Kaukoputken siirtely ilman autoa

Aloittaja AapoLe, 11.09.2009, 14:05:39

« edellinen - seuraava »

AapoLe

Hei vain tähtiharrastajat!

Takana ensimmäinen yö kaukoputken kanssa havaiten ja haluaisin jakaa muutaman kokemuksen. Lähinnä putken kuljetukseen liittyen, siksi tämä osio.
Sain vanhemman TAL-1:n lainaan tuttavan kautta. Olen aiemmin havainnut kiikareilla, mutta nyt ajattelin viimein ottaa kaukoputken testattavaksi.
Havaintopaikkana käytän Joensuun lintutornia jonne matkaa noin 6-7km keskustasta. Keksittyäni miten tolppajalustan saa osiin, pakkasin sen kiikareiden
mukana tulleeseen olkakassiin ja kaukoputkeen kiinni remmit kantokahvaksi. Liikuin matkan kävellen. (kuntoa riittää nuorena)

Kaikki paikathan tuosta menivät jumiin.

Noh, tekee mieli kysäistä samanlaisista kokemuksista, lisäksi neuvoja tai vinkkejä. Seuraavalla kerralla pakkaan jalustan isompaan reppuun minkä pitäisi
auttaa, mutta tuon akseliston toivoisin purkautuvan vielä hieman pienempään tilaan. TAL:iin ihastuneena on sellaisen hankkiminen edessä kunhan tuo putki pitää palauttaa omistajalleen. Olisiko kellään kokemuksia VK:ssa myytävästä puisesta TAL-kolmijalasta? Soveltuisiko sellainen paremmin kuljetettavaksi?
Kiitos vastauksista (kysymyksiä on vielä hirmuinen läjä muttei kaikkia samaan viestiin).

Aapo

rintape

Tuohon kuljetukseen ensimmäisenä tulisi mieleen polkupyörä. Jalusta (ja ehkä putki) remmeillä runkoon kiinni ja tarakalle osa tavaroista. Polkeminen ei varmaan enää onnistu, mutta on tavarat luullakseni kevyempi taluttaa pyörän selässä kuin kantaa.

Ihailen kuntoasi ja kadehdin nuoruuttasi, itse en varmaan enää jaksaisi  :grin:

Petri
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

einari

TAL on tunnetusti niin järeästi tehty että heti ei kyllä tulisi mieleen kuljetella sitä pidempiä matkoja.
Keveämpiäkin vaihtoehtoja on ja kannattaa miettiä ainakin kolmijalan vaihtamista alumiiniseen/puiseen.
___
Tapio

Meade-mad

Onnittelut mahtavasta voimamiessuorituksesta. Omaa Mizar (=TAL) putkeani jaksoin muinoin raahata satakunta metriä...

Sopivista kuljetusvälineistä mieleen tulee lähinnä suuripyöräiset nokkakärryt (n.50€) tai maitokärry (n.100€) sekä polkupyörän kärry (>100€). Maitokärryn saattaisi saada kytketyksi myös fillariin. Noilla välineillä tolppajalustankin kuljetus onnistuu. Jalusta ja akselistohan ovat sinänsä kelvollisia.

Jos tarvitset nostella pakettia linja-autoon tuo nokkakärry ilisi ilmeisesti käyttökelpoisin. Jos taas vain kävelet, silloin maitokärry voisi olla ratkaisu.

Kantamaan en suostuisi.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Uppo

Täällä maaseudulla pulkka oli aika pop. Sillä tuli junnuna kavereiden kanssa putkea siirreltyä.
Jani Virtanen

Timo Kuhmonen

TAL ei minulla ole tuttu putki. Kuinka paljon se jalustoineen painaa ? Kevyempi putki voisi kulkea kävellessä mukana jossakin "kustomoidussa" repussa. Yhden olkahihnan varassa toisella puolella roikkuva paino on hankalampi kantaa, reppuun verrattuna. Repussa paino jakautuu tasaisemmin kahdelle olkaviilekkeelle. Sillekin tulee jossain raja vastaan, kuljetettavan matkan / kannettavan painon määrässä.

Jos repussa kantaa, itse tekisin siihen kunnon toppaukset. Ja pitäväkuvioiset kengät talvella alle. Mieluummin nastoitetut tms. ratkaisu. Voi olla että kaatuu liukkaalla, ja kuski putkineen menee mukkelismakkelis. Putkia saa kaupasta uusia, luitten et nivelten korjaus on jo vaativampi juttu...

PS:
Kerran (alkuinnostuksessa ?) olen kantanut mukanani HEQ-5 jalustaa sekä C8 putkea, läppäri ja planeetta kuvausvermeet plus akkupakki - noin 700m matkan suuntaansa. Voin sanoa että painoi aivan sikana  :cheesy: Kerta riitti. Nyt on käytössä ilmatäytteisillä kumipyörillä oleva nokkakärry. Sekin piti mitoittaa, että mahtuu kerrostalon vanhan hissin kapeasta ovesta sisään. Ja vielä kuljettaja mukaan...

Jarkko.A

Terve ihminen kantaa mukanansa 45-60kg tavaraa maksimissaan omasta koosta riippuen. Reppuun tuota määrää ei voi laittaa koska painopiste muuttuisi liian korkealle ja taakse.

Kannattaa ottaa mallia armeijan kantojärjestelmästä joka hyödyntää myös lantiota ja etupuolta. Kyseisiä kantolaitteita saa halvimmillaan 5 eurolla ylijäämäkaupoista valmiinakin. Jalusta toiselle puolelle ja putki toiselle ja loput sälät selkään.

Kaizu

Nuorena kannoin 40kg:n repun Suomesta Jugoslavian kautta Italiaan ja vielä takaisin Suomeen. Apuna oli juna, Interreilasin etelään. Reppuun tottui niin että reissun jälkeen tuntui oudolta kävellä ilman kuormaa.
Armeija-aikaan olin liian lyhyt, ryhmän kolmanneksi lyhin, minun osalleni lankesi pikakivääri. Se oli pikkuisen kevyempi kuin TAL-1 mutta siinäkin sojotti jalat jotka tarttuivat kaikkiin metsän puihin ja teki etenemisestä hankalaa. Jos vielä vapaaaikanani alkaisin moista harrastamaan, tullevat valkotakkiset sedät korjaamaan minut talteen ja saan itsekkin valkoisen takin jossa on nauhoihin päättyvät umpihihat.

Kaizu
Kai Forssen

Never

Itse vien Sky-Watcher 127 putken havaintopaikkaani 12km päähän polkupyörällä, rinkka selässä -  ja on muuten hyvää treeniä samalla.


Ensimmäisellä kerralla teki kyllä melkoista herkkua pyöräillä 45 minuuttia puolityhjällä renkaalla, 25kg varusteet selässä pimeällä tiellä keskelle metsää. Olin sattumoisin täysin hiestä märkä kun pääsin perille ja 10 minuuttia myöhemmin iski kunnon vilu. Auto on huomattavasti mukavampi peli kaukoputken kanssa mutta kyllä se polkupyörä on ekologisempi  :smiley:

Muutama vuosi takaperin kannoin vielä 20-senttisen dobsoninkin melkein joka kerta 20 minuuttia metsässä, jotta pääsisin erään kallion "huipulle" parempien näkymien toivossa. Urheilua sekin.



/Jaakko

AapoLe

Lainaus käyttäjältä: Never - 11.09.2009, 23:48:57
Itse vien Sky-Watcher 127 putken havaintopaikkaani 12km päähän polkupyörällä, rinkka selässä -  ja on muuten hyvää treeniä samalla.

Ensimmäisellä kerralla teki kyllä melkoista herkkua pyöräillä 45 minuuttia puolityhjällä renkaalla, 25kg varusteet selässä pimeällä tiellä keskelle metsää. Olin sattumoisin täysin hiestä märkä kun pääsin perille ja 10 minuuttia myöhemmin iski kunnon vilu. Auto on huomattavasti mukavampi peli kaukoputken kanssa mutta kyllä se polkupyörä on ekologisempi  :smiley:

Muutama vuosi takaperin kannoin vielä 20-senttisen dobsoninkin melkein joka kerta 20 minuuttia metsässä, jotta pääsisin erään kallion "huipulle" parempien näkymien toivossa. Urheilua sekin.



/Jaakko

Kysymyksiä onkin aiheuttanut eri kaukoputkia evaluidessani eri laitteiden painot. Valmistajat ilmoittavat laitteiden kokonaispainot, toisinaan lähetyspainot joka syystä x on 10kg kokonaispainoa enemmän jne. Painoarvot myös vaihetelevat valmistajien sivuilla ja vaikkapa cloudynights.com:in artikkeleissa.
Anteeksi etten nyt jaksa kaivaa esimerkkiä mutta esimerkiksi newton-peiliputken paino tuntuu kasvavan ekponentaalisesti halkaisijaan verrattuna.
Onko tämä totta?

Tietotekniikan parista on tarttunut paha tapa pitää laitteita itsearvoisina mutta toissapäiväinen reissu opetti että keskivertokaukoputki on juuri oikea laite minulle, koska enemmän on kiinni tietämyksestä ja säästä kuin siitä näkeekö teoriassa 12:n vai 13:n magnitudin kohteita. Valmistajat eivät varmaan pitäisi ajatuksesta mutta jonkinlainen standardi "the kaukoputki" auttaisi monia (minua ainakin) aloittelevia harrastajia keskittymään tärkeämpiin asioihin eri putkien speksien vertailun sijaan.

Aapo

Never

Oma 8" Orion DSE painaa 19.2kg, joka on vielä varsin "kevyt" putki kannettavaksi. Kuitenkaan vajaan kilometrin matkaa ei jaksa kahteen kertaan kävellä, joten olen usein kantanut putken yhdellä kertaa ja yhdessä osassa, tästä muistona mm. hajonnut etsin. Mielestäni suurin ongelma on usein putken ja jalustan muoto, ei niinkään paino.

Oma 4.7" Sky-Watcher painaa 9.5kg. Putki mahtuu juuri ja juuri tavalliseen rinkkaan ja tämän jaksaa vielä viedä pyörällä pimeämpään havaintopaikkaan. Vähääkään isompi putki ei enää mukana kulkisi.

Orionin sivujen mukaan dobson putket painavat:

Orion SkyQuest XT4.5 Classic - 8kg
Orion SkyQuest XT6 Classic - 15.6kg
Orion SkyQuest XT8 Classic - 18.6kg
Orion SkyQuest XT10 Classic -  25.1kg

Joten kyllähän tuo paino tuosta nousee.

LainaaTietotekniikan parista on tarttunut paha tapa pitää laitteita itsearvoisina mutta toissapäiväinen reissu opetti että keskivertokaukoputki on juuri oikea laite minulle, koska enemmän on kiinni tietämyksestä ja säästä kuin siitä näkeekö teoriassa 12:n vai 13:n magnitudin kohteita.

Näinhän se vähän on. Siirtyessäni vain reilut 10 kilometriä Sipoon suuntaan pystyn näkemään melkein yhtä hyvin 4.7" putkella kuin 8" putkella omalta takapihaltani. Pimeä tähtitaivas, havaitsijat taidot ja hyvä havaintosää ovat kaiken A&O.

/Jaakko

TeroP

Lainaus käyttäjältä: Never - 11.09.2009, 23:48:57
Itse vien Sky-Watcher 127 putken havaintopaikkaani 12km päähän polkupyörällä, rinkka selässä -  ja on muuten hyvää treeniä samalla.
:)

Tulee mieleen oma keino kuljettaa Maksutovia, eli reppuun itse putki muine osineen ja jalusta sitten kannetaan ihan kädessä. Joskus olen tehnyt jopa niin, että jätän putken kasatuksi ja kuljetan koko roskan olkapäällä. Tällöin jalat on vetästy lyhkäseksi ja haarukan yläosa tulee olkapäälle (siis se kohta josta jalat alkavat). Sitten vain kädellä tarrataan kiinni yhdestä jalasta joka nyt siihen sopivasti tulee käden ulottuville.

Nyt vain löydettiin kaverin kanssa todella hieno paikka mistä katsella vähän kauempaa (vajaa 2km matkaa), niin pitänee harkita fillarin käyttöönottoa kuljetuksessa. Saas nähdä miten käy CPC800 kanssa tuo, vai joutuuko nöyrtymään autoreissuun jokakerralla, kun sitä painoa tulee tuplat virtalähteen kanssa entiseen verrattuna, kokoakin on aika paljon enemmän.
Celestron CPC 1100 GPS (XLT) SCT (279mm/2800mm)

Baader Hyperion Clickstop Zoom 8-24mm
Celestron E-lux 40mm plössl, Omni Barlow 2x, Focal Reducer F/6.3

Imaging Source DBK21 AU618.AS
Baader UHC-S, UV/IR-cut, Neodymium

William Optics 1.25" Dielectric Diagonal

AapoLe

Lainaus käyttäjältä: TeroP - 12.09.2009, 11:22:00
:)

Tulee mieleen oma keino kuljettaa Maksutovia, eli reppuun itse putki muine osineen ja jalusta sitten kannetaan ihan kädessä. Joskus olen tehnyt jopa niin, että jätän putken kasatuksi ja kuljetan koko roskan olkapäällä. Tällöin jalat on vetästy lyhkäseksi ja haarukan yläosa tulee olkapäälle (siis se kohta josta jalat alkavat). Sitten vain kädellä tarrataan kiinni yhdestä jalasta joka nyt siihen sopivasti tulee käden ulottuville.

Nyt vain löydettiin kaverin kanssa todella hieno paikka mistä katsella vähän kauempaa (vajaa 2km matkaa), niin pitänee harkita fillarin käyttöönottoa kuljetuksessa. Saas nähdä miten käy CPC800 kanssa tuo, vai joutuuko nöyrtymään autoreissuun jokakerralla, kun sitä painoa tulee tuplat virtalähteen kanssa entiseen verrattuna, kokoakin on aika paljon enemmän.

Miten hyvin kolmijalka on kuljetettavissa painon ja koon osalta? Esimerkiksi Ursan sivuilla myytävä EQ-5 jalusta painaa tietojen mukaan 10kg, onko se turhan paljon yhdelle kädelle?

Meade-mad

Oma EQ5 jalustani kulkee pitkulaisessa pussissa, joka on alkuaan tarkoitettu golf mailojen kuljetukseen lentokoneessa. EQ5 menee kasaan aika helposti ja siten se ei olepahan kokoinen kuljetettava.

Linssiputki on vastaavassa putkessa mutta putki on pehmustettu. Linssiputki mahtuu putkeen etsin kiinnitettynä. Metristä linssiputkea kuljetin muinoin haulikolle tarkotetussa asepussissa. Sekin oli pehmustettu.

Pieni maksutov kulkee kivasti pienessä kovitetussa ja ja sisältä pehmustetussa kameralaukussa.

Noissa kaikissa pusseissa on kantolenksu ja olkahihna sekä muutamia taskuja okulaareille ja kartoille.

EQ5 kulkee kyllä yhdellä kädellä mutta kirjoittamasi matka on niin pitkä että en suostuisi kulkemaan moista matkaa ilman pyöriä.

TAL1 on mökkikäytössä ja sitä nostelen kokonaisena, mutta vain muutamia kymmeniä metrejä. Putkijalusta menee hyvinkin pieneen tilaan eli golflaukku olisi sillekin sopiva.

Iso dobson saa olla lähes paikallaan. Sen voi palotella kolmeen osaan kuljetusta varten. Onpahan vaan sen verran suuri että ei tee mieli kuskata ilman autoa.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Timo Kuhmonen

Lainaus käyttäjältä: Meade-mad - 12.09.2009, 19:26:13
... Metristä linssiputkea kuljetin muinoin haulikolle tarkotetussa asepussissa. Sekin oli pehmustettu.
Noissa kaikissa pusseissa on kantolenksu ja olkahihna sekä muutamia taskuja okulaareille ja kartoille.
Oliko maaseudulla vai kaupungissa, aseen kantopussi käytössä ? Saattaa herättää huomiota...