Sky-Watcher Skymax-127

Aloittaja jpjhamalainen, 30.11.2006, 10:37:25

« edellinen - seuraava »

pappa

Matalalla horisontissa pysyttelevät kohteet ovat vielä paksujen ilmakehän lämpöpatjojen hallussa. Zeniitistä kannattaa katsella, Otavan kauhan Mizar kaksoistähdestä lähtee tähtipolku M101:delle, sen näkee Tal-1 putkella kerrostalon parvekkeelta "tuhnuna" kuten kaikilla muillakin harrastajien välineillä. Hyvä keli ja läpinäkyvyys on tietysti aivan etu, ja pimeää pitää aina olla huippuhaviksille, aina...

Onnea Skymax:ille ja antoisaa harrastusta :)
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

pappa

Lainaus käyttäjältä: TeroP - 23.09.2007, 16:56:21Edit: Avaamisesta puheenollen, huomasin että putken sisällä peilipinnalla on muutama pieni roska (mistä lie sisään päässeet) joka häiritsee henkisesti. Mikähän olisi paras keino saada nuo roskat pihalle ilman että mitään sen vakavampaa voisi tapahtua?

Jos roska ei haittaa mitenkään katseltaessa okulaarista, älä mielummin tee mitään. Se on voinut mennä sinne kokoonpanovaiheessa...

Edit: Roskista putkessa voi tulla tähtiharrastajan painajainen ;)
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

Cith

Kissaa pienemmät roskat voi jättää peilille ;D
http://koti.mbnet.fi/cith/putki/peili.jpg


AkiH

Jason

Porukka haukkuu tuota punapistetähtäintä, milestäni ihan loistava koska siinä on säädin kirkkaudelle. Ei sitä pidä täysille laittaa vaan näkyvyyden mukaan.
Minä ostin myös kyseisen putken ja olen ollut tyytyväinen. Metsästäjätkin käyttää samaa tegnologiaa hämärässä. Olen kyllä käyttänut jo 2 paristoa sen takia loppuun että jätin sen vahingossa päälle joten siinä kannattaa olla tarkkana. Paristo ei paljon maksa mutta jos sen unohtaa joka kerta päälle tulee siitä kalliimpi kuin kiikaritähtäin.
BR.
Jason

GaryP

Minä pidän myös punapistetähtäimestä koska sillä saa ilman tihruilua kohdistettua loistavasti, kunhan on tehnyt perussäädön päivällä kohdalleen. Tai ainakin se nopeuttaa itse asiaa kun on valmiiksi kohdillaan. Muutaman kerran se on unohtunut todellakin päälle, mutta yllättävän pitkään se paristo jaksaa pukkaa kun ledinvalo on jäänyt minimiin. Pitäisikin tehdä sellainen muistilista jossa sen sammuttaminen olisi yhtenä kohtana.
:)

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

jaava

Punapiste on ihan ok jos käyttää vaan visuaalikatseluun putkea. Mutta Toukan kennolle on punapisteellä melkoisen vaikea kohdetta saada.

Mun MAK:ssa on nykyään sekä punapiste että 9x50 tähtäimet. Toisaalta siinä on myös GOTO kun ostin SYNSCAN:n EQ3-2 jalustaan. *paukuttelee henskelietä railakkaasti*

Hyvin on mukana kuljetettava yhdistelmä.

JV
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

GaryP

Lainaus käyttäjältä: jaava - 29.08.2008, 14:31:12
Punapiste on ihan ok jos käyttää vaan visuaalikatseluun putkea. Mutta Toukan kennolle on punapisteellä melkoisen vaikea kohdetta saada.

Minulle tuli nyt tyhjää lyövä hetki kun yritän tuota tulkita. Miksi on vaikeaa saada Toucamin kennolle kohde? Siksikö että se kroppaa rajusti ja on niin kapea kenttä jonka napsaa kohdealueelta? Jos punapiste on hyvin kohdistettu, niin ainakin 1250mm putkella se osuu vielä ihan kohdalleen.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Uppo

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 29.08.2008, 15:03:19
Minulle tuli nyt tyhjää lyövä hetki kun yritän tuota tulkita. Miksi on vaikeaa saada Toucamin kennolle kohde? Siksikö että se kroppaa rajusti ja on niin kapea kenttä jonka napsaa kohdealueelta? Jos punapiste on hyvin kohdistettu, niin ainakin 1250mm putkella se osuu vielä ihan kohdalleen.

Kari

Tuolle suoritukselle nostan kyllä hattua!  8)
Jani Virtanen

einari

No ehkä se onnistuu jos käyttää pientä laajakulmaisen kentän näyttävää okulaaria.
___
Tapio

Kaizu

Olen onnistunut punapistetähtäimellä ja laajakulmaokulaarilla kohdistamaan 1250 polttovälisen newtonini oikein. Sen sijaan kun laitoin Toucamin okulaarin paikalle, niin Jupiterin etsimiseen meni n.15 min vaikka se punapisteen mukaan näytti olevan kohdallaan. Olisi ehkä auttanut jos etsin olisi alunperin kohdistettu suurelle suurennukselle, tarkoittaa että tarkasti oikein. Käytännössä se ei kestä tarkasti oikein kovin montaa autokuljetusta.

Kaizu
Kai Forssen

GaryP

Ei mikään pysy kohdillaan autokuljetuksen aikana niin tarkasti, veikkaisin. Siksipä se pitääkin kohdistaa ensin kunnolla ennenkuin alkaa sohimaan taivaalle. Eikös se nyt kuulu asiaankin että vähän säädetään sitä sun tätä ennen sessiota.
;)

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

jaava

LainaaMinulle tuli nyt tyhjää lyövä hetki kun yritän tuota tulkita. Miksi on vaikeaa saada Toucamin kennolle kohde?

1500mm polttovälillä ja toukan kennon pienuudella on sormensa pelissä. Vaikka punapiste on niin hyvin kohdallaan kuin se nyt voi olla, on kohdistaminen todella tarkasti arpapeliä: Hyvä kun yksi kahdestakymmenestä kohdistusyrityksestä tuottaa tuloksen jossa kohde osuu lopulta kuva-alalle.

Sen sijaan punapiteellä kohteen haku hollille, niin että se tulee 9x50 kuvakenttään on helppoa. Eikä tarvi ottaa toukkaa välillä pois.

JV
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

GaryP

Tuo on varmaan fiksuin tapa todellakin kun yhdistää nuo kaksi tähtäystapaa, onhan se oma työnsä joskus saada se tähtäinputkikin pimeässä oikealle sektorille. Eipä oikeasti tullut itselle mieleenkään noin yksinkertainen ajatus.


Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Timo Kuhmonen

Lainaus käyttäjältä: jaava - 29.08.2008, 14:31:12
Punapiste on ihan ok jos käyttää vaan visuaalikatseluun putkea. Mutta Toukan kennolle on punapisteellä melkoisen vaikea kohdetta saada.

Itse en omista Sw127 mak putkea, työkolleegan vastaavaa olen muutamia kertoja käyttänyt. Siinä oli punapistetähtäimen kanssa ongelmia (tähtäin oli putken mukana tullut malli). Kun punapisteen kytki päälle, ja kirkkautta alkoi säätää -> punapisteen valo sammui/vilkkui kesken kaiken. Luultavasti joku kontaktihäiriö...

GaryP

Vika on sitten siinä yksittäisessä kappaleessa. Minulla on kaksi järeämpää, tarkoitettu aseisiin, ja yksi sellainen kevytmalli jota villenkellostakin saa. Kontaktihäiriöitähän on aina sähkölaitteissa joissa on perinteisiä liikkuvia komponentteja, potentiometrit eivät tunnu kestävän kuin parikymmentä vuotta sisäkäytössäkään. Moni muukin kuin minä on varmasti menettänyt hermonsa stereoiden äänenvoimakkuussäätimien kanssa.
:)


Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...