 350D
Meteoriitteja ja tektiittejä

Juze-81

Täytyy myös muistaa, että meteoriitti on meteoriitti vasta sitten kun se tunnistetaan ja tyypitetään oikeiden tahojen puolesta.
Elikkä jos löytää kivenmurikan omalta pihamaalta niin se ei välttämättä ole meteoriitti. Se on voinut pudota
taskusta housunlahjetta pitkin, yli lentäneen noita-akan luudasta, Sen on joku voinut heittää kilometrien päästä raivoissaan kompastuttuaan siihen useasti jne.
Juhani P

zenith

Lainaus käyttäjältä: kouhoo - 05.12.2006, 21:22:33
Olen kuullut että jotkin asiaan perehtyneet ihmiset ovat kiinnostuneita ostamaan meteoriitteja..??Tietysti se varmaan riippuu minkä laisesta on kysymys ,mutta onko niillä minkäänlaista arvoa(olen kyllä kuullut mitä niistä ehkä maksetaan ,mutta ajattelin kysyä niiltä jotka voivat tietää paremmin joten älkää kusettako) vai onko se vain tunnearvollinen koristus olkkariin?


Meteoriiteilla on suuri tieteellinen arvo, mutta kysymykselläsi et ehkä tätä tarkoittanut, joten jätän siihen asiaan vastaamatta.

Olen vuosien varrella kerännyt itselleni isohkon määrän erityyppisiä meteoriitteja sekä tektiittejä. Meteoriittien hinnat vaihtelevat niiden tyypin, tyypin harvinaisuuden, painon, ulkomuodon,yleisyyden, yms seikkojen johdosta erittäin paljon. Osa meteoriiteista on rumia kuin kuivunut kaurapuuro ja taas osa hienompia kuin timantit. Yksi hyvä puoli niissä on ainakin verrattuna vaimooni tai työkavereihin. Ne eivät puhu eivätkä huuda, mutta ne kertovat minulle paljon :angel: Edellisen vuoksi en niitä kuitenkaan ole hankkinut. Siihen on monta syytä ja historiaa, mutta ovat ne myöskin tunnearvollisia. Joku kerää tyhjiä pulloja, jotkut kalliita wiskejä, miljonäärit rahaa ja minä avaruuskiviä. Meitä on moneen junaan, joten hankala antaa kysymykseesi tyhjentävää vastausta.
Celestron CPC800
Canon EOS 350D
Meteoriitteja ja tektiittejä

zenith

Lainaus käyttäjältä: Juze-81 - 15.01.2010, 20:50:56
Täytyy myös muistaa, että meteoriitti on meteoriitti vasta sitten kun se tunnistetaan ja tyypitetään oikeiden tahojen puolesta.
Elikkä jos löytää kivenmurikan omalta pihamaalta niin se ei välttämättä ole meteoriitti. Se on voinut pudota
taskusta housunlahjetta pitkin, yli lentäneen noita-akan luudasta, Sen on joku voinut heittää kilometrien päästä raivoissaan kompastuttuaan siihen useasti jne.

Juuri näin kuin "Juze-81" kirjoitti! Tunnistamaton (tutkimaton) epäilty meteoriitti ei ole meteoriitti ja on siis täysin arvoton. Tieteellisessä tutkimuksessa meteoriitiksi todettu "kivi" saa vasta meteoriitin statuksen. Vaikka olisit nähnyt putouksen ja ottanut "kiven" talteen niin se vaatii statuksen saamiseksi edellä viitatut tutkimukset, vaikka todennäköisyys olisi kuinka suuri. Tämä on hyvä tietää ja muistaa!
Celestron CPC800
Canon EOS 350D
Meteoriitteja ja tektiittejä

Timi

eBay on meteoriittien mekka, eri asia sitten mitä lienevät todellisuudessa  :huh:, toki huippukalliitakin näkyy löytyvän.

naavis


Jarmo Moilanen

Lainaus käyttäjältä: naavis - 15.01.2010, 21:28:12
Huutonetistä löytyi tällainen: http://www.huuto.net/kohteet/meteoriitti---pallomainen---ika-noin-4-mrd-vuotta/125697838
Tuo näyttää olevan aito rautameteoriitista tehty pallo. Siinä näkyy rautameteoriitille tyypillinen kuviointi. Muonionalustan rautoja on löytynyt Ruotsin puolelta rajaa ehkä lähemmäs kymmenen tonnia ja sitä on tullut viime aikoina paljon markkinoille, joten myyjän sanaan alkuperästä voi varmaan luottaa tässä tapauksessa. Myyjän kertoma pitää muutenkin aika pitkälle paikkansa, paitsi tuo harvinaisuus Muonionalustan kanssa on nykyisin jo vähän niin ja näin.

En itse maksaisi noin paljon "palloksi pilatusta" meteoriitista, mutta ei tuo ihan ylihinnoiteltukaan ole kun ottaa huomioon palloksi hiomisen työn.

EBayltä ja muualtakin jos joku aikoo meteoriitin ostaa niin tarkastakaa että myyjä on IMCA (International Meteorite Collectors Association) jäsen. Silloin on jotain takeita että tavara on aitoa. IMCAn jäsenluettelosta kannattaa tarkistaa että myyjä todella löytyy sieltä: http://imca.cc
Yksi suomalainen löytyy listalta eli Savolaisen Pekka joka pitää majaa Kuopion suunnalla. Hänet tapaa joskus kivimessuilla myymässä mm. meteoriitteja. IMCA erottaa jäsenen joka myy meteoriittina jotain epäkuranttia tavaraa.

Myös muita luotettavia meteoriittikauppiaita kyllä löytyy jotka eivät ole IMCAn jäseniä, mutta en kehottaisi vähillä tiedoilla oikein ostelemaan keneltä sattuu. EBayllä on monesti myyty täysin surutta milloin mitäkin meteoriitteina epämääräisien kauppiaiden toimesta. Yleensä nämä huijaukset näkee siitä että hintapyyntö on luokkaa kymmeniä tuhansia ja olipa joku kerran pistänyt laavakivelle hintaa miljoona dollaria koska itse sattui pitämään sitä meteoriittina.

Toinen neuvo on, että jos haluatte ostaa jonkin meteoriitin niin kannattaa katsoa onko se listattu meteoriittiluetteloista. Käytännössä ainoa virallinen luettelo löytyy nykyisin netistä: http://tin.er.usgs.gov/meteor/metbull.php

En kehota ostamaan meteoriittia josta ei löydy mitään tietoa tuolta. Tosin IMCAn jäsenetkin myyvät luokittelemattomia meteoriitteja joita ei tuolta löydy ja kyllä ne ovat aitoja meteoriitteja, mutta niille ei oikein kannata laskea oikein mitään arvoa luokittelemattomina ja luetteloihin ilmoittamattomina. Meteoriitteja löydetään esim. Saharasta ja muilta aavikoilta siinä määrin runsaasti että ihan kaikkein yleisimpiä kivimeteoriitteja ei kukaan ehdi eikä aina edes tahdo tutkituttamaan ja listauttamaan vaan myyvät eteenpäin luokittelemattomina. Hinnat ovat sen verran alhaisia aavikolta löytyneille kivimeteoriiteille. Runsain ryhmä ovat ns. NWA -meteoriitit eli North West Africa meteoriitit jotka ovat nimensä mukaisesti peräisin Luoteis-Saharasta.
Jarmo

TT

Minä olen saanut pienen kivimeteoriitin ilmaiseksi. Joskus monta vuotta sitten oli naapurikunnassa kivimessut ja siellä oli pihalla täynnä hiekkaa ja soraa oleva laatikko josta sai sitten etsiä meteoriitteja. Löysin sieltä sellaisen lähes heti. Samoilla messuilla myytiin myös jopa nyrkin kokoisia meteoriitteja.
Sky-Watcher Skymax 102  
Kamera Canon Powershot A1000 IS

chilimieli

Sateliitit realiajassa:
http://www.n2yo.com/whats-up/?c=w

Celestron Astromaster 90 AZ
Skywatcher Skyliner-200P  Parabol Dobson
Canon 600D