Siirrettävä havainto suoja...

Aloittaja Aapeli, 07.09.2009, 22:06:56

« edellinen - seuraava »

J-M

Mulla on Jyskistä ostettu yhdeksän euron aurinkoteltta. Se on noin puolikkaan kupoliteltan kokoinen, eli yksi sivu jää kokonaan auki. Leikkasin pohjan pois, jätin vain reunat jäljelle, ja 12 millin putkessta tein teltalle puolen metrin korotuspalat alle. Pystytys kestää pari minuuttia, suojaa jotenkuten talvella tuulelta ja melko hyvin läheisiltä katuvaloilta.
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Jarkko.A

Minulla on ylimääräinen punainen puinen konttimökki jossa on samanlaiset siirtokiinnikkeet kuin siirrettävissä roskalavoissa ja pituuskin on sama.

Tuli ostettua kun vaihtoehtona olisi ollut maksaa itsensä kipeäksi hotellista pitemmän työmatkan aikana.

Muutamaan otteeseen on käynyt mielessä tehdä tuosta liikkuva observatorio leikkaamalla kattoon reikä ja laittaa siihen sitten lasikuituinen irrotettava kupoli. Kunhan vaan löytyy jostain halpa kuorma-auto jossa on kiskot ja vinssi. Liikuttelu kun ei ole mitään kovin halpaa ilman omaa laitetta.

Ehkä sitten eläkkeellä viimeistään kun vielä on tuo mopoaggregaattimakkaranpaistokonekin vielä työn alla : )

Kaizu

Starparty Observatries suuresta Amerikasta niille joille pilkkihaalari ei riitä havaintosuojaksi.

Kaizu
Kai Forssen

Jarmo_

Lainaus käyttäjältä: ken - 08.09.2009, 12:50:29
Miten olisi teltta? Jossain olen nähnyt siirrettäviä havaintotelttoja jossa oli reikä katossa. Suht edullisia telttojakin varmaan löytyy jota voi modata.

Itse minulla on samat ajatukset, siirrettävään rakenteeseen, mutta siirrän vain kesäsesongiksi pois pomppumaton tieltä. Siihen ajattelin kupoliraamin jossa vahvahko pressu ommeltu muotoon.

Hmm Jos vain lisäisi kaaret tuohon pomppumattokehikkoon ... oho pihalla jököttää melkein 3m kupoli. Olisi naapurit ihmeissään.

Ken
Ja naapureita koetellaan...
Keskeneräinen tekele..

ken

No tuossahan se sitten on, kerro mitä naapurit tuumaa kun pari viikkoa on mennyt.

Tuolla menetelmällä trampoliinit muuttuu talveksi säilytysvajaksi tai observatorioksi, mahtaa olla suurvaltiot ihmeessään kun tarkastelevat kuvia suomesta, ja joka kolmannella takapihalla on observatorio...
/Ken
Harrastus tauolla, hyvä aika käyttää seuran laitteita.

Markku Forsman

Mielenkiinnolla odotan Jarmon kattorakennelmaa tuohon tramboliini / havaintosuojaan, lumikuorma kun on aika kova noin isolla pintaalalla  :wink:

Aapeli


jörö

On ehkä vähän ahtaan oloinen tuo "pukukoppi observatorio" :wink:
Space is garden of stars

ken

Ja jos on rahaa aivan liikaa, löytyy tällainenkin.

http://www.astrogizmos.com/Dome.htm

Aika kova hinta "sähköputkirungolle" jossa rättikatto. Linkistähän toki saa ideoita napattua.

/Ken
Harrastus tauolla, hyvä aika käyttää seuran laitteita.

tähti_ville

Heippa.
Tässä meikäläisen siirrettävä havaintosuoja joka toimii myös kovilla ja pilvisillä ilmoilla Tirppojen ruokailu majana. Tälläkertaa kaapelit tulevat takapihan oven raosta ja sitten pidemmälle mentäessä auton ikkunasta ulos.Olen pyrkinyt pitämään kaikkien laitteiden käyttöjännitteet 12v niin toimintaa voi harrastaa milteimpä missä vaan.

terveisain Antti

Kastle


E s a   L i n n a

Sky-Watcher 114/1000 + EQ3-2
Optica 8x40

www.flickr.com/photos/esalinna

www.esalinna.com

Timo Kuhmonen

Lainaus käyttäjältä: tähti_ville - 21.12.2009, 22:16:36
Tässä meikäläisen siirrettävä havaintosuoja joka toimii myös kovilla ja pilvisillä ilmoilla Tirppojen ruokailu majana.
Kaikkea sitä näkee  :cheesy: Ruokintaa ajatellen huono puoli on se, että tirpat pääsevät kakkimaan ruuan sekaan (ainakin kuvasta päätellen). Salmonella lähtee ennenpitkää leviämään...

Aaku

Tuosta trampoliinijutusta tuli ajatus; voisiko trampoliinitelttaa käyttää havaintosuojana.

Niitä myydään edullisesti esim. http://www.myllymaki.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=MASTER0016

Rakenne näyttäisi olevan aika valmis meikäläisen tarpeita ajatellen, katteen voi ainakin kuvasta päätellen kääntää kätevästi pään yli toiselle puolen.
Lienevätkö sitten kuinka kestäviä rakenteeltaan, voi olla lumikuorman kanssa hentoinen, mutta periaatteessa mielestäni toimiva ratkaisu.

tomppa

#28
Lainaus käyttäjältä: tähti_ville - 21.12.2009, 22:16:36
Heippa.
Tässä meikäläisen siirrettävä havaintosuoja joka toimii myös kovilla ja pilvisillä ilmoilla Tirppojen ruokailu majana. Tälläkertaa kaapelit tulevat takapihan oven raosta ja sitten pidemmälle mentäessä auton ikkunasta ulos.Olen pyrkinyt pitämään kaikkien laitteiden käyttöjännitteet 12v niin toimintaa voi harrastaa milteimpä missä vaan.

terveisain Antti
On kyllä hienoin havaintosuoja minkä olen nähnyt! Ja vielä Tirppaystävällinen! :cheesy:

hmanty

Tämmöinen telttamallisto sattui silmiin http://www.teleinstrument.fi/teltat.html. Hinnat näyttivät liikkuneen kiloeuron kahta puolta.
Harri Mänty
SkyWatcher 200/1200 - JS-jalusta - Pentax K5 - iOptron SmartStar-A GOTO