Siirrettävä havainto suoja...

Aloittaja Aapeli, 07.09.2009, 22:06:56

« edellinen - seuraava »

Aapeli

Kaukoputkea odotellessa,( Sky-Watcher skyliner-200)  päätin alkaa rakentelemaan jonkinlaista havaintosuojaa. Täältä foorumista olen kyllä löytänyt vinkkejä, mutta kaikki ovat olleet kiinteitä. En voi kiinteätä suojaa rakentaa, ainoastaan elementeistä nopeasti koottavan ja purettavan.  Siirtomatka tontilta pystytys paikkaan n. 50 metriä (Läppärin langaton yhteys sisälle modemiin yltää vielä hyvin :laugh:). Minkä mallinen olisi toimivin? Ja olisiko materiaali vinkkejä?  Koko vinkkejä , missä mitoissa  vielä mahtuu  hyvin pyörimään , siis minä itse ja putki .Itse olen hahmotellut sellasta 6 kulmiota elementeistä (Kyllästetystä puusta), mutta rakennelman koko vielä hämärissä. Katto ei välttämätön, sillä roundaan aina kaikki tavarat havaintosuojasta lukkojen taakse kotiini (Suojaa en siirtele kuin pari kertaa vuodessa). Tietenkin jonkinlaisen katoksen siihen pystytän ettei se täyty talvella lumella. Niin ja pitäiskö jalustaa (dotson) varten valaa betonista tukeva alusta?( alusta saa olla kiinteä) Vai millainen olisi hyvä tai riittävä. Maaperä mihin suoja tulee on täyttä  hiekkaa.  MIelenkiinnolla odottelen ehdotuksia :cheesy: , kaukoputkea odotellessa...

Kaizu

Mikä on suojan tarkoitus jos kerran kuljetat tavarat joka havaintkerran jälkeen pois?

Kaizu
Kai Forssen

Aapeli

Suojata minua itseäni tuulelta ....vai onko Hieman hassu ajatus että havaino suojan voisi tarvittaessa siirtää?

Timpe

Sääsuojan itselleen saa helpoimmalla pystyttämällä maahan 3-4 tolppaa ja näiden varaan kuormapeitteestä (tms.) sopivan pressun. Ompelutaitoinen tekee vielä pressuun sopivat taskut/kiinnityspaikat, joiden avulla suojan saa kiinnitettyä noiden tolppien varaan. Itselläni on tällainen pikasuoja varalla, jos naapurit alkavat kovasti häiriköimään hajavalolla ja talvella usein muutenkin katuvalojen ja tuulen takia.
- Timo Inkinen

Aapeli

Tuota mulle ehdotti vaimokin.....joka on yleensä ollut oikeassa. Mutta miehinen minä ei haluasi tehdä kaikkea helpolla....varsinkin kun vaimo oli myös samaa ehdottanut...

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Aapeli - 07.09.2009, 22:50:22
Tuota mulle ehdotti vaimokin.....joka on yleensä ollut oikeassa. Mutta miehinen minä ei haluasi tehdä kaikkea helpolla....varsinkin kun vaimo oli myös samaa ehdottanut...

No, voithan sä sitten tehdä sen siirrettävän jalasmökin, jota raahaat havaintopaikalle ja takaisin. Etpä ainakaan pääse liian helpolla...  :grin: :laugh:
Ja tätä se vaimokaan ei varmaan ole vielä keksinyt!  :tongue:
- Timo Inkinen

Aapeli

Taitaa olla harrastukseni vielä siinä vaiheessa että pressu saa riittää...vaimo kyllä taisi voittaa taas :undecided:, Kiinteä suoja olisi kyllä upee juttu, nyt se ei ole vaan mahdollista...mutta toivossa on hyvä elää :laugh:...toi siirrettävä jalasmökki ois hyvä idea...näin kerran kasvihuoneen jossa oli renkaat alla...joten kaikki on kyllä mahdollista. :laugh:

ken


Miten olisi teltta? Jossain olen nähnyt siirrettäviä havaintotelttoja jossa oli reikä katossa. Suht edullisia telttojakin varmaan löytyy jota voi modata.

Itse minulla on samat ajatukset, siirrettävään rakenteeseen, mutta siirrän vain kesäsesongiksi pois pomppumaton tieltä. Siihen ajattelin kupoliraamin jossa vahvahko pressu ommeltu muotoon.

Hmm Jos vain lisäisi kaaret tuohon pomppumattokehikkoon ... oho pihalla jököttää melkein 3m kupoli. Olisi naapurit ihmeissään.

Ken
Harrastus tauolla, hyvä aika käyttää seuran laitteita.

Meade-mad

Hyvin käyttökelpoinen, helposti siirrettävä, havaitsijaa suojaava tuulisuoja on...

Pilkkihaalarit!

...ja jalkaan aiheen kunniaksi Moon Bootsit!

Tukikehikoksi riittää havaitsija itse.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Aapeli

Siinä helpoin ratkaisu....Kaapista löytyy kelluntahaalarit....ja tukikehikko on todella tanakka joten suuremmatkaat tuulet ei minua kaada. :laugh: Vakavasti puhuen ...Jokin suoja pitää kuitenkin kehitellä, yleinen tie menee aika läheltä paikkaa jokon putken raahaan. Joten suoja toisi sellasta intimiteetti suojaakin tuuli suojan lisäksi( ei kaikki ohi kulkijat ja lenkkeilijät tulisi töllistelemään). Onnekseni asun sen verran syrjässä ettei täällä ole katuvaloja. Taidan edetä tässä todella pienin askelin ja tehdä kevyt peitteestä ja muutamasta laudasta mitä  satun varastosta löytymään sellasen näkösuojan itselleni, jonka pystytys on salaman nopeeta samoin purku. Kehikon jättäisin paikoille.  Jos harrastus vie mennessään tekee sitten uudet suunnitelmat. :cheesy:

Miikka Sikkilä

Hyvä ja emäntäväen hyväksyttävä siirrettävä havaintosuoja on henkilöauto :) Siihen saa useamman okulaarin samalla kertaa kyytiin ja jos havaintosuojan sijoittaa vieläpä omalle tai vaikkapa naapurin pihalle ja autossa on Defa, niin silloin siellä voi lämmitelläkin :)
Miikka Sikkilä - Oulu

MarkoM

Miten olisi joku luontokuvaajien käyttämä piilokojuteltta?
http://kauppa.luontokuva.org/index.php?cPath=32

Jos ovat liian hintavia niin sitten on tarjolla vielä tällainen vaihtoehto (mutta käyneekö liian pieneksi):
http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=tel299

Noissa kun kuitenkin on kaikenlaisia aukkoja, joten eiköhän niistä löydy jotain tähtiharrastajankin tarpeisiin...
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

Aapeli

Kiitti MarkoM, olipa upeita suojia, varsinkin tuo alin. Alkoi vanha metsästys kuume nousemaan kun näin Savenmaan kyttäys kojun. Mutta sen harrastuksen lopetin eettisistä syistä, aivan lyömätön olisi sorsan/ tai kyyhkysen pyyntiin.  Mutta onko liian pieni Sky-Watcher skyliner-200 dotsonille? Mahtaako putki mahtua kääntymään siellä miehen kanssa?

MarkoM

Lainaus käyttäjältä: Aapeli - 08.09.2009, 18:07:01
Kiitti MarkoM, olipa upeita suojia, varsinkin tuo alin. Alkoi vanha metsästys kuume nousemaan kun näin Savenmaan kyttäys kojun. Mutta sen harrastuksen lopetin eettisistä syistä, aivan lyömätön olisi sorsan/ tai kyyhkysen pyyntiin.  Mutta onko liian pieni Sky-Watcher skyliner-200 dotsonille? Mahtaako putki mahtua kääntymään siellä miehen kanssa?

Noh, on tuo tietysti aika ahdas Dobsonia ajatellen (etenkin jos sekä havaitsijan että putken pitää mahtua sisään), joten siinä mielessä katseet kääntyvät enemmän tuonne luontokuvan kauppaan. Ja kun nyt tuon metsästyksen mainitsit, niin varmasti noita piilokojuja löytyy lisää metsästys- ja erätarvikkeita myyvien liikkeiden sivuilta. Hintaahan noilla toki on ihan "riittävästi"... :undecided:

Hyvä puoli valmiissa piilokojuissa on, etteivät ne yleensä tarvitse enää kovin suurta virittelyä, että ne kelpaisivat tähtiharrastuskäyttöön.
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

J.Laakso

Tuollainen valmis teltta löytyy ainakin saksasta astroshopin sivuilta.Näkyy olevan sama mitä Ken tuossa muutamaa viestiä ylempänä ehdotti.

http://www.astroshop.de/en/tents-%26-draft-shields/omegon-observatory-tent/p,12278?sid=4df09403e8b9b36280844fe21325c84b
- Jukka -