Jupiter-havaintokausi 2009

Aloittaja VeikkoM, 18.08.2009, 23:50:52

« edellinen - seuraava »

Pietari

Lainaus käyttäjältä: Bigvilzu - 09.12.2009, 19:24:10
Kuinka hyvin jupiter näkyy 127millisellä putkella? nääs olen itse ostamassa sellaista putkea  :smiley:

4 kuuta erottuu ja pilvi vöitä myös mahdollista nähä punainen pilku.

Erik Pirtala

Mietin pitkään, laittaisinko tämän "valosaastekuvia"-theardiin, vai tänne.


Tässä näkemykseni jupiterista pelkällä digipokkarilla. Kuten näette, valosaaste on meleko pahaa.  :angry:



Antti

Olisikohan kellään antaa vinkkejä Jupiterin kuvaamiseen. Olen kokeillut monena kertana tänä talvena kuvata Jupiteria, mutta joka kerta tuloksena on vain punertava kiekko, jossa ei ole tietoakaan yksityiskohdista. Olen kuvannut digipokkarilla okulaarin läpi ja käytössä on ollut 60 mm linssiputki. Olen kokeillut ottaa yksittäisiä kuvia, mutta niissä ei erotu mitään yksityiskohtia. Lisäksi kokeilin vähän aikaa sitten ottaa digipokkarilla videon Jupiterista. Pinosin videosta hieman yli 300 framea RegiStaxissa ja lopuksi yritin säätää kuvan tarkkuutta, mutta edelleenkään yksityiskohtia ei erottunut.

Onko Jupiter vain liian matalalla, vai eikö kuvauskalusto ole riittävän hyvä? Mitään suodattimia en kuvauksessa käytä. Lisäksi Jupiterista on melko hankalaa erottaa yksityiskohtia visuaalisestikin.
Antti Laihonen
Kuvagalleriani: http://antinkuvat.kuvat.fi/kuvat/

einari

Kuvauksesi perusteella veikkaan että ongelma voi olla valotusaika, tarkennus ja valkotasapaino.
Jotta onnistumisen mahdollisuudet paranevat niin sekä valotusaikaa että valkotasapainoa pitäisi kamerassa pystyä säätämään.

Jupiter kyllä on aika pieni kohde moisella putkella.
Mutta aivan toivotonta ei sentään koska Galileoscopellakin sai sentään jotain näkyviin (tosin webkameran tapaisella vehkeellä).
http://www.ursa.fi/capella/ilmot/jupiter170909.htm
___
Tapio

Jurassic

Harjoittelen tässä sitä celestronin kameran käyttöä. Seeing on aika levoton, mut punainen pilkku tuli jotenkuten näkyville.
Kuvattu 16 ja 17.12.09 Celestron Neximage kameralla. 5x bar.
Omegon eq5
Canon 1200D full spectrum mode

Anssi Mäntykivi

Lainaus käyttäjältä: Antti - 14.12.2009, 19:46:01
Olisikohan kellään antaa vinkkejä Jupiterin kuvaamiseen. Olen kokeillut monena kertana tänä talvena kuvata Jupiteria, mutta joka kerta tuloksena on vain punertava kiekko, jossa ei ole tietoakaan yksityiskohdista. Olen kuvannut digipokkarilla okulaarin läpi ja käytössä on ollut 60 mm linssiputki. Olen kokeillut ottaa yksittäisiä kuvia, mutta niissä ei erotu mitään yksityiskohtia. Lisäksi kokeilin vähän aikaa sitten ottaa digipokkarilla videon Jupiterista. Pinosin videosta hieman yli 300 framea RegiStaxissa ja lopuksi yritin säätää kuvan tarkkuutta, mutta edelleenkään yksityiskohtia ei erottunut.

Onko Jupiter vain liian matalalla, vai eikö kuvauskalusto ole riittävän hyvä? Mitään suodattimia en kuvauksessa käytä. Lisäksi Jupiterista on melko hankalaa erottaa yksityiskohtia visuaalisestikin.

Oletko saanut jupiterin kuita kuviisi? Olethan varma ettet ole yrittänyt
kuvata marsia.
Anssi Mäntykivi

Pietari

Lainaus käyttäjältä: Jurassic - 17.12.2009, 17:03:51
Harjoittelen tässä sitä celestronin kameran käyttöä. Seeing on aika levoton, mut punainen pilkku tuli jotenkuten näkyville.
Kuvattu 16 ja 17.12.09 Celestron Neximage kameralla. 5x bar.
Todella loistavia kuvia tolla kameralla.

Antti

Lainaus käyttäjältä: Anssi Mäntykivi - 17.12.2009, 17:36:37
Oletko saanut jupiterin kuita kuviisi? Olethan varma ettet ole yrittänyt
kuvata marsia.
Jupiterin kuita en ole saanut kuviin. Valotusajat ovat nimittäin sen verran lyhyitä. Ja olen varma, että Jupiteria olen kuvannut. Ja lisäisin vielä, että visuaalisesti on erittäin vaikeaa nähdä Jupiterissa mitään yksityiskohtia. Kerran olen hyvin todennäköisesti nähnyt yhden pilvivyön, mutta siihen se sitten jääkin. Monena kertana en ole nähnyt mitään. Valokuvaamalla on sitten varmaankin vielä vaikeampaa saada mitään näkyviin.

Ja einarille: Kyllähän se Jupiter melko pieneltä tällä putkella näyttää. Olen kylläkin Saturnusta aikaisemmin havainnut ja rengas näkyi varsin hyvin. Sain jopa valokuvattuakin. Venuksen sirppikin näkyy hyvin. Mutta Jupiter tuottaa tuskaa.  :undecided:
Antti Laihonen
Kuvagalleriani: http://antinkuvat.kuvat.fi/kuvat/

Kaizu

Muistelen että kun joskus kuvasin Jupiteria web-kameralla (Toucam Pro) 25 sentin putken läpi niin valotusaika yksittäiselle ruudulle piti olla luokkaa 1/2500 sek. Muussa tapauksessa Jupiterista ei näkynyt kuin valkoinen kiekko. Jupiterin kuille sen sijaan tarvittiin sekuntien valotusaikoja.

Kaizu
Kai Forssen

Heb

Vinkki Jurassicille ja muille planeettakuvaajille: Kannattaa Registaxissa kohdistaa R G ja B kanavat päällekkäin. Siten kuvissa ei enää näy erikseen sinistä ja punaista Jupiteria ja yksityiskohdatkin erottuvat paremmin.

Jurassic

Kiitos vinkist', t'ytyy kokeilla :smiley:
Omegon eq5
Canon 1200D full spectrum mode

TT

Tässä oma edellisiltainen otos. Paras kuva Jupiterista ja sen kuista mitä olen tähän mennessä saanut. Kuvattu digipokkarilla ja omatekoisella kamerasovittimella, joka on tehty okulaarin suojasta johon leikattu objektiivin levyinen reikä keskelle. Kuvaa käsitelty GIMP:illä. Poistin puhkipalaneen Jupiterin hohkaa ympäriltä, jotta lähimmät kuut sai paremmin näkyviin. Kuiden väriä muutettu ja Kallistoa hieman kirkastettu.
Sky-Watcher Skymax 102  
Kamera Canon Powershot A1000 IS

TT

Sky-Watcher Skymax 102  
Kamera Canon Powershot A1000 IS

Julius

Lumisateisen sunnuntain ratoksi työstin yhden viime kesän kuvista uusiksi. Hiukan sain paranemaan.
Tuon GRS:n kieppeillä oleva vyö näkyy nykyään varsin himmeästi, joten pilkku itsessään erottuisi
nyt paremmin, kunhan vain etääntyy tarpeeksi auringosta.

einari

Ulkomaisilta foorumeilta huomannut että SEB (South Equatorial Belt) on hävinnyt lähes olemattomiin.
___
Tapio