Jupiter-havaintokausi 2009

Aloittaja VeikkoM, 18.08.2009, 23:50:52

« edellinen - seuraava »

tomppa

Hienoja kuvia, omalla putkella näkyy vain pari raitaa ja kuut.
Lainaus käyttäjältä: Pietari - 24.10.2009, 13:19:44
olen kahtonut jupiteria 102 millisellä kaukoputkella. 4 kuuta kyl erottuu mutta planetan yksityiskohtio ei näy
Kyllä tuolla putkella pitäisi ainakin raidat näkyä, minullakin näkyy ja omistan saman putken.

Pietari

Yritin eilen saada näkymään yksityiskohtia jupiterista, mutta ei näkynyt. Vaikka oli korkeimalla kohtaan taivasta eillen.

Erik Pirtala

Lainaus käyttäjältä: Pietari - 22.11.2009, 12:39:25
Yritin eilen saada näkymään yksityiskohtia jupiterista, mutta ei näkynyt. Vaikka oli korkeimalla kohtaan taivasta eillen.

Putken huolellinen jäähdyttäminen auttaa melkoisen paljon. Samoin seeing.

Itse olen nähnyt 90 milliselläkin putkella Jupiterista raitoja, vaikka se oli jo melkoisen matalalla. Jäähdytin putkea sitä ennen noin 4 tuntia, ja katsoin syrjäsilmällä.

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: Pietari - 22.11.2009, 12:39:25
Yritin eilen saada näkymään yksityiskohtia jupiterista, mutta ei näkynyt. Vaikka oli korkeimalla kohtaan taivasta eillen.
Oletko ihan varma että katsoit Jupiteria? Mihin aikaan katsoit?

Kaizu
Kai Forssen

Pietari

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 22.11.2009, 16:27:25
Oletko ihan varma että katsoit Jupiteria? Mihin aikaan katsoit?

Kaizu
Kyllä oon varma että katoin kuin siin näkyi sen kuut.

Kaizu

Ajattelin vain kun kerroit sen olleen korkeimmalla kohdalla taivasta. Jupiter ei nouse lähellekkään zeniittiä, ainoastaan vajaat 10 astetta horisontin yläpuolelle siinä ilta kahdeksan kieppeillä.

Kaizu
Kai Forssen

Lauri Kangas

Eiköhän Pietari tarkoittanut Jupiterin olleen etelässä, eli korkeimmillaan.

Antti

#22
Viimeksi tänään tuli katsottua Jupiteria 60mm linssikaukoputken läpi. Olosuhteet eivät olleet parhaat mahdolliset, mutta ainakin 3 kuuta erottui ja olin näkevinäni myös aavistuksen yhdestä pilvivyöstä. Ei kannata turhaantua, jos et välittömästi siinä yksityiskohtia näe. Ainakin itse jouduin katselemaan pidempään, että huomasin tuon raidan.
Antti Laihonen
Kuvagalleriani: http://antinkuvat.kuvat.fi/kuvat/

marduiz

Alkuillasta oli pari tuntia kohtalaisen selkeä taivas, otin töiden jälkeen putken ja kameran matkaan ja menin keskelle metsää missä ei ole valosaastetta. Havaintopaikka oli iso hakkuuaukko eli hyvä näkyvyys lähes joka suuntaan. Onnistuin erottamaan Jupiterista pari himmeää vyötä kun oikein tarkastin katsoin, putki Skymax 127 ja suurennos 150. Tosin tuntui siltä että se 10 mm okulaari ei ole kovinkaan hyvälaatuinen, tarkentaminen todella vaikeaa ja kuva näytti hieman epätarkalta koko ajan. Voi johtua kyllä pilvistäkin. Eikä täysikuu ainakaan helpottanut yhtään  :grin:. Lisäksi joutui varomaan ettei karhu tule ja syö  :shocked:.

markus

Pietari

JES! Nyt sain nykymään 2 raitaa jupiterista. Katoin sisällä ikkunasta niin ei tarvinyt oottaa putken jäähtymistä.

jussi_k_kojootti

Lainaus käyttäjältä: Pietari - 03.12.2009, 17:31:00
JES! Nyt sain nykymään 2 raitaa jupiterista. Katoin sisällä ikkunasta niin ei tarvinyt oottaa putken jäähtymistä.

Wowzi, millä suurennoksella?  Mä en oo visuhavaintoa saanu vielä kahdesta raidasta, yhdestäkin jää aina epäilys kalvamaan.
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

Pietari

Suurennos oli 52. Piti kauvan aikaa kahtoa.

Lauri Kangas

#27
Pari vinkkiä: Älä pienennä kuvia, vaan kroppaa mustaa taivasta pois. Silloin jäljelle jää suurin mahdollinen kuva jupiterista. Noissa on myös planeetan pinta ylivalottunut, tai siis palanut puhki eikä yksityiskohtia näy lainkaan. Lyhennä siis valotusaikaa. Pienentää tärähdysriskiäkin.

Näkyy muuten kolme kuuta tuossa ensimmäisessä kuvassa.

Edit: Olin näköjään edellisellä sivulla. Vinkit olivat Erkin kuviin ykkössivun lopussa.

tomppa

Itselläni näkyi eilen 4 raitaa 130x suurennoksella, mutta seeing:kin oli 1-2. :tongue:

Bigvilzu

Kuinka hyvin jupiter näkyy 127millisellä putkella? nääs olen itse ostamassa sellaista putkea  :smiley: