Jupiter-havaintokausi 2009

Aloittaja VeikkoM, 18.08.2009, 23:50:52

« edellinen - seuraava »

VeikkoM

Jaoston sivuille on kerätty ensimmäisiä havaitsijoiden raportteja Jupiterista:
http://www.ursa.fi/ursa/jaostot/kpk/jupiter/09/

Törmäysjälkihavainnoille on oma sivunsa (vaikka sisältyvät myös edelliseen):
http://www.ursa.fi/ursa/jaostot/kpk/jupiter/09/tormaysjalki.html

Veikko Mäkelä
Kuu ja planeetat, Asteroidit ja komeetat, Tieteellinen yhteistyö, Tietotekniikka sekä Kerho ja yhdistystoiminta -harrastusryhmät

Lars


44 kulmasekunnin kokoinen Jupiter 20 asteen korkeudella, 15.10.2009.
Kuvat pinottu RegiStax 5:llä. Kumpikin pino oli luokkaa 1000/5000. C8, DMK21AU + 2XBarlow





En tiedä onko seeing haloa, tarkennus pielessä, kollimointi pielessä vai kaikki yhdessä, mutta kuvat näyttää paremmalle askeleen päässä monitorista :-)

Timo Kuhmonen

Kyllä noista hyvin yksityiskohtia erottuu. Partaveitsen terävyyyteen on tosin hankalaa päästä, kelit on mitä on...
Oma veikkaus saattaisi olla kollimointiin liittyvä, omalla C8 ja SPC900NC yhdistelmällä planeetat on kuvautuneet pieleen kollimoidulla putkella toiselta puolelta epäterävänä. Hankala sanoa, kun en tunne kuavsussysteemiäsi tarkemmin...

Hmmm, onkohan Jupiterin pinnan törmäysjälki enää harrastajalaitteilla kuvattavissa, vai olisiko jo läiskä levinnyt niin isolle alueelle ettei enää näy ?

VeikkoM

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 22.10.2009, 21:02:17
Hmmm, onkohan Jupiterin pinnan törmäysjälki enää harrastajalaitteilla kuvattavissa, vai olisiko jo läiskä levinnyt niin isolle alueelle ettei enää näy ?

Jälki oli jo elokuun lopulla levinnyt vaikeasti tunnistettavaksi.  Kirjoitin jäljen kehityksestä
Ursa Minorin 5/2009-numerossa hiukan.

Charlie Elliott Chapter of the Atlanta Astronomy Clubin sivuilla olevassa eri havaitsijoiden
kuvista koostetussa animaatiossa häipyminen näkyy selvästi:
http://www.ceastronomy.org/gallery/main.php?g2_itemId=6848
Tuossa viimeiset havainnot ovat elokuun lopusta.
Veikko Mäkelä
Kuu ja planeetat, Asteroidit ja komeetat, Tieteellinen yhteistyö, Tietotekniikka sekä Kerho ja yhdistystoiminta -harrastusryhmät

Erik Pirtala

Olisiko mahdollista, että tämän vuoden Jupiter-otokset laitettaisiin tähän ketjuun. Kun Jupiter-alueella on kauheasti: Jupiter 23.4 2009, 1.7 2009 jne- aiheita?

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Lars - 22.10.2009, 20:51:09
En tiedä onko seeing haloa, tarkennus pielessä, kollimointi pielessä vai kaikki yhdessä, mutta kuvat näyttää paremmalle askeleen päässä monitorista :-)

Olisko tässä ns. "tyhjää suurennusta", jolloin ilmiö on sama kuin mentäessä kaukoputkella yli systeemin teoreettisen maksimisuurennuksen. Tällöinhän kohteesta ei enää erotu uusia yksityiskohtia, mutta kaikki olemassa olevat näkyvät vain suurempana (jollei kehno seeing pilaa näkymää). Askel taaksepäin vastaa siis optimisuurennuksen käyttöä kuvasi katselussa tälle detaljitasolle  :grin:
Hyvä kuva tuo on :)
- Timo Inkinen

keskone

Olen aivan noviisi, mutta jotenkin tuntuu että tuon planeetan kuvan kuuluukin olla oikealta laidaltaan terävämpi koska sille puolelle aurinko paistaa kokonaisuudessaan, ja vasemmalla laidalla on varjoisa reuna.
Ari K.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: keskone - 23.10.2009, 20:32:36
...planeetan kuvan kuuluukin olla oikealta laidaltaan terävämpi koska sille puolelle aurinko paistaa kokonaisuudessaan, ja vasemmalla laidalla on varjoisa reuna.

Hyvä havainto, mikä selittää osaksi tuota terävyysvaikutelmaa. Itse katsoin lähinnä noita pilvivyöhykkeen yksityiskohtia yo. kommenttia kirjoittaessani.
- Timo Inkinen

Julius

Lainaus käyttäjältä: Lars - 22.10.2009, 20:51:09
44 kulmasekunnin kokoinen Jupiter 20 asteen korkeudella, 15.10.2009.
Kuvat pinottu RegiStax 5:llä. Kumpikin pino oli luokkaa 1000/5000.
En tiedä onko seeing haloa, tarkennus pielessä, kollimointi pielessä vai kaikki yhdessä, mutta kuvat näyttää paremmalle askeleen päässä monitorista :-)

Hyvä kuva sieltä etelästä! Kannattaa huomioda Jupiterin pyöriminen pitkillä videopätkillä.
Kuvasin samana iltana itsekin kelin ollessa huononpuoleinen. Täällä Jyväskylän korkeudella
Jupiter oli vain 11 asteessa. Itse asiassa noususuunta on jo alkanut ja 20 astetta ohitetaan
keskikeväällä, tosin auringon takaa.

Pietari

olen kahtonut jupiteria 102 millisellä kaukoputkella. 4 kuuta kyl erottuu mutta planetan yksityiskohtio ei näy

Erik Pirtala

Kuinka korkealla Jupiter oli silloin? Itse olen erottanut 90 millin putkella pari raitaa, silloin kun Jupiter oli noin etelän suunnalla, eli korkeimmillaan.

Pietari

olen kahtonut monina iltoina syyskuun puolivelistä lähtien kello on ollut 21.00-22.00

Timpe

Lisätäänpä ketjuun vaatimaton kokeilu hiukan erikoisemmalla planeettakokoonpanolla eli Jupiter kuvattuna suoraan Newtonin polttotasolta tavallisella digijärkkärillä. Nyt 300/1500mm Newton + Canon EOS 7D, josta tuli "HD video (ruutuja 100kpl) vs. 18 Mpix kuvat (6kpl)" -vertailu. Kummatkin kuvat ovat lähinnä suuntaa-antavia, mutta toisaalta rohkaisevia koska onnistuivat edes tämän verran. (Pitänee jatkaa kokeiluja Canonin 1.4x ja 2x telejatkeiden kanssa, koska tuo HD-video-ominaisuus suurella pikselikoolla on houkutteleva uutuus, eikä yksittäiskuvien ottaminenkaan ollut järin hankalaa lankalaukaisijalla.)
- Timo Inkinen

Erik Pirtala

Tässä moposarjan Jupiter. Afokaalisesti otettu.



Pitäähän sitä jotain välikevennystä olla noin hienojen kuvien jälkeen

Erik Pirtala



Tuorein Jupiter-räpellykseni.