SkyWatcher 200/1000..?

Aloittaja jazziin, 22.11.2006, 20:04:13

« edellinen - seuraava »

jazziin

Sky-Watcher 200/1000
Kuvaus:
Sky-Watcher peiliputki HEQ5 jalustalla, jossa seurantamoottorit dual axis. Mukaan plössl okulaareja 10 ja 25mm.
Kai sitä tarvis laadukkaan Barlow-linssinkin ja valosaastesuotimen kuusuodatinta unohtamatta. Ja plössil 40mm vai 6.5mm...
Kommenteja kiitos täältähän tietoa löytyy kai...
Ps. Tuliko ostettua sutta vai ....

TuRe

Terve.
Olet ostanut kunnon pelit. 200/1000 Newtonilla näet "kaikki" tarpeelliset ja jalusta on hyvä. Siihen saat myöhemmin, jos haluat, SkyScan- kapulan kohteitten hakemista varten. 10 ja 25 okulaareilla pärjäät pitkälle. 2xBarlowin voit kyllä hankkia vaikka heti. Sellaisen, jossa on T2-kierre kameraa varten. Suotimista  UHC-S valosaastesuodin olisi hyvä, jos valosaaste kiusaa. Muista en tiedä.
Nähtävästi putken pantoja voit käytössä höllätä sen verran, että saat etsimen ja tarkennuslaitteen sopivalle havaintokorkeudelle ja -kulmaan, riippuen ilmansuunnasta, jonne tähystät.
En tiedä kuvaatko ja millä kameralla. Sitten saatat tarvita lisää leluja. Onneksi olkoon.   
Tuomo Repo

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: multi - 22.11.2006, 20:04:13
Ja plössil 40mm vai 6.5mm...
6.5mm plösslissä on aika pieni silmäväli, joten se voi olla ikävä käyttää. Mulla roikkuu täysin käyttämätön 7.5mm plöslli hyllyssä juuri tuon takia. Kannattaa ennemmin ostaa hyvälaaruinen Barlow, esim Orionin Shorty Plus.

Ja 40mm plösslissä on usein sama todellinen näkökenttä kuin 32mm plöslissä (jos ne on 1.25" holkissa), joten kannattaa mieluummin harkita 32mm mallia.
Vesku
www.vkastronomy.com

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: Vesku - 23.11.2006, 07:02:32
6.5mm plösslissä on aika pieni silmäväli, joten se voi olla ikävä käyttää. Mulla roikkuu täysin käyttämätön 7.5mm plöslli hyllyssä juuri tuon takia. Kannattaa ennemmin ostaa hyvälaaruinen Barlow, esim Orionin Shorty Plus.

Miulla taasen 7.5 mm plössl oli käytetyin okulaari monta vuotta ennen kuin hankin laadukkaampia tilalle. Hyvin sillä näkyi eikä silmävälissä ollut valittamista. Ainut miinus oli se, että okulaarissa ei ollut kumista silmäsuojusta. Kovilla pakkasilla tuntien mittaisen havaintosession jälkeen nenänvarressa oli aina pieni paleltuma, kun se oli yleensä kiinni metallisessa okulaarissa.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

rafael

Minulla on 7,5 mm plössl, siinä on kumi reunus ,mielestäni se on erittäin hyvä ja paljon käytetty , silmä väli ei ole haitannut . :D

Juha

Mahtaako tuosta Villen 2mm laajakulmaokulaarista olla mihinkään? Hinnan perusteella ei pitäisi olla ihan tusinatavaraa, vaikkakin tuo millimäärä arveluttaa. Ehkäpä olisi parempi sijoittaa Plösslin 4mm okulaariin edellisen sijaan.

Tomi

Lainaus käyttäjältä: Juha - 24.11.2006, 10:11:35
Mahtaako tuosta Villen 2mm laajakulmaokulaarista olla mihinkään?

Tässä "laajakulmassa" näkökenttä on vain 45 astetta, joten sillä näkee taivaasta kerrallaan melkoisen pienen palan. Varsinkin, kun suurennusta 2mm okulaarilla tulee paljon. Dobsonin kanssa tätä ei voi käyttää, ekvatoriaalisella voi toimiakin.
Tomi

HH

Eli, tällainen SkyWatcher 200/1000 olisi hankinnnan tai ainakin harkinnan alla...Hinnaltaan mielestäni erittäin kohtuu hintainen putki syvään avaruuteen, Villeltä 535€....jalustana EQ5, eli sekin on laadukas ja ymmärtääkseni myös riittävän tukeva isolle putkelle...joten, enää haluaisinkin kuulla käytännön kokemuksia teiltä, joilla sitä on kyseisestä putkesta...?


-HH-

TuRe

No niin, putki on hyvä ja sillä pääsee todellä syvälle. Kollimoinnin ajoittaiseen tarkistukseen on varauduttava, kuten kaikissa Newtoneissa. Mutta ,mutta jalusta. Minulla on kokemusta tuosta jalustastakin parin vuoden takaa. Rasvat jäykistyivät pakkasessa ja lukitus johonkin asentoon ei tahdo helpolla onnistua. En voi suositella. Sen sijaan kalliimpi jalusta HEQ-5 on jo toista luokkaa, ei ole em haittoja. Lisäksi se on huomattavati tukevampi, jota iso putki tarvitsee. Jalusta ei ole koskaan "liian" tukeva.
Tuomo Repo

HH

Kiitos vastauksesta TuRe, näin olen ymmärtänyt että tällä putkella pääsee syvälle....mutta jalusta, tarkoitatko mahdollisesti tätä  ---> http://www.villestar.fi/shop/kauppa2/index.php?nayta=tuote&kategoria=140&offset=5

TuRe

Jep, sitä tarkoitan. Risto 1:llä on tämä jalusta ja hän on ollut tyytyväinen siihen. Sitten on vielä astetta  kalliimpi, tietokoneohjattu malli HEQ-5 Sky Scan, jonka ostin kun HEQ-5 oli tilapäisesti loppu. Ne ovat muilta ominaisuuksiltaan lähes samanlaisia, ainakin tukevuudeltaan. Tulee halvemmaksi ostaa heti kunnon jalusta, kuin tuskailla huonojen kanssa. 
Tuomo Repo

diesel

Sitä EQ5 jalustaa on kahta erilaista.

Käsittääkseni sellanen teleskooppi mallinen jalusta on toiminut ihan hyvin.

Ja tässä on jotain häikkää http://www.skywatchertelescope.com/EQ5.html

HH

Voisitko diesel hiukan tarkentaa mitä häikkää tuossa sitten on...?


-HH-

TuRe

Minulla oli juuri tuo teleskooppijalkainen malli. Jalkaputketkin olivat niin ohutta ainetta, että ne taipuivat. En tiedä, onko nykyisiissä jalustoissa rasvat vaihdettu jo tehtaalla, jos kerran toimii kylmässä?
Tuomo Repo

Marco_m

morjes

Itse olen uutta putkea hommaamassa ja katselin myös tuota SW:n 200/1000 putkea, HEQ5 jalustalla olevaa. Villenkellossa 835e. Mitäs mieltä omistajat ovat olleet putkestansa? Onko kannattava ostos? Kuvausta jossain vaiheessa myöhemmin aloittamassa, niin jalusta ainakin on pätevä siihen tarkoitukseen?
SW80ED DS-PRO - AZ3