Olen siis 16-vuotias lukiolaispoika Lappeenrannasta ja pakkomielteenä on päästä sitten lukion jälkeen johonkin tähtitiedealalle.. Mutta olen kuullut sen olevan #¤%! vaikeaa. Ja varsinkin kun en pahemmin matikassa loista.. Eli siis, mihin aineisiin kannattaisi keskittyä jotta olisi edes jonkinlaiset mahdollisuudet Helsingin yliopistoon päästä? ??? Entäs minkälainen se pääsykoe on? :p Joo okei, tää voi olla aivan väärässä paikassa. Mutta kiinnostaa vaan! Kaikenlainen apu ja neuvot ovat toki tervetulleita!
Tähtitieteen opiskeluun on kolme paikka vaihtoehtoa Suomessa: Helsingin, Turun tai Oulun yliopistot.
Lisäksi TKK:lla voi kaiketi radiotekniikassa suuntautua radioastronomiaa, joka edellyttänee täydentäviä
opintoa Helsingin yliopiston kursseista.
Helsingin tiedän parhaiten. Tähtitiedettä ei pyritä varsinaisesti lukemaan, vaan fysikaalisia tieteitä.
Tähtitiede on tämän koulutusohjelman suuntautumisvaihtoehto, joskin tähtitieteenkursseja voi
ottaa ihan heti, samalla kuin luetaan fysiikkapainotteisia sivuaineita.
Fysikaalisiin tieteisiin on aika helppo päästä. Jos yo-todistuksessa on tietyt aineet kohtullisen hyviä,
on mahdollista päästä suoraan papereilla, muutoin täytyy yrittää pääsykokeisiin. Tämän syksyn
pääsyprosentit näyttävät olevat 82% kaikista hakijoista, pääsykokeisiin osallistuneista 61%.
Fysiikan hallitseminen on välttämättömyys, matematiikkaa toki, mutta se on räätälöity enempi
luonnontieteilijöitä varten.
Tähtitieteen opinnot toki tähtäävät ensisijaisesti tutkijan ammattiin, joskin koulutusohjelma antaa
aika vahvoja eväitä yleensä luonnontieteellisillä aloillakin työskentelyyn. Näyttää tähtitietelijöitä
työllistyneen myös mm. tietotekniikka-alalle. Kotimaassa on rajoitetusti töitä tutkijoille, joskin
näyttää tutkimusryhmissä olevan jonkin verran työpaikkoja. Suomen kiinteät yhteydet maailmalle
ja jäsenyyden avaruusalan yhteisöillä ovat antaneet yhä paremmat mahdollisuudet päästä
myös ulkomaille.
Helsingissä muutama opiskelija vuodessa valmistuu alemman korkeakoulututkinnolla, mutta useimmiten
opiskelujatketaan kohti tohtorintutkintoa työskennellen tutkimusryhmissä.
Jos täällä on aktiivisesti tähtitiedettä lukevia, niin voitte korjata ja täydentää. Itse kun olen
tällainen ikuisuusopiskelija, jolle tähtitieteen opinnot ovat enempi harrastus.